Gå til innhold

Om man har 64 i iq, er man da mindre begavet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man har 64 i iq, er man da mindre begavet?

Skal sies at personen har ingen diagnose.

Anonymkode: 4a548...025

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grensen for lettere psykisk utviklingshemmet er vel under 70 i IQ?

Hvem er denne personen, og hvorfor har vedkommende testet IQ? Er det en godkjent IQ test?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Thyra skrev (1 minutt siden):

Grensen for lettere psykisk utviklingshemmet er vel under 70 i IQ?

Hvem er denne personen, og hvorfor har vedkommende testet IQ? Er det en godkjent IQ test?

Det var militæret som tok tesen, så personen er jo ung.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan jo ikke stole blindt på slike tester, og de forteller jo ikke hele sannheten om en person.

Men har vedkommende slitt på skolen, i dagliglivet på en måte som tyder på at hn er "mindre begavet", da? Eller er det kun pga denne testen at du lurer?

Skrevet

Kan være at personen har dydkalkuli og scoret dårlig på mattedelen? Det sier ikke nødvendigvis noe om IQ. Den ene tredjedelen av testen er IQ basert. Synes Mensa sin hjemmetest er ganske god. Den treffer IQ-en min med +- 12 poeng avhengig av dagsform. Og ja, jeg tar IQ-tester nesten hver dag😅

Skrevet

Én sånn test trenger ikke bety noe. Vil ikke kalt alt for stor vekt på dette

Anonymkode: abf2d...266

Skrevet

Ja. Nå kan vel «mindre begavet» være en grense ikke alle legger på samme sted, men fra 50 til 69 i IQ regnes man som lettere psykisk utviklingshemmet. Det forutsetter samtidig at man har funksjonsvansker i hverdagen. 

Med et standardavvik på 15, som er det man bruker her, vil en med 64 i IQ være cirka 1 av 122. Det er jo en normalfordeling på samfunnsnivå, ikke sånn at man uten videre kan gjenfinne dette i en tilfeldig utvalgt gruppe på 122 mennesker. Men alt i alt vil 1 av 122 mennesker, rent statistisk, ha en IQ på 64 eller lavere.

Så er jeg helt enig med Thyra her i at man selvfølgelig skal være varsom med å konkludere om noen enkeltperson basert på en enkelt evnetest i militær regi. Da jeg var i tjeneste var de fleste slike tester utformet bare for å screene oss kjapt og enkelt, ikke noe jeg hadde tenkt det var forsvarlig å stille diagnoser ut fra.

Anonymkode: 4e626...8c9

• Liker 3
Skrevet

Man sliter merkbart med mange vanlige gjøremål i livet, ja, med 64 i IQ. Grovt sett regner man med at en person med 60-70 i IQ ikke passerer en fjerdeklassings nivå i refleksjon, kunnskap og utvikling.

Anonymkode: 742e2...fa4

Skrevet

Dersom man faktisk har en iq under 70 oppfyller man kristerie for diagnosen lettere psykisk utviklingshemmet. På vanlig norsk vil man nok kalle dette å være mindre begavet, ja.

Hvorvidt denne personen faktisk har en iq på 64 kan ingen av oss si noe om.

Anonymkode: e5fac...c9a

• Liker 3
Skrevet

Hvis personen faktisk har IQ på 64, ja. Men én test gir ikke nødvendigvis fasiten på det. Hvis personen har klart seg OK gjennom skole og evt. jobb og livet ellers, vil jeg tro at denne ene målinga var feil eller i alle fall bare sier noe om en liten del av personens evner.

• Liker 1
Skrevet

Det spørs jo om personen har lese- og skriveferdigheter nok til å forstå spørsmålene. Man kan ha slike vansker selv med høy iq. Vi vet heller ikke om personen har gjort sitt beste, eller bare ikke giddet å gjøre testen ordentlig. 

Anonymkode: 601bc...8b2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvis det stemmer så er nok vedkommende lett psykisk utviklingshemmet. 

Men det er også fullt mulig å skåre falsk lavt, få jernteppe f.eks. 

Anonymkode: 60978...651

• Liker 3
Skrevet

Om denne personen ikke har så inderlig lyst inn i militæret, så er ofte desse testene et fint utgangspunkt til å få billett hjem tenker jeg. 

En slik test må sees i ett større perspektiv, - har denne personen slitt sosialt, med læring og virker generelt til å ha litt tungt for det, så er det jo noe i en slik test, - er alt derimot som "normalt", og du kjenner ikke igjen personen i en slik test, så er det ofte helt andre faktorer inne i bildet. 

Jeg har tatt endel tester opp igjennom, av rein interesse, og nå vil jeg score ganske høyt på slike tester, det betye ikke att jeg er et genialt menneske. 

En person som er under press, er stresset og kanskje har hatt etpar dårlige netter med søvn, kan score lavt. 

Anonymkode: 10c58...87e

Skrevet

Kan vedkommende har gjors på for å slippe tjeneste? Bare en tanke som slo meg. Litt rart å gå igjennom hele skolegangen å ikke bli fanget opp noe sted med en så lav IQ, men det kan også være lese og skrivevansker som andre her påpeker, eller bare at hodet ble blankt. Én test sier ikke alt om en. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du 64 i IQ er du mongo, rett og slett. Beklager den ikke-politisk korrekte beskrivelsen

Anonymkode: fed89...264

AnonymBruker
Skrevet

Tror du hadde merket det dersom det var sånn. En test er heller ikke nok

Anonymkode: e37fc...de3

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på hva slags test de har brukt kanskje? Men min tenåringsdatter har dyslexi og dykalkuli og skåret godt over gjenomsnittet på Iq test tatt hos skolepsykologen. Det er ikke sånn at iq tester skal teste kunnskap, men heller hvordan man tenker og resonnerer. 

Er det vanlig å ta iq test i militæret? 64 er veldig lavt, så selv med en viss feilmargin så er det lite. 

Anonymkode: 1fefb...5fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...