Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er k49 167 cm og 67 kg. Har stått helt stille i mange år nå. Iløpet av en dag spiser jeg et par grove brødskiver med coottage cheese og bringebær eller brunost. Spiser en salat iløpet av dagen og vanligvis fisk eller suppe til middag med få karbohydrater. Jeg trener på sats to ganger hver uke og jobber i bhg, så har 10-15000 skritt hver dag. Det siste året har jeg kuttet alt av brus, søtsaker, snaks og alkohol men vekta er stabil. Hvorfor?

Anonymkode: 9eefe...421

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye ønsker du å gå ned da? 

Anonymkode: a07b8...aca

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager vill du ned i vekt? 

Anonymkode: 750c7...1fd

AnonymBruker
Skrevet

Vil ned ca fem kilo, har derfor kuttet ut alt det jeg tidligere pleide å kose meg med. Trivselsvekten min er 60, men det er femten år siden jeg var der. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er k49 167 cm og 67 kg. Har stått helt stille i mange år nå. Iløpet av en dag spiser jeg et par grove brødskiver med coottage cheese og bringebær eller brunost. Spiser en salat iløpet av dagen og vanligvis fisk eller suppe til middag med få karbohydrater. Jeg trener på sats to ganger hver uke og jobber i bhg, så har 10-15000 skritt hver dag. Det siste året har jeg kuttet alt av brus, søtsaker, snaks og alkohol men vekta er stabil. Hvorfor?

Det er en grunn, du spiser flere kalorier en du forbrenner ! Så enkelt er det. Og husk en ting, trene for å gå ned i vekt ? Det er vanskelig. Spiser du 2 brødskiver med pålegg må du trene nesten en time med høy intensitet for å forbrenne de kaloriene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor i alle dager vill du ned i vekt? 

Anonymkode: 750c7...1fd

Mange som ikke trives med bmi på 24 som ts har. Jeg er like høy og har gått ned til 56, der trives jeg. Alle har en trivselsvekt. 

Anonymkode: a07b8...aca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er "ett par brødskiver"? Og salat? Salatblader? Eller har du mer oppi? 

Du spiser ganske enkelt mer enn du forbrenner. Det er ikke karbohydrater du må tenke på, det er kalorier. Det nytter ikke bare kutte karbohydrater til middag, om du fortsatt spiser for mye kalorier. 

Anonymkode: 66883...933

AnonymBruker
Skrevet

Spiser jo ikke mer enn hun forbrenner når vekta holder seg stabil. Da er TS i vedlikehold.  
Det er ikke alltid ønsket trivselsvekt samsvarer med hva som er mulig, spesielt om dette er en vekt som har holdt seg stabil.

Anonymkode: f1791...527

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å telle kalorier. Det høres jo ut som om du spiser veldig lite, men det må jo være noen skjulte energibomber der. Du skriver at det er få karbohydrater, men da er det kanskje altfor mye fett i salaten eller middagen? Det er jo ikke så mange kilo du vil ned, så et par måneder med kaloritelling vil sikkert hjelpe deg i mål. 

Anonymkode: 410d9...7f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tenker du vi skal kunne vite hvorfor?

Du må finne ut hvor mye kcal du kan spise pr dag og ligge i et sunt kaloriunderskudd for å gå ned i vekt, og så se hvor mange kcal du faktisk får i deg hver dag.

Anonymkode: 84a26...e23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er nødt til å telle kalorier, veie og logge i detalj. Godt mulig du vil få deg noen overraskelser over hvor mye energi det er i maten du spiser.

Husk også stekesmør, olje til salat/grønnsaker osv.

Brødskivene dine f.eks - hvor mye cottage cheese? Har du en god haug, så er ei skive med cottage cheese fort 300 kalorier eller mer. Per skive.

Ei skive brunost er ca 50 kalorier - hvor mange pleier du å ha på?

Salat? Det avhenger jo helt av hva du har oppi. Det skal ikke mange kubene med fetaost eller pinjekjerner som skal til før kaloriinnholdet fyker i taket f.eks.

Anonymkode: 7b15a...592

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har to valg - foren deg med nåværende vekt om det går på bekostning av livskvalitet å kutte mer, eller kutt inntak/øk uttak (trening) ytterligere. 

Det skjer mye hormonelt når man kommer i overgangsalder, og regner med at du er, eller snart, er der. Ellers er du jo nå normalvektig, så du vil ikke få noen helsegevinst av å gå ned mer i vekt. Det blir bare kosmetisk. 

Anonymkode: f9d60...4a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekket hormonene dine? Kan det ha noe med forbrenningen din, og at du må gjøre noe annerledes? Det enkle svare er jo kalorier inn og ut, men det kan være ting som spiller inn på hvorfor det er vanskeligere for enkelte. 

Anonymkode: 1e946...97c

Skrevet

Du er så nær den vekten du tenker at du skal ned til (selv om du er innenfor normalvekt), at du må redusere kaloriinntaket ytterligere. Anbefaler det ikke, da det i følge ditt oppgitte kaloriinntak virker som at du allerede spiser lite. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...