AnonymBruker Skrevet 28. september #21 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du er ikke alene om dette. Jeg har samme problem. Det å få av kilo i overgangsalder, er tøft. Du må ha underskudd på kalorier hele tiden og til og med da, er det vanskelig. Det skjer masse med hormonene men sikkert forskjellig fra person til person Anonymkode: 87d43...37d Tull. Det er noe annet enn basalmetabolismen som fører til vektoppgang.https://www.nrk.no/trondelag/ny-studie_-forbrenningen-og-stoffskiftet-vart-synker-ikke-noe-saerlig-med-alderen-1.15611409 Anonymkode: 103f2...728 3 1
BobbySocks Skrevet 28. september #22 Skrevet 28. september Vi eldre damer sliter ofte med kalorier ut. Perimenopausen gjør at vi forbrenner som gamle esler, hormonene (mangelen) gjør at fettet legger seg uflatterende, vi blir triste og late, og det å gå tur føles som trening. Så selv om man spiser det samme, forbrenner vi ikke det samme. Styrketrening, kardiotrening, tur i TILLEGG, kostholdet må endres - per proteiner og mindre kos. Vi kan ikke spise det samme hele livet, fordi vi ikke ér det samme hele livet. 3
AnonymBruker Skrevet 28. september #23 Skrevet 28. september Det er bare manglende kunnskap. Ser jo bare det her i tråden. Typ "spis knekkebrød" og slikt tull. Kaviar? Folk skjønner det bare er sukker? Nei. Det skjønner de ikke. Knekkebrød med smør og kaviar. Kanskje leverpostei. Bland det med wegoway sprøyter, og lur på hvorfor du er overvektig med rar fasong... Skyld på hormoner. Anonymkode: 550b2...2cf 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. september #24 Skrevet 28. september BobbySocks skrev (3 minutter siden): Vi eldre damer sliter ofte med kalorier ut. Perimenopausen gjør at vi forbrenner som gamle esler, hormonene (mangelen) gjør at fettet legger seg uflatterende, vi blir triste og late, og det å gå tur føles som trening. Så selv om man spiser det samme, forbrenner vi ikke det samme. Styrketrening, kardiotrening, tur i TILLEGG, kostholdet må endres - per proteiner og mindre kos. Vi kan ikke spise det samme hele livet, fordi vi ikke ér det samme hele livet. Bare tull å skylde på alderen. Forskning er det beste svar vi har på det. Ikke synsing og personlige anekdoter https://www.nrk.no/trondelag/ny-studie_-forbrenningen-og-stoffskiftet-vart-synker-ikke-noe-saerlig-med-alderen-1.15611409 Anonymkode: 103f2...728 3
BobbySocks Skrevet 28. september #25 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare tull å skylde på alderen. Forskning er det beste svar vi har på det. Ikke synsing og personlige anekdoter https://www.nrk.no/trondelag/ny-studie_-forbrenningen-og-stoffskiftet-vart-synker-ikke-noe-saerlig-med-alderen-1.15611409 Anonymkode: 103f2...728 https://www.volvat.no/tjenester/overgangsalder/vektokning/ 1
AnonymBruker Skrevet 28. september #26 Skrevet 28. september BobbySocks skrev (49 minutter siden): https://www.volvat.no/tjenester/overgangsalder/vektokning/ De har ingen referanser på, og er en kommersiell virksomhet Anonymkode: 103f2...728 3 1
BobbySocks Skrevet 28. september #27 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (1 time siden): De har ingen referanser på, og er en kommersiell virksomhet Anonymkode: 103f2...728 Neidaså. Du får tro hva du vil. 2
AnonymBruker Skrevet 28. september #28 Skrevet 28. september Ja det er bare bullshit. Grunnen til at man plutselig begynner å legge på seg uten at man endrer kosthold, er at leveren er blitt overbelastet. Men dette er ikke "mainstream" kunnskap. Anonymkode: 41317...cca
AnonymBruker Skrevet 28. september #29 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det er bare bullshit. Grunnen til at man plutselig begynner å legge på seg uten at man endrer kosthold, er at leveren er blitt overbelastet. Men dette er ikke "mainstream" kunnskap. Anonymkode: 41317...cca Hvordan har leveren blitt overbelastet? Alkohol? Anonymkode: c4ecd...15e 1 1
Chupacabra Skrevet 28. september #30 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det er bare bullshit. Grunnen til at man plutselig begynner å legge på seg uten at man endrer kosthold, er at leveren er blitt overbelastet. Men dette er ikke "mainstream" kunnskap. Anonymkode: 41317...cca Hva slags kunnskap er dette da? Høres ut som "kunnskap" du har dratt ut av rumpehullet ditt. 2 6
