Gå til innhold

Sliter veldig med kostholdet. Vits å forandre på det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser usunt, men får ofte dårlig samvittighet av hva jeg putter i kroppen. Vi snakker sjokolade hver dag, som oftest ferdigmat til middag, i perioder alkohol både fredag og lørdag.

Problemet er at jeg klarer aldri å endre på det. Ikke over tid.

Tenker ofte på hva det gjør med tanken på risiko for alvorlig sykdom. Jeg er snart 40.

Nå er det slik at jeg er slank uansett hva jeg spiser, men alt det usunne går jo igjennom systemet uansett. Jeg er relativt aktiv.

Er det noe håp om å klare å endre dette i min alder? Og isåfall hvordan.

Noe ganger tenker jeg at jeg har lagt grunnlaget for alvorlig sykdom i 40-årene uansett, og at det ikke er vits i å prøve.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nowayback skrev (1 minutt siden):

Jeg spiser usunt, men får ofte dårlig samvittighet av hva jeg putter i kroppen. Vi snakker sjokolade hver dag, som oftest ferdigmat til middag, i perioder alkohol både fredag og lørdag.

Problemet er at jeg klarer aldri å endre på det. Ikke over tid.

Tenker ofte på hva det gjør med tanken på risiko for alvorlig sykdom. Jeg er snart 40.

Nå er det slik at jeg er slank uansett hva jeg spiser, men alt det usunne går jo igjennom systemet uansett. Jeg er relativt aktiv.

Er det noe håp om å klare å endre dette i min alder? Og isåfall hvordan.

Noe ganger tenker jeg at jeg har lagt grunnlaget for alvorlig sykdom i 40-årene uansett, og at det ikke er vits i å prøve.

Bare dårlige unnskyldninger. Ingen kan fikse opp i dette uten kunnskap og motivasjon og når du tydelig viser at du mangler begge deler, er det ingen vits i å prøve halvhjertet. 

Anonymkode: d1078...733

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva er årsaken til disse (u)vanene? Trøst? Lite energi?
Dersom du ønsker å endre, kan du ikke prøve å endre på en og en ting? Hvilken (u)vane tenker du er enklest å endre? Start der. Men bud en er jo at du ønsker endringen da.  

Anonymkode: 499a2...e09

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har endret dette i høyere alder enn deg, så det er mulig, ja. Om det var hva du lurte på?

Anonymkode: 3bae6...423

• Hjerte 2
Skrevet
Nowayback skrev (7 minutter siden):

Vi snakker sjokolade hver dag, som oftest ferdigmat til middag, i perioder alkohol både fredag og lørdag.

en sjokoladebit etter middagen hver dag er ikke noe problem. Ferdigmaten er også ikke så ille. Finnes mye god og relativt sunn ferdigmat. Ett glass eller to hver fredag og lørdag; heller ikke det store problemet. Så lenge du har kontroll på konsumet. 

Men; den dårlige samvittigheten som plager deg; den er ikke bra for deg og kan ødelegge deg i lengden. 

Anonymkode: 572da...fdd

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har veldig lyst på diabetes og div annet helse plager så værsågod 

Anonymkode: db5bf...fde

• Nyttig 3
Skrevet

Selvsagt er det mulig endre. 

Men det du først må endre er holdningen din. Alder har ikke noe å si for endring i livsstil eller kosthold, det er bare en unnskyldning for å ikke gjøre en innsats. 

Begynn med å lage hjemmelaget middag. Lag store porsjoner og frys ned, så kan du varme opp de dagene du har dårlig tid eller lite motivasjon. Hjemmelaget "ferdigretter" er mye bedre enn ferdig-kjøpt. 

Anonymkode: 95cba...e11

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er årsaken til disse (u)vanene? Trøst? Lite energi?
Dersom du ønsker å endre, kan du ikke prøve å endre på en og en ting? Hvilken (u)vane tenker du er enklest å endre? Start der. Men bud en er jo at du ønsker endringen da.  

Anonymkode: 499a2...e09

Et substitutt for mangel av andre ting, for å trøste meg, for å belønne meg selv, fordi smaken er god, fordi det er liten tid/lite ork til å lage mat til bare meg selv.

I det siste har jeg til og med bestilt fra foodora så maten kommer på døra når jeg er ferdig på jobb. Og da er det burgere eller noe annet usunt.

Det letteste grepet er å unngå alkoholen, som jeg har gjort i en måned nå. Jeg har større cravings på usunn mat.

• Hjerte 1
Skrevet

Prøv å spis carnivore 3 mnd. Det kan fikse hodepinen din/migrene og din mentale helse. Verdt et forsøk. Sukker, planteoljer og ultraprossesert "mat" er gift for kroppen. 

Anonymkode: 8cbb4...7b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prøv å spis carnivore 3 mnd. Det kan fikse hodepinen din/migrene og din mentale helse. Verdt et forsøk. Sukker, planteoljer og ultraprossesert "mat" er gift for kroppen. 

Anonymkode: 8cbb4...7b7

Kan det dokumenteres at det har effekt? Eller er det bare din mening?

Skrevet

Blir du ikke sliten, har lite energi av slikt kosthold? Hvis det stemmer, er det en fin motivasjon for endring.

Anonymkode: 2a8e6...d04

Skrevet

Hvis du har lyst på livsstilsendring, så sett deg små delmål. Ikke tenk at du må endre på alt med en gang og samtidig. Hva med å starte med å legge til en grønnsak til hver middag og en frukt til lunsj?

Hvis du spiser brødskiver til lunsj, så spis i tillegg et eple.

Hvis du spiser burger til middag, så spis i tillegg en hel rå gulrot eller 1/4 broccoli. 

Når du kommer hjem fra jobb, før du gjør noe annet - skift til treningstøy og gå rask gange i 20-30 min tre ganger per uke. 

Når dette har blitt en vane, så se om du kan innføre fiskemiddag 1-2 dager per uke. Det kan være alt fra sushi til fiskekaker, laks, torsk…. 

Lær deg å lage broccolisalat. Veldig sunt og veldig godt. Lag uten bacon.

Anonymkode: 53d5b...4c6

• Liker 2
Skrevet

Det kan ikke dokumenteres at carnivore har helseeffekt nei, derimot er det mange som forteller at de har blitt syke av det. Ikke så rart når mennesket slett ikke er laget for å spise utelukkende kjøtt.

Det jeg ville gjort i din situasjon er å prøve å legge til litt sunnere mat, istedenfor å forsøke å unngå det du spiser nå. Gjøre det lystbetont istedenfor "jeg må unngå". F.ex. lag noen få måltider fra bunnen i uka, eller bare ett. Når du begynner å bruke ekte råvarer får du snart smaken på det. Og mer frukt vil redusere behovet for sjokolade også, da det er hovedsakelig sukkeret i sjokoladen vi får cravinger etter. Jeg har mistet helt lysten på sjokolade etter jeg begynte å lage fruktsmoothies.
Nå er også norske grønnsaker i sesong, så det er en god tid å begynne å bruke råvarer på.

Om du googler f.ex. "middag av norske råvarer om høsten", så finner du masse oppskrifter. F.ex. en lapskaus eller fårikål er enkelt å lage, og du kan ha til middag dagen etter også, altså like kjapt som ferdigmat neste dag:
https://meny.no/norsk-hostmat/

https://www.rema.no/tema/hostmat-av-sesongens-beste-ravarer/

https://www.matprat.no/nyhetsrom/18011069

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir du ikke sliten, har lite energi av slikt kosthold? Hvis det stemmer, er det en fin motivasjon for endring.

Anonymkode: 2a8e6...d04

Egentlig ikke.

Jeg har til tider vært i svært god form, og løpt 3 ganger i uken. Men nå har jeg skadeproblemer. Jeg går ofte 15.000-20.000 skritt daglig. 

Hodepine har jeg mye av, men det har jeg alltid hatt. Hjelper litt å holde seg unna alkohol, som jeg gjør nå.

Skrevet
Nowayback skrev (4 timer siden):

Et substitutt for mangel av andre ting, for å trøste meg, for å belønne meg selv, fordi smaken er god, fordi det er liten tid/lite ork til å lage mat til bare meg selv.

I det siste har jeg til og med bestilt fra foodora så maten kommer på døra når jeg er ferdig på jobb. Og da er det burgere eller noe annet usunt.

Det letteste grepet er å unngå alkoholen, som jeg har gjort i en måned nå. Jeg har større cravings på usunn mat.

Dette hører jeg veldig mange enslige si og jeg fatter ikke argumentet? Om man er alene skal man ikke spise bra og ordentlig mat? Så om man er alene er det ikke vits å lage mat? Man trenger/fortjener både bra, næringsrik og sunn mat uavhengig om man er alene eller 5 stykker som skal spise. 

• Liker 3
Skrevet

Ferdigmiddag trenger da ikke være så forferdelig dårlig kosthold? Fjordland og dets like eller noe ok fra frysedisken (ikke grandis)? Litt mørk sjokolade på kvelden?

Hvis du er slank er det ikke sikkert at kostholdet er så elendig som du tror. Jeg har trua på små endringer, ikke drastiske dietter som foreslått lenger opp i tråden. Prøv i det små, tenk heller på mange og varierte grønnsaker i middagen, to biter mørk sjokolade og resten frukt, er det gjennomførbart?

Det går også an og bestille matkasse. Hvis de er beregnet for to, har du to middager. Det gjorde min venninne som ikke kan fordra å planlegge og lage middag.

• Liker 1
Skrevet
Ludovica- skrev (10 minutter siden):

Dette hører jeg veldig mange enslige si og jeg fatter ikke argumentet? Om man er alene skal man ikke spise bra og ordentlig mat? Så om man er alene er det ikke vits å lage mat? Man trenger/fortjener både bra, næringsrik og sunn mat uavhengig om man er alene eller 5 stykker som skal spise. 

Fordi det er gørkjedelig å lage mat.

Derfor gjør jeg det når jeg må, og bare da. Altså når det er mennesker i vekst eller annet rundt meg. 

Jeg mister matlysten når jeg lager mat, så det lages til andre. Hva er vitsen med å lage mat man mister lysten på, for å stå igjen med oppvaska. 

Det at du finner mening i noe, vil ikke si at det er sånn for alle.

Anonymkode: 5bdd2...1ee

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tenker at kanskje det letteste i å gi en god start er ikke ikke ha disse usunne tingene i huset..det tar bort endel impulsspising.

Har du ikke sjokolade i skapet en onsdagskveld kan du heller ikke spise den!

Så er det også veldig mye godt en kan lage som ikke er så veldig usunt om en bruker litt tid på å sette seg inn i det 😃

Endret av Mandalorianxx
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi det er gørkjedelig å lage mat.

Derfor gjør jeg det når jeg må, og bare da. Altså når det er mennesker i vekst eller annet rundt meg. 

Jeg mister matlysten når jeg lager mat, så det lages til andre. Hva er vitsen med å lage mat man mister lysten på, for å stå igjen med oppvaska. 

Det at du finner mening i noe, vil ikke si at det er sånn for alle.

Anonymkode: 5bdd2...1ee

Må du lage noe som generer så mye oppvask da? Meal prep er også populært av en grunn. Man lager mye av et måltid, så varmer man bare opp. Det gir veldig lite oppvask. Da legger man ned litt ekstra tid en gang, som en får igjen senere ved at der er mange måltider som er klare. Veldig praktisk, spesielt når man er en liten husholdning. 

Man lager ordentlig mat for å være snill med seg selv og kroppen. Og lommeboka, for det er kjensgjerning at det er langt billigere å lage mat fra bunnen framfor å kjøpe ferdigmåltider (som hovedregel). 

Anonymkode: d253b...d66

Skrevet

Jeg synes ikke det høres så ille ut jeg. 

Anonymkode: d74a8...8fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...