Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som har lyst til at bare vi to ska dra på tur sammen.  Jeg har hele tiden tenkt fire-fem dager, mens hun har lyst til å ta en uke. Hun trenger det virkelig, sier hun, og hun vil ha komfort og kunne slappe godt av. Når jeg sier at jeg vil fire-fem dager, sier hun at det er for kort tid. At mye tid går i reising, og at det blir stress. Jeg så for meg å ikke bruke så mye penger, og jeg liker også bedre å bo enkelt.

Hun er god på å overtale, og jeg gikk med på å se etter noen reiseopphold på ca en uke. 

Uff, nå angrer jeg. Jeg kjenner at jeg slett ikke har lyst. Men jeg føler at min venninne blir lei seg hvis jeg trekker meg.

Hvordan hadde det var deg i min situasjon?

Anonymkode: 524b9...91d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må si at du har tenkt deg om og at en uke blir for lenge for deg. Dere må komme til et kompromiss, evt kan hun reise med noen andre hvis hun vil være borte så lenge.

Anonymkode: 9db3e...b49

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må si at du har tenkt deg om og at en uke blir for lenge for deg. Dere må komme til et kompromiss, evt kan hun reise med noen andre hvis hun vil være borte så lenge.

Anonymkode: 9db3e...b49

Hun får nok ingen andre med, dessverre.

• Hjerte 1
Skrevet

Ta 6 dager. Kompromiss. 

Anonymkode: 8d5eb...731

• Liker 2
Skrevet

Hun styrer jo ikke over din lommebok, eller hvor mye ferie du kan og vil bruke på dette. Fint at du vil dra med henne når hun ikke har andre å dra med, men det er heller ikke ditt ansvar. 

Er turen bestilt? Er den det så må du nesten ta lærdom av det, om ikke må du snakke med henne og si hva du har råd til, både av reise og av feriedager. 

Forstår det er vanskelig, men en god prat er nødvendig. Lag deg en oversikt over argumenter, som du kan ha i bakhodet når du snakker med henne og prøv å ikke la deg vippe av pinnen, eller overtales. 💚

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis du har lyst, og råd, så reiser du. Hvis ikke, så gjør du det ikke. Så enkelt og så vanskelig. Du kan jo si at ved nærmere ettertanke har du funnet ut at det blir for lenge for deg, og at det blir for dyrt. Ingen kan si noe på det. Du kan ikke reise på bare hennes premisser fordi hun ikke har nesten andre å reise sammen med. 

Anonymkode: 38d81...b6c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

mens hun har lyst til å ta en uke. Hun trenger det virkelig, sier hun, og hun vil ha komfort og kunne slappe godt av.

min erfaring; med èn uke har man knapt mulighet til å virkelig koble av. Man bruker tid til å reise og innfinne seg i feriedestinasjonen. Så vil man få med seg alle mulige ting de få dagene man er der, for deretter å bruke tid til å reise tilbake. 

Hvilke destinasjoner vil hun se på da? Hvor lang reisetid er det snakk om? 

Hvis du ikke vil, så gir du ikke etter. "Hun trenger det virkelig" - ok, det er hennes greie. Du har andre behov. 

Anonymkode: 4c6cb...871

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun får nok ingen andre med, dessverre.

Og det burde være et rødt flagg. 

Anonymkode: c56f2...e57

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

En uke er veldig kort, men hvorfor sier du ikke nei til folk?

Hun er flink til å overtale betyr null om ikke du er flink til å la deg overtale og skylde på andre etterpå..

Ingen ville noensinne kunne overtale meg til en ferie eller overnatting jeg ikke vil være med på. 

Rart at hun vil ha med noen som ikke ønsker å dra...

Anonymkode: 9d6c2...27b

• Liker 7
Skrevet
Daisy-love skrev (Akkurat nå):

Hun styrer jo ikke over din lommebok, eller hvor mye ferie du kan og vil bruke på dette. Fint at du vil dra med henne når hun ikke har andre å dra med, men det er heller ikke ditt ansvar. 

Er turen bestilt? Er den det så må du nesten ta lærdom av det, om ikke må du snakke med henne og si hva du har råd til, både av reise og av feriedager. 

Forstår det er vanskelig, men en god prat er nødvendig. Lag deg en oversikt over argumenter, som du kan ha i bakhodet når du snakker med henne og prøv å ikke la deg vippe av pinnen, eller overtales. 💚

Turen er ikke bestilt.

Endel av meg vil reise med henne på en kortere tur. Hadde tenkt meg et rolig sted ute i naturen, gå til en fjellhytte eller noe sånt. Det luftet jeg, men det ville hun ikke. Det kunne vi gjøre en annen gang. Hun ville ha en ordentlig venninnetur til utlandet et sted, og bo på hotell. 

Det burde jo egentlig ikke være vanskelig å si nei, men jeg vet hun da blir lei seg, og det er jo synd.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

min erfaring; med èn uke har man knapt mulighet til å virkelig koble av. Man bruker tid til å reise og innfinne seg i feriedestinasjonen. Så vil man få med seg alle mulige ting de få dagene man er der, for deretter å bruke tid til å reise tilbake. 

Det var vel no sånn hun sa og. Men for meg er en uke borte faktisk ganske lenge med henne. Derimot 1 uke i året med kjæresten er fantastisk.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilke destinasjoner vil hun se på da? Hvor lang reisetid er det snakk om? 

Hvis du ikke vil, så gir du ikke etter. "Hun trenger det virkelig" - ok, det er hennes greie. Du har andre behov. 

Anonymkode: 4c6cb...871

Hun vil reise til et sted i utlandet, kanskje Spania. Mens jeg så for meg noe helt annet i første omgang da vi snakket om venninnetur. Jeg så for meg noe enkelt, kanskje fjellhytte eller vi kunne leid et sted, i Norge.     Du har rett, jeg kan si nei. Er bare ikke så god opp det når jeg ve hun blir lei seg.

Skrevet

Du må lære deg å si NEI! Du må også lære deg at hennes følelser ikke er DITT ansvar!

Anonymkode: 1a0da...38a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Turen er ikke bestilt.

Endel av meg vil reise med henne på en kortere tur. Hadde tenkt meg et rolig sted ute i naturen, gå til en fjellhytte eller noe sånt. Det luftet jeg, men det ville hun ikke. Det kunne vi gjøre en annen gang. Hun ville ha en ordentlig venninnetur til utlandet et sted, og bo på hotell. 

Det burde jo egentlig ikke være vanskelig å si nei, men jeg vet hun da blir lei seg, og det er jo synd.

Det var vel no sånn hun sa og. Men for meg er en uke borte faktisk ganske lenge med henne. Derimot 1 uke i året med kjæresten er fantastisk.

Hun vil reise til et sted i utlandet, kanskje Spania. Mens jeg så for meg noe helt annet i første omgang da vi snakket om venninnetur. Jeg så for meg noe enkelt, kanskje fjellhytte eller vi kunne leid et sted, i Norge.     Du har rett, jeg kan si nei. Er bare ikke så god opp det når jeg ve hun blir lei seg.

Det virker som dere ikke er helt på bølgelengde om hva dere ønsker, og gjerne ikke passer som reisepartnere. Det er en ærlig sak, og sånn har jeg det med flere rundt meg jeg også. Jeg hadde heller likt det du hadde likt, mens en god venninne er mer som din venninne igjen. Vennskapet funger likevel, men å reise sammen hadde krevd mye gi og ta, og det må dere snakke om i detalj FØR dere bestiller. 
Du er en god venn som ønsker å bli med henne på tur, men det kan ikke være kun på hennes premisser. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og det burde være et rødt flagg. 

Anonymkode: c56f2...e57

Sant nok, er hun ikke veldig enkel. Jeg tenker hun er god på mange måter, men har en tendens til å skyve endre litt vekk fra seg, da hun viser at hun irriterer seg over endres meninger som ikke er som hennes. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En uke er veldig kort, men hvorfor sier du ikke nei til folk?

Hun er flink til å overtale betyr null om ikke du er flink til å la deg overtale og skylde på andre etterpå..

Ingen ville noensinne kunne overtale meg til en ferie eller overnatting jeg ikke vil være med på. 

Sant. Jeg burde være mye flinkere til  ikke å la meg overtale til noe jeg ikke vil.

Takk for at dere sier det. Det får meg mer til å klare å si nei

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Rart at hun vil ha med noen som ikke ønsker å dra...

Anonymkode: 9d6c2...27b

Det tenker jeg og. For jeg har jo egentlig gitt uttrykk for min skepsis, og sagt hva jeg kunne tenkt meg. Hun er litt sånn på mange måter, har jeg tenkt før. 

Skrevet

Hennes følelser er ikke ditt ansvar. Hennes følelser, lyster og ønsker er ikke viktigere enn dine. Heller ikke viktigere enn din lommebok.

