Gå til innhold

Ble jagd fra skogen av elgjegere.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok med meg hundene for å gå tur i det vanlige turområdet vårt. Alle 3 hundene i bånd siden det er elgjakt (de går vanligvis løse, og har god innkalling).

Etter 10 minutter oppdager jeg 2 elgjegere i grøfta av skogsveien. Vi hilste og de opplyste om at det var elgjakt. Jeg sa at jeg visste det, og skulle til å fortsette. Da stoppet de meg og sa at jeg ikke kunne gå videre pga jakten. Jeg svarte med at man har da lov å gå på tur i skogen selv om det er jakt. De svarte meg med at det var et "drev" på gang og ba meg om å snu. Jeg gjorde det, men er litt sur for at elgjegerne tror de "eier" skogen og ber folk om å ikke gå der. 

Jeg forstår at det kanskje forstyrrer jakta, men de har ikke noe mer rett på å være i skogen enn andre, og lurer på hvordan andre hadde reagert i min situasjon. Ville dere gått videre? Tatt en diskusjon? Syntest det hadde vært helt greit? Her i området er det mye natur og jakt "overalt".

Anonymkode: 0acd7...1d2

• Liker 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde syns det var greit og snudd.

• Liker 21
  • Nyttig 13
Skrevet

Jeg hadde satt meg ned i grøfta og begynt å sutre. Høyt.

Om de hadde forstyrret meg under sutringen for mangel på  forståelse av litt samjakt så ville jeg selvfølgelig sutret enda høyere, gitt beskjed til alle venner, naboer, familiemedlemmer og samtidig opprettet et innlegg på et forum på Internett. 

Men det er meg da. Andre ville kanskje løst det annerledes 

Anonymkode: ecfb3...5ba

• Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 14
Skrevet

Jegere skal alltid ta hensyn til andre som ferdes i naturen….

Anonymkode: d8be5...953

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Handler vel litt om sikkerheten til deg og hundene dine også ?  Innflytter? Oppvokst i by? 

Anonymkode: 6ccdb...685

• Liker 13
  • Nyttig 19
Skrevet

Skjer jo stadig jaktulykker. Har ikke særlig lyst til å bli skutt, altså. Så jeg ville snudd.

Anonymkode: f5fb9...a95

• Liker 16
  • Nyttig 13
Skrevet

Når det er jaktsesong, så kan det være lurt å gå andre steder enn man kanskje pleier. 

Anonymkode: dcf0b...109

• Liker 7
  • Nyttig 13
Skrevet

De har jo like mye lov til å be deg snu som du har for å gå tur? Du ble jo på ingen måte jaget ut av skogen her? 

Det er full jakt her også, men første to ukene legger jeg like greit rideturen utenom jaktområdene. Jeg kan ri der hele året, de har kanskje 14 dager til 1 måned ( kommer jo an på kvoten og slikt, men sjeldent mer enn 1 mnd her) og den tiden unner jeg dem, det er tross alt jul/bursdag/ årets høyde punkt for mange av dem denne helgen😅

Anonymkode: 0dfdf...a5d

• Liker 17
  • Nyttig 10
Skrevet

Meg over. Jeg mente at de har jo all rett til å spørre om du kan snu som du har til å gå der, ikke at de eier skogen

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

For egen og hunders sikkerhet ville jeg gått et annet sted. Samtidig irriterer det meg grønn at jegere mener de eier skogen i jakttida.

Nei, jeg er ikke oppvokst i by, bodd på landet hele livet, samboer er jaktgal og mener jakta trumfer omtrent alt...

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det er jaktsesong, så kan det være lurt å gå andre steder enn man kanskje pleier. 

Anonymkode: dcf0b...109

Jeg er enig, samtidig så har jegere en plikt til å ta hensyn. De kan ikke stenge skogen akkurat. Ts kunne også kommet gående fra en annen kant og forstyrret da også. Eneste forskjellen er at nå kom hun forbi jegerne og de snakker til henne og sier flere ganger at hun må gå et annet sted. MÅ hun det? Sånn egentlig? Hadde hun gått i siktet deres kunne de jo ikke skutt. 

