Gå til innhold

Ble jagd fra skogen av elgjegere.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er også skogeier, og har kjøpt så mange som mulig dekar for å hindre jakt og heller beskytte dyrelivet. Hvorfor tror noen mennesker at de rår over natur og andre levende vesener på den måten? 

Anonymkode: ddf10...a32

Det høres ut som et yngleplass for, flåttbårne sykdommer som Borreliose og TBH

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 16.53):

Tok med meg hundene for å gå tur i det vanlige turområdet vårt. Alle 3 hundene i bånd siden det er elgjakt (de går vanligvis løse, og har god innkalling).

Etter 10 minutter oppdager jeg 2 elgjegere i grøfta av skogsveien. Vi hilste og de opplyste om at det var elgjakt. Jeg sa at jeg visste det, og skulle til å fortsette. Da stoppet de meg og sa at jeg ikke kunne gå videre pga jakten. Jeg svarte med at man har da lov å gå på tur i skogen selv om det er jakt. De svarte meg med at det var et "drev" på gang og ba meg om å snu. Jeg gjorde det, men er litt sur for at elgjegerne tror de "eier" skogen og ber folk om å ikke gå der. 

Jeg forstår at det kanskje forstyrrer jakta, men de har ikke noe mer rett på å være i skogen enn andre, og lurer på hvordan andre hadde reagert i min situasjon. Ville dere gått videre? Tatt en diskusjon? Syntest det hadde vært helt greit? Her i området er det mye natur og jakt "overalt".

Anonymkode: 0acd7...1d2

Men herregud, skogen er stor og du kan jo gå alle andre steder enn akkurat der du hadde tenkt. Det er jo helt innafor å spørre om du kan gå et annet sted! Det handler om å være et medmenneske med forståelse og ikke ha hodet så laaaaangt oppi egen ræv.

Anonymkode: b65ec...146

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 16.53):

men er litt sur for at elgjegerne tror de "eier" skogen og ber folk om å ikke gå der.

Faktisk så eier de kanskje skogen, eller representerer eieren(e). 

Jeg synes du er vanskelig som blir sur for å bli bedt om å ta hensyn. Jeg synes heller ikke om din vane med å slippe løs tre hunder i skogen når det ikke er jaktsesong. Jeg treffer ofte på løshunder i skogen. Selv om eieren mener å ha kontroll, svinser de rundt på egenhånd og forstyrrer fugler og dyreliv.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er sånne tråder som dette som gir meg som grunneier lyst til å slutte å kultivere fiskevann, stenge alle skogsbilveier med bom, brenne alle benker og gapahuker, fjerne alle tilrettelagte bålplasser, båter og lommer for bobiler og campingvogner og fjerne alle merkede turstier og skiløyper med klopper og ryddede traséer. Dette er ting jeg sørger for at du kan bruke gratis i min skog, bare fordi jeg syns det er hyggelig og fordi jeg ønsker at folk skal trives, men når jeg leser mange av disse kommentarene her så forsvinner jammen meg lysten til å gjøre det greit for folk. 

At folk viser et minimum av hensyn når de dumper borti en pågående elgjakt burde være en selvfølge. Vi jakter elg i maks 3-4 helger nå på høsten, det burde de fleste kunne takle.

Anonymkode: 71b98...aa8

Du kan gjerne brenne benker og rive gapahuker, det er din eiendom. Men skogen, stiene og naturen kan du aldri stenge, de tilhører alle gjennom allemannsretten. Du eier papiret, ikke naturen. Den har eksistert i millioner av år og vil være her lenge etter både oss og elgjakta. Mister du lysten til å tilrettelegge, er det ditt valg, men retorikken om å “eie naturen og viltet” etterlater en dårlig smak.

Altfor mange jegere og grunneiere oppfører seg som om elgen og annet vilt er deres private eiendom, og glemmer at respekt skal gå begge veier. Jakt handler om å høste av overskuddet og sikre en sunn og bærekraftig bestand, ikke om eierskap eller grådighet.

Anonymkode: 5d11a...dbb

• Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du kan gjerne brenne benker og rive gapahuker, det er din eiendom. Men skogen, stiene og naturen kan du aldri stenge, de tilhører alle gjennom allemannsretten. Du eier papiret, ikke naturen. Den har eksistert i millioner av år og vil være her lenge etter både oss og elgjakta. Mister du lysten til å tilrettelegge, er det ditt valg, men retorikken om å “eie naturen og viltet” etterlater en dårlig smak.

Altfor mange jegere og grunneiere oppfører seg som om elgen og annet vilt er deres private eiendom, og glemmer at respekt skal gå begge veier. Jakt handler om å høste av overskuddet og sikre en sunn og bærekraftig bestand, ikke om eierskap eller grådighet.

Det er fullt mulig å gjøre det vanskelig å ta seg fram i skogen.

Endret av Grønnsaksvaffel
  • Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg kan love deg at dersom jeg ikke sørget for å rydde stier og løyper, så blir de gjengrodd på et øyeblikk. Og selvfølgelig eier jeg naturen på min eiendom. Allemannsretten er overhodet ikke en eiendomsrett som du ser ut til å leve i villfarelse om. Viltet i min skog disponerer jeg i henhold til lover og regler. Og jeg kjenner ikke én eneste skogeier som ikke driver fornuftig og bærekraftig, det ville jo være å sage over den grenen man sitter på.

Men det er jo gjengs retorikk blant en viss type mennesker å fremstille bønder og skogeiere som grådige og uansvarlige. Heldigvis er dette mennesker uten makt og gjennomslagskraft.

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kan love deg at dersom jeg ikke sørget for å rydde stier og løyper, så blir de gjengrodd på et øyeblikk. Og selvfølgelig eier jeg naturen på min eiendom. Allemannsretten er overhodet ikke en eiendomsrett som du ser ut til å leve i villfarelse om. Viltet i min skog disponerer jeg i henhold til lover og regler. Og jeg kjenner ikke én eneste skogeier som ikke driver fornuftig og bærekraftig, det ville jo være å sage over den grenen man sitter på.

Men det er jo gjengs retorikk blant en viss type mennesker å fremstille bønder og skogeiere som grådige og uansvarlige. Heldigvis er dette mennesker uten makt og gjennomslagskraft.

Man trenger heldigvis ikke sti for å gå i skog, gå på stier utrolig kjedelig og man opplever lite dyreliv. Sti lager også dyr i skogen, dyretråkk er de som lager flest stier. 
De fleste grunneiere er hyggelig fine mennesker, men noen vil allemannsretten til livs. Vil jo si ditt innlegg var en av de jeg tenker vil ha skogen uten andre mennesker i den. 
Det å jakte betyr ikke at "din" skog er kun for jegere. 
Her mistet grunneier eiendommen sin pga eier gjorde det vanskelig for vanlige turfolk. Etter årevis med konflikt så har kommunen tatt over eiendommen. Så det er ikke bare å gjøre det vanskelig for turfolk, det kan ha konsekvenser for deg også.

Anonymkode: b5b2f...6fa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man trenger heldigvis ikke sti for å gå i skog, gå på stier utrolig kjedelig og man opplever lite dyreliv. Sti lager også dyr i skogen, dyretråkk er de som lager flest stier. 
De fleste grunneiere er hyggelig fine mennesker, men noen vil allemannsretten til livs. Vil jo si ditt innlegg var en av de jeg tenker vil ha skogen uten andre mennesker i den. 
Her mistet grunneier eiendommen sin pga eier gjorde det vanskelig for vanlige turfolk. Etter årevis med konflikt så har kommunen tatt over eiendommen. Så det er ikke bare å gjøre det vanskelig for turfolk, det kan ha konsekvenser for deg også.

Dokumentasjon?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (4 minutter siden):

Dokumentasjon?

