Gå til innhold

Ble jagd fra skogen av elgjegere.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde gitt faen, allemannsretten! 
Så lenge jeg er i skogen og ikke på noens private eiendom, så går jeg akkurat der det passer meg.

Anonymkode: c96eb...8c2

Fortenk :snurt:

erre mulig å bli mer vrang 😂 

Anonymkode: d2bb7...75b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så lenge jeg er i skogen og ikke på noens private eiendom, så går jeg akkurat der det passer meg.

Du har ikke hunder?

Eller velger du bevisst å utsette dem for fare?

Anonymkode: 8edce...003

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 17.29):

Nei gud bedre, tenk at noen skogeiere oppfører seg som at de eier skogen a gitt! 

Det er gjerne skogeierne som er med i jaktlaget ;) 

Anonymkode: d938e...04b

Hørt om almansretten?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lage en så stor greie ut av ingen ting? Er det virkelig så vanskelig og gå et annet sted 

Anonymkode: cbebc...eef

• Liker 2
Skrevet
Chupacabra skrev (På 27.9.2025 den 18.46):

Du skjønner virkelig ikke hva som ville skjedd dersom man sluttet med jakt?

Dersom man sluttet med jakt ville flere dyr lide av sykdommer som parasitter, bakterielle infeksjoner og virus, noe som ville ført til økt dyrevelferdsproblemer og potensielt økt spredning til andre arter, inkludert husdyr og mennesker. Dyr som blir syke og skadet ville ikke bli fanget opp av jegere, noe som ville føre til unødige lidelser. 

I tillegg ville mange flere dyr blitt drept på vei og jernbane.

La de store rovdyrene være i fred så ordner de opp.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 8.06):

Alle har full rett til å oppholde seg u skogen også under jakten heldigvis, det er lovbestemt.

Anonymkode: 29bd9...0a9

Ja, og samme lov sier også at man ikke skal være til ulempe for grunneier og at grunneier har rett til å bortvise folk som er til ulempe 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har ikke hunder?

Eller velger du bevisst å utsette dem for fare?

Anonymkode: 8edce...003

Har til gode å høre om at ei bikkje har blitt tatt for å være vilt. At lausbikkjer med los på sau blir felt av saue-eier/utmarkslag er en annen sak og helt OK når det skjer.

Anonymkode: 56f9a...f62

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 16.53):

Tok med meg hundene for å gå tur i det vanlige turområdet vårt. Alle 3 hundene i bånd siden det er elgjakt (de går vanligvis løse, og har god innkalling).

Etter 10 minutter oppdager jeg 2 elgjegere i grøfta av skogsveien. Vi hilste og de opplyste om at det var elgjakt. Jeg sa at jeg visste det, og skulle til å fortsette. Da stoppet de meg og sa at jeg ikke kunne gå videre pga jakten. Jeg svarte med at man har da lov å gå på tur i skogen selv om det er jakt. De svarte meg med at det var et "drev" på gang og ba meg om å snu. Jeg gjorde det, men er litt sur for at elgjegerne tror de "eier" skogen og ber folk om å ikke gå der. 

Jeg forstår at det kanskje forstyrrer jakta, men de har ikke noe mer rett på å være i skogen enn andre, og lurer på hvordan andre hadde reagert i min situasjon. Ville dere gått videre? Tatt en diskusjon? Syntest det hadde vært helt greit? Her i området er det mye natur og jakt "overalt".

Anonymkode: 0acd7...1d2

Jeg støtter ikke jakt så jeg ville fortsatt turen min og kastet masse pinner med hundene, laget masse lyd for å skremme elgen vekk ifra jegerne !

Anonymkode: bde46...8a0

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er alltid noen som eier grunnen, ofte private, og allemannsretten gir deg ikke all rett i verden til å oppføre deg som en idiot på andres grunn. Det er ren idioti å ville gå tur midt i et jaktområde i jaktsesong.

Anonymkode: 877da...c31

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Ruspus skrev (5 timer siden):

Hørt om almansretten?

Tror du skal lese deg opp på denne før du blærer med den.

Anonymkode: 877da...c31

• Liker 4
Skrevet
Ruspus skrev (7 timer siden):

Hørt om almansretten?

Det heter allemannsretten og den gir ikke folk rett til å herje fritt i utmark.

Les friluftsloven.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 18.28):

Skal vi begynne å jakte på mennesker som ikke har nok mat også da? Holde  bestanden nede?

Anonymkode: f119b...f72

Er da nok drap i dette landet her.

Anonymkode: 585c0...e84

AnonymBruker
Skrevet

Vel, du kunne jo alltids gått videre på trass.. Og så kunne du neste vår blitt skremt over alle disse elgene som bare blir flere og flere, og som står sint midt på stien du skal gå, fordi den nok en gang har kalver den passer på. Det er alltid noe å irritere seg over.

