Gå til innhold

Hjerneslag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Min far på 58 år fikk slag igår.

Alt gikk veldig fort fra slaget til han var på sykehus. Viser seg at det er et stort slag. Han beveger føttene, men ikke den ene armen. Han har ikke språk, har sakt ja et par ganger.

legene sier vist at det har komt fragmenter i blodomløpet.

jeg er ekstremt bekymret for at pappa ikke skal få språket sitt tilbake. Å jeg vet det er forskjellig fra person til person. Alt jeg trenger er et lite håp at dette kan gå fint. Å ønsker og høre om andre som har opplevd slag, å ikke hatt språk men at det har kommet tilbake..

Anonymkode: d01b6...334

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst: min største medfølelse til deg. Dette må være veldig tøft for både din far og deg.

Jeg kjenner flere som har hatt hjerneslag (hjerneblødning og hjerneinfarkt), deriblant min stesønn og en venninne. Det har gått, etter omstendighetene, relativt bra med dem begge. Nei, det er ikke som før de fikk hjerneslag, men de har begge meningsfulle liv i dag.

Min venninne klarte å trene seg opp igjen, og selv om hun fremdeles sliter med førlighet og nerveskader, klarer hun i dag å gå og bevege seg relativt godt. Det har krevd mye av henne, men hun har klart det. Hun er kognitivt relativt lik som seg selv, selv om hun glemmer mer enn før. 

Det du beskriver skjedde for øvrig min venninne også. Det er ikke nødvendigvis uvanlig for hjerneslagpasienter. Min venninne opplevde det ganske likt som din far (høres det ut som). Hun klarte å trene seg opp, og fikk språket tilbake, men det tok ganske lang tid.

Jeg tenker at du må ikke mistet håpet, det er tidlig ennå, og legene er veldig flinke. Jeg krysser fingrene for deg! :klem: 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (1 minutt siden):

Først og fremst: min største medfølelse til deg. Dette må være veldig tøft for både din far og deg.

Jeg kjenner flere som har hatt hjerneslag (hjerneblødning og hjerneinfarkt), deriblant min stesønn og en venninne. Det har gått, etter omstendighetene, relativt bra med dem begge. Nei, det er ikke som før de fikk hjerneslag, men de har begge meningsfulle liv i dag.

Min venninne klarte å trene seg opp igjen, og selv om hun fremdeles sliter med førlighet og nerveskader, klarer hun i dag å gå og bevege seg relativt godt. Det har krevd mye av henne, men hun har klart det. Hun er kognitivt relativt lik som seg selv, selv om hun glemmer mer enn før. 

Det du beskriver skjedde for øvrig min venninne også. Det er ikke nødvendigvis uvanlig for hjerneslagpasienter. Min venninne opplevde det ganske likt som din far (høres det ut som). Hun klarte å trene seg opp, og fikk språket tilbake, men det tok ganske lang tid.

Jeg tenker at du må ikke mistet håpet, det er tidlig ennå, og legene er veldig flinke. Jeg krysser fingrene for deg! :klem: 

Tusen takk for svar. Slike ting gir håp..

Det er så tøft, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det gjør vondt å se ham slik.. trenger sårt å få ham tilbake 😔

så det er håp for språket kommer tilbake?

AnonymBruker
Skrevet

Det gikk veldig bra med naboen vår. Hun fikk slag og ble hentet med ambulanse. Jeg vet ikke hvor stort det var, men hun hadde problemer med språket da hun ble hentet. Det ordnet seg etter hvert når hun fikk behandling på sykehuset. Hun har normal tale nå.

Det er uansett alltid et håp. Snakk med ansatte på sykehuset og spør om alt du lurer på. ❤️ 

Anonymkode: 80a96...366

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta tiden til hjelp, og ikke tenk at den nåværende tilstanden nødvendigvis ikke er endelig. Noen evner kan komme tilbake etter hvert for eksempel med rehabiliteringsarbeid. Klem til dere. 

Anonymkode: a4257...e23

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

nødvendigvis er endelig*

Anonymkode: a4257...e23

AnonymBruker
Skrevet

Med slag så vil symptomene trekke seg tilbake ganske raskt etter behandling, få dager. Så da ser man hva som er status, altså hvor stor skaden er (tapte hjerneceller). Så er det også slik at hjernen er veldig plastisk, så man kan trene andre hjerneceller til å ta over jobben til dem som er borte. 

Anonymkode: 7726b...1a2

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tusen takk for svar. Slike ting gir håp..

Det er så tøft, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det gjør vondt å se ham slik.. trenger sårt å få ham tilbake 😔

så det er håp for språket kommer tilbake?

Jeg tenker du ikke må gi opp håpet, og det er veldig vanskelig å si. Føler med deg. :hjerte: 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei,

Min far på 58 år fikk slag igår.

