Gå til innhold

Kalorier inn og ut. Nei det stemmer nok ikke....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2025 den 11.53):

Var ikke meg som skrev det innlegget, men kan tenke meg at d betyr noe så enkelt som at alle som faktisk ligger i kalloriunderskudd GÅR NED I VEKT og blir tynne. Slik som alle i krig og konsentrasjonsleirer gjør. 

Og alle de som skylder på hormoner, alder, overgangsalder, medisiner osv, uten å gå ned- faktisk ikke er i kaloriunderskudd.

Og Rgt bilder viser at alle mennesker i ca samme høyde- har samme skjellet og benbygning. Og da blir det for dumt å skylde på tung benbygning eller andre diffuse årsaker for at man er lat og tykk! 
Det blir rett og slett ansvarsfraskrivelse og det hjelper deg i alle fall ikke ned i vekt! 

Anonymkode: 54af1...3b0

Det har jo ingenting med benbygning og gjøre? 
jeg er omvendt, jeg har spinkel benbygging. Hvis jeg hadde fråtset i 4 år, tror du da beinbyggingen min hadde blitt kraftig? 

nei, folk er ulike. Se på håndledd, hender , fingre, føtter , hodet, ansikt. Det er ikke fett som avgjør sko og hattestr…. 

noen medisiner gir jo økt vekt. Det er riktignok mest vannvekt ,men. Selv jeg med benbygging som gjør jeg må kjøpte votter på barneavdelingen gikk opp 50 kg på kortison. Noe legene fortalte på forhånd at ville sje.  Føttene og hodeskallen endret seg ikke. Ja, gått de kiloene av når jeg sluttet på medisiner. 

ts , hvis du går ned i vekt på lavkarbo, fortsett med det da? Denne kaloridebatten vil aldri gi noe svar , finn ut hva som funker for deg. 

Anonymkode: 6e683...9d2

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/vektokning-i-overgangsalder

Jeg er der selv, og jeg går ikke ned like mye som jeg gjorde på samme diett for 6 år siden. Gikk da ned 10 kg på 4-5 mnd og spiste mer enn nå. Tror (for min del) at det er et sammensatt problem. Hormoner på selvstyr ødela lenge før jeg visste at det var overgangsalder. Mindre energi, økt søtsug og eksplosiv økning migreneanfall, for å nevne noe. I tillegg var det som om noen bare skrudde av søvnen. Jeg gikk de fleste netter på 2-3 timer søvn og skiftarbeid gjorde det helt umulig. Endte jo med sykemelding, men det tok enda 3 år før jeg visste at det var overgangsalder. 

Totalen av alle problemene blir jo en kropp i alarmberedskap hele tiden. Stresshormoner i mengder og de andre hormonene gjorde jo sitt for muskelsvinn og fettfordeling. 

Jeg begynte på hormonbehandling etter time hos gynekolog og det ble en "ny ungdom". Energien er tilbake, jeg kan stort sett gjøre alt jeg gjorde før av trening, og med nok styrketrening ordner den dårlig fettfordelingen seg. 

Jeg må fortsatt passe mer på maten enn før, men jeg er liten og forbrenner lite. Mannen er stor og forbrenner det dobbelte av meg på samme tur f.eks. Da kan jo ikke jeg gå inn og spise like stor porsjon middag. Jeg reduserer litt på karbohydratene til meg, men spiser nesten samme mengde kjøtt og alltid samme mengde grønnsaker. Vi spiser alltid magert kjøtt (liker bare det), magert pålegg og i hverdagen lager vi sunne desserter heller enn å spise kveld. Fruktsalat med litt sukkerfri vaniljesaus f.eks. 

For å holde meg mett har jeg kuttet brødmåltider. Jeg spiser kun det i helgene, til frokost. Ellers bruker jeg proteinyoghurt eller cottage cheese med frukt/ bær, chiafrø og gresskarkjerner i  til kombinert frokost/ lunsj. Det metter mer for meg med sånn mat. Alternativt varmer jeg noen fiskekaker av de med 80% fisk og spiser som der er, med litt kuttede, rå grønnsaker på siden. 

Det er ikke bare kalori for kalori lengre, du har økt behov for proteiner, og kan godt passe litt på saltet så du ikke holder på så mye væske. Det virker som du gjør det når vekten kommer på så lett. 

Anonymkode: 3b968...205

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 1.17):

Ikke helt. Om du rister brødet ditt, endres den glykemiske indeksen. Dette er positivt for vektnedgang 

Anonymkode: 97224...898

Kaloriene i en ristet brødskive versus en urist brødskive er akkurat det samme.

Anonymkode: 7d50a...bc5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere som krangler på at benbygningen ikke betyr noe skjønner jo ikke poenget.

Jeg har en venninne som er nøyaktig samme høyde som jeg. Hennes knær er smale, mine brede. Hennes håndledd er smale, mine brede. Hennes skuldre er smale, mine brede. Hennes brystkasse er smal, både fra forsiden og langsiden, min er tønneformet. Hvordan i all verden vil dere ha det til at vi skal bære samme antall kg likt? Hun hadde vært mer enn lubben om hun veide det samme som jeg, og jeg hadde vært radmager om jeg hadde veid det samme som henne.

Anonymkode: 95c5a...a15

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 2.30):

Kaloriene i en ristet brødskive versus en urist brødskive er akkurat det samme.

Anonymkode: 7d50a...bc5

Kalorier har jeg ikke nevnt, jeg snakket om den glykemiske indeksen. Ristet brød har en fordel der.

Anonymkode: 97224...898

• Liker 3
Skrevet

Hormoner har mye å si. Dessverre mye genetisk hvor lett ma. Legger på seg og hvor hardt kroppen kjemper mot å miste fett..

Om.jeg sksl gå ned noe i det heletatt må jeg sulte og trene, og sånn er det krevende og slitsomt å leve og det er alltid fare man blir næringsfattig og sliter med andre ting. 

Forskning har jo vist at en veldig liten prosent av de som er feite ( altså over på fedme) klart å redusere vekta permanent til normalvektig. Selv om de prøver.

Derfor tenker jeg det er viktigst å spise med lite fett og sukker ( redusere fett og sukker) lage helst mat fra bunnen av kortreiste grønnsaker. Bevege seg trene. Og være glad i kroppen sin likevel. Ta eventuell vektnedgang som bonus. 

Jeg går ikke opp, men går heller ikke ned. Kroppen vil holde seg til en viss veht jos meg og havner der uansett etter nedgang eller oppgang. 

Anonymkode: 8d42b...5bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 0.17):

Jeg blir så tynn på bmi at jeg blir sånn undervektig ja. Hva er poenget? Du har ikke sett meg så du vet da vel ingenting  om min beinbygning. Så skjønner ikke hva det er å krangle på. Off topic er det også.  

Anonymkode: da555...630

Etter å ha veid mange hundre mennesker på tanita vekt, der alle har svært forskjellige vekt kan jeg konstaterer en ting: samtlige hadde stort sett sammen vekt på benbygning  med variasjon på ca 200 gram på kvinner. Så dette er fakta basert.  

Anonymkode: 5c7af...54a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 21.20):

Det har jo ingenting med benbygning og gjøre? 
jeg er omvendt, jeg har spinkel benbygging. Hvis jeg hadde fråtset i 4 år, tror du da beinbyggingen min hadde blitt kraftig? 

nei, folk er ulike. Se på håndledd, hender , fingre, føtter , hodet, ansikt. Det er ikke fett som avgjør sko og hattestr…. 

noen medisiner gir jo økt vekt. Det er riktignok mest vannvekt ,men. Selv jeg med benbygging som gjør jeg må kjøpte votter på barneavdelingen gikk opp 50 kg på kortison. Noe legene fortalte på forhånd at ville sje.  Føttene og hodeskallen endret seg ikke. Ja, gått de kiloene av når jeg sluttet på medisiner. 

ts , hvis du går ned i vekt på lavkarbo, fortsett med det da? Denne kaloridebatten vil aldri gi noe svar , finn ut hva som funker for deg. 

Anonymkode: 6e683...9d2

Men det var jo ikke kortisonen i seg selv som gjorde at du la på deg 50 kg, det var økt matlyst som BIVIRKNING. Altså du spiste mer. 

Anonymkode: 681fd...637

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...