AnonymBruker Skrevet 28. september #31 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Søker litt informasjon og erfaringer. Først litt om meg. Jeg har vokst opp med en mor som slet med vekta hele mitt liv. Hun la på seg, når jeg ble født rett før hun ble 40 år. Så jeg har i bunn og grunn holdt ett kosthold hele livet. Med litt slingringsmonn. 2 Brødskiver med makrell i tomat, kaviar, leverpostei og ost. Og en middag med grønnsaker litt kjøtt og litt potet eller ris. I hovedsak hber dag. Altid har jeg vært slank. Etter siste fødsel 20 år siden så hadde jeg 65kg som fast vekt i mange år. Det var fortsatt str s og m på meg. Fordi jeg har grov benbygning og må ligge godt over bmi vekt sånn sett, for ikke se syk ut. Før dette var vekt på 56/58 kg en stabil vekt fra tenårene. I 2017, så begynner jeg å legge litt på meg. Ikke mye. Men kryper litt sakte mot 70kg. Som ligger i ro. Mitt kosthold er fortsatt det samme jeg har hatt de siste 40årene. Så begynner jeg å kjenne på overgangsalder symptomer. Og øker fra 70 til 79kg over 3 år. I sommer tar det helt av og jeg får noia og kaster meg på diett for første gang i livet. På 6 uker er det 6 kg rett opp. Kjører da lavt på kalorier for å stoppe vekt økning. Den uken på lite kalorier så økte vekten mer, 2 5kg på en uke. Ny panikk har jeg endt opp på streng lavkarbo. Og har klart å stabilisere vekten nå i 3 uker. Var oppe i 87, ligger nå på 85 Hva skjer? Kalorier inn og ut er da vitterlig bare bullshit for min del. Anonymkode: da555...630 Forbrenningen får med med alderen, anbefaler å ta NAD+ ( NMN), det øker molekylet som gjør mat om til energi i kroppen, med andre ord, du får høyere metabolisme,og Berberine. Anonymkode: 719ca...06a
AnonymBruker Skrevet 28. september #32 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er bare manglende kunnskap. Ser jo bare det her i tråden. Typ "spis knekkebrød" og slikt tull. Kaviar? Folk skjønner det bare er sukker? Nei. Det skjønner de ikke. Knekkebrød med smør og kaviar. Kanskje leverpostei. Bland det med wegoway sprøyter, og lur på hvorfor du er overvektig med rar fasong... Skyld på hormoner. Anonymkode: 550b2...2cf Beste kommentaren i dag. 10/10. jeg ler 😂 Anonymkode: cb2a3...ec8 1
AnonymBruker Skrevet 28. september #33 Skrevet 28. september «Kraftig benbygning» er en myte. Det finnes ikke. Anonymkode: 9c159...4dd 2 6
AnonymBruker Skrevet 28. september #34 Skrevet 28. september Har du tatt dette opp med fastlegen? Det ville jeg gjort. Anonymkode: a9feb...391
AnonymBruker Skrevet 28. september #35 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bytt brød med knekkebrød. ❤️ Øk aktiviteten litt hvis du kan. Anonymkode: 61e04...db7 Brød og knekkebrød kan ha akkurat samme næringsinnhold, så det blir for enkelt å si at man skal spise knekkebrød for å gå ned i vekt. Anonymkode: 45058...619 4
AnonymBruker Skrevet 28. september #36 Skrevet 28. september Kalorier inn vs kalorier ut stemmer alltid. Det er ikke mulig å gå opp i vekt dersom man forbrenner fler kalorier enn man spiser. Akkurat det er et enkelt regnestykke, men det som ikke er enkelt, er alle faktorene som påvirker kalorier inn vs kalorier ut, og disse kan forandre seg iløpet av livet. Du må finne ut hvilke justeringer du må gjøre i kostholdet og trolig i aktivitetsnivå, og det kan være lurt å søke eksperthjelp fremfor å synse for seg selv eller sammen med andre på KG. Anonymkode: eac34...523 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. september #37 Skrevet 28. september Hvis det kun var kalorier inn og ut som var avgjørende kunne man bare gått en lang tur i motbakke og forbrent 10 000 kalorier, spist som vanlig og gått ned mange kilo per uke. Så enkelt er det jo ikke. Eller om jeg overspiste 5000 kalorier til dagen skulle jeg gått opp tilsvarende i vekt. Så enkelt er det jo heller ikke. Kalorier inn og ut utspiller seg forskjellig og noe legger fortere på seg enn andre. Selv har jeg teoretisk 500 kalorier i underskudd for tiden, men går ikke ned et gram fordi jeg trener mye styrke som gjør at kroppen lagrer mer vann. Anonymkode: 45058...619 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. september #38 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Brød og knekkebrød kan ha akkurat samme næringsinnhold, så det blir for enkelt å si at man skal spise knekkebrød for å gå ned i vekt. Anonymkode: 45058...619 Ikke helt. Om du rister brødet ditt, endres den glykemiske indeksen. Dette er positivt for vektnedgang Anonymkode: 97224...898 2
AnonymBruker Skrevet 29. september #39 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): «Kraftig benbygning» er en myte. Det finnes ikke. Anonymkode: 9c159...4dd Selvfølgelig finnes det kraftig benbygning. Anonymkode: 7ec13...8d6 4
AnonymBruker Skrevet 29. september #40 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis det kun var kalorier inn og ut som var avgjørende kunne man bare gått en lang tur i motbakke og forbrent 10 000 kalorier, spist som vanlig og gått ned mange kilo per uke. Så enkelt er det jo ikke. Eller om jeg overspiste 5000 kalorier til dagen skulle jeg gått opp tilsvarende i vekt. Så enkelt er det jo heller ikke. Kalorier inn og ut utspiller seg forskjellig og noe legger fortere på seg enn andre. Selv har jeg teoretisk 500 kalorier i underskudd for tiden, men går ikke ned et gram fordi jeg trener mye styrke som gjør at kroppen lagrer mer vann. Anonymkode: 45058...619 Her var det så mye tull at det er vanskelig å kommentere det engang.. Anonymkode: e2259...678 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå