Gå til innhold

Hva sier man til noen som har fått kreft? Hva hjalp deg å høre/få hjelp til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

♥️

Anonymkode: 53439...c22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At folk tilbød konkret hjelp, ikke bare "si fra hvis du trenger noe", men de tilbød feks å kjøre til behandling, andre kom med mat, naboer som handlet på vei hjem fra jobb osv. Det er så mye lettere å si hva du kan hjelpe med, enn at jeg må lure på om jeg kan be om det av deg. 

Anonymkode: 7a6dd...1f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Av bestevennen min som bor langt unna: Satan, det suger. Om du dør er jeg stuck med idiotisk, hva faen? Eller nei, om du dør henger jeg meg så kan vi begraves ved siden av hverandre. Hvilken grav er du? Organdonasjon? Osv osv. Planegge begravelse/tiden etter i et humoristisk lys, samtidig som det var noe seriøst rundt det. 

Av alle andre: si/gjør noe konkret. "Er du hjemme i morgen kl 18? Da kommer jeg bort med lasagne til deg". 

Anonymkode: 0bc62...01b

• Liker 2
Skrevet

Kollega som tok hjemmekontor hos meg og var her da jeg ble operert så tenåringen slapp komme hjem til tomt hus. De som tilbød seg å kjøre og ta med tenåringen min i ukene etter når ungdommen skulle noe ( helt andre enn de man kunne håpe på ) 

Anonymkode: b5914...82d

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Å mene det du sier om å hjelpe til, og ikke bare tomme ord.

Anonymkode: a742d...faa

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det var fint at folk viste at de brydde seg og hjalp meg med konkrete ting. At de ikke var redd for å spørre om ting rundt sykdommen, samtidig som at ikke alt skulle handle om det. 

Nå når jeg er ferdig med behandling og kreftfri så opplever jeg at folk virker som de mener at jeg er frisk, men sånn er det ikke. Jeg vil si at på noen områder så er det nesten vanskeligere nå. Man får ikke noe særlig oppfølging etter at man ferdig behandlet og jeg synes det er tøft at etter alt jeg har vært gjennom så skal alt bare plutselig være helt normalt igjen. 

Anonymkode: 1d7f7...f91

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg trengte ikke å høre noe spesielt. 

Anonymkode: 7ad2f...581

Skrevet

Ikke si - du er sterk, egentlig jeg skjønner ikke hvorfor folk sier det. Når jeg tok cellegift og var så dårlig både fysisk og psykisk, og jeg hører «du er så sterk», jeg ville bare skrike «jeg er ikke sterk, jeg bare prøver å overleve». 
Det som hjelper - vis interesse, spør hvordan det går, tilby å ta en tur sammen eller ta en kopp kaffe et sted.

Anonymkode: ec76e...eb3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...