Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Aller først, jeg er en av de som ikke tror på det tredje skiftet. Men jeg anerkjenner at det finnes menn som oppfører seg som babyer. Og jeg ser, når jeg leser trådene om det tredje skiftet, at det i stor grad er én ting som går igjen.

Den tingen som går igjen, er at kvinnene iler til i starten av et forhold, for å bevise at de kan, at de er kule, tøffe, sterke og sexy. Hadde de ikke gjort dette, da hadde de heller ikke endt opp med en babymann.

Derned er saken enkel; Vær mer opptatt av hva mannen kan gjøre for deg, enn hva du kan gjøre for mannen. Da vil du aldri ende opp med en babymann eller med det så kalt tredje skiftet.

Lykke til! :) 

Anonymkode: be463...9c3

Jeg er den som tar det tredje skiftet her hjemme (og jo, det finnes), fordi jeg er den som har oversikten over det som må planlegges, gjøres, og tenkes på.

Mannen min jobber rotasjon, er borte rundt 20 uker av året av den grunn, og det er vanskelig for han å holde seg oppdatert på alt som skjer hjemme når han er borte. Han vet ikke når jeg sist byttet filter på kjøkkenviften, eller om jeg har tenkt på bursdagsgave til barna  mens han var på jobb.

Jeg derimot er en organisator av natur, og har alltid full oversikt over låneavtaler, forsikringsavtaler, strømavtaler, vedlikeholdsintervaller på varmepumper og kjøkkenventilator, når dekk må skiftes på bilen, bursdager, julegaver, julepynt, klær osv.

Hvorfor skal jeg tenke mer på hva mannen kan gjøre for meg, enn hva jeg kan gjøre for mannen?

Vi er to likestilte mennesker i dette forholdet - vi støtter og hjelper hverandre, vi utfyller hverandre, benytter oss av hverandres styrker, og han er ikke en "babymann" selv om jeg tar alt av organiseringen av "Familien A/S" av praktiske årsaker.

Og PS: selv om jeg tar meg av organiseringen gjør jeg ikke all jobben alene.

Anonymkode: 533ae...685

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor skal jeg tenke mer på hva mannen kan gjøre for meg, enn hva jeg kan gjøre for mannen?

Du behøver ikke det hvis du synes det er gøy å være «mor» for din mann.

Jeg personlig synes det er en pervers tanke, men hey, han er jo voksen selv om dere liker å leke at han er barn, så ingen egentlig skade er skjedd, og ingen ekte barn er skadelidende.

Tråden skjener helt ut her nå fordi mennesker egentlig ikke liker å være mødre for sine menn, samtidig blir de provosert av å høre at de har valgt det selv.

Så igjen, denne tråden er myntet på unge kvinner som har muligheten til å unngå denne type misére og bitterhet :) 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Min mann gjør mye hjemme av praktiske oppgaver. Så han er ikke lat. Men det er det andre skiftet. 

Det tredje skiftet er planleggingen av praktiske ting. Å komme på å sjekke om barnas tøy passer eller noe må suppleres før et sesongskifte. Kanskje lille Per skulle hatt en legetime for utslettet sitt. Hvor skal vi feire jul i år. Skulle vi dratt igang noe for klassen for å bedre miljøet. Skulle lille Klara begynt på musikkskole, hvem skal passe hunden til Bestemor når hun skal opereres. Det tredje skiftet er prosjektlederen.

Noen kvinner tar både det første skiftet (jobb), det andre skiftet (praktisk arbeid i og utenfor hjemmet) og det tredje skiftet (prosjektleder). Det er slitsomt. Legg på et barn med ekstra  utfordringer som krever mye ekstra oppfølging både planmessig og praktisk, så trenger man vel ikke lure på hvorfor kvinner er mer sykemeldt, og menn tjener mest. Det koster å brenne lyset i tre ender!

Anonymkode: ebd9a...c6d

Hvem er det som brenner lyset?

