Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har et spørsmål til dere som går hjemme av forskjellige grunner, arbeidsledighet, attføring, langtids sjukmelding, små barn, husmor og div...

Selv går jeg hjemme pga arbeidsledighet og depresjon. Og jeg har fått inntrykket av at de fleste som går hjemme (uansett grunn) er lettere overvektig eller fet. Selv har jeg lagt på meg 15 kg siden sist jeg hadde jobb.

Hva med dere andre som går hjemme? Har dere blitt tykkere av å gå hjemme over lengre tid?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber hjemmefra. Har mye stillesittende arbeid. Men jeg har ikke lagt på meg - sikkert mest forid jeg ikke har anlegg for det. Man får jo ellers mer tid til å lage god mat, så jeg har nok helt klart spist mer enn før. Dessuten er jeg ikke spesielt flink til å komme meg ut av huset for å trene - skulle absolutt ha skjerpa meg der. Stillesitting og overvekt er faktisk risikofaktorer i forhold til noen kreftformer.

Gjest Fruktfat
Skrevet

ja, helt klart!var sykmeldt 7mnd en gang, og jeg la på meg. en bekjent fortalt at hun hadde lagt på seg 5-6 kg av å være sykmeldt ca 3mnd (hun har to små barn og er aktiv, allikevel...).

Skrevet

Jeg var sykemeldt over legre tid for en tid tilbake. Jeg gikk ikke opp i vekt, tvert i mot.

Gjest Gjest
Skrevet

Jo, det stemmer på meg og mine venner. I de periodene vi var hjemme pga. barn eller studier ble vi overvektige, men med en gang vi fiokk et liv igjen og begynte å jobbe gikk vi ned i vekt!

Skrevet

Det stemmer ikke på meg! Er hjemme med små barn og er i mye aktivitet! Har heller gått ned enn opp de 2 årene jeg har vært hjemme! ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Stemmer ikke på meg heller. Er hjemme på tredje året med små barn og har så mye å gjøre at jeg spiser frokosten rundt middagstider. Ellers går det i kaffe, kaffe og kaffe :)

Gjest Gjest
Skrevet

Stemmer på meg. Vær gang jeg har gått hjemme. Jeg legger på meg. Men folk er jo veldig forskjellig når det gjelder anlegg og gener da. Har en venninne som spiser som en hest. Har ikke gått opp et gram siden ungdomsskolen. Fødslene til tross.

Gjest LoisLane
Skrevet

Stemmer på meg. Har lagt på meg masse under svangerskapspermisjonene mine... :forvirret:

Skrevet

jeg går hjemme nå og har vært langtidssykemeldt nå i ca 5-6 mnd pga angst og depresjon, jeg har gått ned to kg.

og det har ikke vært grunnet sykdommen, men pga kosthold, trening og aktivitet.

så det kommer nok helt an på hva man gjør utav hjemmetiden, jeg bruker den så fullt som jeg klarer, og derfor går jeg heller ikke opp.

hadde helt sikkert gjort det om jeg hadde satt meg ned og ikke gjort noe, for jeg er ikke sånn som er sylfide av natur. har anlegg til å legge på meg.

men jeg har hele tiden tvunget meg ut på tur, trent hjemme, trent vanlig ellers. i tillegg til at jeg har fått et bedre kosthold med flere men mindre måltider, ikke like utsatt for fristelser i f.eks kantine og snop for å kose seg igjennom arbeidsdagen.

tror vi har begge typene også hos denne gruppen mennesker, på lik linje med at man har begge typer mennesker hos de som er i jobb.

noen legger på seg og blir overvektige, andre gjør det ikke. noen pga gener, andre pga vilje.