Ja, klart må det dokumenteres her på kg. Samtidig avslører jeg da hvor jeg er fra i Norge. Det er ikke slik at grunneiere får herje fritt med allemannsretten, den står sterkt i norskelover, 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du glemmer helt at dette er ganske unikt i Norge. Det skal bare lovendringer til for å endre til slik det er i veldig mange andre land.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, klart må det dokumenteres her på kg. Samtidig avslører jeg da hvor jeg er fra i Norge. Det er ikke slik at grunneiere får herje fritt med allemannsretten, den står sterkt i norskelover, 

Bla-bla-unnskylding.

Det er heller ikke sånn at folk kan herje fritt iflg friluftsloven. Med retter følger også plikter.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 18.01):

Så kan vi kvitte oss med alle de menneskene som ikke har mat.

Anonymkode: c4135...a3b

Fantastisk argumentasjon 🤌☠️

Anonymkode: 01f95...878

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 minutt siden):

Bla-bla-unnskylding.

Det er heller ikke sånn at folk kan herje fritt iflg friluftsloven. Med retter følger også plikter.

Overhode ikke, turgåere skal ha sporløst ferdsel og ta hensyn. Og ikke være i skogen over flere uker pga elgjakt inngår ikke i hensynet man skal ta. 
Og det skjer at kommuner overtar viktige friluftsområder når grunneier ikke samarbeider, det heter ekspropriasjon og har vært brukt mange ganger for viktige turområder i Norge. 
Det mest vanlige er bøter og politianmeldelse om grunneier bare skaper mye konflikter. 
Allemannsretten står sterkt i Norge, den bør vi også favne om. 
Den gjør at vi kan dra på stranden, gå i skogen, være i fjellet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Overhode ikke, turgåere skal ha sporløst ferdsel og ta hensyn. Og ikke være i skogen over flere uker pga elgjakt inngår ikke i hensynet man skal ta. 
Og det skjer at kommuner overtar viktige friluftsområder når grunneier ikke samarbeider, det heter ekspropriasjon og har vært brukt mange ganger for viktige turområder i Norge. 
Det mest vanlige er bøter og politianmeldelse om grunneier bare skaper mye konflikter. 

Dokumentasjon?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke noe rart at grunneiere vil allemannsretten til livs. 

Vi bruker timesvis hvert år på å rette opp skade påført av folk som bruker naturen på en skadelig måte. 

Forresten skal det svært svært mye til før staten går inn for ekspropriasjon. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke noe rart at grunneiere vil allemannsretten til livs. 

Vi bruker timesvis hvert år på å rette opp skade påført av folk som bruker naturen på en skadelig måte. 

Forresten skal det svært svært mye til før staten går inn for ekspropriasjon. 

Må bare legge til; veldig mange ganger har det altså ikke skjedd, da det er en lang og omstendig prosess for å få det til. 

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (Akkurat nå):

Dokumentasjon?

Ta en google runde da om det er så vanskelig for deg, har du ikke hørt om dette før så bør du begynne å lese litt aviser. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er man i skogen under elgjakta, vet man også hvilken sjanse man tar. 

Jeg vil kalle det naturlig seleksjon. Litt som de som setter seg i bilen uten å ta på seg bilbelte. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan stenge dere ute ved å sette opp gjerde rundt og ha merking på gjerde for da gjelder det som innmark  vet om 3n som gjorde det for han ble lei av folk som slapp hundene når det ble båndtvang. Alle som gikk på innsiden ble anmeldt for å bevege seg på privat grunn

Anonymkode: 3150f...c79

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ta en google runde da om det er så vanskelig for deg, har du ikke hørt om dette før så bør du begynne å lese litt aviser. 

Tydeligvis veldig vanskelig for deg å dokumentere påstandene dine. Ikke særlig overraskende.

Siden du er så opptatt av allemannsretten har du sikkert lest friluftsloven med lupe og fått med deg denne paragrafen:

"§ 11.

(Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.)
Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre, eller påføre miljøet skade. Han plikter å se etter at han ikke etterlater seg stedet i en tilstand som kan virke skjemmende eller føre til skade eller ulempe for noen.

Grunnens eier eller bruker har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller ved utilbørlig atferd utsetter eiendommen eller berettigete interesser for skade eller ulempe."

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...