Gå til innhold

hvorfor er folk så treige med å gjøre forandringer, og bare klager i stedet for å faktisk fikse problemene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er faktisk noe jeg har lagt merke til i mange forskjellige situasjoner: Hvis man for eksempel abonnerer på ett eller annet vitamin-piller, eller kostholdsprodukter. Men de føler at disse tingene overhodet ikke hjelper dem, så burde det selvfølgelig være en smal sak å bare avbestille hele greia. Men de fortsetter heller å klage over disse tingene i mange måneder, samtidig som de fortsetter å motta (og måtte betale) for disse tingene. Selv om noen faktisk printer ut et avmeldingsskjema for dem (funnet på hjemmesidene til de som sender ut disse produktene) så blir det tydeligvis alt for mye å forvente at man faktisk fyller ut ddette skjemaet, og sender inn til bedriften som de bestiller sånne ting fra. I stedet blir skjemaet for avbestilling bare liggende i flere uker - før hele greia blir kastet.

På jobb har jeg faktisk opplevd at hvis noen kollegaer ikke forstår  hvorfor jeg velger å gjøre ting på en bestemt måte, så går de heller rundt til alle andre - bare for å klage og sutre fordi de mener at jeg  gjør ting på helt "feil" metoder. De kunne jo enkelt og greit spurt meg rett ut "hvorfor gjør du sånn på denne måten?" og jeg kunne ha forklart dem at en kunde hadde bedt om noen få endringer på produktet. Noe som vi har null og niks "problemer" med å fikse for dem. Men enkelte kollegaer ønsker heller å bruke masse tid på å klage og baksnakke bak ryggen min, i stedet for å ta opp sånne situasjoner direkte med meg. 

Det er så forbanna typisk oppførsel! Jeg har noen slektninger som opplevde at ett par trær falt ned, og landet på eiendommen deres. Men trærne kommer selvfølgelig fra en skog som står rett ved siden av eiendommen deres. I stedet for å ringe til de som eier skogen, og fortelle at hei, det har visst fallt ned ett par trær fra skogen din som har landet på eiendommen vår liksom. Så kunne de som eier den skogen sikkert kommet innom kort tid seinere for å rydde opp. Men slektningene mine lar heller være å gjøre dette. I stedet bruker de ett par ÅR på å sutre bak ryggen deres om at dette ser veldig stygt ut. Men de som eier den skogen er vel ikke "klarsynte" eller noe sånn, og vet umiddelbart at noe har skjedd - med mindre noen faktisk hadde kontaktet dem for å nevne dette!! Hele situasjonen kunne selvfølgelig blitt løst i løpet av noen få dager, hvis de bare hadde snakket med de folkene det gjelder om hva som har skjedd. Men folk går heller og sutrer i det endeløse, i stedet for å faktisk ta opp en situasjon - og faktisk fikse noe som helst. 

Anonymkode: 82cc4...107

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er det ofte, tror vi alle jar vært skyldig i dette. Jeg tok et tak i dette hos meg selv for et par år siden, hvis jeg finner noe å klage på, enten for andre eller meg selv, må jeg også finne en løsning eller komme over det.

Er det et problem? Ja løse det.

Er det ikke? Get over it.

Det tok masse viljestyrke og selvdisiplin, og jeg fikk mye å gjøre i eget liv.

Men husk, så kommer de sorgene og tapene en ikke kan gjøre noe med, som tar tid, og som en trenger å bearbeide og snakke om. Det er ikke en løsning på alt, noen ganger trenger man bare å bli sett og hørt. 

Anonymkode: 5f5d5...310

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis man for eksempel abonnerer på ett eller annet vitamin-piller, eller kostholdsprodukter. Men de føler at disse tingene overhodet ikke hjelper dem, så burde det selvfølgelig være en smal sak å bare avbestille hele greia. Men de fortsetter heller å klage over disse tingene i mange måneder, samtidig som de fortsetter å motta (og måtte betale) for disse tingene. Selv om noen faktisk printer ut et avmeldingsskjema for dem (funnet på hjemmesidene til de som sender ut disse produktene) så blir det tydeligvis alt for mye å forvente at man faktisk fyller ut ddette skjemaet, og sender inn til bedriften som de bestiller sånne ting fra. I stedet blir skjemaet for avbestilling bare liggende i flere uker - før hele greia blir kastet.

dette var da veldig spesifikt og kan umulig være noe man må høre på fra folk flest 

Anonymkode: d93bd...a5c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sånn er det ofte, tror vi alle jar vært skyldig i dette. Jeg tok et tak i dette hos meg selv for et par år siden, hvis jeg finner noe å klage på, enten for andre eller meg selv, må jeg også finne en løsning eller komme over det.

Er det et problem? Ja løse det.

Er det ikke? Get over it.

Det tok masse viljestyrke og selvdisiplin, og jeg fikk mye å gjøre i eget liv.

Men husk, så kommer de sorgene og tapene en ikke kan gjøre noe med, som tar tid, og som en trenger å bearbeide og snakke om. Det er ikke en løsning på alt, noen ganger trenger man bare å bli sett og hørt. 

Anonymkode: 5f5d5...310

Bra svar. ☝🏼 Så har jeg også erfart at syn og holdninger til ting, faktisk handler om genetikk. Det om vi vurderer om et glass er halvfullt eller halvtomt, er faktisk et mønster vi født med. Jeg ser det i hvert fall tydelig i min familie, hvor vi er noen av hver. Jeg kan irritere meg grønn over de som alltid syter, henger seg opp i problemer og synes ting er vanskelig, men vet også at de faktisk ikke alltid kan noe for at de tenker sånn - det er en medfødt egenskap. Og de synes nok at vi som stort sett alltid ser positivt og lyst på ting er irriterende også. 🤪

Anonymkode: 30973...9bd

Skrevet

Noen elsker å klage. Jobbet i butikk som student, og da hadde vi noen faste som kom inn i butikken og kjeftet på oss ansatte. De gikk direkte bort til oss fra inngangen, så vi visste jo at vi ikke hadde rukket å gjøre noe "galt". Heldigvis er ikke alle mennesker slik. Håper ikke alle du kjenner er slik.

Anonymkode: 878ca...49b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...