Gå til innhold

Det burde ikke være lov å jobbe når du er over 60 år med mindre du har legeattest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og på den legeattesten skal du gjennom en fysisk test. 

Beklager, men jeg er så drittlei av eldre damer som ikke skjønner selv at det er på tide å gå av med pensjon. Så drittlei. Jeg har jobbet 10 år i samme sektor innen helsevesenet, og har hatt flere kollegaer som er over 60 år (noen faktisk 70 år), som fortsatt står i jobb og som ikke takler jobben. Som oftest er det fysisk, men mange ganger er det også psykisk. De sutrer, bærer seg over hvor slitsom jobben er, klager over dårlige knær, skuldre og rygg, sitter for det meste på rumpa mens de håper på at de unge skal ta alarmene. Nå er jeg midt imellom ung og gammel, og det er tydelig at de unge går raskt lei når de ser at det er de som må gjøre alt, fordi Anne på 65 år er utslitt etter et langt yrkesliv, og klarer ikke gjøre jobben sin lenger. Men hun skryter hemingsløst av å jobbe overtid, går doble vakter og har godt over 35 timer i uka. Det er jo ikke noe problem å jobbe overtid når du ikke gjør noe. 

Misforstå meg rett, der er flere som er spreke, fortsatt oppegående, fortsatt takler jobben sin når de har bikka 60 år. Men det gjelder de færreste. Jeg har en veldig tydelig og klar observasjon, og det er at det er de som er spreke på fritiden, som er energiske av seg og pliktoppfyllende, som fortsatt gjør en god jobb. Noen av de mest effektive og dyktige på min arbeidsplass er over 60 år. Og de er spreke på fritiden, trener, spiser alltid noe sunt til lunsj osv. De klager aldri over jobben sin, snakker ikke ned andre, sitter ikke og venter på at noen andre skal ta alarmer. Så dette er noe jeg vil ta med meg videre etter hvert som jeg blir eldre. En aktiv livsstil på fritiden, gjør også livet lettere på jobb. 

Men sånn seriøst, det er utrolig at man skal få lov til å holde på sånn. Vet ikke hvor mange dager jeg har vært fullstendig utslitt fordi jeg må gjøre arbeidsoppgavene til en eldre dame som ikke orker å gjøre noe. Hun sitter og ser i mobilen mens alarmen går, jeg er opptatt med en annen arbeidsoppgave og må bare kaste det jeg har for å ta alarmen. 

Nei, det hjelper ikke klage til sjef. Sjef kan ikke sparke noen på dette grunnlaget, og dessuten trenger helsevesenet folk. Har klaga, skrevet avvik, gjort alt, men ikke pokker. De skal gå der og råtne på gulvet til jeg vet ikke når. Og det som plager meg mest er at folk ikke har selvinnsikt. At de ikke skjønner at de er en belastning for kollegaene sine. At de ikke skjønner at de burde bytte jobb eller gå av med pensjon. 

Utrolig frustrerende, det er så ille at jeg vil slutte i jobben min. Det er utrolig slitsomt og fælt å gå på jobb og vite at du må løpe hele tiden, IKKE fordi det er travelt, men fordi kollegaen din ikke gidder å gjøre noe. 

Anonymkode: d58f0...e27

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men da må jo det rapporteres om avvik, dersom de over 60 år ikke klarer å utføre jobben sin forsvarlig? Det er ikke rettferdig at en person skal ta alle alarmer kun fordi de er yngre.

Anonymkode: d319f...f23

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Mener du det bokstavelig talt? At grensen for full pensjon burde vært 60 år? I så fall hade du måttet jobbe enda mer enn nå, hvis også de som gjør innsats forsvant. 

Anonymkode: eaf45...eb2

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Pensjonere seg som 60-åringer?? 60 er det nye 50, det finnes mange friske og oppegående 60-åringer som fortsatt er ung til sinns, så med mindre de er syke eller har fysiske smerter osv av en eller annen grunn, så er de store ressurser i arbeidslivet! Det er forøvrig mange 70-åringer også! Det finnes mennesker i alle aldre som sutrer og klager, så det har ingenting med alder å gjøre. Dessuten er samfunnet lagt opp sånn at pensjonsalderen blir høyere og høyere. For å få tjent seg opp godt nok i arbeidslivet i forhold til størrelse på pensjon, så må man faktisk jobbe til man nærmer seg 70, og kanskje bikker 70. 

Anonymkode: d260c...12e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Og dermed tenker du en f.eks. en forsker trenger legeattest med fysisk prøve for å få lov til å jobbe etter 60? 

Anonymkode: fc762...01c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Du høres…ung… ut.

Helse- og omsorgssektoren omtales ofte som «den største rekruteringsarenaen for uføretrygd», fordi folk pådrar seg slitasjeskader i knær, hofter, skuldre og nakke. 

Når folk går av før de fyller 62/67 så skyldes det som regel at de har blitt arbeidsuføre.

Mange kan tape ekstremt mye penger på å gå av med pensjon før de fyller 67 år. 

Det er med andre ord da ikke snakk om at de «har så lyst til å jobbe», men at de faktisk stå i jobb.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Så du er relativt ung og fersk i et av de yrkene som er dårligst betalt, og som sliter mest på kroppen til de som jobber der. Og mener at din opplevelse skal diktere når ALLE personer i ALLE yrker skal måtte gå av med pensjon. 

Du tenker ikke at det er stor forskjell på en ansatt med fysisk krevende jobb i helsesektoren, og fagpersoner/ledere med kontorjobb i en helt annen sektor? 

Hva med å faktisk engasjere deg i fagforening, og jobbe for lavere pensjonsalder, med full pensjonsdekning, for din yrkesgruppe? (Ja, det er ganske motstrøms nå, for velferdsstatens overlevelse er avhengig av at veldig mange av oss står i jobb mye lenger enn før. Så generelt sett jobber politikerne for at den generelle pensjonsalderen skal ØKES.) 
For jeg tipper at mange av de du snakker om, gjerne skulle gått av med pensjon, men får så dårlig utbetaling om de går av tidlig, at de føler seg tvunget til å stå i full jobb selv om kroppen egentlig er utslitt. 

Jeg har jeg jobb der jeg for det meste kan utføre mine oppgaver sittende på en stol, så lenge jeg er klar i hodet. Og ser ingen grunn til at en fysisk test ville avdekket om jeg burde pensjonere meg om 10 år eller ikke. 
Men jeg ser nå for meg at jeg må/bør jobbe i 20-25 år til, egentlig. Minst til 70, men muligens noen år lenger også. Det er i hvert fall det som antydes for min aldersgruppe. 
Og for meg vil nok det gå ganske greit. Men jeg tviler på at folk i "sliteryrkene" vil kunne jobbe like lenge som meg. 

Anonymkode: 3891a...785

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Min observasjon er at de unge er late og arbeidssky. De midt i livet er for opptatt med familieliv og fritid. De gamle er fysisk og psykisk svekket 

Så ingen bør egentlig jobbe. alle som er i jobb i dag bør få sparken. Det er den beste løsningen for oss alle.

Min observasjon altså.

Anonymkode: aed05...c12

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

I vår bransje må alle ha gyldig legeattest, alltid, uansett alder. Det er fordi det går utover sikkerheten hvis folk ikke er fysisk skikket til å utføre jobben. 

At Edith på 60 som jobber i helsevesenet må ha hjelp fra Emilie på 20 for å utføre enkelte oppgaver anser ikke jeg som noen trussel mot sikkerheten akkurat.

De eldre har mye å bidra med utenom muskelkraft, tenk heller på det.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Nå jobber jeg på legevakt så der er det ikke fysisk veldig tungt, men for å si det sånn det er ikke de over 60 som er problemet her, de yngre relativt nyutdannede er rett og slett late, nå skal det sies at mange av de sier rett ut at de aldri kunne jobbet på sengepost fordi det er for mye arbeid, så mulig vi får de som ikke orker å ta i et tak. Ellers er alle aldre jevnt over ganske like der jeg jobber. 

Anonymkode: 6dfd9...340

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min observasjon er at de unge er late og arbeidssky. De midt i livet er for opptatt med familieliv og fritid. De gamle er fysisk og psykisk svekket 

Så ingen bør egentlig jobbe. alle som er i jobb i dag bør få sparken. Det er den beste løsningen for oss alle.

Min observasjon altså.

Anonymkode: aed05...c12

Enig i denne. De unge er mer opptatt av å prate om fest og sminke.

Jobber i helsevesenet selv og ser jo veldig forskjell på de som er unge nå og de som var det for bare 15 år siden.

Anonymkode: bf601...581

• Liker 4
Skrevet

Haha, det er så mange sykepleiere etc her inne som skriver som om alle jobber i helsevesenet! Tenker du burde tatt med den infoen i overskriften…. «Det burde ikke vært lov å jobbe SOM SYKEPLEIER/e.l. når du er over 70…» osv.

Det må vel gå an å ta opp dette som et tema på jobb? F eks ha begrensninger på mobilbruk.  Jeg skjønner heller ikke helt hvordan dere jobber, sitter folk bare der når ikke pasientene ringer? Jeg ville jo trodd at all tid utenom matpause (som mange påstår sykepleiere aldri får) er opptatt av oppgaver. Forestiller meg at man da f eks skifter på senger, rydder vekk brukt utstyr, legger ting til vask/sterilisering, forbereder måltider, rydder, sjekker opp pasienter som ikke ringer på, steller sår, vasker folk, hjelper folk på do, sjekker helsetilstand rundt om, skriver rapporter, diskuterer pasientbehandlingen, konsulterer leger, legger planer….er det ikke tusen ting å gjøre? Skjønner ikke hvordan det er akseptert og normalt å gjøre noe annet enn arbeidsoppgavene sine?

Anonymkode: 8570b...ffe

• Nyttig 2
Skrevet

Dette er et ledelsesproblem, ikke et aldersproblem. 
Jeg har en kollega som faktisk og helt objektivt ikke gjør en dritt. Hen er 45. Mener du pensjonsalder skal senkes til 45? Hen gjør ikke en dritt fordi hen er ubrukelig, ikke pga alderen. Og det er et ledelsesproblem at vedkommende får holde på sånn uten å få sparken. 

Anonymkode: f2a86...b10

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du høres veldig ung og uerfaren ut – en dag er du selv 60, og det kommer sannsynligvis raskere enn du tror.

Mange som har jobbet et helt liv i helsevesenet, ville nok gjerne gått av allerede når de er 60, men det er ikke et reelt valg med mindre man har så redusert helse at man ikke kan jobbe mer. Det er et yrke som sliter hardt på kroppen, og selv om det har kommet flere hjelpemidler de siste årene, var situasjonen helt annerledes før. For 30 år siden fantes det nesten ikke Saraheiser, ståheiser eller takheiser – man måtte bruke sin egen kropp til å forflytte pasienter mange ganger hver eneste dag. Det førte til store belastningsskader som mange fortsatt sliter med. Det er ikke så rart at man sliter med rustne knær, rygg eller albuer. Eller at man er litt tregere på avtrekkeren når klokkene ringer. 

Så kanskje er det bedre å møte folk som har stått i slike yrker et helt liv med respekt og en smule ydmykhet, i stedet for å si at man skal kreve legeerklæring av alle over 60. 

Anonymkode: ef8ed...fa6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tro meg:hadde jeg kunnet gått av ved 60 år så hadde jeg gjort det! Jeg er ikke i helsevesenet men i annen fysisk jobb. Heldigvis har jeg en leder som skjønner at alder krever sitt. Energi og kropp er ikke den samme og mer pauser og annet tempo må til. 

Anonymkode: b810e...828

• Liker 1
Skrevet

Så er kanskje Anne (65) ikke like rask på labben som før, men Linnea på 27 har ikke Annes erfaring. Kan du tenke deg at de utyller hverandre, enn at en dem er et problem?

Anonymkode: ad629...3cd

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Fy faen, så provoserende...

Disse kollegene har slitt ut kroppene sine i en krevende jobb, og dette er takken de får fra deg?

Jeg kan ikke få sagt hvor takknemlig jeg er for at folk utdanner deg og jobber innen helse, og tar vare på folk som trenger det. Det er tungt arbeid, både fysisk og psykisk, og ingen velger plagene som eventuelt oppstår etter mange år med tunge løft og endeløs tråkking på harde gulv. Hva tror du de sitter igjen med av pensjon om de skulle gå av på 60 år, når fastsatt pensjonsalder er 67??

Skjerp deg, ts, en dag er du der selv!

Anonymkode: 8755c...311

• Liker 3
Skrevet

Som du sier er det også flere som er friske og spreke og effektive i jobben sin, Det gjelder vel også blant de unge at det er forskjeller; noen effektive og noen ineffektive. 

Skrevet

I helsevesenet blir de eldre gjerne "dødvekt". Man blir ofte dårligere i jobben når man blir eldre. I andre yrker forhindrer de eldre yngre fra å få jobb

Skrevet

Bli lat selv så skal du se at du får mindre oppgaver og mer overskudd. Hele helsevesenet skulle hatt kun late medarbeidere i 5 år fremover sånn at det ble ansatt flere eller at oppgaver ble redusert. Og så skulle de effektive durasellkaninene vært i mindretall fremover sånn at ikke det ble gjort kutt igjen. Fordi de kutter selvsagt fordi dere holder det flytende ved at enkelte jobber for minst 2 til enhver tid. 

Anonymkode: 341b2...c9b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...