Chupacabra Skrevet 29. september #41 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis det kun var kalorier inn og ut som var avgjørende kunne man bare gått en lang tur i motbakke og forbrent 10 000 kalorier, spist som vanlig og gått ned mange kilo per uke. Så enkelt er det jo ikke. Eller om jeg overspiste 5000 kalorier til dagen skulle jeg gått opp tilsvarende i vekt. Så enkelt er det jo heller ikke. Kalorier inn og ut utspiller seg forskjellig og noe legger fortere på seg enn andre. Selv har jeg teoretisk 500 kalorier i underskudd for tiden, men går ikke ned et gram fordi jeg trener mye styrke som gjør at kroppen lagrer mer vann. Anonymkode: 45058...619 Jeg må innrømme å ha sett noen episoder av Åndenes makt, men det du skriver her overgår det meste jeg så der. Det du beskriver finnes ikke i den fysiske verden. Men for all del, du må gjerne fortsette å tro på alternativ fysikk. 5
AnonymBruker Skrevet 29. september #42 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig finnes det kraftig benbygning. Anonymkode: 7ec13...8d6 Ikke som man kan skylde på ved høy vekt. https://www.roede.com/magasinet/kosthold-og-ernring/nei-man-kan-ikke-skylde-pa-kraftig-benbygning Anonymkode: c8a5c...1c1 2
AnonymBruker Skrevet 29. september #43 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hva skjer? Kalorier inn og ut er da vitterlig bare bullshit for min del. Anonymkode: da555...630 Nei For en frisk person er det umulig å gå ned i vekt om man jevnt ligger i et kaloriunderskudd. En frisk person vil gå ned i vekt om man jevnt ligger i et kaloriunderskudd. Dette er et ubestridt faktum. Du er intet unntak. Anonymkode: 04348...5ce
Thyra Skrevet 29. september #44 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ikke bevist at kalorier inn ikke er kalorier ut. Det er bevist, at overvektige underrapporterer næringsinntak. Om det er slik at en viss andel av oss ikke går ned i vekt ved kaloriunderskudd, hvorfor kommer det ingen overvektige eller normalvektige ut av sultefôring i konsentrasjonsleirer? Anonymkode: 103f2...728 Selvsagt hår alle ned om de har et stort nok kaloriunderskudd over tid. Men man skal jo også få i seg det kroppen trenger og fungerer i hverdagen. Så det er ikke bare å la være å spise. 1
Thyra Skrevet 29. september #45 Skrevet 29. september (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Kalorier inn og kalorier ut er en veldig forenkling av et stort regnestykke føler jeg, og det stemmer ikke på alle gjennom hele livet heller, som deg må. Helse, hormonelle forandringer, sykdom, osv har alt noe å si på vekt og kropp. For noen er det sånn at kalori inn og ut, og de tenker aldri mer over det, for andre er det langt mer kompleks Anonymkode: 180ff...e21 Det koker vel uansett ned til kalorier inn og kalorier ut. Men det handler ikke bare om hvor "flink" man er. Helse, hormonelle forandringer, sykdom, medisiner påvirker mye, nettopp fordi disse faktorene påvirker kalorier ut. Om forbrenningen blir veldig lav blir det nesten umulig å unngå å gå opp i vekt og samtidig få i seg det kroppen trenger for å fornye seg og fungerer i hverdagen. Endret 29. september av Thyra 1
AnonymBruker Skrevet 29. september #46 Skrevet 29. september Thyra skrev (32 minutter siden): Selvsagt hår alle ned om de har et stort nok kaloriunderskudd over tid. Men man skal jo også få i seg det kroppen trenger og fungerer i hverdagen. Så det er ikke bare å la være å spise. Jeg tenkte slik lenge, helt til jeg fant en annen måte å tenke på. Før, en større kropp, spiste jeg naturligvis mye mye mer. Det var mye mer karbohydrater og sukker. Brødskiver (5-7 stk om dagen), pålegg kunne være alt mulig, ofte mye karbohydrater og fett (ost og syltetøy). Middag, store porsjoner og flere av dem, mye ris og pasta, masse saus. Og ofte var det noe «godt» i løpet av ettermiddag og kveld, is, kake, godteri, snacks. I tillegg til litt frukt og slikt igjennom dagen. Drakk også mye kalorier gjennom mengder av melk, juice, og andre drikker. Da jeg skulle ned i vekt, leste jeg mye om hva kroppen «trenger». Og mange har kulturer for å faste. Det fikk meg på tanken om at om jeg i dag spiser 2500-4000 kcal om dagen, og det er anbefalt å ligge 500kcal under det daglige snittet, så gjør det ingenting om jeg som overvektig legger meg på 1300kcal en tid. For det er kanskje det kroppen faktisk trenger, hvis jeg spiser «rett». Kroppen trenger hvertfall ikke 1000-2000 ekstra unødvendige kalorier daglig. Så da ble spørsmålet, hva vil jeg fylle de 1300 kcal med? Svaret var selvfølgelig sunn mat. Også fant jeg ut hvor mye proteiner kroppen MÅ ha i løpet av en dag, og lagde måltid først og fremst etter mengde proteiner, sunt fett og fylte opp resten med sunne karbohydrater som grønnsaker og bær. Når en da tar bort mye «unødvendige» kalorier en er vant med, går man naturligvis ned i vekt, samtidig som kroppen får tilført den næringen den faktisk trenger. Anonymkode: c8a5c...1c1 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. september #47 Skrevet 29. september Mye av grunnen er nok tap av muskelmasse. I 40-årene har du allerede hatt et godt tiår hvor du gradvis har mistet muskler, med mindre du har bedrevet tung styrketrening for å motvirke dette. Anonymkode: 50577...73f 1
AnonymBruker Skrevet 29. september #48 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 10.16): Du spiser mat som jeg har erfart at bare legger seg rett på kroppen som fett... Dropp brød, fett pålegg, klassisk middag.. Spis renere og mer variert. Anonymkode: c6019...7c1 Klassisk middag? Renere mat? Så mange clichér Anonymkode: 75169...4d2
AnonymBruker Skrevet 29. september #49 Skrevet 29. september Har ikke lest alle svarene, men JO det er så enkelt at vekt= kalorier ut/ kalorier inn!!! Man kan skylde på medisiner, hormoner, overgangsalder osv osv, men sannheten er at de faktorene har ingenting med vektøkning eller vektnedgang å gjøre! Det de har noe m å gjøre er å påvirke sultfølelsen og energinivået. Så når man f.eks tar en medisin som kan gjøre at sultfølelsen øker, samtidig som man blir mer tiltaksløs (/lat)- så sier det seg selv at man går opp i vekt! Men den vektoppgangen er ikke pga innholdet i medisinen! Anonymkode: 54af1...3b0 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. september #50 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mye av grunnen er nok tap av muskelmasse. I 40-årene har du allerede hatt et godt tiår hvor du gradvis har mistet muskler, med mindre du har bedrevet tung styrketrening for å motvirke dette. Anonymkode: 50577...73f Men alle har vel ikke så mye muskelmasse i de 20-årene heller? Anonymkode: af357...a05 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. september #51 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 10.33): Mye rart her. F.eks, folk må snart lære seg at dette "grov beinbygning" er noe som ikke eksisterer. Det har omtrent 0 å si for vekten hvor grove bein en har. Anonymkode: 97224...898 Hehe der tar du helt feil jeg har grov beinbygning. Jeg har en venninde som er på cm like høy, samne livmål, str åå klær etc. etc. Jeg veide da 10 kg mer. Mine håndledd er mye grøvere enn hennes. Hun er spe og jeg mer grov i basen / hengern eller hva du vil kalle det , vi er ikke like. Ligger hun på bmi, er hun perfekt. Ligger jeg på bmi vekt, er jeg undervektig, med innsunkne mørke øyne. Anonymkode: da555...630 2
AnonymBruker Skrevet 29. september #52 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (17 timer siden): Selvfølgelig finnes det kraftig benbygning. Anonymkode: 7ec13...8d6 Nei, ikke som har betydning for overvekt. Alle mennesker, også såkalt kraftige, minker betydelig i størrelse ved vektnedgang. Anonymkode: 9c159...4dd 2
