AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #21 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fragmenter eller embolier er levret blod som flyter rundt i blodbanen, blodklumper. Som potensielt kan sette seg fast annet sted. Men han får blodtynnende medisin som jobber med å løse de opp. Og når blodet går igjennom lungene så har de et rensesystem som fjerner rusk før blodet sendes ut på ny runde fra hjertet. Slike ting kan du spørre legene om, og be dem bruke vanlige ord for legpersoner. Anonymkode: 7726b...1a2 Lungene fjerner ikke rusk i blodet nei, ikke på noen måte. Lungene bidrar i gassutveksling, ikke «rusk». Anonymkode: 4920a...d16 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #22 Skrevet 28. september 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Selvfølgelig er det ulikt han å få hjerneslag. Sånn er det for alle Anonymkode: cd9ad...564 Alle kan få hjerneslag, om man er usunn og utrent eller sunn å trent, jeg kjenner til begge tilfellene den ene var min far Han var usunn og utrent, hadde høyt blodtrykk, sukkersyke type livsstil, høy kolesterol og han elsket søtsaker og drittmat. Tidlig i 50 årene fikk han hjerneslag, han mistet taleevnen og høyre side ble lammet, han fikk førligheten tilbake etter en stund og taleevnen også men det tok tid og kom seg aldri tilbake i jobb men kunne gå kjøre bil etc han fikk senere 3 små hjerneslag men det 5 å siste gjorde ham sterkt redusert, pleietrengende og måtte bo på sykehjem frem til han døde Hver forberedt på om han kommer seg så kan han få personlighets forandringer, å man må lære seg å kjenne personen på nytt Den andre jeg nevnte fikk slag i 60 åra gikk fra å være sprek og jogget, sprang på fjelltopper og var aldri syk til å ende opp i rullestol å må ha tilsyn 24/7 og må mates osv Anonymkode: 5c270...8b0 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #23 Skrevet 28. september 2025 Min var var 20 år eldre enn din da han fikk et hjerneslag. Han hadde forsåvidt følelse i alle lemmer, men han slet voldsomt med finmotorikken. Språket var veldig begrenset, han brast stort sett i gråt etter et ord eller to fordi han ikke kom videre. I ukene og månedene etterpå falt stadig mer på plass. Han/Vi var påpasselig(e) med opptrening, og det er gjerne mye å hente i begynnelsen. Nå høres det dessverre ut som din fars slag var enda mer alvorlig enn min fars slag, men han er også 20 år yngre. I dag er min far tro det eller ei tilbake bak rattet, han formulerer seg ikke markant dårligere enn andre på sin alder (tross at han dessverre selv mener det) og han er absolutt gjenkjennelig for oss rundt. Jeg forstår veldig godt at du nå er fryktelig både opprørt, bekymret, usikker, redd og lei deg. Med god grunn. Men vit at selv 20 år eldre pappaer har tatt enorme steg og kommet mye, mye mer tilbake enn antatt. Pappa dag 1 etter slaget og pappa dag 100 etter slaget var virkelig natt og dag. Og din har alderen på sin side. Jeg hadde blitt helt ute av meg hvis pappa fikk et nytt slag nå, men jeg hadde samtidig sett langt mer optimistisk på mulighetene for bedring enn jeg gjorde sist. Alt god til deg - og god bedring til pappa. Anonymkode: 3bbea...93a 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #24 Skrevet 28. september 2025 Fikk idag svar på Mr bildene, som forteller at alt der fint ut. Ingen forverring. Slaget har vært på venstre side, å at det er her språket sitter. Dette er typisk at beina fungerer, men arm å ansikt er skjeivt.. følte overlegen var så lite positiv.. men kanskje det de må.. men er vel fortsatt litt håp?… Anonymkode: d01b6...334