Jeg er den første til å se at det er vanskelig, jeg er ikke noe god på å sette meg selv først i noen sammenhenger, men ganske god til å se når andre burde gjøre det ;) Og dette er et av sånne tilfeller!

"Jeg har kjempelyst til å være med deg på tur, men jeg har lommebok å ta hensyn til dessverre, skulle ønske jeg ikke hadde det. I tillegg ser jeg jo at vi har litt ulike preferanser med tanke på hva som er TUR tur. Kan vi ta en ny vurdering på lengde OG type tur? Jeg er ganske sliten for tiden selv siden det er hektisk her og der, så det beste hadde vært om vi kunne finne noe vi begge kunne tenke oss, kanskje vi begge må tenke helt nytt. Og avhengig av hva vi kommer fram til og hva det koster, så kan vi se på lengde kanskje? Jeg har dessverre ikke mulighet til å bli med hvis eneste alternativ er en hel uke i Spania". 

Eller noe sånt. Da forklarer du at du har lyst til å reise, men at du faktisk ikke kan gå helt akkord med egen økonomi og egne preferanser.

Anonymkode: 0b578...ac0

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Daisy-love skrev (3 minutter siden):

Det virker som dere ikke er helt på bølgelengde om hva dere ønsker, og gjerne ikke passer som reisepartnere. Det er en ærlig sak, og sånn har jeg det med flere rundt meg jeg også. Jeg hadde heller likt det du hadde likt, mens en god venninne er mer som din venninne igjen. Vennskapet funger likevel, men å reise sammen hadde krevd mye gi og ta, og det må dere snakke om i detalj FØR dere bestiller. 
Du er en god venn som ønsker å bli med henne på tur, men det kan ikke være kun på hennes premisser. 

Hva mener du med : mens en god venninne er mer som din venninne igjen ?

Skrevet

Ufattelig slitsomt med venner, venninner, kjærester og partnere som ikke har egne meninger, som alltid lar seg overtale og klager i ettertid på at de ble overtalt.. 

Anonymkode: 1c435...800

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At vedkommende har en god venninne som er likedan som TS sin venninne

Anonymkode: b1504...2cc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hennes følelser er ikke ditt ansvar. Hennes følelser, lyster og ønsker er ikke viktigere enn dine. Heller ikke viktigere enn din lommebok.

Hun mener og sier jeg har en bedre lommebok enn henne, og det stemmer. Så kan liksom ikke bruke det som unnskyldning. Men for det liker jeg ikke å bruke penger på det som hun prioriterer.

Jeg er den første til å se at det er vanskelig, jeg er ikke noe god på å sette meg selv først i noen sammenhenger, men ganske god til å se når andre burde gjøre det ;) Og dette er et av sånne tilfeller!

Ha, ha, jeg også er sånn. Likevel synes jeg selv det er vanskelig.

"Jeg har kjempelyst til å være med deg på tur, men jeg har lommebok å ta hensyn til dessverre, skulle ønske jeg ikke hadde det. I tillegg ser jeg jo at vi har litt ulike preferanser med tanke på hva som er TUR tur. Kan vi ta en ny vurdering på lengde OG type tur? Jeg er ganske sliten for tiden selv siden det er hektisk her og der, så det beste hadde vært om vi kunne finne noe vi begge kunne tenke oss, kanskje vi begge må tenke helt nytt. Og avhengig av hva vi kommer fram til og hva det koster, så kan vi se på lengde kanskje? Jeg har dessverre ikke mulighet til å bli med hvis eneste alternativ er en hel uke i Spania". 

Eller noe sånt. Da forklarer du at du har lyst til å reise, men at du faktisk ikke kan gå helt akkord med egen økonomi og egne preferanser.

Anonymkode: 0b578...ac0

Det var en veldig fin formulering. Sånn skal jeg si det, utenom det med lommeboken, da jeg føler i mitt tilfelle at jeg ikke kan skylde på det.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min venninne er mer glad i å reise på lengre reiser utenlandsk, sånn som din venninne ønsker, mens jeg er mer den som kunne heller gått på en fjelltur i Norge. Beklager at det kunne misforstås. Det var ikke kritikk til hverken din eller min venninne, vi bare liker ulike ting, og har gode vennskap likevel 😊

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ufattelig slitsomt med venner, venninner, kjærester og partnere som ikke har egne meninger, som alltid lar seg overtale og klager i ettertid på at de ble overtalt.. 

Anonymkode: 1c435...800

Ja, det er det nok.

uff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...