Gå til innhold

Hvorfor er ikke flere bobiler elektriske? Er jo bare fordeler!?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjørte til fjells i helgen. Rullende plastdasser overalt. Men det som virkelig forundra meg er at så godt som alle bobiler står på elendige varebilchassis. Grusomt undermotorisert, bråkete, stinkende drittbiler. Hvorfor er de ikke elektriske? Så mye mer kraft i en elbil, stillere, man kan kjøre kjøkken, varme, TV osv. fra batteriet...bare fordeler med dette!? Eller er det slik at harryfolket som tenker "me mo ha bobbi" også foretrekker flytende drivstoff? Kan ikke skjønne hvorfor de ikke bytter til noe raskere, stillere, mer lettvint?

Anonymkode: dfd67...859

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det nok ladere da? Tenker ikke bare i Norge, men nedover i Europa. De jeg kjenner med bobil reiser i Norge på sommeren, og nedover i Europa på vinteren. Gjerne til Portugal. Og de liker å reise til avsidesliggende strøk. Jeg vet ikke hvordan ladesituasjonen er der, men det er ikke sikkert den er så god. 

Anonymkode: e76fa...924

Skrevet

Jeg er enig dersom de drar på korte turer i Norge, og for det meste har den stående på campingplass.

Jeg har aldri vært på bobilferie, men dersom jeg skulle gjort det så hadde jeg ville kjørt litt rundt i hele europa. Da er det veldig lite praktisk med el.

Jeg tviler litt på at det er på grunn av at de er harry fosilelskere som du insinuerer.

Anonymkode: 43a3e...9ab

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi kjørte til fjells i helgen. Rullende plastdasser overalt. Men det som virkelig forundra meg er at så godt som alle bobiler står på elendige varebilchassis. Grusomt undermotorisert, bråkete, stinkende drittbiler. Hvorfor er de ikke elektriske? Så mye mer kraft i en elbil, stillere, man kan kjøre kjøkken, varme, TV osv. fra batteriet...bare fordeler med dette!? Eller er det slik at harryfolket som tenker "me mo ha bobbi" også foretrekker flytende drivstoff? Kan ikke skjønne hvorfor de ikke bytter til noe raskere, stillere, mer lettvint?

Anonymkode: dfd67...859

Mest harry innstilling til hva som er å få kjøpt.

Anonymkode: d9b36...adb

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi kjørte til fjells i helgen. Rullende plastdasser overalt. Men det som virkelig forundra meg er at så godt som alle bobiler står på elendige varebilchassis. Grusomt undermotorisert, bråkete, stinkende drittbiler. Hvorfor er de ikke elektriske? Så mye mer kraft i en elbil, stillere, man kan kjøre kjøkken, varme, TV osv. fra batteriet...bare fordeler med dette!? Eller er det slik at harryfolket som tenker "me mo ha bobbi" også foretrekker flytende drivstoff? Kan ikke skjønne hvorfor de ikke bytter til noe raskere, stillere, mer lettvint?

Anonymkode: dfd67...859

Harryfolket? Før man kaller andre harry, bør man kanskje inneha en viss kunnskap om det man snakker om. 

Hvor lang rekkevidde tror du det hadde blitt da? På en firkantet og tung kasse som skal gå tungt på veien? Størrelse på plassen når man skal lade, de fleste bobiler er mye større enn en personbil. Mange bobiler er registrert til max 3,5 tonn, greit at flere kan kjøre den. Et batteri tar mye av denne vekta, og vips, så må man ta lappen på større bil.

Teknologien holder ikke mål. Den dagen noen klarer å produsere et bittelite batteri med uhorvelige mengder strøm, den dagen blir noen rike. 

 

Anonymkode: bb8fc...afe

Skrevet

Fordi dagens bobiler trenger rekkevidde. Det finnes ikke elektriske bobiler enda som kan konkurrere med rekkevidden på dieselbiler. I hvert fall ikke til en oppnåelig pris. 

Det andre du nevner bruker man jo ikke diesel til, der bruker man solcellepanel, eventuelt gass. Og i noen tilfeller tilkoblet strøm. 

Anonymkode: 75c69...a17

Skrevet

Nå råtipper jeg bare her, men vekt har nok en stor betydning. For mange er det om å gjøre at bilen veier under 3,5 tonn, og mange av disse bobilene er helt på grensen av kapasitet når det gjelder hva de EGENTLIG kan ta med seg av ekstra pikk og pakk. En elektrifisert løsning vil trolig bli for tung. Bikker man 3500 kilo må man ha en annen førerkortklasse, og i tillegg skyter bompengekostnader i været så det virkelig monner.

Og så hjelper det lite om ladekapasiteten i Norge er greit utbygget (er den det?), så lenge det europeiske markedet er voldsomt mye større enn Norge.

Anonymkode: 12e52...7c8

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Bobiler er til for å kjøre på ferie, over alt. Folk gidder ikke bruke ferien på å lete etter ladere.

Anonymkode: a16d1...8c5

  • Liker 1
Skrevet

Vektproblematikk. Batteriet veier for mye. Vil kreve ny type førerkort.

Anonymkode: ff58a...dcb

  • Liker 2
Skrevet

Ganske innlysende at vekt er hovedårsaken.

De færreste har c klasse førerkort som setter vektbegrensningen. 

Anonymkode: e5182...363

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det handler nok om rekkevidde og vekt, tror jeg. Man strever jo allerede nå med at det bare er ganske små bobiler som kan kjøres på B-lappen. Hvis de skal legge inn flere hundre kilo batterier, blir det et problem, for da må bobilen krympe ganske betraktelig for å holde seg innenfor vektgrensen.

Så er det rekkevidde, da. En bobil er et stort vindfang som gir mye vindmotstand og krever mye energi å flytte på i tillegg til at den ofte er betydelig tyngre enn en vanlig personbil. Så driver man sjelden med lokal småkjøring når man er på bobilferie. Nei, man skal gjerne kjøre ganske langt hver dag, og da er det kjedelig å stadig måtte stoppe for å lade. Spesielt dersom bobilen har et litt for lite batteri for å holde totalvekten nede....

Endret av aksase
Skrevet

Vekten på elektriske SUV's er jo allerrede ganske så på grensen. Mercedes har flere ganger startet debatt i EU om å endre på vektbegresning for B. Det er nemlig ganske enkelte å byggge biler som kan kjøre 2000km om vekten ikke hadde begrenset oss.

Anonymkode: cb6fe...a2a

Skrevet

Jøss, ja, jeg tenkte liksom at med nyttekjøretøy er batterivekt i praksis ikke den store ulempen...men det er jo sant, folk som kjører bobil er jo ikke vant med den størrelsen kjøretøy, som også er grunnen til at de lager så mye trøbbel i veinettet.

Anonymkode: dfd67...859

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jøss, ja, jeg tenkte liksom at med nyttekjøretøy er batterivekt i praksis ikke den store ulempen...men det er jo sant, folk som kjører bobil er jo ikke vant med den størrelsen kjøretøy, som også er grunnen til at de lager så mye trøbbel i veinettet.

Anonymkode: dfd67...859

Batterivekt er den største ulempen på nyttekjøretøy. Egenvekten blir for høy, så man laster mindre da man må ta hensyn til totalvekt. Noe en entreprenør brant seg på…

https://www.tungt.no/article/view/1080986/ingen_vektkompensasjon_med_elektrisk_8x4_jeg_har_fatt_to_ubrukelige_lastebiler

Så bytter man bobilchassiset i et elbilchassis, må man fjerne andre ting. Som f.eks. vann, kjøleskap, grillen, fluktstol, kjettinga, proviant, ungene, klesskift, eller ha førerrett for tyngre klasser. 

Anonymkode: e003c...2bb

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at mange land i Europa har elektrisk infrastruktur som et uland. 

Anonymkode: 86b27...e76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 0.25):

Vi kjørte til fjells i helgen. Rullende plastdasser overalt. Men det som virkelig forundra meg er at så godt som alle bobiler står på elendige varebilchassis. Grusomt undermotorisert, bråkete, stinkende drittbiler. Hvorfor er de ikke elektriske? Så mye mer kraft i en elbil, stillere, man kan kjøre kjøkken, varme, TV osv. fra batteriet...bare fordeler med dette!? Eller er det slik at harryfolket som tenker "me mo ha bobbi" også foretrekker flytende drivstoff? Kan ikke skjønne hvorfor de ikke bytter til noe raskere, stillere, mer lettvint?

Anonymkode: dfd67...859

Snakker om å flagge kunskapsløshet og manglende logiske evner... 

Anonymkode: 08a64...af7

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 0.25):

Vi kjørte til fjells i helgen. Rullende plastdasser overalt. Men det som virkelig forundra meg er at så godt som alle bobiler står på elendige varebilchassis. Grusomt undermotorisert, bråkete, stinkende drittbiler. Hvorfor er de ikke elektriske? Så mye mer kraft i en elbil, stillere, man kan kjøre kjøkken, varme, TV osv. fra batteriet...bare fordeler med dette!? Eller er det slik at harryfolket som tenker "me mo ha bobbi" også foretrekker flytende drivstoff? Kan ikke skjønne hvorfor de ikke bytter til noe raskere, stillere, mer lettvint?

Anonymkode: dfd67...859

Fjolls til fjells.. Du aner jo ikke hva du snakker om stakkars 😂Hvis du evner å lese bare bittelitt om bobiler og bobilfolkets behov (og kanskje litt om elbiler),så skjønner du at det ikke er så mange alternativer. Og nei jeg føler meg ikke truffet, har en bobil som ikke bråker eller stinker, god motor har den og 😁

Anonymkode: ae71c...f8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 0.25):

Vi kjørte til fjells i helgen. Rullende plastdasser overalt. Men det som virkelig forundra meg er at så godt som alle bobiler står på elendige varebilchassis. Grusomt undermotorisert, bråkete, stinkende drittbiler. Hvorfor er de ikke elektriske? Så mye mer kraft i en elbil, stillere, man kan kjøre kjøkken, varme, TV osv. fra batteriet...bare fordeler med dette!? Eller er det slik at harryfolket som tenker "me mo ha bobbi" også foretrekker flytende drivstoff? Kan ikke skjønne hvorfor de ikke bytter til noe raskere, stillere, mer lettvint?

Anonymkode: dfd67...859

For det første fordi yrkesbiler, som disse ofte er basert på, ikke på langt nær har kommet så langt teknologisk som forbrukermarkedet når det gjelder El. De har ofte små batterier , dårligere hurtiglading og generelt billigere konstruksjon.

Kosten i en bobil er i større grad innredning enn selve plattformen. Så den ekstrakosten en el-plattform representerer, tar dem ut av konkuransen. 

Det kommer nok etterhvert som de teknologiske plattformene blir billigere og bedre. 

 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...