Gå til innhold

Utgjør 4 kvm forskjell på naboleiligheter 210 000,- i forskjell i pris?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min leilighet er 65 kvm og er taksert til  4 200000, og naboens leilighet over gangen er 4 kvm mindre og er taksert til 3 990 000,-

Leilighetene har noenlunde samme utsikt, så jeg kan ikke forstå at skarve 4 kvadratmeter skal utgjøre drøyt 210 000 i forskjell?

Anonymkode: f07fd...4e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noe slingringsmonn er det vel og variasjoner på leilighetene og det viser seg vel i prisen.

Anonymkode: 4ce4e...5ca

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere bruker samme megler? Har identisk fargevalg og materialvalg inne? Samme solforhold? 

Anonymkode: 5f173...64d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere bruker samme megler? Har identisk fargevalg og materialvalg inne? Samme solforhold? 

Ja.

Leilighetene har ikke den samme utformingen da naboen har et stort kjøkken og jeg har et lite kjøkken, jeg har en liten lufteveranda, mens naboen har innglassert liten veranda.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ikke minst, hvor er det fire kvm forskjell? Fire kvm kan gjøre mye på romløsning. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å sjekke kvm prisen for området. Kan fort være 50 000,- kvadraten.

Anonymkode: ddda3...1a9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Spørs jo også veldig på hvor ulik kvalitet dere har på kjøkken innredningen og baderomsinnredningen.  Det kan godt utgjøre en del. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hvis man trekker fra litt, så man havner rett under en hel million, kan man få med flere på visning. Så det kan jo fort lønne seg om man får igang en god budrunde.

Anonymkode: 233cc...548

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ikke minst, hvor er det fire kvm forskjell? Fire kvm kan gjøre mye på romløsning. 

Det er litt skråtak i naboens stue som ikke påvirker møblering, lys eller når man står oppreist siden takhøyden er 3 m, men tror det må være det, eller det at jeg har større bod enn naboen, akkurat som om vi bor i boden.

Ts

Helt merkelig

AnonymBruker
Skrevet

Vil du vi skal si at din sikkert er finere? Din er sikkert finere, ts. 

Anonymkode: 7c31f...b94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja.

Leilighetene har ikke den samme utformingen da naboen har et stort kjøkken og jeg har et lite kjøkken, jeg har en liten lufteveranda, mens naboen har innglassert liten veranda.

Ts

Hva tror du folk vil ha av dette? Jeg hadde glatt gitt 200k mer for større innglasset balkong, blir som et ekstra rom!

Anonymkode: 5dab5...918

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Min leilighet er 65 kvm og er taksert til  4 200000, og naboens leilighet over gangen er 4 kvm mindre og er taksert til 3 990 000,-

Leilighetene har noenlunde samme utsikt, så jeg kan ikke forstå at skarve 4 kvadratmeter skal utgjøre drøyt 210 000 i forskjell?

En pris på 4,2 mill for 65 kvm gir en kvadratsmeterspris på 65k. 
Det utgjør noe mer enn 200k for 4 kvadrat, ja. Stemmer det. 

Anonymkode: 94886...865

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Og hvis man trekker fra litt, så man havner rett under en hel million, kan man få med flere på visning. Så det kan jo fort lønne seg om man får igang en god budrunde.

Anonymkode: 233cc...548

Forskjellen på å havne godt over 4 og rett under 4 på hvordan folk søker på finn kan ha MYE å si for antall påmeldte.

Mtp at ts beskriver naboleiligheten som bedre med større kjøkken og veranda vil jeg tro ts kan ha fått litt for høye forventninger på prisen fra megler med mindre det skråtaket hos naboen er veldig merkbart.

Anonymkode: 6b487...812

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vil du vi skal si at din sikkert er finere? Din er sikkert finere, ts. 

Anonymkode: 7c31f...b94

Hva ? Naboens leilighet er mer oppusset enn min og er faktisk finere.

Ts

Skrevet

Etasje kan ha mer å si enn de få kvadratmeterne 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva tror du folk vil ha av dette? Jeg hadde glatt gitt 200k mer for større innglasset balkong, blir som et ekstra rom!

Anonymkode: 5dab5...918

Jeg skulle også byttet bort den lille tarmen av en lufteveranda uten sol jeg har som jeg ikke kan bruke til noe.

Naboens lille innglaserte veranda bruker de som et lite drivhus, og det ser så koselig ut.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Takst er kun gjetning. Hva leiligheten blir solgt for er hva som teller.

Anonymkode: c0cd4...739

AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte taktisk lurt å sette en lavere pris, altså her rett under 4 mill, da den får flere søkertreff på finn. Og da satser man heller på bud. Hadde denne samtalen med megler når jeg solgte min 😊

Anonymkode: 63930...051

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange meglere bare ganger kvadratmeter med kvadratmeterpris for området. Så justerer litt opp eller ned hvis det er veldig pent eller veldig stygt inne.

4 kvm er da omtrent 200 000.

Anonymkode: bd7b8...602

• Liker 1
Skrevet

4 200 000 / 65 = 64 615

3 990 000 / 61 = 65 409

Ganske identisk m2-pris.

Det spiller jo uansett ikke noen rolle hva verditakst er. Verditakst er ikke en eksakt vitenskap. Det er uansett selger som bestemmer hva man ber om av pris når man selger. Ikke takstmann og ikke megler.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...