Gå til innhold

er varig endring mulig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av meg selv og at jeg kaster bort så store deler av livet mitt. Jeg elsker å leve!! og det er så mye jeg vil gjøre, så mye kreativt og godt og lyst, men jeg takler ikke å ha smartelefon og pc (med tilgang til facebook, youtube, instagram, vg, nrk og nrktv, kvinneguiden osv osv) uten å hver dag bli helt fortapt i scrolling og desperat søken etter umiddelbar nytelse og distraksjon.

Jeg har det absolutt ikke bra når jeg sitter på nett, men likevel er det (i tillegg til å spise sjokolade) det eneste jeg ønsker å gjøre i øyeblikket. jeg har forsøkt å få bukt med dette problemet hele livet, men etter hvert forsøk har jeg endt opp på samme sted igjen, hvor disse vanene fortsetter å blomstre og jeg fortsetter å kaste bort måneder og år med liten personlig utvikling / fremgang, og mye tid brukt på meningsløs stimuli. 

hver gang jeg har sittet på mobilen en kveld, eller spist 140g sjokolade i slengen (alltid foran skjerm), så tenker jeg at "nå var det siste gang!  jeg må legge en plan for å unngå at dette skal skje igjen" –– men når planene og stratergiene alltid har slått feil på lang sikt så føles det som om jeg aldri kan få til å endre meg. 

finnes det noen løsning? er det verdt å prøve på nytt? kvitte seg med all teknologi? hvordan håndterer andre dette?  

hilsen en fortvilet ung sjel

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det ikke bare å ta seg sammen? 

Anonymkode: 34c4d...6ee

Skrevet

Hei ung sjel!

Det er ikke nødvendigvis akutt nytelse og distraksjon som er driverene dine. Alt etter som hva det er og hvordan akkurat du er skrudd sammen er det forskjellige strategier for å minske den konkrete adferden.

Et tips kan være å øve seg opp i å gjøre ting som kan føles tyngre ut der og da. For eksempel spise annen mat først og ta sjokolade i mindre biter etterpå. Eller sette seg ned og være kreativ og skapende en 20 minutter av gangen hver kveld.

Det kan nytte å fokusere på hva som gir deg noe i lengre tidsperspektiv, hva som er de tingene som føles viktig ut for deg og som du får gjort.

Jeg er nevrodivergent, og for min del er det å komme meg i gang med noe stort sett tungt, ofte er det at jeg har lagt klar de første stegene, som for eksempel at symaskinen har tråd i seg, noe som gjør det enklere for meg å sy. Tilsvarende er det å sette datamaskinen vekk i bokhylla og mobilen i et annet rom, nok til at de brukes mindre. Det hender jeg før jeg skal ha gjort noe, har det best om jeg gjør det som er gøy først. Så følger det andre på i etterkant.

Om du er nevrotypisk, og danner vaner, kan du sette deg inn i hvordan gode vaner dannes, og så begynne med ei lita handling i dag, på den retningen du ønsker å ta, og så bygge opp tida di derfra. Husk å legge inn noe ustrukturert tid og forskjellige grader av hvile også. For meg er det nokså tungt få etablert vaner, den minste endring i livet mitt, og jeg har helt mistet rytmen på all automatikk. Dette betyr for eksempel at om jeg ikke har lagt hårbørsten på plass etter reise, så blir ikke håret mitt børstet, for eksempel.

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke kjøpe sjokolade, så har du ikke. 

Skrevet
Sparkling_Pink skrev (22 timer siden):

Hei ung sjel!

Det er ikke nødvendigvis akutt nytelse og distraksjon som er driverene dine. Alt etter som hva det er og hvordan akkurat du er skrudd sammen er det forskjellige strategier for å minske den konkrete adferden.

Et tips kan være å øve seg opp i å gjøre ting som kan føles tyngre ut der og da. For eksempel spise annen mat først og ta sjokolade i mindre biter etterpå. Eller sette seg ned og være kreativ og skapende en 20 minutter av gangen hver kveld.

Det kan nytte å fokusere på hva som gir deg noe i lengre tidsperspektiv, hva som er de tingene som føles viktig ut for deg og som du får gjort.

Jeg er nevrodivergent, og for min del er det å komme meg i gang med noe stort sett tungt, ofte er det at jeg har lagt klar de første stegene, som for eksempel at symaskinen har tråd i seg, noe som gjør det enklere for meg å sy. Tilsvarende er det å sette datamaskinen vekk i bokhylla og mobilen i et annet rom, nok til at de brukes mindre. Det hender jeg før jeg skal ha gjort noe, har det best om jeg gjør det som er gøy først. Så følger det andre på i etterkant.

Om du er nevrotypisk, og danner vaner, kan du sette deg inn i hvordan gode vaner dannes, og så begynne med ei lita handling i dag, på den retningen du ønsker å ta, og så bygge opp tida di derfra. Husk å legge inn noe ustrukturert tid og forskjellige grader av hvile også. For meg er det nokså tungt få etablert vaner, den minste endring i livet mitt, og jeg har helt mistet rytmen på all automatikk. Dette betyr for eksempel at om jeg ikke har lagt hårbørsten på plass etter reise, så blir ikke håret mitt børstet, for eksempel.

tusen takk! dette var virkelig gode tips ❤️ 

Skrevet

Kjenner meg SÅ igjen! ❤️

Jeg har fått ADHD-diagnose i voksen alder, og har også en del traumer fra barndommen - så egentlig er det ikke rart at det blir litt kluss i systemet. For meg handler det delvis om å unngå ubehag/vonde følelser og delvis om nevrodivergens.

Jeg har fått litt mer kontroll på denne scrolle/spise adferden, og det skjedde gradvis etter at jeg ble 100% sykemeldt og etter at jeg gikk i ketaminbehandling for traumene. Sykemeldingen ga meg rom til å endelig hvile, gå i dybden på mitt eget tanke- og handlingsmønster og å forstå sammenhenger. Ketaminbehandlingen virker nevroplastisk og har gjort det litt lettere å gjøre endringer.

For meg er doomscrolling og trøstespising en reaksjon på at jeg er overveldet. Tidligere handlet det mye om at psykiske vansker kombinert med små barn og en alt for travel jobb gjorde meg utbrent. Selv om jeg enda er sykemeldt så har jeg fremdeles tendensen, særlig til å fortape meg i Instagram og kvinneguiden, og nå tror jeg det handler mest om at jeg unngår et oppgjør med mine egne følelser fordi jeg er redd det får negative konsekvenser for forholdet og familien.

Støtter forslaget over her om å bruke litt tid hver dag på noe kreativt. Istedenfor å tenke på det du ikke skal gjøre, for så å påføre deg selv masse skam når du mislykkes, så sett deg heller små mål i form av positive handlinger og feire dine seire når du får gjort det. Prøv å innta en mer nøytral holdning til scrolling og sjokoladespising, jeg prøver iallfall å tenke at nå har det vært med meg så lenge, så «er det så nøye da?». 

Når det gjelder det kreative så gjør tegning, maling og dansing underverker for meg. Det samme med å tilbringe tid ute i naturen og fellesskap med mennesker som jeg virkelig føler meg på bølgelengde med. (Jeg innser etter å ha møtt noen nye venner nå hvor overfladiske og lite givende mine gamle relasjoner egentlig har vært.)

Andre konkrete ting jeg gjør: slettet Instagram og facebook appene. Bruker fremdeles face i nettleser, men det er tungvint og dermed bruker jeg mindre tid på det. (Instagram installerer og sletter jeg med jevne mellomrom, det er mye meningsfylt der, men så bikker det fort over og stjeler masse tid og forårsaker misnøye inni meg).

Jeg gikk regelmessig til psykolog i flere år. Vurderer å starte opp igjen, for det er uvurderlig å få luftet tankene og få litt input utenfra.

Jeg kjøper 70% kokesjokolade og spiser noen ruter av den hver dag.

Prøver å alltid ha en engasjerende bok liggende.

heier på deg! 💛

Anonymkode: b83dd...86b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...