Anonymkode: ba226...164

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg trodde virkelig at det tredje skiftet var våken netter med baby/småbarn.

Anonymkode: 0c1f2...a1f

Hehe, ja, man skulle tro det.

Nei, det tredje skiftet er et oppdiktet begrep for mennesker som liker å sutre fremfor å ta ansvar :) 

Tråden handler om hvordan man kan unngå det hele, men det er det jo ingen som vil diskutere. Alle vil diskutere at begrepet finnes, eksisterer, eller bevise at det gjør det.

Hang ups, nevroser, kalles det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tråden skjener helt ut her nå fordi mennesker egentlig ikke liker å være mødre for sine menn, samtidig blir de provosert av å høre at de har valgt det selv.

Så igjen, denne tråden er myntet på unge kvinner som har muligheten til å unngå denne type misére og bitterhet :) 

Hvordan mener du at man tidlig skulle kunne avdekke om en mann i fremtiden vil ta på seg ansvar for å kjøpe inn presanger, arrangere bursdag eller bestille oppmerksomheter til begravelser? 

Anonymkode: 377a3...3f9

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så er spørsmålet, ville menn idag likt tanken på å måtte gi fra seg all inntekt til fruen hjemme, og ikke ha særlig disposisjonsrett over egne penger, men få litt lommepenger så en har til bussen til og fra arbeid? - neppe. 

Anonymkode: 12479...9ea

Nemlig.

Det var en annen over her, som kommenterte på at menn ikke vil gjøre de samme tingene gratis hjemme som de gjør på jobb og får lønn for. Det sier seg jo selv. Menn er smarte.

Poenget mitt er at det man kvinner også være. Man er ikke dømt til å være et fjols bare fordi man er kvinne.

Men det sitter tydeligvis hardt fast at man som kvinne skal få lov å være en dåre, eller at det er feminint å være fullstendig hjelpesløs.

Når det er sagt…

Du beskriver bestemødre som ikke jobbet. Jeg er middelaldrende og mine bestemødre var attpåtil gamle da jeg ble født. De var født i starten av forrige århundre, og er for lengst døde. Men alle mine besteforeldre jobbet, også kvinnene. Og det gjorde andre kvinner der jeg er fra.

Husker særlig en dame som jobbet som fysioterapeut, det må ha vært på midten av 1900-tallet. Jeg reagerte på dette, ikke fordi hun var kvinne som jobbet, men fordi jeg trodde fysioterapi var en nyere greie.

Uansett, jeg kommer fra en kultur hvor kvinner jobber og styrer penger akkurat som sine egne menn, og det har de gjort siden lenge før min tid, og før de igjen så var det mest bønder og fiskere og ikke så mye penger å styre. Jeg kommer fra en kristenkonservativ kultur, hvor det ikke finnes en sosialist i mils omkrets, og hvor man ville jaget han eller henne vekk for å sutre. Har tatt med meg den arven videre, tydeligvis :)

Blir helt svimmel av å lese her inne hvor man tydeligvis ikke kan jobbe, ikke tenke, bare sutre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan mener du at man tidlig skulle kunne avdekke om en mann i fremtiden vil ta på seg ansvar for å kjøpe inn presanger, arrangere bursdag eller bestille oppmerksomheter til begravelser? 

Jeg har jo skrevet dette i HI.

Følg mine instruksjoner der, og finn enten en bra og voksen mann, eller innse at denne typen mann ikke tiltrekkes deg.

Om de ikke tiltrekkes deg, så kan du enten a) leve som singel, b) gjøre noe med deg selv, eller c) ta til takke med en mannebaby som ikke kan noe.

Jeg har i løpet av mitt liv aldri møtt en mann som ikke gjør slike ting som du beskriver her, helt av seg selv. Men igjen, disse mennene velger så klart damer som står i stil til det livet de selv velger. De ville for eksempel ALDRI valgt de kvinnetypene man leser om her inne, som sutrer for alt mulig og ikke evner eller ikke prioriterer å handle rasjonelt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har jo skrevet dette i HI.