Alt gikk veldig fort fra slaget til han var på sykehus. Viser seg at det er et stort slag. Han beveger føttene, men ikke den ene armen. Han har ikke språk, har sakt ja et par ganger.

legene sier vist at det har komt fragmenter i blodomløpet.

jeg er ekstremt bekymret for at pappa ikke skal få språket sitt tilbake. Å jeg vet det er forskjellig fra person til person. Alt jeg trenger er et lite håp at dette kan gå fint. Å ønsker og høre om andre som har opplevd slag, å ikke hatt språk men at det har kommet tilbake..

Dette er helt forferdelig å oppleve! Har opplevd det selv med min pappa, han mistet ikke språket, men han kjente ikke igjen oss nærmeste. Han mistet kognitiv evne kan man si.. men, han kom seg igjen og er 98% seg selv igjen ❤️ Litt hverdagsglemsk , og virrete i forhold til tidligere. Det tok en del uker, så ikke mist håpet ❤️ Mitt råd er å snakke mye med han når han orker, og gi han tid til å prøve å finne ord osv

Anonymkode: f5965...324

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Takker for at dere svarer. Kjenner at det gir et lite håp💜  

Men det er de her fragmentene som jeg bekymrer meg for, at det skal gi mer skade.. 

han har nettopp tatr MR, men får ikke svar før imorgen.. er så bekymret for dette

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå føles alt bare som en stor sorg. Pappa er en arbeidskar, å dette er så ulikt han.. han får ikke ut et eneste ord når vi sitter med ham, å det gjør så uendelig vondt.. 

jeg forventet sikkert st han skulle være helt normal, men forstår at det vil ta tid. Er nokk bare redd det aldri blir bra

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat nå føles alt bare som en stor sorg. Pappa er en arbeidskar, å dette er så ulikt han.. han får ikke ut et eneste ord når vi sitter med ham, å det gjør så uendelig vondt.. 

jeg forventet sikkert st han skulle være helt normal, men forstår at det vil ta tid. Er nokk bare redd det aldri blir bra

Selvfølgelig er det ulikt han å få hjerneslag. Sånn er det for alle

Anonymkode: cd9ad...564

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det ulikt han å få hjerneslag. Sånn er det for alle

Anonymkode: cd9ad...564

Var ikke sånn jeg mente. Vet såklart at det er slik for alle. Brukte nok feil ord

AnonymBruker
Skrevet

Min dypeste medfølelse, slag er brutalt vondt å være pårørende til, og en føler seg så hjelpeløs❤️

MEN!…

En her i omkretsen fikk et større slag, mistet språk, og sa kun ja, samt litt tomt blikk som ikke ville holde kontakten. 

Det er nå et par år siden men vedkommende er både i jobb, og fungerer tilsynelatende normalt (aner jo ikke hvordan det er hjemme). Krevde mye tid og krefter så klart, men som sagt helt vanlig, oppegående mann i dag.

Anonymkode: e6b2b...f8a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke skader han får kommer an på hvor i hjernen skaden sitter, og hvor lenge området som ble skadet var uten sirkulasjon (antar det er en blodpropp siden 85% av hjerneslag er det). Fikk han blodproppoppløsende behandling? I så fall pleier de verste skadene å reverseres ganske hurtig, selv om det noen ganger kan gi litt tid. Men dessverre blir ikke alle bedre av afasi med tiden. Så er jo spørsmålet om han ikke snakker fordi talesenteret i hjernen er skadet slik at han ikke forstår ordene eller har problemer med å finne dem, eller en kombinasjon av begge. Noen ganger kan slaget også gjøre at det er vanskelig å styre muskulaturen i tunge/svelg, slik at pasienten ikke får uttrykt seg selv om er forstår alt. Det er selvfølgelig forferdelig for både din far og dere rundt at han har mistet språket. MR kan gi svar på hvor stor skade det er, selv om jeg regner med det ble tatt CT ved innkomst som viser hvor slaget sitter. Han må henvises logoped som hjelper med trening for å få i gang språket og bruke muskulaturen i tunge/svelg kjapt, regner med de har dette på sykehuset. Når det gjelder armen er det fysioterapeut og ergoterapeut som er rette instans. Slagpasienter kan mange ganger rehabiliteres ganske godt og få gode liv, men de blir som andre har skrevet ikke nødvendigvis helt slik de var før slaget. Snakk med sykehuset så får dere informasjon, elles tipper jeg du også finenr en hel del info his LHL. Lykke til, og god bedring til din far! 

Anonymkode: 4920a...d16

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Takker for at dere svarer. Kjenner at det gir et lite håp💜  

Men det er de her fragmentene som jeg bekymrer meg for, at det skal gi mer skade.. 

han har nettopp tatr MR, men får ikke svar før imorgen.. er så bekymret for dette

Fragmenter? Mener de da embolier? Det er i såfall de som har forårsaket hjerneslaget. Det behandler de nå med blodfortynnende medisiner. Han får god hjelp på sykehuset. Sjansen for et nytt slag vil være tilstede i etterkant, i akutt fasen, men på sykehus er de flinke til å behandle hjerneslag- spesielt ved slag enheter. 

Forstår godt hvordan du har det, jeg taklet det svært dårlig selv. Prøv å fokuser på at pappa er en relativt ung mann, sprek og frisk(?)- da har han et veldig godt utgangspunkt til å trene seg opp og rehabiliteres! ❤️ 

Du kan sjekke ut bloggen til slagdama, og er noen dokumenterer på NRK om hjerneslag og historier til noen som har opplevd dette og kommet seg tilbake. Jeg fant trøst i slike ting i hvertfall ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvilke skader han får kommer an på hvor i hjernen skaden sitter, og hvor lenge området som ble skadet var uten sirkulasjon (antar det er en blodpropp siden 85% av hjerneslag er det). Fikk han blodproppoppløsende behandling? I så fall pleier de verste skadene å reverseres ganske hurtig, selv om det noen ganger kan gi litt tid. Men dessverre blir ikke alle bedre av afasi med tiden. Så er jo spørsmålet om han ikke snakker fordi talesenteret i hjernen er skadet slik at han ikke forstår ordene eller har problemer med å finne dem, eller en kombinasjon av begge. Noen ganger kan slaget også gjøre at det er vanskelig å styre muskulaturen i tunge/svelg, slik at pasienten ikke får uttrykt seg selv om er forstår alt. Det er selvfølgelig forferdelig for både din far og dere rundt at han har mistet språket. MR kan gi svar på hvor stor skade det er, selv om jeg regner med det ble tatt CT ved innkomst som viser hvor slaget sitter. Han må henvises logoped som hjelper med trening for å få i gang språket og bruke muskulaturen i tunge/svelg kjapt, regner med de har dette på sykehuset. Når det gjelder armen er det fysioterapeut og ergoterapeut som er rette instans. Slagpasienter kan mange ganger rehabiliteres ganske godt og få gode liv, men de blir som andre har skrevet ikke nødvendigvis helt slik de var før slaget. Snakk med sykehuset så får dere informasjon, elles tipper jeg du også finenr en hel del info his LHL. Lykke til, og god bedring til din far! 

Anonymkode: 4920a...d16

Han fikk blodfortynnende med en gang. 
forsto at ct bildene viser blodpropp der språket sitter. Men etter de hadde «fjernet» blodproppen, noen timer etterpå så begynte han å bli mer skeiv i ansiktet. Tok ny ct å så at det var helt tett i halsen, når de satt inn en stent fant de ut at der var noe fragmenter som har gått videre i blodbanen. Altså mens han var i ambulansen så klarte han å si navnet sitt osv, etter stent ble satt inn kom det ingenting. Utenom at han hae sakt ja idag..

AnonymBruker
Skrevet

Fragmenter? Mener de da embolier? Det er i såfall de som har forårsaket hjerneslaget. Det behandler de nå med blodfortynnende medisiner. Han får god hjelp på sykehuset. Sjansen for et nytt slag vil være tilstede i etterkant, i akutt fasen, men på sykehus er de flinke til å behandle hjerneslag- spesielt ved slag enheter. 

Forstår godt hvordan du har det, jeg taklet det svært dårlig selv. Prøv å fokuser på at pappa er en relativt ung mann, sprek og frisk(?)- da har han et veldig godt utgangspunkt til å trene seg opp og rehabiliteres! ❤️ 

Du kan sjekke ut bloggen til slagdama, og er noen dokumenterer på NRK om hjerneslag og historier til noen som har opplevd dette og kommet seg tilbake. Jeg fant trøst i slike ting i hvertfall ❤️

Fragmenter er det samme som embolier ja.. forstår ikke helt hva det betyr, jeg bare frykter det verste 😔

AnonymBruker
Skrevet

Fragmenter eller embolier er levret blod som flyter rundt i blodbanen, blodklumper. Som potensielt kan sette seg fast annet sted. Men han får blodtynnende medisin som jobber med å løse de opp. Og når blodet går igjennom lungene så har de et rensesystem som fjerner rusk før blodet sendes ut på ny runde fra hjertet. Slike ting kan du spørre legene om, og be dem bruke vanlige ord for legpersoner. 

Anonymkode: 7726b...1a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fragmenter er det samme som embolier ja.. forstår ikke helt hva det betyr, jeg bare frykter det verste 😔

Det vil nok hjelpe deg veldig hvis du spør sykepleierne og legen om de tingene du er usikker på og forteller dem om det du frykter. Gjør det.

Anonymkode: 80a96...366

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...