Gjest Gjest
Skrevet
så det kommer nok helt an på hva man gjør utav hjemmetiden, jeg bruker den så fullt som jeg klarer, og derfor går jeg heller ikke opp.

hadde helt sikkert gjort det om jeg hadde satt meg ned og ikke gjort noe, for jeg er ikke sånn som er sylfide av natur. har anlegg til å legge på meg.

men jeg har hele tiden tvunget meg ut på tur, trent hjemme, trent vanlig ellers. i tillegg til at jeg har fått et bedre kosthold med flere men mindre måltider, ikke like utsatt for fristelser i f.eks kantine og snop for å kose seg igjennom arbeidsdagen.

Men om man er alene med barn som ikke finner seg i å bli plassert hos barnevakten på helsestudio så blir det ofte mer frustrerende enn fint. Når ungene er for små til at de kan være alene mens du går ut en tur. Når det å gå tur med ungene er koselig, men ikke akkurat noe som får opp pulsen. Og du lever alene med de. Du er utearbeidende og har hus og barn når du kommer hjem. Da er det ikke alltid så enkelt å ha overskudd til trening når du stuper i seng like etter ungene huset er tatt, straks ungene er lagt. Det er min unnskyldning.

Skrevet
Men om man er alene med barn som ikke finner seg i å bli plassert hos barnevakten på helsestudio så blir det ofte mer frustrerende enn fint. Når ungene er for små til at de kan være alene mens du går ut en tur. Når det å gå tur med ungene er koselig, men ikke akkurat noe som får opp pulsen. Og du lever alene med de. Du er utearbeidende og har hus og barn når du kommer hjem. Da er det ikke alltid så enkelt å ha overskudd til trening når du stuper i seng like etter ungene huset er tatt, straks ungene er lagt. Det er min unnskyldning.

jeg har ikke barn, så skal ikke synse mye om hva som er mulig da eller ikke. ;)

skjønner at det ikke er enkelt, kan love at selv uten barn og mann, men med depresjon og angst, så var det alt annet en enkelt å komme seg ut å gå en skikkelig tur. hver gang jeg møtte andre mennesker var helvete løs innvendig, så det skulle vanvittig mye planlegging og guts til for å få det til.

i tillegg har jeg stepp hjemme, og den kan brukes til alle døgnets tider.

sier ikke at det er enkelt, sier ikke at selv om jeg tvinger meg til å få det til, så kan alle andre også klare det, men jeg TROR at mye ligger i det å tvinge seg selv selv om man egentlig ikke får til.

og som sagt, barn har jeg ikke, og jeg vet (som tante) at man blir sliiiiiiiiten! fysisk og psykisk.

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Jeg har alltid hatt anlegg for å legge på meg, men jeg har gått mye ned i vekt etter at jeg ble sykmeldt. Tror kroppen min endelig greier å stabilisere seg litt og reagere normalt på ting, istedenfor bare å kjempe og kjempe...

Gjest GreenSky
Skrevet

Jepp, var sykemeldt fra 2004 - til slutten av 2005 og la på meg 10 kg. Men de er i ferd med å forsvinne nå. :)

Skrevet
Det stemmer ikke på meg! Er hjemme med små barn og er i mye aktivitet! Har heller gått ned enn opp de 2 årene jeg har vært hjemme! ;)

Samma her. Er hjemme med en meget aktiv liten gutt, og har gått ned noen kilo! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Gjett om det stemmer! Har gått hjemme nå i nesten 2 år pga. sykdom - lagt på meg 18 kilo. :sur:

Jeg blir lat og tiltaksløs av å ha lite å gjøre.

Før da jeg jobbet, hadde jeg masse overskudd til husarbeid o.l. nå har jeg ikke ork til en dritt.

Skrevet

Og jeg er litt for den filosofien som sier at for å få energi må man bruke energi. Lurer faktisk på om det er min filosofi... :ler:

Enig med aline i at man nok må "tvinge" seg ut av huset, men at det etter en stund vil bli slik at dersom man ikke får den daglige turen så vil man føle seg trøtt og ha litt dårlig samvittighet. Og akkurat den dårlige samvittigheten synes jeg man skal høre på! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...