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #25 Skrevet 28. september 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fikk idag svar på Mr bildene, som forteller at alt der fint ut. Ingen forverring. Slaget har vært på venstre side, å at det er her språket sitter. Dette er typisk at beina fungerer, men arm å ansikt er skjeivt.. følte overlegen var så lite positiv.. men kanskje det de må.. men er vel fortsatt litt håp?… Anonymkode: d01b6...334 Hei, veldig trist med far din .. Far min hadde hadde alle utfall og de frykta det verste . Men i dag han snakker , går, og klarer seg veldig bra i forhold hva prognosen var . Alle opplever ulikt , så vanskelig å si prognosen og de sier en kan se når et år har gått . og noen blir bedre etter noen dager og andre trenger uker /måneder. Lykke til, ta en dag av gangen ❤️ Anonymkode: e9865...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #26 Skrevet 28. september 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fikk idag svar på Mr bildene, som forteller at alt der fint ut. Ingen forverring. Slaget har vært på venstre side, å at det er her språket sitter. Dette er typisk at beina fungerer, men arm å ansikt er skjeivt.. følte overlegen var så lite positiv.. men kanskje det de må.. men er vel fortsatt litt håp?… Anonymkode: d01b6...334 Det kan bedre seg. Kjenner en som fikk slag, vet ikke om det ble definert som stort, men de måtte operere ut proppen. Han hadde lignende symptomer som din far. Han ble ganske mye bedre i løpet av det første året, men selv flere år etter slaget merker vi bedring. Han fikk tilbake lappen. Vi merker selvsagt at han ikke er sitt gamle jeg, men han snakker greit, beveger seg greit i dag. Blir fort sliten, og glemmer ord innimellom. Håper det går seg til med far din, men det kan ta tid. Anonymkode: 66b4b...9ff 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #27 Skrevet 28. september 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Fikk idag svar på Mr bildene, som forteller at alt der fint ut. Ingen forverring. Slaget har vært på venstre side, å at det er her språket sitter. Dette er typisk at beina fungerer, men arm å ansikt er skjeivt.. følte overlegen var så lite positiv.. men kanskje det de må.. men er vel fortsatt litt håp?… Anonymkode: d01b6...334 Håp om hva? Han dør jo ikke Anonymkode: cd9ad...564
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #28 Skrevet 28. september 2025 Kutt ut med slike kommentarer Anonymkode: d01b6...334
PITTY Skrevet 28. september 2025 #29 Skrevet 28. september 2025 AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 16.11): Alt gikk veldig fort fra slaget til han var på sykehus. Dette er første bud, og det gikk jo bra. Oddsen for en god rehabilitering er større da. ❤️
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #30 Skrevet 28. september 2025 PITTY skrev (58 minutter siden): Dette er første bud, og det gikk jo bra. Oddsen for en god rehabilitering er større da. ❤️ Samtidig skjedde det noe på sykehuset som gjorde at han var lengre uten oksygen visst… føler håpet er kjørt da Anonymkode: d01b6...334
PITTY Skrevet 28. september 2025 #31 Skrevet 28. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samtidig skjedde det noe på sykehuset som gjorde at han var lengre uten oksygen visst… føler håpet er kjørt da Anonymkode: d01b6...334 Dramatiserte fagarbeiderne denne situasjonen og informasjonen overfor deg da? Eller bare du selv?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #32 Skrevet 28. september 2025 PITTY skrev (11 minutter siden): Dramatiserte fagarbeiderne denne situasjonen og informasjonen overfor deg da? Eller bare du selv? Dramatiserte? Det er lang historie kort. Jeg forsto ikke alt, men var et blodkar i halsen som var tett, som gjorde at pappa gikk lengre uten oksygen.. Anonymkode: d01b6...334
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #33 Skrevet 28. september 2025 Er det logoped på sykehuset? Logopeden vil vurdere språket til din far og etter hvert kunne si noe om prognosene. Anonymkode: 189b7...3c9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #34 Skrevet 29. september 2025 Husk at etter hjerneslag er det ofte noe trykk i hjernen, i tillegg er hjernen og kroppen utsatt for et enormt traume. Derfor vil du kunne se gradvis bedring de første ukene. I dag er det veldig få som ikke rehabiliteres av hjerneinfarkt, så fremst han ikke har flere alvorlige sykdommer eller er svært gammel og skrøpelig. Jeg følte også at leger og sykepleiere ikke virket optimistisk, men