Personlig er jeg glad for at elgbestanden holdes nede, og tenker at i jakt-tiden skal både jeg og hunden vises godt, slik at de ser oss skikkelig. I tillegg går jeg ikke der jeg VET de er, men de flytter seg jo selvsagt. Dog ikke så vanskelig å skjønne hva som foregår hvis du ser flere biler stå i enden av en skogsbilvei, foreksempel.

Anonymkode: e3ab8...a9b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 11.01):

Det er sånne tråder som dette som gir meg som grunneier lyst til å slutte å kultivere fiskevann, stenge alle skogsbilveier med bom, brenne alle benker og gapahuker, fjerne alle tilrettelagte bålplasser, båter og lommer for bobiler og campingvogner og fjerne alle merkede turstier og skiløyper med klopper og ryddede traséer. Dette er ting jeg sørger for at du kan bruke gratis i min skog, bare fordi jeg syns det er hyggelig og fordi jeg ønsker at folk skal trives, men når jeg leser mange av disse kommentarene her så forsvinner jammen meg lysten til å gjøre det greit for folk. 

At folk viser et minimum av hensyn når de dumper borti en pågående elgjakt burde være en selvfølge. Vi jakter elg i maks 3-4 helger nå på høsten, det burde de fleste kunne takle.

Anonymkode: 71b98...aa8

AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 19.23):

Man trenger heldigvis ikke sti for å gå i skog, gå på stier utrolig kjedelig og man opplever lite dyreliv. Sti lager også dyr i skogen, dyretråkk er de som lager flest stier. 
De fleste grunneiere er hyggelig fine mennesker, men noen vil allemannsretten til livs. Vil jo si ditt innlegg var en av de jeg tenker vil ha skogen uten andre mennesker i den. 
Det å jakte betyr ikke at "din" skog er kun for jegere. 
Her mistet grunneier eiendommen sin pga eier gjorde det vanskelig for vanlige turfolk. Etter årevis med konflikt så har kommunen tatt over eiendommen. Så det er ikke bare å gjøre det vanskelig for turfolk, det kan ha konsekvenser for deg også.

Anonymkode: b5b2f...6fa

Da lurer jeg veldig på hva mer du mener jeg skal gjøre for å få folk til å føle seg velkomne?

Anonymkode: 71b98...aa8

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for brukerangrep og latterliggjøring.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jegere i fjellet hver høst der vi har hytte. De tar hensyn til oss gående og går unna de vanlige turstiene. De fortalte oss veldig tydelig hvor de skulle gå sånn at det ikke var farlig for oss. Jeg hadde også blitt sur om jeg hadde blitt bedt om å gå et annet sted av hensyn til dem. De tok istedenfor hensyn til oss og forventet ikke motsatt. Og det gjaldt alle de forskjellige jegerne vi traff på vår vei. 

Samtidig tenker jeg at det er høflig å opplyse turgåere om at det foregår jakt i området, sånn at man har mulighet til å gå et annet sted.

Anonymkode: d6d72...7cf

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å gå hvor man vil. 

1. Folk har gjerne en plan for hvor man skal, selv om det «bare» er en skogstur. Man må ikke gå en annen plass, hvis man ønsker å gå en gitt tur.

2. Nei, man blir ikke skutt! Jegere skal jo se hva de skyter på og være sikker på at de ikke treffer noe bak hvis de bommer på dyret de jakter. 

3.  De får tåle litt utfordringer i jakta. Man er ikke garantert dyr.

Anonymkode: d97e5...d69

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare å gå hvor man vil. 

1. Folk har gjerne en plan for hvor man skal, selv om det «bare» er en skogstur. Man må ikke gå en annen plass, hvis man ønsker å gå en gitt tur.

2. Nei, man blir ikke skutt! Jegere skal jo se hva de skyter på og være sikker på at de ikke treffer noe bak hvis de bommer på dyret de jakter. 

3.  De får tåle litt utfordringer i jakta. Man er ikke garantert dyr.

Anonymkode: d97e5...d69

Det er helst redde og aggressive elger jeg er redd for, men hvis du syns det er moro er det jo bare å stå på retten og drite i pliktene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Chupacabra skrev (På 27.9.2025 den 22.12):

Tviler på at du hadde smilt om du hadde blitt trampet ned av en elg.

Ha ha.

Har da hatt elg uttafor vinduet og de holder seg unna så sant de kan og ikke blir provosert. 

Er i skogen på nesten daglig basis og har så langt til gode å bli jaget eller trampet ned av en elg 😂😂

Anonymkode: d2f88...80b

• Nyttig 1
Skrevet

Snakk om å lage storm i et vannglass. Er ute i skauen med bikkja sjøl, men når det er elgjakt så venter jeg enten til godt utpå dagen til de er ferdige, eller så finner jeg meg et annet sted å gå. Så mye skau vi har i Norge, så er det ikke noe problem å dele på den de ukene jakta varer. Nei, de kan ikke nekte deg. Men hvorfor på liv og død er det vits å ødelegge et drev bare for å være bitch?🥴

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...