Gå til innhold

Nytt bekjenteskap vil ha meg som forretningspartner. Hvordan avvise på en grei måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nytt bekjentskap vil ha med meg til å bli sin salgspartner i å selge kosttilskudd. Jeg viste interesse av høflighet for produktene på samme måten som folk av og til viser interesse for mine hobbyer og nå ønsker personen å ha meg med som salgspartner. Jeg får postordre, homeparty, pyramide og nettverks vibber av det.

Jeg sa at jeg må tenke på det og ikke kan love noe.  Jo mer jeg tenker på det, jo mer vet jeg at det egentlig ikke passer meg. Jeg er ingen selgertype, jeg har på ingen måte noen bufferkonto jeg er villig til å bruke på dette,  og jeg har ikke kapasitet. Dette ligger bare ikke i min natur. Og det er mye som foregår på min ordinære jobb som krever all kapasitet. 

Hvordan finne en fin måte å si at jeg ikke ønsker det. Jeg er redd for å bli manipulert, sitte med dårlig samvittighet eller blir overrumplet med argumenter på hvorfor jeg bør likevel. Jeg er ikke den flinkeste til å stå opp for meg selv 

Anonymkode: a6054...a36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å bare si nei?

Anonymkode: fd7ce...24e

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva med å bare si nei?

Anonymkode: fd7ce...24e

Og når, ikke hvis, men  når personen spør hvorfor ikke? Jeg er som nevnt lett å vippe av pinnen. Jeg kommer ikke til å gå inn dette prosjektet, men synes sånne diskusjoner og retorikk er høyst ubehagelig 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og når, ikke hvis, men  når personen spør hvorfor ikke? Jeg er som nevnt lett å vippe av pinnen. Jeg kommer ikke til å gå inn dette prosjektet, men synes sånne diskusjoner og retorikk er høyst ubehagelig 

Du hadde flere gode argumenter i først innlegg. Bruk dem? 

"Dette ligger ikke for meg, pluss at jeg har ikke kapasitet eller ressurser til å gjøre det - dessuten - viktigst av alt, så har jeg ikke lyst, og motivasjon er vel viktig for noe slikt?" 

Anonymkode: 0600a...8d8

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, jeg har ikke lyst. Nei, jeg har ikke tid. Nei takk, jeg er ikke interessert.

Et simpelt «Nei takk!» fungerer også, repeter til det er forstått. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

"Jeg er ikke interessert". 

"Hvorfor ikke?" 

"Fordi jeg ikke gidder"

Anonymkode: 39d68...625

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke begynn å argumentere, da åpner du for diskusjon. Bare si nei takk. Kan strekke deg til å si fordi fordi du ikke har lyst, eller du har nok med jobben du har.

Anonymkode: 26b60...9e6

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Å starte bedrift krever mye, så har man ikke en skikkelig giv så skal man bare ikke. Si at du ønsker vennen en mer entusiastisk business-partner enn det du hadde klart å være, for dette er ikke det riktige i ditt liv akkurat nå. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nytt bekjentskap vil ha med meg til å bli sin salgspartner i å selge kosttilskudd. Jeg viste interesse av høflighet for produktene på samme måten som folk av og til viser interesse for mine hobbyer og nå ønsker personen å ha meg med som salgspartner. Jeg får postordre, homeparty, pyramide og nettverks vibber av det.

Jeg sa at jeg må tenke på det og ikke kan love noe.  Jo mer jeg tenker på det, jo mer vet jeg at det egentlig ikke passer meg. Jeg er ingen selgertype, jeg har på ingen måte noen bufferkonto jeg er villig til å bruke på dette,  og jeg har ikke kapasitet. Dette ligger bare ikke i min natur. Og det er mye som foregår på min ordinære jobb som krever all kapasitet. 

Hvordan finne en fin måte å si at jeg ikke ønsker det. Jeg er redd for å bli manipulert, sitte med dårlig samvittighet eller blir overrumplet med argumenter på hvorfor jeg bør likevel. Jeg er ikke den flinkeste til å stå opp for meg selv 

Bare si nei beklager det er ikke noe for meg. 

Anonymkode: 744d2...71a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Må takk nei.

Hvorfor?

Fordi jeg verken har tid eller lyst. Selv om det absolutt ikke er for meg, ønsker jeg deg lykke til.

Anonymkode: 52961...3b9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg håper denne tråden kan bli en øyeåpner for både deg TS og alle andre people pleasere om hvor krise det faktisk er - for du har listet opp en haug av gode argumenter, men likevel sliter du med tanken på å si nei. Du behøver dessuten ikke noen forklaring, nei er faktisk en fullstendig setning. Jeg tror det viktigste i dette scenarioet er hvordan du kan jobbe med å komme deg ut av denne programmeringen. 

Mvh. tidligere people pleaser som nå har fått en livskvalitet jeg ikke ante var mulig. 

Anonymkode: 4d740...281

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Drittsekkfakter å prakke på folk en knapt kjenner slike ting. 

Jeg hadde faktisk blitt forbanna og undert meg på om dette bekjentskapet kun var tuftet på att den personen hadde gått tom for folk å mase på. 

Har hatt to i min nærhet, nær slekt faktisk så masa så fælt på det som var reine pyramidespill, att det endte opp i full isfront mellom oss, men de var intense også, skulle ha 5000-6000 tusen for att jeg skulle vere ett navn på lista deres liksom? Hvor idiot tror de folk er? 

Anonymkode: c7861...41c

• Liker 1
Skrevet

Nei. Jeg kommer ikke til å diskutere dette mer. Nei. Jeg sa nei. Det er nok mas nå. 

• Liker 2
Skrevet

Nei takk, jeg er ikke interessert.
Ikke prøve å si nei på en "snill" måte da blir det fort at hn ikke tar hintet.

• Liker 2
Skrevet

Du sier bare nei. Du trenger ikke pakke det inn. Vedkommende vil egentlig utnytte deg, ve då tjene penger på dine salg. Det er slik den type direktesalg fungerer, og det bør forsvinne fra jordens overflate. Det er systemet som gjør at de nyeste rekrutterte ikke tjener noe før de har mange under seg.

Jeg ble forsøkt lokket med på noe slikt en gang av en kollega. Jeg ble sint, hun ble overrasket. Synes nærmest det er noe psykopatisk over denne type forretningsmodeller. De går på alle de kjenner for å tjene penger selv. Hold deg unna, og det holder å si nei.

Anonymkode: 62aaa...0f8

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har tenkt på det og jeg takker nei til å bli involvert i det.

"Hvorfor ikke, du vil bli enormt rik, dette er en enorm sjanse... Bla, bla.." Som sagt, dette er ikke for meg.

"Du vil angre, dette er en sjanse for rikdom og uendelige muligheter".

Mitt svar er NEI.

Anonymkode: 76ef6...648

• Liker 1
Skrevet

Jeg er tidvis konfliktsky, men her hadde det kostet meg null å si: neitakk - dette er overhodet ikke noe for meg, men ønsker deg lykke til. Eventuelle oppfølgingsspørsmål hadde blitt besvart med «sorry, jeg har overhodet ikke lyst».

Anonymkode: 8e43f...17f

• Liker 2
Skrevet

Husk: det er ikke slemt å si nei 😉❤️

Hvis vedkommende reagerer på ditt avslag med irritasjon, skuffelse eller ved å ikke godta ditt nei, så er det vedkommende som har et problem - ikke du. 

På samme måte som andre har ansvar for å fylle livet sitt med mennesker, jobb og aktiviteter de liker så har du også et ansvar for å gjøre det samme for deg selv. Du har NULL ansvar hverken for denne personens forretninger eller følelser.

Anonymkode: 47ccb...df8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Tipper det er overprisede produkter, og du må utnytte ditt nettverk og mase på dine venner og familie. Du har mange gode argumenter for hvorfor si nei. Du kan bruke dem, men å bare si nei takk, er også helt innenfor. En trenger ikke alltid begrunne, og noen vil da argumentere for hvorfor det likevel skal gå. 

Hvordan er dere blitt kjent? Jeg hadde hatt varsellampene oppe for at hun har prøvd å utvide sirkelen for å få flere med å selge. Ikke sikkert det er sånn, men mulig hun vil utnytte bekjentskapet og det er alt hun legger i det. Så pass på deg selv oppi det. 🩵

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg håper denne tråden kan bli en øyeåpner for både deg TS og alle andre people pleasere om hvor krise det faktisk er - for du har listet opp en haug av gode argumenter, men likevel sliter du med tanken på å si nei. Du behøver dessuten ikke noen forklaring, nei er faktisk en fullstendig setning. Jeg tror det viktigste i dette scenarioet er hvordan du kan jobbe med å komme deg ut av denne programmeringen. 

Mvh. tidligere people pleaser som nå har fått en livskvalitet jeg ikke ante var mulig. 

Anonymkode: 4d740...281

🥰 Vel fortjent å komme så langt! Jeg tror bare at tidligere erfaringer og det å ha blitt heftig undertrykt og dominert fra tidlig barndom har gjort at det sitter i ryggmargen at jeg tar feil og skylder andre altmulig. Hvis ikke er jeg kjip.  Ikke for å sette meg i noen offerrolle, men det er jo sånn at gamle mønster setter seg. Jeg synes det er utrolig bra at du har klart å komme så langt, og det er jo det alle sier i alt fra podcaster til psykologer. Du gjør ikke folk en tjeneste, du bare undergraver deg selv med å ikke stå opp for deg selv. Hvordan klarte du forresten å finne den styrken til å tenke at nok er nok?

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...