Anonymkode: 8dd15...a14

• Liker 6
Skrevet

i jaktsesongen unngår vi våre faste turplasser spesielt på ettermiddag/kveld. Klart det blir gjerne meir trakk på asfalt i nabolaget, hundepark og det som er turområde som blir brukt av mange der eg veit jegerne helde seg vekke frå. MEN; eg er òg redd for å havne opp i ein situasjon der det blir skutt rett ved meg og skremmer hunden, eller blir skutt sjølv. Går vi i nærheten av skog på kveld bruker eg hodelykt, blinkande lys på hund og refleksvest. Eg hadde takka for info og snudd . Vi gjekk tur mot ei skytebane ein gang der heimevernet tydeligvis hadde si årlige samling og der det låg «soldater» klar til trening rundtomkring - dei hadde ikkje fått sett opp skilt enda når vi kom. Då kom han eine lederen og sa i fra i frå kva område til kva område dei holdt på og kor lenge og at det ville bli ein del skudd. Eg takka han veldig for info og tok hunden i bilen og fant ein ny plass 😃

Anonymkode: c92de...841

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tok med meg hundene for å gå tur i det vanlige turområdet vårt. Alle 3 hundene i bånd siden det er elgjakt (de går vanligvis løse, og har god innkalling).

Etter 10 minutter oppdager jeg 2 elgjegere i grøfta av skogsveien. Vi hilste og de opplyste om at det var elgjakt. Jeg sa at jeg visste det, og skulle til å fortsette. Da stoppet de meg og sa at jeg ikke kunne gå videre pga jakten. Jeg svarte med at man har da lov å gå på tur i skogen selv om det er jakt. De svarte meg med at det var et "drev" på gang og ba meg om å snu. Jeg gjorde det, men er litt sur for at elgjegerne tror de "eier" skogen og ber folk om å ikke gå der. 

Jeg forstår at det kanskje forstyrrer jakta, men de har ikke noe mer rett på å være i skogen enn andre, og lurer på hvordan andre hadde reagert i min situasjon. Ville dere gått videre? Tatt en diskusjon? Syntest det hadde vært helt greit? Her i området er det mye natur og jakt "overalt".

Anonymkode: 0acd7...1d2

Nei gud bedre, tenk at noen skogeiere oppfører seg som at de eier skogen a gitt! 

Det er gjerne skogeierne som er med i jaktlaget ;) 

Anonymkode: d938e...04b

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
rosesandpeonies skrev (9 minutter siden):

For egen og hunders sikkerhet ville jeg gått et annet sted. Samtidig irriterer det meg grønn at jegere mener de eier skogen i jakttida.

Nei, jeg er ikke oppvokst i by, bodd på landet hele livet, samboer er jaktgal og mener jakta trumfer omtrent alt...

I mange tilfeller eier faktisk jegere skogen - mange grunneiere som går på jakt.

• Liker 14
  • Nyttig 10
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (Akkurat nå):

I mange tilfeller eier faktisk jegere skogen - mange grunneiere som går på jakt.

Om ikke de jakter selv, så har de hvert fall satt i gang jaktlaget som jakter i akkurat deres skog. Det er ganske godt organisert opplegg, ingenting er tilfeldig. 

• Liker 9
  • Nyttig 9
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (2 minutter siden):

Allemannsretten....

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
rosesandpeonies skrev (Akkurat nå):

Allemannsretten....

Allemannsretten er sterk. 

Men ikke uendelig. 

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet
rosesandpeonies skrev (Akkurat nå):

Allemannsretten....

Ja, men noen eier skogen og selvsagt har eieren mer han skulle sagt om bruken enn de som ikke eier.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De har jo like mye lov til å be deg snu som du har for å gå tur? Du ble jo på ingen måte jaget ut av skogen her? 

Det er full jakt her også, men første to ukene legger jeg like greit rideturen utenom jaktområdene. Jeg kan ri der hele året, de har kanskje 14 dager til 1 måned ( kommer jo an på kvoten og slikt, men sjeldent mer enn 1 mnd her) og den tiden unner jeg dem, det er tross alt jul/bursdag/ årets høyde punkt for mange av dem denne helgen😅

Du unner de å dra ut i skogen og drepe uskyldige dyr?

Anonymkode: f119b...f72

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...