AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:44 #1 Skrevet lørdag kl. 22:44 Jeg har fått min første jobb som leder innen renhold. Jeg har jobbet som renholder siden jeg var 16 år og nå er jeg 40. Trives godt, men sliter med å bli respektert av en mann. Når jeg startet så oppdaget jeg at han vasket sitt lokale veldig fort. Brukte rundt 5 timer på jobben og så satt han i kjelleren i ett lager resten av dagen. Så begynte kundene å klage over at renholdet ikke er helt optimalt. Jeg snakket med han og sa at han må bruke de 7.5 timene pr dag som han får lønn for. Men han fortsetter som før. Er ikke store klager han får, men renholdet kunne vært bedre hvis han brukte en arbeidsdag på det. Hvordan få han til å gjøre det jeg ber han om? Anonymkode: 8e3f3...03c
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 01:44 #2 Skrevet søndag kl. 01:44 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har fått min første jobb som leder innen renhold. Jeg har jobbet som renholder siden jeg var 16 år og nå er jeg 40. Trives godt, men sliter med å bli respektert av en mann. Når jeg startet så oppdaget jeg at han vasket sitt lokale veldig fort. Brukte rundt 5 timer på jobben og så satt han i kjelleren i ett lager resten av dagen. Så begynte kundene å klage over at renholdet ikke er helt optimalt. Jeg snakket med han og sa at han må bruke de 7.5 timene pr dag som han får lønn for. Men han fortsetter som før. Er ikke store klager han får, men renholdet kunne vært bedre hvis han brukte en arbeidsdag på det. Hvordan få han til å gjøre det jeg ber han om? Anonymkode: 8e3f3...03c Advarsel. Deretter varsel om oppsigelse, hvorfor skal man ha daukjøtt rundt en når det står 100+ på døra etter jobb. Man må gjerne være snill og tro at det går seg til, men ikke bli dumsnill og la han bare ture frem, det kommer det ikke noe godt ut av. Anonymkode: 4ca50...96b 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:49 #3 Skrevet søndag kl. 08:49 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Advarsel. Deretter varsel om oppsigelse, hvorfor skal man ha daukjøtt rundt en når det står 100+ på døra etter jobb. Man må gjerne være snill og tro at det går seg til, men ikke bli dumsnill og la han bare ture frem, det kommer det ikke noe godt ut av. Anonymkode: 4ca50...96b Han har gått advarsel etter 1 gang. Men han kommer med mange unnskyldninger på hvorfor han jobber fort. Han mener at han jobber effektivt og gjør jobben bra Anonymkode: 8e3f3...03c
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:54 #4 Skrevet søndag kl. 08:54 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har gått advarsel etter 1 gang. Men han kommer med mange unnskyldninger på hvorfor han jobber fort. Han mener at han jobber effektivt og gjør jobben bra Anonymkode: 8e3f3...03c Så gi en advarsel til. Si at kunde ikke er fornøyd og om han ikke bruker hele arbeidsdagen og gjør skikkelig jobb så får han se seg om etter noe annet. Anonymkode: e3705...f62 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:56 #5 Skrevet søndag kl. 19:56 Han gjemmer seg bort ofte, så jeg vet ikke bestandig at han ikke jobber hele dagen Anonymkode: 8e3f3...03c
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:57 #6 Skrevet søndag kl. 19:57 Først og fremst har det ikke noe med respekt for deg som leder å gjøre. Noen mennesker er… bare uten selvinnsikt. Han mener han gjør jobben godt. Du gjør ikke. Gjenta det, advarsel og følg opp i rollen din som leder. Anonymkode: 8d2d6...b23 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:06 #7 Skrevet søndag kl. 20:06 Rett fremgangsmåte her er jo å innkalle han til et møte angående klagene på renholdet, hvor det referatføres at oppdragsgiver klager på renholdet samt punkter til forbedring. Dersom arbeidet da ikke utføres med forventet nøyaktighet gir du han en skriftlig advarsel. Dersom dere jobber for et renholdsfirma har du vel en leder over deg, som du kan rådføre deg med angående eventuell oppsigelse dersom prestasjonen ikke forbedrer seg (obs formkrav til oppsigelse, og referatfør (med hans og din signatur) innholdet i alle oppfølgingsmøter, da du må kunne dokumentere både at vedkommende har fått tilstrekkelig opplæring og reell mulighet til å forbedre seg) Du har også mulighet til å trekke vedkommende i lønn for den tiden han beviselig ikke har utført arbeid. Dersom han sitter i kjelleren flere timer av sin arbeidstid, i stedet for å utføre arbeidsoppgavene, så har han heller ikke krav på lønn. Og det fordrer også en skriftlig advarsel for hver gang dette skjer. Anonymkode: 0c406...9e8 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:18 #8 Skrevet søndag kl. 20:18 Jeg forstår godt utfordringen og følelsen du har, det er beklageligvis fremdeles et problem i 2025 at menn (og noen kvinner) som ikke respekterer kvinnelige ledere. Vi må snakke høyere, mer bestemt, lavere toneleie, og gjenta ting for å bli hørt og respektert. Det burde ikke være sånn, men det er som det er. Jeg anbefaler at du ser det helt objektivt og handler der etter. Du har rent objektivt gode argumenter og grunner, og det viktigste er at du gjør din jobb som leder; nettopp veilede og gi instrukser. Følges ikke disse, så er det ikke ditt problem, men i dette tilfellet mannens. Så du må bare følge opp din oppgave, følge opp dine ansvarsoppgaver, og i dette tilfellet helt objektivt angripe saken med å følge det opp din arbeidsgivers regelverk når folk ikke gjør hva de er ansatt for. Dokumenter godt alle samtaler og varsler du må gjennomføre så du har ditt på det rene. Informer overordnede så de vet at du har måttet bruke sterkere tiltak og hvorfor. Så får du blåse ut frustrasjonen hos folk du stoler på (uten å navngi personen) så du ikke blir helt overveldet av den utfordrende oppgaven du står i. Anonymkode: 772cf...890
AnonymBruker Skrevet i går, 13:34 #9 Skrevet i går, 13:34 Rare kommentarer. Ikke rart vi har så mange useriøse ledere. En leder skal delegere og kontrollere arbeidet, ikke nødvendigvis bestemme hvordan arbeidet utføres. Jeg hadde hørt med din sjef om ikke du kan ta deg en hel arbeidsdag til å følge opp vedkommende. Du kan da vaske sammen med han og oppholde deg alltid i samme areal. Her kan du bli kjent med han sine arbeidsrutine. La han styret dette. Si at dere må være team i dag og spør hvordan du kan bidra for å ikke gå på føttene hans. I løpet av arbeidsdagen kan du da påpeke det verste, om han kanskje glemte en plass og så videre på en profesjonell tone. Det er også greit at du glemmer å vaske en plass, slik at han får muligheten til å påpeke det. Dette her handler om å spille hverandre god for å levere det best mulige resultatet for kunden. På den måten kan du lære han opp til å faktisk se hva kunden ser. Du blir da sannsynligvis også verdsatt på en helt annen måte. Du er da ikke den rare sjefen som bare kommer og kjefter. Du er da sjefen som tar seg tid til å se litt an og påpeke i forkant. Hyggelig lunsj er bare en bonus. Hvis du vitner at han ikke gjør jobben sin, mangler kompetanse eller annet, så har du en mye bedre sak senere dersom du likevel velger en eskalasjon. Anonymkode: 62062...996
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå