Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg helt elendig nå og har følt det lenge så jeg gikk til legen og tok noe blodprøver. Jeg har endel vitaminmangel og noen av dem er ganske alvorlige. Jeg har en jobb der jeg må være 100% tilstede og ha konsentrasjon også og akkurat nå har jeg ikke overskudd til noe som helst og kan egentlig ikke se for meg at jeg vil klare å gå på jobb på mandag. Jeg er ikke den som sykemelder meg hvis jeg føler meg dårlig, så jeg ba ikke legen om sykemelding og jeg har gått på jobb og følt meg helt elendig. Er det innafor med én sykemelding når man har alvor vitaminmangel på forskjellige vitaminer? 

Anonymkode: 41a71...6f3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med legen. Det er uansett han/henne som bestemmer om du er syk nok til å få sykemelding, du kan ikke "sykemelde deg". 

Anonymkode: d774c...50f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Hvilke vitaminer og/eller mineraler har du mangel på? 
Jeg tenker, som nevnt over, at du må snakke med legen din og høre hva han/hun tenker. Det tar noen ganger litt tid før man får opp vitamin-nivået og man merker bedring. Så har det litt å si hva du er i mangel av 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ber du ikke heller arbeidsgiver om å få tilrettelagt arbeidsdagen frem til du får opp verdiene igjen?

Så klart, er du så dårlig at du knapt klarer å bevege deg eller komme deg ut av huset, så må du snakke med legen om dette, men da forstår jeg ikke at du ikke presenterte dette for legen da du gikk dit da blodprøvene ble tatt.

Anonymkode: 13d64...e84

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke syk. Ta deg ferie hvis du trenger fri. Jeg har også hatt alvorlige vitaminmangler før og fortsatt gått på jobb i helsevesenet som krever 100% tilstedeværelse.

Anonymkode: c0c4c...e6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig innafor å være sykmeldt hvis helsetilstanden er såpass redusert at man ikke klarer å gjøre jobben sin. Så vil jeg jo tenke at vitaminmangel uten alvorlig underliggende grunnsykdom gjerne er noe man kan få god hjelp med å gjøre noe med, slik at man kommer seg både i bedre form og tilbake på jobb innen noen lunde tid. Men er du for dårlig til å jobbe, da er du for dårlig til å jobbe. 

Anonymkode: d3f84...918

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du sykemelder deg ikke når du er dårlig, npr sykemelder du deg da? 

Det er innenfor med sykemelding når man er for dårlig til å yte fullt på jobb. Det er ikke vitaminmangel som gjør at du blir sykemeldt, det er tilstanden og arbeidsevnen din. 

Men mener du at du ville sett ned på en kollega som ble sykemeldt fordi de var i like dårlig form som du er nå? Du mener at kollegene dine også bør presse seg til å dra på jobb da? 

Anonymkode: 2c094...22f

• Liker 2
Skrevet

virker som mange tenke at sykemeldinger er noe vi bare kan ta når man ønske, hvorfor tar du det ikke opp med legen så får hn sammen med deg ta en vurdering, ingen på KG så kan sykemelde deg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor ber du ikke heller arbeidsgiver om å få tilrettelagt arbeidsdagen frem til du får opp verdiene igjen?

Så klart, er du så dårlig at du knapt klarer å bevege deg eller komme deg ut av huset, så må du snakke med legen om dette, men da forstår jeg ikke at du ikke presenterte dette for legen da du gikk dit da blodprøvene ble tatt.

Anonymkode: 13d64...

Endret av Regndrops
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke syk! Og har du gått på jobb hittil, men nå når du vet du har vitaminmangel, så orker du ikke å gå på jobb? Jobb heller med kostholdet ditt og på nok bevegelse og søvn. Jeg har kronisk b-vitamin mangel og jernmangel, men kommer meg på jobb og klarer å konsentrere meg. Dette er i tillegg til rastløse ben, dårlig søvn, diabetes-diagnose som gir meg ofte dårlig energi, problemer med magen. 

Anonymkode: 6227b...ab9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vitaminmangel, b12? Det er vi andre skattebetalere som betaler for sykepengene dine, så om du ikke er syk så nej dra på jobb. Og ta ansvar for å faktisk ha en godt variert kosthold..

Anonymkode: bfd4d...529

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du sykemelder deg ikke når du er dårlig, npr sykemelder du deg da? 

Det er innenfor med sykemelding når man er for dårlig til å yte fullt på jobb. Det er ikke vitaminmangel som gjør at du blir sykemeldt, det er tilstanden og arbeidsevnen din. 

Men mener du at du ville sett ned på en kollega som ble sykemeldt fordi de var i like dårlig form som du er nå? Du mener at kollegene dine også bør presse seg til å dra på jobb da? 

Anonymkode:  

Endret av Regndrops
AnonymBruker
Skrevet

Det går ganske raskt å rette opp ren vitaminmangel. Ta tilskudd selvsagt, men jobb med kostholdet.

Jeg tror ikke leger sykmelder for dette, men av og til ved alvorlig jernmangel (jeg ble sykmeldt for dette en gang, men var sengeliggende og fikk til slutt blodoverføring. Blodverdiene rettet seg aldri opp etter keisersnitt med store blødninger i dagene i etterkant, og et par år etter var jeg helt kaputt).

Jeg synes du burde gå på jobb, men si fra om at du ikke er helt på topp grunnet vitamin-/mineralmangel.

Anonymkode: e48e3...408

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, du er ikke syk! Og har du gått på jobb hittil, men nå når du vet du har vitaminmangel, så orker du ikke å gå på jobb? Jobb heller med kostholdet ditt og på nok bevegelse og søvn. Jeg har kronisk b-vitamin mangel og jernmangel, men kommer meg på jobb og klarer å konsentrere meg. Dette er i tillegg til rastløse ben, dårlig søvn, diabetes-diagnose som gir meg ofte dårlig energi, problemer med magen. 

Anonymkode: 6227b...ab9

Vi er alle forskjellige og jeg har ikke vært sykemeldt på 4 år nå og føler det nå begynner å gå utover jobben min fordi jeg er så utmattet nå av det jeg har og nei, jeg trenger ikke å utdype det. Så jeg håper legen min gir meg en sykemelding nå når jeg først spør. Jeg har helst lyst til å være på jobb og når til og med sjefen min ber meg tenke på helsa kanskje det er på tide jeg gjør det? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble en gang sykemeldt for alvorlig D vitamin og jernmangel. Du må bare ta det opp med legen din 🥰

Anonymkode: 0f7fa...619

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at flere sier jeg bare skal gå på jobb. Jeg har faktisk fått beskjed av sjefen om å ta hensyn til helsen min. Jeg har ikke vært sykemeldt på 4 år og jeg har vært heldig egentlig siden jeg ikke har hatt noe smitsomme sykdommer som omgangssyke eller influensa. Men nå med alvor vitaminmangel så er det ikke smitsomt så da er det greit å gå på jobb til tross for at jeg er helt utmattet? Årsaken til at jeg spurte var om det var innafor fordi jeg er ikke vant med å være borte fra jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Vitaminmangel kan gjøre deg veldig sliten og forårsake mange andre symptomer, som bl.a. dårlig konsentrasjon og hjernetåke.

Hvis du er for syk til å jobbe, er du for syk til å jobbe.

Anonymkode: f80bb...0ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sykemeldt en gang med alvorlig jernmangel, det var legen som mente det var lurt. Jeg ba ikke om sykemelding, men vi snakket rundt arbeidshverdagen min (jobber med barn) og da ble det sånn. Var nok riktig der og da! Ingen som takker deg for at du jobber deg utkjørt mens du venter på at verdiene skal gå opp....

Anonymkode: 6e8e3...1b2

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ser at flere sier jeg bare skal gå på jobb. Jeg har faktisk fått beskjed av sjefen om å ta hensyn til helsen min. Jeg har ikke vært sykemeldt på 4 år og jeg har vært heldig egentlig siden jeg ikke har hatt noe smitsomme sykdommer som omgangssyke eller influensa. Men nå med alvor vitaminmangel så er det ikke smitsomt så da er det greit å gå på jobb til tross for at jeg er helt utmattet? Årsaken til at jeg spurte var om det var innafor fordi jeg er ikke vant med å være borte fra jobb. 

Å ikke ha vært sykmeldt på 4 år er ikke akkurat noen bragd. Jeg har aldri vært sykmeldt. Det samme gjelder flertallet av de ansatte på min arbeidsplass (i alle fall så lenge de har vært ansatt hos oss).

Endret av Brunello
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo litt spesielt hvis du ikke har alvorlig anemi. Men det er jo folk som blir sykmeldt for mindre. 

Anonymkode: 249cf...35e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...