Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva er problemet med å forvente det av begge foreldre? Hvorfor snakker man ikke sammen om forventninger og hva man ønsker av hverandre? Jeg kjenner mange kvinner som ikke klarer å slippe kontrollen. For de har standarder som gjør det blir «feil» gave. «Feil» klær osv. Da er man skyld i det selv. 

Anonymkode: de9ef...b8c

Problemet er jo at med en gang mannen tar en avgjørelse, så blir han sett på som patriark og tyrann og alle andre slike feministbegreper. Kun når mannen oppfører seg som et lite barn og et nurk, og overlater alle avgjørelser til «mor», kan kvinnen føle at hun er respektert. Hun vil vise seg selv og mannen og samfunnet at hun er kapabel, sterk og tøff og selvsikker. 

Så dette er altså noe hun ønsker selv. Hun vil ikke ha en mann som er sjef.

Men så går jo tiden, da, og det å være alene på toppen, være sjefen og den voksne, mens mannen er et barn, det er ikke så stas når det kommer til stykket. Plutselig lurer hun på hvorfor hun nå er så sliten og hvorfor mannen gjør så lite og er så dum. Hun innser ikke at det var sånn hun ønsket det selv en gang i tiden, og at det var hun selv som burde ha tatt andre valg. 

Anonymkode: be463...9c3

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ha ha ho ho hi hi.

Det er rart hvordan man IKKE likte det da mannen påtok seg rollen som familiens overhode, og LIKEVEL krever å få være et sånt overhode selv, eller hva?

Siden når blir man overhode av å huske på gymtøy 😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (12 minutter siden):

Siden når blir man overhode av å huske på gymtøy 😅

Nei, si det.

Omtrent på dag 21 i syklusen, vil jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Problemet er jo at med en gang mannen tar en avgjørelse, så blir han sett på som patriark og tyrann og alle andre slike feministbegreper. Kun når mannen oppfører seg som et lite barn og et nurk, og overlater alle avgjørelser til «mor», kan kvinnen føle at hun er respektert. Hun vil vise seg selv og mannen og samfunnet at hun er kapabel, sterk og tøff og selvsikker. 

Men så går jo tiden, da, og det å være alene på toppen, være sjefen og den voksne, mens mannen er et barn, det er ikke så stas når det kommer til stykket. Plutselig lurer hun på hvorfor hun nå er så sliten og hvorfor mannen gjør så lite og er så dum. Hun innser ikke at det var sånn hun ønsket det selv en gang i tiden, og at det var hun selv som burde ha tatt andre valg. 

Men det finnes jo en mellomting hvor den ene ikke er patriark/matriark og tyrann, men hvor begge bidrar likt og rollefordelingen er avklart. Jeg vil tro at det ikke er kjønnsavhengig at man kan bli demotivert at den andre parten driver med detaljstyring og pirking dersom alt ikke er perfekt.

Det var en del som var skjevfordelt med min eksmann, ikke fordi jeg lekte heltinne i starten av forholdet, årsaken var ganske kompleks, men han bidro i hvert fall f.eks. med å planlegge og gjennomføre bursdager for barna, og alle oppmerksomheter og gaver til hans side av familien hadde han ansvar for alene. Jeg blandet meg ikke inn i det sistnevnte på noen måte. Dersom han ville febrilsk løpe rundt de siste dagene før jul for å finne på julegaver, var det hans problem.

Anonymkode: 377a3...3f9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 16.21):

De fleste menn gjorde dette før i tiden, jo, den gang de bestemte hva pengene skulle gå til. 

Nei, de hadde en kone hjemme som gjorde alt dette.  Hun som ikke fikk jobbe ute, det var han som var familiens forsørger. 

Anonymkode: d47eb...737

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I hvilken verden lever du? 

I den virkelige verden er dette en dynamikk der vi prøver å spille hverandre gode uansett kjønn. 

Jeg som mann har full kontroll på at vi har den mat vi trenger hjemme til matpakke til skolen og middager. Min kone har kontroll på klæsvasken. Fordi det passer oss som par. 

Problemet med det tredje skiftet, er når folk flest er likestilte på de to første skiftene, så er det uheldigvis alt for vanlig at kvinnen, sitter igjen med hovedansvaret for det tredje skiftet. Som kan skape problemer. 

Din håpløse ide om at løsningen er at kvinner skal velge "bra menn" er ikke en løsning. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er dette jeg mener med at du ikke er oppdatert på unge kvinner. Eller verden for øvrig, bør jeg kanskje legge til.

Jeg har to barn som er unge voksne kvinner. Du er helt på bærtur. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Hmmmmmm skrev (10 timer siden):

Dette bidrar til at hun blir den tapende part, når dere går vær deres vei. Noe som skjer med de fleste. Hun kan jo prøve å skryte av alt hun har gjort i familien AS til kommende arbeidsgivere, men det bringer hun ingen steder. Du derimot kan vise til at du har prioritert karriere og klatret jevnt og trutt opp den stigen, takket være alt du har sluppet å gjøre hjemme. Det kan du nyte godt av i dag, i morgen og langt inn i fremtiden. 

Det er grunnen til at enkelte må tvinges til å ta gode valg i livet. Derfor er det nødvendig at staten regulere tvungen pappaperm. Håper menn blir tvunget til å ta mer. Staten må mikro styre familier som ikke ser lengre enn nesa rekker. 

Hehe du er lykkelig singel tenker jeg? Hun er allerede så høyt i gradene det går innenfor sitt felt, så slapp helt av du, folk klarer seg selv:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber innen helse, og følger opp barn i førskolealder. Foreldrene får i oppgave å følge våre instrukser, og dette er ting som må gjøres daglig i flere år.

I kanskje 85% av familiene ser vi at far ikke har fått med seg instruksen, ikke har fått med seg at dette må gjøres daglig, ikke har fått med seg at dette er noe de må gjøre over flere år, ikke forstår hvorfor, og ofte ikke engang har fått med seg at barnet har disse utfordringene. Enda vi fagpersoner har forklart det før, har sendt med infomateriell hjem og tilbudt kurs.

Vi ser veldig ofte at det kun er mor som følger opp. Far virker ofte irritert over å måtte ta fri fra jobb for å møte hos oss, og det er ikke uvanlig at mor forteller at hun har tvunget far med for at han skal få beskjed fra noen andre enn henne at han også må følge opp disse tingene. 

En annen ting som er interessant er at vi har registrert at for skilte foreldre, så har de mødrene som har (tilnærmet) eneansvar for barnet høyere compliance og barnet har tydeligere effekt, enn der barnet bor 50/50, 60/40 og lignende. 

Anonymkode: a6ed2...614

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg jobber innen helse, og følger opp barn i førskolealder. Foreldrene får i oppgave å følge våre instrukser, og dette er ting som må gjøres daglig i flere år.

I kanskje 85% av familiene ser vi at far ikke har fått med seg instruksen, ikke har fått med seg at dette må gjøres daglig, ikke har fått med seg at dette er noe de må gjøre over flere år, ikke forstår hvorfor, og ofte ikke engang har fått med seg at barnet har disse utfordringene. Enda vi fagpersoner har forklart det før, har sendt med infomateriell hjem og tilbudt kurs.

Vi ser veldig ofte at det kun er mor som følger opp. Far virker ofte irritert over å måtte ta fri fra jobb for å møte hos oss, og det er ikke uvanlig at mor forteller at hun har tvunget far med for at han skal få beskjed fra noen andre enn henne at han også må følge opp disse tingene. 

En annen ting som er interessant er at vi har registrert at for skilte foreldre, så har de mødrene som har (tilnærmet) eneansvar for barnet høyere compliance og barnet har tydeligere effekt, enn der barnet bor 50/50, 60/40 og lignende. 

Anonymkode: a6ed2...614

Hva er "disse tingene" 85% av fedrene ikke har fått med seg, og konkret hvordan ser du at far ikke gjør dette hjemme? 

Anonymkode: 79ee5...b51

AnonymBruker
Skrevet

Men det finnes jo en mellomting hvor den ene ikke er patriark/matriark og tyrann, men hvor begge bidrar likt og rollefordelingen er avklart. Jeg vil tro at det ikke er kjønnsavhengig at man kan bli demotivert at den andre parten driver med detaljstyring og pirking dersom alt ikke er perfekt.

Anonymkode: 377a3...3f9

Så klart, det er jo derfor jeg har laget denne tråden :) 

Enig i at det ikke alltid er kvinnen som detaljstyrer og setter standarden, var kun til de som skriver om at de (kvinnene) tar det tredje skiftet. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, de hadde en kone hjemme som gjorde alt dette.  Hun som ikke fikk jobbe ute, det var han som var familiens forsørger. 

Anonymkode: d47eb...737

Så bra da!

Jeg tok utgangspunkt i det patriarkatet som mange snakker om, men da er kanskje det en myte?

Selv har jeg ingen kvinner i min slekt som har vært hjemmeværende utover da de hadde små barn, og jeg snakker bakover i tid. Så jeg antar at du snakker om noen damer du kjenner godt, som gikk hjemme og lot seg forsørge? Eller er dette med «kvinner som lar seg forsørge og herje med» noen man ikke kjenner, men heller noe man har fra disse feministiske pamflettene, som man tror blindt på?

AnonymBruker
Skrevet
mannor skrev (28 minutter siden):

Hva er det tredje skiftet? 

Ja, nå er det skkkert noen som klør i fingrene etter å være flink pike og kunne forklare det ;)  Jeg overlater til de!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville når jeg som dame går inn i ett nytt forhold: 

1. Passet  på at den andre skiftet ble jevnt fordelt. 

2. Vært tydelig på at det tredje skiftet deles i min og din familie/venner. Mannen kjøper gaver til sine. Kvinnen til sine.

3. Det er når barn kommer inn i bildet at ting kan skli ut. Dele det for eksempel inn sånn: kvinnen har ansvar med alt som har med barnehagen/skolen og gjøre og mannen tar ansvar for fritidsaktiviteter, dugnad og det som hører med det. 

- et eksempel på det tredje skiftet 

Lille gutt kommer hjem med en annen bukse en han ble sendt i - derfor vet jeg som mor at han har skiftet i barnehagen og trenger nytt skift der. Det er ikke i tankene til min mann, enda det var han som kledde på han og leverte han. Og det er greit, for når det plinger i Spond appen om å holde av dato for juleavslutning med fotball-laget så er det han som må ta ansvar for det.  

Anonymkode: 47d10...6fd

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, nå er det skkkert noen som klør i fingrene etter å være flink pike og kunne forklare det ;)  Jeg overlater til de!

Det tredje skiftet handler om koordinering, og admistrasjons av ulike oppgaver i en husholdning. 

Hva skal vi gjøre i jula? 

Foreldre møte, trening, lønnimgspils, konferanse i Hamburg... 

Har barnet venner, og fungerer det faglig på skolen. Har  i venner. 

Og så videre. 

• Nyttig 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (15 minutter siden):

Det tredje skiftet handler om koordinering, og admistrasjons av ulike oppgaver i en husholdning. 

Hva skal vi gjøre i jula? 

Foreldre møte, trening, lønnimgspils, konferanse i Hamburg... 

Har barnet venner, og fungerer det faglig på skolen. Har  i venner. 

Og så videre. 

Og hva er de to første skiftene? 

Skrevet
mannor skrev (Akkurat nå):

Og hva er de to første skiftene? 

Det første skiftet er oppgaver som får penger å komme inn i husholdningen. Det andre skiftet er praktiske oppgaver i husholdningen. 

Så når jeg ukehandler, så er det å dra å handle ting det andre skiftet, men det å sikre at vi har maten vi trenger hjemme er det tredje skiftet. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Bokormsen skrev (2 timer siden):

Hehe du er lykkelig singel tenker jeg? Hun er allerede så høyt i gradene det går innenfor sitt felt, så slapp helt av du, folk klarer seg selv:)

Prøver du å true med ett fantastisk liv?! Skjønner at jeg traff et ømt punkt. Regner med at du lyver for å forsvare valgene deres

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har ikke noe tredje skift.

Vi lever slik regjeringen ser ut til å ville at folk flest skal leve, nemlig som barnløse med to fulltidsjobber.

Anonymkode: 9760e...3bf

Forferdelig, men virker faktisk sånn!! 

Ts lager tråd om det tredje skiftet og viser i stadig flere svar at ts ikke vet hva det er. 

1. skift = arbeidsplassen (pengeinntjening) 

2. skift = praktisk gjennomføring av oppgaver tilknyttet hus og hjem (vask, kjøring, handling) 

3. skift = planlegging og organisering (når må det vaskes, når/hvem/hvorfor noen skal kjøres, hva skal handles) 

Foreldrene sitter på foreldremøte - hva har blitt gjort for at de kom seg dit ? Noen har fulgt med på informasjonen, sjekket kalenderne for når det passer, innhentet informasjon for å kunne dukke opp til riktig sted til riktig tid. 

Barna har vintertøy i riktig størrelse en januardag. Hvordan kom det til? Noen har visst at sesongen krever oppfølging av barnas garderober, sjekket barnas garderober, størrelser og behov, planlagt når det passer at noen drar og handler. (Selve handlingen er andre skift, produksjon av handleliste, kunnskapen om hva som skal kjøpes er tredje skift) 

tredje skift er forhåndsarveidet til det meste av andre skift. 

Anonymkode: 466ff...584

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...