Følg mine instruksjoner der, og finn enten en bra og voksen mann, eller innse at denne typen mann ikke tiltrekkes deg.

Om de ikke tiltrekkes deg, så kan du enten a) leve som singel, b) gjøre noe med deg selv, eller c) ta til takke med en mannebaby som ikke kan noe.

Jeg har i løpet av mitt liv aldri møtt en mann som ikke gjør slike ting som du beskriver her, helt av seg selv. Men igjen, disse mennene velger så klart damer som står i stil til det livet de selv velger. De ville for eksempel ALDRI valgt de kvinnetypene man leser om her inne, som sutrer for alt mulig og ikke evner eller ikke prioriterer å handle rasjonelt. 

Nei, du har ikke skrevet dette i HI. Der skriver du bare dette vage:

Sitat

Vær mer opptatt av hva mannen kan gjøre for deg, enn hva du kan gjøre for mannen.

Mener du at kvinner skal sette seg ned som en prinsesse og kreve oppvartning av mannen? Mange menn vil kanskje varte opp kvinnen i starten av et forhold, men det betyr ikke at de vil ta seg av de nevnte oppgavene den dagen det blir aktuelt, så hvordan du mener kvinner kan skylde på seg selv for dette, er uforståelig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, du har ikke skrevet dette i HI. Der skriver du bare dette vage:

Mener du at kvinner skal sette seg ned som en prinsesse og kreve oppvartning av mannen? Mange menn vil kanskje varte opp kvinnen i starten av et forhold, men det betyr ikke at de vil ta seg av de nevnte oppgavene den dagen det blir aktuelt, så hvordan du mener kvinner kan skylde på seg selv for dette, er uforståelig.

Nei, det gjorde jeg altså ikke. Men gidder ikke å kverulere :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det gjorde jeg altså ikke. Men gidder ikke å kverulere :) 

Du påstår du har skrevet hvordan kvinner kan unngå dette, men har ikke det. Da er denne tråden helt meningsløs. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du påstår du har skrevet hvordan kvinner kan unngå dette, men har ikke det. Da er denne tråden helt meningsløs. 

Jo, det har jeg. Men du dro ut en setning og sa jeg bare hadde skrevet den. Skjønner det er bittert å ikke ha klart å finne bra mann, MEN det betyr likevel ikke at du kan si hva du vil til meg - frese, latterliggjøre, kalle meg troll, kverulere - slik du har gjort i denne tråden, og så skal lykkelige jeg ha all verdens tålmodighet med bitre deg.

Du er en voksen person, og du har et ansvar for å snakke sivilisert. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg gjorde denne feilen. Jeg liker å ha det rent og ryddig rundt meg, og jeg vil at barna mine skal ha det bra. Det fungerte greit frem til vi fikk det tredje barnet og jeg ikke lenger klarte å dra 95 % av lasset hjemme alene. Det viste seg at mannen min overhodet ikke er interessert i å bidra. Han "glemmer" at barna har lekser, han "glemmer" vennegrupper og klassebursdager, og sender gjern  barna på skolen uten regntøy når det er meldt regn. "Glemmer" barnas turdager, "glemmer" svømmetøy når de skal ha svømming på skolen osv. Han er rett og slett dørgende lat og særdeles egoistisk, og det tok meg altså 10-15 år å oppdage dette. 

Anonymkode: db70d...cf9

Glemmer han det eller vet han ikke? Jeg har aldri hatt kontroll på gymtimer, bursdager og slikt. Det har min kone hatt. Det er jo ikke noe poeng at begge har det. Da kan jeg bruke min tid/kapasitet på andre oppgaver som er positive for familien. For oss er det sentrale at vi voksne har omtrent like mye fritid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jo, det har jeg. Men du dro ut en setning og sa jeg bare hadde skrevet den. Skjønner det er bittert å ikke ha klart å finne bra mann, MEN det betyr likevel ikke at du kan si hva du vil til meg - frese, latterliggjøre, kalle meg troll, kverulere - slik du har gjort i denne tråden, og så skal lykkelige jeg ha all verdens tålmodighet med bitre deg.

Du er en voksen person, og du har et ansvar for å snakke sivilisert. 

Jeg har hverken “frest”, latterliggjort eller kverulert i denne tråden. Tvert om, det er du som angriper meg og andre ved å anta at man er bitter eller ikke har en bra mann, når man prøver å komme til bunns i hva du mener. Du formulerer deg dårlig hvis folk ikke forstår hva du prøver å uttrykke.
Dette gjør at jeg tror du troller. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har hverken “frest”, latterliggjort eller kverulert i denne tråden. Tvert om, det er du som angriper meg og andre ved å anta at man er bitter eller ikke har en bra mann, når man prøver å komme til bunns i hva du mener. Du formulerer deg dårlig hvis folk ikke forstår hva du prøver å uttrykke.
Dette gjør at jeg tror du troller. 

Slett ikke, det kan hvem som helst se, det er bare å lese koden nederst i innlegget, så ser vi hvem som har skrevet hva.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Slett ikke, det kan hvem som helst se, det er bare å lese koden nederst i innlegget, så ser vi hvem som har skrevet hva.

Jeg synes du burde ta en titt på hvordan du svarer folk i denne tråden selv, mange av svarene er meget ufine og direkte nedlatende. 

Hvorfor prøver du å belære meg om anonymkoder? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke helt tak på hva du mener.

La oss ta et eksempel, som de fleste av oss mener tilhører det tredje skiftet: Lille Alma skal i bursdag på lørdag. Er det da lurt å sjekke senest torsdag om hun har pentøy, og om det er helt, rent og fortsatt passe, og kanskje å skaffe en gave? Eller kan det vente til ti minutter før hun skal dra, når man skal gjøre henne klar?

I det sist tilfellet er det barnet som betaler prisen. Er det det du synes er greit? Eller mener du at dette må gjøres men at det ikke kan kalles en jobb? Eller mener du at det er en jobb men at i et godt forhold fordeler det seg automatisk og at man ikke trenger å se på det som noe som må fordeles? Og i det siste tilfellet, hvorfor eksisterer da det andre skiftet (husarbeid og barnepass), hvorfor kan man ikke se på det på samme måte?

Anonymkode: 7ed82...469

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg får ikke helt tak på hva du mener.

La oss ta et eksempel, som de fleste av oss mener tilhører det tredje skiftet: Lille Alma skal i bursdag på lørdag. Er det da lurt å sjekke senest torsdag om hun har pentøy, og om det er helt, rent og fortsatt passe, og kanskje å skaffe en gave? Eller kan det vente til ti minutter før hun skal dra, når man skal gjøre henne klar?

I det sist tilfellet er det barnet som betaler prisen. Er det det du synes er greit? Eller mener du at dette må gjøres men at det ikke kan kalles en jobb? Eller mener du at det er en jobb men at i et godt forhold fordeler det seg automatisk og at man ikke trenger å se på det som noe som må fordeles? Og i det siste tilfellet, hvorfor eksisterer da det andre skiftet (husarbeid og barnepass), hvorfor kan man ikke se på det på samme måte?

Anonymkode: 7ed82...469

Nei, jeg synes så klart ikke det er greit, det er jo derfor jeg anbefaler kvinner å velge bra menn, fremfor å velge menn som ikke fungerer og så streike og så går det ut over ungene.

Skal man absolutt velge en dårlig mann (eller kvinne) som forelder til sitt barn, så får man i det minste påta seg den oppgaven de ikke klarer. Å la egne dårlige valg gå ut over ungene er helt sløkka.

Men hva vet jeg?

Jeg verken kjenner så tankeløse kvinner eller så ubrukelige menn, jeg leser kun om de her inne, for alt jeg vet er det hele fiksjon.

Skjønt, jeg husker jeg en gang hadde innsyn i stuen i en barnefamilie hvor kona hele veien var i aksjon og mannen hele veien satt i undiken foran pc’n. Så jeg har jo sett dette. Hvorfor man lar en sånn ubrukelig mann bli boende, det fatter jeg ikke. Er ikke sunt for ungene å se at mor gjør alt heller…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Til rådet til unge kvinner fra TS. 

"Den tingen som går igjen, er at kvinnene iler til i starten av et forhold, for å bevise at de kan, at de er kule, tøffe, sterke og sexy. Hadde de ikke gjort dette, da hadde de heller ikke endt opp med en babymann.

Derned er saken enkel; Vær mer opptatt av hva mannen kan gjøre for deg, enn hva du kan gjøre for mannen. Da vil du aldri ende opp med en babymann eller med det så kalt tredje skiftet."

Så løsningen for unge kvinner er å ikke prøve å vise seg frem fra sin beste side i starten av et forhold, og så ha et transaksjonelt fokus, hva kan en mann gi meg. 

Da vil dem plutselig få relasjoner der det ikke kan bli et problem med skjevdeling av det tredje skiftet mange år frem i tiden. 

Personlig tror jeg at begge rådene vil virke motsatt,og generelt gjøre det vanskeligere å få en god kjærlighetsrelasjon. 

I gode kjærlighetsrelasjoner så ønsker begge å gi, og være den beste versjonen av seg selv ovenfor en partner. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Til rådet til unge kvinner fra TS. 

"Den tingen som går igjen, er at kvinnene iler til i starten av et forhold, for å bevise at de kan, at de er kule, tøffe, sterke og sexy. Hadde de ikke gjort dette, da hadde de heller ikke endt opp med en babymann.

Derned er saken enkel; Vær mer opptatt av hva mannen kan gjøre for deg, enn hva du kan gjøre for mannen. Da vil du aldri ende opp med en babymann eller med det så kalt tredje skiftet."

Så løsningen for unge kvinner er å ikke prøve å vise seg frem fra sin beste side i starten av et forhold, og så ha et transaksjonelt fokus, hva kan en mann gi meg. 

Da vil dem plutselig få relasjoner der det ikke kan bli et problem med skjevdeling av det tredje skiftet mange år frem i tiden. 

Korrekt.

Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Personlig tror jeg at begge rådene vil virke motsatt,og generelt gjøre det vanskeligere å få en god kjærlighetsrelasjon. 

Det gjør du nok ikke nei, du er jo en mann jeg mener kvinner bør unngå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, jeg vet hva som menes med det tredje skiftet, jeg er bare ikke enig i at dette finnes. I mine øyne er det å kapre rollen som overhodet i familien, en rolle som menn tidligere hadde, men som feminismen fikk en slutt på. Det blir derfor helt meningsløst å si at noen skal ha denne rollen likevel.

Dere får godta at jeg snakker om babymenn, og dere får finne dere i at ingen har lov å være selvutnevnt overhode i en moderne norsk familie. Det er i så fall tyranni.

Haha, hva, du er ikke enig i at det finnes? 😅😅😅

Du mener det ikke er behov for organisering og planlegging i en familie? Man kan jo dele det tredje skiftet også. Det er jo det man drømmer om, at begge tar sin del av å løse diverse logistikkproblemer. Å si at det ikke finnes er jo bare fjasete, som om det ikke finnes dager barna må ha med seg gymtøy 😅😅 Du kan jo være uenig i at det ofte faller på en person, eller at den personen ofte er kvinnen i forholdet. Men å være uenig i at det trengs planlegging og at det er ting man må huske i en familie 😆

Anonymkode: 71222...16c

• Liker 4
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...