Thyra Skrevet 29. september #53 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har ikke lest alle svarene, men JO det er så enkelt at vekt= kalorier ut/ kalorier inn!!! Man kan skylde på medisiner, hormoner, overgangsalder osv osv, men sannheten er at de faktorene har ingenting med vektøkning eller vektnedgang å gjøre! Det de har noe m å gjøre er å påvirke sultfølelsen og energinivået. Så når man f.eks tar en medisin som kan gjøre at sultfølelsen øker, samtidig som man blir mer tiltaksløs (/lat)- så sier det seg selv at man går opp i vekt! Men den vektoppgangen er ikke pga innholdet i medisinen! Anonymkode: 54af1...3b0 Og det påvirker forbrenningen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september #54 Skrevet 29. september Dette kommer an på hvilken forsker man spør. Begge sider argumenterer for sitt så det er ingen vits p sitte på KG og MENE Anonymkode: 7b1dc...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 29. september #55 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hehe der tar du helt feil jeg har grov beinbygning. Jeg har en venninde som er på cm like høy, samne livmål, str åå klær etc. etc. Jeg veide da 10 kg mer. Mine håndledd er mye grøvere enn hennes. Hun er spe og jeg mer grov i basen / hengern eller hva du vil kalle det , vi er ikke like. Ligger hun på bmi, er hun perfekt. Ligger jeg på bmi vekt, er jeg undervektig, med innsunkne mørke øyne. Anonymkode: da555...630 Hehe, dette må du bare tro, men et enkelt googlesøk ang dette, vil torpedere påstandene dine sønder og sammen. Anonymkode: 97224...898 4
AnonymBruker Skrevet 29. september #56 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (18 timer siden): Selvfølgelig finnes det kraftig benbygning. Anonymkode: 7ec13...8d6 😅 hvor mange kom ut av Auschwitz med kraftig beinbygning? Anonymkode: 103f2...728 7
AnonymBruker Skrevet 29. september #57 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 😅 hvor mange kom ut av Auschwitz med kraftig beinbygning? Anonymkode: 103f2...728 Nettopp Anonymkode: 9c159...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 29. september #58 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, ikke som har betydning for overvekt. Alle mennesker, også såkalt kraftige, minker betydelig i størrelse ved vektnedgang. Anonymkode: 9c159...4dd Nå snakker jeg ikke om etter jeg er overvektig, men når jeg var undervektig. I følge bmi er min idealvekt på 56/58. Da er jeg et beinrangel, med særdeles synlige ribbein, innhulte sorte øyne. Har du foresten hoppet helt over at jeg tar opp en plutselig vekt økning på kort tid? Det er det jeg prøver å finne ut av. Anonymkode: da555...630 1
Enda en tulling Skrevet 29. september #59 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (28 minutter siden): 😅 hvor mange kom ut av Auschwitz med kraftig beinbygning? Anonymkode: 103f2...728 Merkelig argument. Svaret er selvfølgelig at det er akkurat de samme som hadde kraftig beinygning da de ble brakt inn. De så formodentlig enda mer beinete ut enn sine mer spebygde medfanger da de kom ut. Det er forskjell på kraftig beinbygning og "kraftig beinbygning"..... 4
AnonymBruker Skrevet 29. september #60 Skrevet 29. september BobbySocks skrev (På 28.9.2025 den 14.07): Vi eldre damer sliter ofte med kalorier ut. Perimenopausen gjør at vi forbrenner som gamle esler, hormonene (mangelen) gjør at fettet legger seg uflatterende, vi blir triste og late, og det å gå tur føles som trening. Så selv om man spiser det samme, forbrenner vi ikke det samme. Styrketrening, kardiotrening, tur i TILLEGG, kostholdet må endres - per proteiner og mindre kos. Vi kan ikke spise det samme hele livet, fordi vi ikke ér det samme hele livet. Det skjønner jeg jo. Har jo juster litt iht alder pg aktivitet. Her snakker vi endinger over natten, i en rykende fart. Så ser på det som svært overaskrnde med 2,5kg på en uke med svært lavt på kalorier Anonymkode: da555...630
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå