Gå til innhold

Grensesetting på sukkerinntak hos andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 5 år. Han er vant til at han får en fast mengde lørdagsgodt, og så hender det han får en is eller en bolle på café i tillegg i helger og ferier. Han maser lite om å få godteri og is og aksepterer isåfall greit et nei.

Det jeg synes er vanskelig er når vi er på besøk og det er satt fram skåler med kjeks, sjokolade osv. Han forsyner seg uhemmet hvis han ikke blir snakket til. Og hvis det er andre barn tilstede som ikke blir satt grenser for blir jeg den masete moren fordi han vil bare ha mer og mer.

Hva gjør dere andre i tilsvarende situasjoner?

Anonymkode: f66d5...fb1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke så strenge regler. Bortsett fra dette med å spørre. Så ofte regulerer de selv ellers. 

På besøk så spør de alltid - både meg og vertskapet. Jeg sier ofte én, eller etter middag. Det respekteres. 

Om det "tar av" med andre barn lar jeg det bare være... Det skjer ikke ofte. 

Anonymkode: aa7d7...14e

Skrevet

Du må jo lære han at ikke alt er til han? 🙈

Anonymkode: 8dddf...615

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenker at dette er et marginalt problem, dere er garantert ikke på besøk annenhver dag. Barnet ditt må og erfare forskjell på besøk og hjemme og forskjell på hverdag og det som er ekstra, altså å være på besøk.

Du må og lære ham at han ikke kan ta alt som settes frem, for det er jo beregnet til alle som er der.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er kjempe vanskelig. For det skjer så veldig ofte at det blir satt frem og tilbudt sukker og boller. Jeg forstår deg godt.

Kanskje snakke sammen generelt om at mn ikke forsyner seg masse når man er hos andre.

• Liker 1
Skrevet

Vi lærer våre barn at andre har sine regler og vi har våre regler. Når vi er på noe spesielt eller på besøk til noen som tilbyr godsaker på en hverdag, så kan vi si at det er lov til å ta, men f.eks. kun én bolle, og 5 smågodtbiter. 1 is, ett glass brus etc. Minn også barnet på at dette gjelder selv om andre barn der spiser mye pga forskjellige regler. Det er viktig at barnet lærer seg tidlig det med forskjellige regler, ellers blir det vanskeligere når de blir eldre og "alle andre" får være ute til 23, og "alle andre" har iPhone.

Anonymkode: f09c4...250

• Liker 3
Skrevet

Ungene våre regulerer seg selv.

Vi har én regel. Og det er at de skal spise skikkelig mat før de får forsyne seg av godteri.

De får godteri på lørdager.

I hverdagen får de minimalt med sukker.

Om de er i selskap etc så er sammen regel om at de må ha spist skikkelig mat først. Den følger de.

De spiser egentlig veldig lite godteri og har ofte noe igjen på lørdagskvelden.

Anonymkode: a2369...a31

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

aksepterer isåfall greit et nei.

Det jeg synes er vanskelig er når vi er på besøk og det er satt fram skåler med kjeks, sjokolade osv. Han forsyner seg uhemmet hvis han ikke blir snakket til. Og hvis det er andre barn tilstede som ikke blir satt grenser for blir jeg den masete moren fordi han vil bare ha mer og mer.

Du skriver at han aksepterer et nei. Så hva er problemet?  

Anonymkode: 8064f...d39

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du skriver at han aksepterer et nei. Så hva er problemet?  

Anonymkode: 8064f...d39

Han aksepterer nei i butikken, men vanskeligere når vi er på besøk og alt står på bordet foran han. 

-TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han aksepterer nei i butikken, men vanskeligere når vi er på besøk og alt står på bordet foran han. 

-TS

Hva med å øve på det hjemme? Ha en skål med godis framme på lørdag, og si at han får feks 5 stk. Resten er til dere andre. Han strever sikkert mer med det på besøk både fordi andre spiser mer (noe du ikke kan styre) og kanskje fordi han ikke er så vant til at det bare står framme?

Anonymkode: 2c2eb...279

• Liker 1
Skrevet

Jeg snakker til mine barn, sier «ta én» eller «ikke mer nå, det er til alle og du har allerede tatt». Syns ikke det er noe vanskelig. 

Anonymkode: 3e9af...5c5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ungene våre regulerer seg selv.

Vi har én regel. Og det er at de skal spise skikkelig mat før de får forsyne seg av godteri.

De får godteri på lørdager.

I hverdagen får de minimalt med sukker.

Om de er i selskap etc så er sammen regel om at de må ha spist skikkelig mat først. Den følger de.

De spiser egentlig veldig lite godteri og har ofte noe igjen på lørdagskvelden.

Anonymkode: a2369...a31

Er slik vi også gjør det. De har ansvar for å regulere selv. Merker det har gått seg mer og mer til med alder. Nå er det nesten slik at selv lørdagsgodt er litt uinteressant, og raskt kan spares til da de egentlig har lyst på godt (i kontrast mot å spise når det er mulighet). Så målet er at vi straks er der at vi bare setter frem felles skåler, og ingenting individuelt. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva med å øve på det hjemme? Ha en skål med godis framme på lørdag, og si at han får feks 5 stk. Resten er til dere andre. Han strever sikkert mer med det på besøk både fordi andre spiser mer (noe du ikke kan styre) og kanskje fordi han ikke er så vant til at det bare står framme?

Anonymkode: 2c2eb...279

Dette er noe av det vi har gjort. I jul. og påske står det fruktfat som også har sjokolade i seg her. Innimellom også en skål med noe godt på kjøkkenbenken. Det er ofte is i fryser. Eller vi har kjøpt inn litt på tilbud. Foreløpig praktiserer vi at man må spørre. Men jeg håper jo at med alder så kommer selvregulering i større og større grad. 

Anonymkode: aa7d7...14e

Skrevet

Jeg har nesten problemer med å forstå hva du mener er problemet. 

Tenker du at andre ikke skal kunne servere boller og snacks fordi gutten din trenger å oppdras?

Eh altså. Ta deg en bolle.  Så blir det mindre til sønnen din

Anonymkode: ad048...527

Skrevet

Vi har ingen grenser på det hjemme, så det er ikke så spennende. De får ta akkurat det de vil, yngste her er en sukkermums, så jeg har begrenset, men ikke på en streng måte. Spør han om godteri på butikken ,sier jeg stort sett ja, men han får da velge seg èn ting og avhengig av middagstid får han spise den enten i bilen eller etter middag. 

Blir det servert søtsaker på besøk, har jeg sagt at han får ta det han skal ha på tallerkenen, og heller spise opp for han tar noe nytt. Er det godteri sier jeg alltid han skal spørre først, eller så sier jeg at han kan ta tre ting og så spørre om mer etter det om han skal ha mer. 

Som kompensasjon for at jeg ikke er veldig streng på det, er at vi har masse god og sunn mat :)

Anonymkode: 28e5f...417

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

-TS

Du tenker altså at alle andre skal fjerne dette fordi du ikke har evnet å oppdra ditt eget barn? Vi har et barn som spiser lite snop og boller. Vi kan sette det på bordet uten problemer og han spiser uansett bare litt. Du får lære ditt barn at folk har forskjellige regler 

Anonymkode: 119f3...86f

Skrevet

Dette har jo ikke bare med sukkerinntak å gjøre, men folkeskikk. Man tømmer jo ikke fatene uten hemninger når man er på besøk hos andre, enten det er godis, kaker eller brødskiver. 

Som flere andre her sier, si fra når du synes han har tatt nok, etter hvert lærer han vel å regulere det selv.

Skrevet

Bakdelen med veldig strenge grenser, er at barnet selv ikke lærer seg å regulere når nok er nok. Med min første var vi også veldig streng, noe som resulterte i at han drakk brus til han spydde i besøk. Etter det lot jeg grenser være grenser. Han måtte få anledning til å lære av erfaring når nok er nok.

Slik var det faktisk da jeg var barn selv. Mine foreldre var veldig strenge på godteri. Så en gang jeg var i besøk, spiste jeg sjokolade til jeg rett og slett spydde. Da lærte jeg at godt er kun godt frem til et visst punkt. 

Og så er det selvsagt noe med skikk og bruk. Å forsyne seg uhemmet er dårlig skikk og bruk. Da er det bedre at han lærer seg å regulere inntaket hjemme, enn å fremstå som et barn uten oppdagelse ute.

Anonymkode: df8d0...f97

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner egentlig ikke problemet. Som nevnt så er jo dette noe du legger opp til ved strenge regler. Hva med å bare la han lære regulering selv? Hvordan mener du han skal lære regulering når han aldri har lært det? 

Anonymkode: f1068...014

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bakdelen med veldig strenge grenser, er at barnet selv ikke lærer seg å regulere når nok er nok. Med min første var vi også veldig streng, noe som resulterte i at han drakk brus til han spydde i besøk. Etter det lot jeg grenser være grenser. Han måtte få anledning til å lære av erfaring når nok er nok.

Slik var det faktisk da jeg var barn selv. Mine foreldre var veldig strenge på godteri. Så en gang jeg var i besøk, spiste jeg sjokolade til jeg rett og slett spydde. Da lærte jeg at godt er kun godt frem til et visst punkt. 

Og så er det selvsagt noe med skikk og bruk. Å forsyne seg uhemmet er dårlig skikk og bruk. Da er det bedre at han lærer seg å regulere inntaket hjemme, enn å fremstå som et barn uten oppdagelse ute.

Anonymkode: df8d0...f97

Hører mange si dette, men jeg opplever heller at det bare er forskjell på barn.. Tror ikke dette er noen sannhet. Vi er ikke veldig strenge med vårt barn men hun må reguleres litt, for hvis ikke så spiser hun kun sukker og til hun spyr omtrent. Og det er ikke fordi vi har det kjemperigid. Har opplevd barn som har det fritt hjemme som spiser masse og barn som har det mer restriktivt som også regulerer fint selv hos andre. 

TS her passer jeg på og er "streng" i sånne situasjoner men vinkler det ikke til at hun ikke får lov å spise så mye eller at det er usunt, men fokuserer på at vi må dele, at alle må få, at vi må ta litt av gangen så alle rekker å ta osv. Min er bare 3 da. 

Anonymkode: 629bd...61e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har en gutt på 5 år. Han er vant til at han får en fast mengde lørdagsgodt, og så hender det han får en is eller en bolle på café i tillegg i helger og ferier. Han maser lite om å få godteri og is og aksepterer isåfall greit et nei.

Hva gjør dere andre i tilsvarende situasjoner?

Besøker bare folk som ikke settere frem, eller respekterer når jeg sier at slikt ikke trenger stå i bsrnehøyde. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...