jeg tror heller ikke de er pessimistiske men nøytrale. De forholder seg til status og tiltak for å rehabilitere og hindre ytterligere skade. Det er vanskelig å kunne si til pårørende hvor mye funksjon som vil komme tilbake, og dermed kan de ikke love noe. Jeg tror det kommer til å gå fint med din pappa, men det tar tid ❤️ Ps, min pappa er også rammet i venstre hjernehalvdel. Han var veldig dårlig, klarte heller ikke gå.. men i dag jobber han i huset til og med. Ikke gått mer enn i overkant av et år siden slaget. Hvordan er det med han nå? ❤️ Anonymkode: f5965...324 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #35 Skrevet 29. september 2025 Stor klem Min mor hadde første da ho var 36 år gammel. Gikk da noen mnd så pratet ho som før. Andre ho hadde da ho var 40 gikk det lenger med språket og fikk nedsatt farlighet i en arm. Det ho fikk da ho var 65 gjorde at ho ble det de kaller ord leter, sein i språket, har veldig dårlig balanse men der fikk ho heler ikke den opptreningen ho hadde krav på som ho fikk da jo var 36 og 40 år. Tidlig innsats, tidlig opptrening og behandling er nøkkelen sa legene til oss Anonymkode: 256ca...e94 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #36 Skrevet 29. september 2025 Husk at det fortsatt er veldig tidlig i forløpet. Selv om det i akuttfasen var trøbbel med sirkulasjon i den ene halspulsåren, så har hjernevevet god tilgang på oksygenrikt blod fra andre siden samt det bakre kretsløpet. Andre deler av hjernen står klar til å kunne hjelpe til for at tapte funksjoner kan gjenvinnes. Hjernens evne til plastisitet og nydanning av forbindelser mellom hjernecellene er gode. Nå er det avgjørende å stabilisere den medisinske situasjonen og skape de beste forholdene for reparasjon, restitusjon, rehabilitering og opptrening. Han skal ha videre oppfølging i slagenhet og rehabilitering, med tverrfaglig personell. Fysio, ergo, leger, pleiepersonell og ikke minst logoped skal nå bidra til å hjelpe ham med trening og bedre funksjon. Spør også der han er hva du kan gjøre for ham, og hva som er plan for videre rehabilitering. Sikre at de som skal føle opp, har logopedtilbud. Lykke til, og riktig god bedring! https://www.lhl.no/trenger-du-hjelp/rettigheter/hva-skjer-ved-utskriving-fra-sykehuset-etter-hjerneslag/ Lær mer om afasi: https://www.lhl.no/afasi/afasi/ https://www.lhl.no/afasi/praktiske-rad-for-samtaler-med-personer-med-afasi/ her kan du lese mer om hjernens evne til å repareres: https://www.sunnaas.no/informasjon-til-pasienter-og-parorende/kurs-og-opplering/kurs-i-kognitiv-rehabilitering/ervervede-hjerneskader/ Her kan du få hjelp: https://www.lhl.no/trenger-du-hjelp/ Anonymkode: af58c...c72 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #37 Skrevet 29. september 2025 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Husk at etter hjerneslag er det ofte noe trykk i hjernen, i tillegg er hjernen og kroppen utsatt for et enormt traume. Derfor vil du kunne se gradvis bedring de første ukene. I dag er det veldig få som ikke rehabiliteres av hjerneinfarkt, så fremst han ikke har flere alvorlige sykdommer eller er svært gammel og skrøpelig. Jeg følte også at leger og sykepleiere ikke virket optimistisk, men jeg tror heller ikke de er pessimistiske men nøytrale. De forholder seg til status og tiltak for å rehabilitere og hindre ytterligere skade. Det er vanskelig å kunne si til pårørende hvor mye funksjon som vil komme tilbake, og dermed kan de ikke love noe. Jeg tror det kommer til å gå fint med din pappa, men det tar tid ❤️ Ps, min pappa er også rammet i venstre hjernehalvdel. Han var veldig dårlig, klarte heller ikke gå.. men i dag jobber han i huset til og med. Ikke gått mer enn i overkant av et år siden slaget. Hvordan er det med han nå? ❤️ Anonymkode: f5965...324 Så godt å høre!💜 Pappa er veldig sterk. Jeg ser at han følger med på alt vi sier å gjør. Igår ga jeg ham en leppemade som han selv tok på leppene, synes det er et godt tegn❤️ Anonymkode: d01b6...334
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå