AnonymBruker Skrevet 28. september #1 Skrevet 28. september Søker litt informasjon og erfaringer. Først litt om meg. Jeg har vokst opp med en mor som slet med vekta hele mitt liv. Hun la på seg, når jeg ble født rett før hun ble 40 år. Så jeg har i bunn og grunn holdt ett kosthold hele livet. Med litt slingringsmonn. 2 Brødskiver med makrell i tomat, kaviar, leverpostei og ost. Og en middag med grønnsaker litt kjøtt og litt potet eller ris. I hovedsak hber dag. Altid har jeg vært slank. Etter siste fødsel 20 år siden så hadde jeg 65kg som fast vekt i mange år. Det var fortsatt str s og m på meg. Fordi jeg har grov benbygning og må ligge godt over bmi vekt sånn sett, for ikke se syk ut. Før dette var vekt på 56/58 kg en stabil vekt fra tenårene. I 2017, så begynner jeg å legge litt på meg. Ikke mye. Men kryper litt sakte mot 70kg. Som ligger i ro. Mitt kosthold er fortsatt det samme jeg har hatt de siste 40årene. Så begynner jeg å kjenne på overgangsalder symptomer. Og øker fra 70 til 79kg over 3 år. I sommer tar det helt av og jeg får noia og kaster meg på diett for første gang i livet. På 6 uker er det 6 kg rett opp. Kjører da lavt på kalorier for å stoppe vekt økning. Den uken på lite kalorier så økte vekten mer, 2 5kg på en uke. Ny panikk har jeg endt opp på streng lavkarbo. Og har klart å stabilisere vekten nå i 3 uker. Var oppe i 87, ligger nå på 85 Hva skjer? Kalorier inn og ut er da vitterlig bare bullshit for min del. Anonymkode: da555...630 5 6
AnonymBruker Skrevet 28. september #2 Skrevet 28. september Om det er noen trøst: vi er flere. Mine tall er omtrent som dine, overgnagsalderen gjør det håpløst å gå ned i vekt. Anonymkode: e8c66...60a 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. september #3 Skrevet 28. september Kalorier inn og kalorier ut er en veldig forenkling av et stort regnestykke føler jeg, og det stemmer ikke på alle gjennom hele livet heller, som deg må. Helse, hormonelle forandringer, sykdom, osv har alt noe å si på vekt og kropp. For noen er det sånn at kalori inn og ut, og de tenker aldri mer over det, for andre er det langt mer kompleks Anonymkode: 180ff...e21 7 2
AnonymBruker Skrevet 28. september #4 Skrevet 28. september Kalorier er jo ikke bare kalorier, men hva de inneholder, det er det du må få bedre oversikt over. Karbohydrater er heller ikke bare karbohydrater, der er det også raske og trege karbohydrater å forholde seg til. Samme med fett, mettet fett og flerumettet m.m Anonymkode: 8af5a...457 3
AnonymBruker Skrevet 28. september #5 Skrevet 28. september Å gå opp 2,5 kg på en uke når man går på lavkalori, det er ikke fett, det er vann. Litt av problemet med sånne dietter er at man ser på vekten kortvarig, uten å skjønne hva som er vannvekt. Kroppen omdanner ikke så store mengder kalorier til fett på så kort tid. En annen ting er at mange slike dietter er såpass rigode at de ikke er ment for å gå på over lang tid, og mange faller tilbake på gamle synder etterpå, og vekten kommer tilbake. Kalorier inn må tilsvare kalorier ut, det er "så enkelt". Men, hvor mye man forbrenner ved ulike aktiviteter er veldig varierende. Hvilke aktiviteter man gjør har også noe å si for hva man bør spise. Hvilken forbrenning man har endrer seg i løpet av livet, så det må også tas hensyn til. Anonymkode: 6861f...602 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. september #6 Skrevet 28. september Bytt brød med knekkebrød. ❤️ Øk aktiviteten litt hvis du kan. Anonymkode: 61e04...db7 1
AnonymBruker Skrevet 28. september #8 Skrevet 28. september Du spiser mat som jeg har erfart at bare legger seg rett på kroppen som fett... Dropp brød, fett pålegg, klassisk middag.. Spis renere og mer variert. Anonymkode: c6019...7c1 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september #9 Skrevet 28. september Problemet for kvinner over 40 er at muskler svinner hen og erstattes av fett hvis man kjører på med dietter, uten å trene styrke. Bentetthet kan også rammes av dette. Det du snakker om må være vannvekt, som kommer av enten hormonell ubalanse eller inntak av salt mat eller alkohol. Anonymkode: 0d30f...94d 4 6
AnonymBruker Skrevet 28. september #10 Skrevet 28. september Kalorier inn er de samme, ts. (Trolig. Du brør sjekke raskt over matvarene du konsumerer for å sjekke at du ikke uforvarende har byttet dem ut med alternativer med høyere kaloritetthet.) Men er kalorier UT de samme? Du sier absolutt intet om kalorier ut. Min kollega la også «helt uforvarende» på seg i den fasen du beskriver. Han er en mann, så faktorer du later til å indikere mistanke mot (og som slankeindustrien hauser opp som årsaker, men uten vitenskapelig forankring) er ute av spill. Årsaken? Han hadde byttet til en ny arbeidsgiver. Før hadde han en hverdag preget av to unge barn som etter jobb ønsket leke, sykle etc og en sykkeltur tur-retur arbeid på 20 minutter hver vei. Nå hadde han tennåriner i hus som ikke synes pappa var kul og en sykkeltur på 5 min til jobben. For vi sier at «kosthold er kilo og trening er gram». Men livsstilsendringer som øker eller senker kaloribehovet ditt vil drive deg opp eller ned i vekt rimelig effektivt. Min kollega byttet ut en del av sine daglige matvarer (brød, knekkebrød etc) med versjoner av lavere kaloritetthet (og dermed høyere fiberinnhold) og la inn nok ekstra trening i hverdagen til å kompensere for 40 minutters sykling per dag. Og han sluttet gå «mystisk» opp i vekt. Revider eget aktivitetsnivå, ts. Og juster det opp igjen. Anonymkode: c0932...8aa 9 6
AnonymBruker Skrevet 28. september #11 Skrevet 28. september Mye rart her. F.eks, folk må snart lære seg at dette "grov beinbygning" er noe som ikke eksisterer. Det har omtrent 0 å si for vekten hvor grove bein en har. Anonymkode: 97224...898 16
AnonymBruker Skrevet 28. september #12 Skrevet 28. september Hvor er linken(e) til studien(e)? Her er det bare dine tanker og følelser som deles, og ikke fakta. Anonymkode: 134ca...b58 1
Summeer Skrevet 28. september #13 Skrevet 28. september Det er nok endring i kalorier ut om kalorier inn er lik. Enten pga mindre aktivitet, eller at kroppen er eldre og har lavere hvileforbrenning. 5 1
Chupacabra Skrevet 28. september #14 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Søker litt informasjon og erfaringer. Først litt om meg. Jeg har vokst opp med en mor som slet med vekta hele mitt liv. Hun la på seg, når jeg ble født rett før hun ble 40 år. Så jeg har i bunn og grunn holdt ett kosthold hele livet. Med litt slingringsmonn. 2 Brødskiver med makrell i tomat, kaviar, leverpostei og ost. Og en middag med grønnsaker litt kjøtt og litt potet eller ris. I hovedsak hber dag. Altid har jeg vært slank. Etter siste fødsel 20 år siden så hadde jeg 65kg som fast vekt i mange år. Det var fortsatt str s og m på meg. Fordi jeg har grov benbygning og må ligge godt over bmi vekt sånn sett, for ikke se syk ut. Før dette var vekt på 56/58 kg en stabil vekt fra tenårene. I 2017, så begynner jeg å legge litt på meg. Ikke mye. Men kryper litt sakte mot 70kg. Som ligger i ro. Mitt kosthold er fortsatt det samme jeg har hatt de siste 40årene. Så begynner jeg å kjenne på overgangsalder symptomer. Og øker fra 70 til 79kg over 3 år. I sommer tar det helt av og jeg får noia og kaster meg på diett for første gang i livet. På 6 uker er det 6 kg rett opp. Kjører da lavt på kalorier for å stoppe vekt økning. Den uken på lite kalorier så økte vekten mer, 2 5kg på en uke. Ny panikk har jeg endt opp på streng lavkarbo. Og har klart å stabilisere vekten nå i 3 uker. Var oppe i 87, ligger nå på 85 Hva skjer? Kalorier inn og ut er da vitterlig bare bullshit for min del. Anonymkode: da555...630 Kalorier inn og ut stemmer alltid. Noe annet er egentlig fysisk umulig (og dette er den enkle delen av fysikken). Synes det er pussig at du skriver dette, og samtidig kun skriver om kalorier inn. Hvis du ligger på samme kaloriinntak og vekten går opp skyldes det et du forbrenner færre kalorier, altså færre kalorier ut. 7 8
AnonymBruker Skrevet 28. september #15 Skrevet 28. september Finn ut hva ditt BMR er og planlegg kaloriinntak etter det. Anonymkode: a0d3a...951
AnonymBruker Skrevet 28. september #16 Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Søker litt informasjon og erfaringer. Først litt om meg. Jeg har vokst opp med en mor som slet med vekta hele mitt liv. Hun la på seg, når jeg ble født rett før hun ble 40 år. Så jeg har i bunn og grunn holdt ett kosthold hele livet. Med litt slingringsmonn. 2 Brødskiver med makrell i tomat, kaviar, leverpostei og ost. Og en middag med grønnsaker litt kjøtt og litt potet eller ris. I hovedsak hber dag. Altid har jeg vært slank. Etter siste fødsel 20 år siden så hadde jeg 65kg som fast vekt i mange år. Det var fortsatt str s og m på meg. Fordi jeg har grov benbygning og må ligge godt over bmi vekt sånn sett, for ikke se syk ut. Før dette var vekt på 56/58 kg en stabil vekt fra tenårene. I 2017, så begynner jeg å legge litt på meg. Ikke mye. Men kryper litt sakte mot 70kg. Som ligger i ro. Mitt kosthold er fortsatt det samme jeg har hatt de siste 40årene. Så begynner jeg å kjenne på overgangsalder symptomer. Og øker fra 70 til 79kg over 3 år. I sommer tar det helt av og jeg får noia og kaster meg på diett for første gang i livet. På 6 uker er det 6 kg rett opp. Kjører da lavt på kalorier for å stoppe vekt økning. Den uken på lite kalorier så økte vekten mer, 2 5kg på en uke. Ny panikk har jeg endt opp på streng lavkarbo. Og har klart å stabilisere vekten nå i 3 uker. Var oppe i 87, ligger nå på 85 Hva skjer? Kalorier inn og ut er da vitterlig bare bullshit for min del. Anonymkode: da555...630 Du skriver ingenting om hvor du har lagt deg på kaloriene? Teller du, eller gjetter du utifra "pleier spise to brødskiver" Ser du nevner "litt kjøtt" til middag. Du ligger nok derfor alt for lavt på proteininntaket. Fett, protein og karbohydrat inntaket teller jo like mye som kaloriintaket. Jeg "gikk opp" 2 kg fra fredag til lørdag fordi jeg dro innom en burgersjappe. Så mye salt får aldri jeg i meg ellers, så derfor vil jeg veie mye mer dagen etter ett slikt inntak. Vann må.også regnes inn. Anonymkode: 550b2...2cf
AnonymBruker Skrevet 28. september #17 Skrevet 28. september Det er nok at du får dårlig forbrenning med åren, folk flest er mindre aktiv med årene. Pluss de ubevisst spiser mer, selv om folk sjeldent innrømmer det. Anonymkode: 01ad3...173 2
AnonymBruker Skrevet 28. september #18 Skrevet 28. september Du beskriver akkurat slik det har vært for meg også. Har rast opp i vekt de siste 5 årene. Stabilt kosthold, ganske god mengde trening (variert og tøff styrke/aerob trening) noen ganger i uken. Man ser tydelig på svar her på KG at folk som svarer på slike innlegg ikke har opplevd dette selv, og derfor ikke relaterer. Det skal gnis inn at det uansett er kun kalorier som teller. Men nei, det er ikke det. Hormoner styrer de fleste av signalstoffene i kroppen, også hvordan kalorier brukes og fordeles. Fra å ha vært slank hele livet, og vært danser i mange år, har jeg nå en kropp som er ganske lik Gro (Harlem Brundtland) i sine glansdager. Ikke noe galt med det, men jeg trodde ikke jeg hadde anlegg. Stor byste, lett/moderat overvekt. Jeg bruker wegovy, liten dose, for å se om det hjelper da jeg har vansker med å trives slik. Har ikke garderobe til det heller. Anonymkode: 0276c...1b5 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. september #19 Skrevet 28. september Det er ikke bevist at kalorier inn ikke er kalorier ut. Det er bevist, at overvektige underrapporterer næringsinntak. Om det er slik at en viss andel av oss ikke går ned i vekt ved kaloriunderskudd, hvorfor kommer det ingen overvektige eller normalvektige ut av sultefôring i konsentrasjonsleirer? Anonymkode: 103f2...728 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. september #20 Skrevet 28. september Du er ikke alene om dette. Jeg har samme problem. Det å få av kilo i overgangsalder, er tøft. Du må ha underskudd på kalorier hele tiden og til og med da, er det vanskelig. Det skjer masse med hormonene men sikkert forskjellig fra person til person Anonymkode: 87d43...37d 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå