Gå til innhold

Må venner alltid besøke hverandre annenhver gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som mener at vi  skal besøke hverandre annenhver gang, men hun kjeder seg og har lite å gjøre på og jeg kjeder meg ikke og har det altfor travelt.

Jeg har ikke bil og må ta to busser for å komme til henne, men hun har bil så det er mer lettvint for henne å besøke meg enn omvendt.

Dette fører til at jeg omtrent aldri besøker henne fordi det er stress, og det gir meg dårlig samvittighet å tenke på at hun sitter og venter på at jeg skal besøke henne.

Skal man alltid besøke hverandre annenhvert besøk?

Anonymkode: d4581...c67

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Mens ensom den som har besøket skal bære kostnadene, så er det jo lett en rimelig løsning. Eller deler man på utgiftene.

Anonymkode: dbb4b...f72

Skrevet

Nei, man besøker hverandre sånn som det passer. Det virker litt slitsomt om det må være slik og spesielt når det er mer styr for den ene å komme seg dit når de har en mer stressende hverdag enn den andre. 

Anonymkode: 62c72...4bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en venninne som mener at vi  skal besøke hverandre annenhver gang, men hun kjeder seg og har lite å gjøre på og jeg kjeder meg ikke og har det altfor travelt.

Jeg har ikke bil og må ta to busser for å komme til henne, men hun har bil så det er mer lettvint for henne å besøke meg enn omvendt.

Dette fører til at jeg omtrent aldri besøker henne fordi det er stress, og det gir meg dårlig samvittighet å tenke på at hun sitter og venter på at jeg skal besøke henne.

Nei. 
Man må heller ikke besøke de hjemme.

Har mange venner jeg kun treffer på kafé, restaurant eller bar.

Det har bare blitt sånn. 😅

De jeg først og fremst besøker hjemme er gjerne småbarnsforeldre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har fått dårlig samvittighet overfor denne venninnen, og grunnen til det er vel fordi at hun mener at vi skal besøke hverandre annenhver gang, så jeg har skjønt at hun er en smule sær.

Ts

Skrevet

Ville ikke kalt henne sær pga dette. Det er mer et ønske om likestilling. Virker ikke som du har snakket med henne om hva du tenker om dette..? Gjør det hvis du ikke har.

• Nyttig 2
Skrevet
svartkatt skrev (3 minutter siden):

Ville ikke kalt henne sær pga dette. Det er mer et ønske om likestilling. Virker ikke som du har snakket med henne om hva du tenker om dette..? Gjør det hvis du ikke har.

Jeg har snakket med henne om det og sagt at jeg synes det tar lang tid, at det er slitsomt å ta to busser til henne når jeg har det travelt og ikke har bil, mens hun sitter i kåken sin og kjeder seg, har bil og kunne kjørt til meg på 1/4 av tiden som jeg bruker når jeg skal besøke henne.

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke din feil at venninnen din er så rigid. Prøv å overse det. Tenk at det er hennes problem. Klager hun, så si at hun er hjertelig velkommen. Sier hun at du må komme til henne, så spør når det passer neste uke. Klager hun på at det er sjelden, så si at det må bli sånn pga at du har det travelt, og det er lang og tungvindt reisevei med buss. Du kan også foreslå kafebesøk om to uker.

Anonymkode: a70c5...a13

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei det tenker jeg ikke man må, men blir det veldig enveis så kan jeg skjønne hun blir lei. Jeg har en venninne, de siste 5 årene har møttes ca 2 ganger i månden. Jeg kan telle på 1 hånd de gangene hun har komt hit til meg eller til sentrum her. Vi tar like mye iniativ, men hun foretrekker å møtes hos henne. 

Anonymkode: e6b7f...139

• Liker 1
Skrevet

Tenker det er alt for rigide regler for vennskap og besøk. Har funnet ut at mange som har bil ikke helt skjønner hvor lang tid det kan ta med kollektivtrafikken. Det er ikke bare å stikke innom når man fort bruker bortimot 1 time hver vei med buss. Et 2 timers besøk blir til 4 timer med transport, mens de som kjører bruker 2,5 inkludert kjøring. Vil bare påpeke at jeg ikke har noe imot å besøke folk, men det er ikke så lett å ta en spontant lite kaffebesøk. 

Har ei venninne jeg aldri har vært hjemme til enda jeg har kjent henne i 20 år. Hun bor langt unna (en annen by) men såpass nærme at hun kjører til meg på 45 min. Jeg må ta 3 busser som bør klaffe for å komme meg til henne og det tar meg iallefall minst 1,5 -2 timer. Hun bruker jo penger på bensin, bom ol men jeg står alltid for mat, drikke og snacks, samt at hun overnatter av og til så tenker utgiftsmessig går det opp i opp. 

Anonymkode: f1a64...83f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har dere et sentrum som er nærmere for deg enn 2 busser? Kunne dere evt møttes av og til å gått i sentrum, gått tur en plass i melom dere eller kafe? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har dere et sentrum som er nærmere for deg enn 2 busser? Kunne dere evt møttes av og til å gått i sentrum, gått tur en plass i melom dere eller kafe? 

Mellom*

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har snakket med henne om det og sagt at jeg synes det tar lang tid, at det er slitsomt å ta to busser til henne når jeg har det travelt og ikke har bil, mens hun sitter i kåken sin og kjeder seg, har bil og kunne kjørt til meg på 1/4 av tiden som jeg bruker når jeg skal besøke henne.

Ts

Jeg har ei venninne som er som deg. Hun bor utenfor allfarvei og det vil ta henne flere busser å komme til meg, eller bare møtes i byen for å gå på en kafe. Som regel vil hun at jeg skal komme til henne, siden jeg har bil.

Det gjør at vi ser hverandre sjelden for jeg kjenner jeg blir litt lei av at det bare skal gå en vei. Det er hun som har valgt å ikke ta lappen, da er det ikke andres ansvar å alltid komme til henne.

Anonymkode: d54fd...80e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som riktignok har lappen og bil i teorien, men i praksis er bilen ofte med mannen på jobb og sterke medisiner evt sterke smerter tilsier at bilkjøring ikke er et alternativ for henne. 

Dvs at det som regel (eller alltid) er jeg som drar til henne. Det er fullstendig uproblematisk for meg. 

Jeg tenker at om et vennskap ikke tåler at den ene er den som alltid drar på besøk er kanskje vennskapet ikke spesielt sterkt i utgangspunktet. Spesielt dersom den andre parten - som min venninne - bidrar med mye annet.

Anonymkode: db1bb...e34

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 13.33):

Jeg bor i sentrum der alt er, mens hun bor ute i periferien der ingenting er, men hun vil som sagt at jeg skal til henne annenhver gang.

Skulle trodd hun var 14 år og ikke 47 år.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 13.44):

Jeg har ei venninne som er som deg. Hun bor utenfor allfarvei og det vil ta henne flere busser å komme til meg, eller bare møtes i byen for å gå på en kafe. Som regel vil hun at jeg skal komme til henne, siden jeg har bil.

Det gjør at vi ser hverandre sjelden for jeg kjenner jeg blir litt lei av at det bare skal gå en vei. Det er hun som har valgt å ikke ta lappen, da er det ikke andres ansvar å alltid komme til henne.

Anonymkode: d54fd...80e

Jeg har lappen men bor midt i sentrum, og har ikke behov for bil.

Hun bor 3 mil unna meg-ute på landet.

Ts

Skrevet
svartkatt skrev (På 27.9.2025 den 21.25):

Venninnen er absolutt sær, spesielt med tanke på at hun er godt kjent med premissene til TS.

Skrevet

Absolutt ikke. 
Jeg har en venninne som jeg nesten alltid besøker, hun er omtrent aldri hos meg... det er helt ok. 
En annen venninne besøker meg, men jeg er "aldri" hos henne. Sånt varierer jo. Noen elsker besøk, andre ikke... og enkelte er det lettere å besøke enn å invitere hjem, sånn er det jo bare... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...