Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Nei, har ikke noe hang

Det som er inkludert i begrepet er faktisk ting som vi må gjøre. Du også. 

Sosiologer har valgt å lage begrepet for å kunne jobbe med det faglig. 

Er merkelig at dette skal være så vanskelig 

Det er ikke vanskelig, men blir ikke med på dette tullet fordi noen "sosiologer har valgt å lage begrepet".

Anonymkode: 048c8...8e5

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (1 time siden):

Altså vi kvinner får jo skylden for dette, og det er hva diskusjoner rundt dette pleier å handle om. At menn må ta ansvar for sitt liv er derimot det som er fraværende i slike diskusjoner, og dette er trossalt snakk om voksne menn. 

Har man en drittkjerring bør man selvsagt gå fra henne, men er ikke kjerringa en drittkjerring kan man ikke skylde dette på kvinnen. 

Min mann synes jeg er en super kone. Hans enormt store omgangskrets har han likevel bare gradvis kuttet ut, til den ikke lenger eksisterer. Han er jo fornøyd med vårt sosiale liv med mine venner. Jeg har opp gjennom årene sagt til ham faren ved slikt syn, og har oppmuntret ham til å bevare vennskap, istedenfor det motsatte, men han har likevel valgt dette. Han! I likhet med de fleste menn jeg kjenner. Det står ikke på oss kvinner at menn velger å forsømme og kutte ut egne venner. For meg som kvinne er det bare rart, selv om min mann påpeker at menn ikke har like nære vennskap som vi kvinner, så mindre å beholde. Da kommer de jo i dårlig situasjon dersom forholdet ryker. Må starte på 0. Mister mer enn kone og familie ved brudd, men også sitt sosiale nettverk, som var gjennom henne. Valgt! 

Ja, vi kunne jo sett hvordan det hadde gått om noen menn kom og endevendte huset til kvinnen de flyttet inn hos.

Det er også her snakk om voksne kvinner, men da hadde nok pipen fått en helt annen lyd.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vil si det er rimelig snevert å be kun menn reflektere rundt dette. Her kan det være mye dypere mekanismer som slår inn.

Vi må heller ikke glemme hvordan mange kvinner oppfører seg når de f.eks flytter inn hos en mann. Da snus de etablerte tingene og rutinene til mannen på hodet rimelig raskt. Huset blir endevendt og kvinnen tar uhyggelig mye plass med alt sitt. Og dette er et veletablert faktum.

Svart interiør, sverd på veggen og overdimensjonerte høyttalere er ikke forenelig med familieliv med barn.

Dere får gjøre som dere pleier å gjøre; trekke dere tilbake på dass/garasje eller etablere et gutterom eller innrede kjellerleiligheten med bar og spille-krok. Så sitter dere der og ronker og spiller og spiser ostepop, mens kvinner og barn lever sine liv uten dere.

Anonymkode: 0ddde...b3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Svart interiør, sverd på veggen og overdimensjonerte høyttalere er ikke forenelig med familieliv med barn.

Dere får gjøre som dere pleier å gjøre; trekke dere tilbake på dass/garasje eller etablere et gutterom eller innrede kjellerleiligheten med bar og spille-krok. Så sitter dere der og ronker og spiller og spiser ostepop, mens kvinner og barn lever sine liv uten dere.

Man må da spørre hvorfor disse tingene du nevner ikke er forenlig med et familieliv med barn?

På hvilken måte umuliggjør svart interiør, sverd på veggen eller store høyttalere dette?

Resten av innlegget ditt vitner om at her vil jeg neppe få et svar jeg blir klokere av...

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, vi kunne jo sett hvordan det hadde gått om noen menn kom og endevendte huset til kvinnen de flyttet inn hos.

Det er også her snakk om voksne kvinner, men da hadde nok pipen fått en helt annen lyd.

Øh, her flyttet han inn til meg, og mye ble satt på hodet ja. Sofa vokste, seng vokste, tv vokste og det ble mye duppedingser og greier. Min diskré julepynt i hvitt og jordtoner ble voldsomt med fargelys og mengder alt mulig. Stoler ble klesstativ. Med mer. 

Tonen var fin den. Måtte selvfølgelig bli hans hjem også. 

De fleste eier vel bolig samme etterhvert også. 

Naturlig at begge setter preg på samliv og bolig. 

Poenget mitt er uansett at menn må ta ansvar for eget liv, og slutte med å bare skylde på kvinner for egne valg. For alt. 

Og valg av partner er også et eget valg. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det kvinnene som er misfornøyde da, så det blir jo meningsløst å si at mennene skal ta ansvaret…

Trådstarter her.

Er bare innom, men får ikke skrevet så mye. Som vanlig har dette blitt en tråd hvor alle som tror på det tredje skiftet har tatt over tråden. Eller, tror og tror, klamrer seg til, er vel et mer passende begrep, for å skjule eget ansvar og egne dårlige valg bak et liksom-faglig begrep.

Synes du kommer med veldig gode innspill 8e5. 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Tråden var opprinnelig ment for unge kvinner som ønsker å unngå det såkalt tredje skiftet. Men jeg har lest det dere skriver, med et halvt øye, mens jeg har vært på farten i dag. Jeg innser at jeg ikke lengre tror dette er noe man kan rådgi om.

Det handler om å klare å se sammenhenger, mestre hverdagen. Klarer man det, så behøver man ikke råd. Klarer man det ikke, så vil ingen verdens råd gjøre livet noe bedre.

Jeg har en venninne som har dysleksi, hun har attpåtil norsk som andrespråk eller kanskje til og med tredjedpråk. Likevel skriver hun bemerkelsesverdig godt norsk, så godt at jeg som er god på å skrive, legger merke til det, bedre enn de fleste norske uten dysleksi. Hun foretalte meg en gang hva hun gjorde for å skrive så bra, og jeg var imponert over teknikkene.

Samtidig så finnes det altså helnorske ikke-dyslektikere som aldri ville ha klart å skrive så godt som henne, de vil ikke se at de selv skriver feil, de vil ikke forstå at det finnes teknikker, de ville aldri i verden klart å implementere disse.

Det samme gjelder å mestre hverdagen.

Noen av oss klarer tydeligvis å mestre hverdagen veldig enkelt, vi skriver bare ned hva vi må huske, krysser det bort når det er gjort, og så bruker vi null kalorier på dette i mellomtiden.

For andre er det tydeligvis veldig tungt å vanskelig, bare dette med å planlegge middag eller rene klær til barnehagen eller selskap.

Og det er greit. Vi er alle ulike.

Det som ikke er greit er alt dette mannshatet jeg leser om blant dere som har det sånn. Jeg blir skremt av å lese det dere skriver, særlig tanken på at dere har barn og så har dere så liten forståelse av at det er DERE SELV som har problemet, og ikke menn. Hadde jeg visst at noen jeg kjente satt på sånne tanker som det jeg leser her, så hadde jeg kastet disse ut av livet mitt.

Men igjen, selv dette er det kanskje for mye å håpe på at man skal klare å forstå. Hvis det å åpne kjøleskapsdøren krever planlegging, og man kronisk skylder på andre for egne valg, da er det liksom ikke så mye å gå på.

Anonymkode: be463...9c3

AnonymBruker
Skrevet

Du vet tydeligvis ingenting om barn eller familieliv.

De familiene med de lykkeligste og mest velutviklede ungene er jo de hvor det finnes både en far og en mor. Hvis du som kvinne har tenkt å undertrykke far og det maskuline så får ungene det ikke bra i det hele tatt. Ikke at jeg kjenner så mange menn - i alle fall ikke flere menn enn kvinner - som driver med sverd og svarte møbler, men de fleste menn jeg vet om setter et tydelig maskulint preg på familien. Snakker ikke om stil nødvendigvis, men om å tøffe seg opp og ta plass. Har selv en far som, sammen med sine kompiser, tok med oss jentene på guttetur, for å tøffe oss opp litt. Vi fikk spise godteri, være oppe om natten, og sette utfor de bratteste bakkene, langt vekke fra mødre som ville ha gispet og holdt oss igjen.

Dere som hater menn har ikke bare et vanvittig fattig liv selv, dere sørger i tillegg for at ungene deres går ut i verden som åndelig og emosjonelt ensporede.

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (2 timer siden):

Øh, her flyttet han inn til meg, og mye ble satt på hodet ja. Sofa vokste, seng vokste, tv vokste og det ble mye duppedingser og greier. Min diskré julepynt i hvitt og jordtoner ble voldsomt med fargelys og mengder alt mulig. Stoler ble klesstativ. Med mer. 

Poenget mitt er uansett at menn må ta ansvar for eget liv, og slutte med å bare skylde på kvinner for egne valg. For alt. 

Øh, dette er ikke det vanlige man hører om. Du vet like godt som meg at her er mennene i ekstremt disfavør. Om du bare ser på trådene her inne, hvor mange ganger kritiserer kvinnene en manns hus og interiør kontra omvendt?

Innlegg 223 er det seneste eksemplet bare i denne tråden.

Poenget mitt derimot, er at det går også an å ta dette innover seg, hvilket du langt fra gjør i ditt innlegg her. Som vanlig er det rimelig perfekt i din leir.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har aldri påstått det ikke er behov for planlegging. Du har misforstått fullstendig.

Jeg klarer bare dette helt fint uten noe tredje skift.

Tror du fortsatt at det er snakk om tidspunktet man gjør det på? 

Anonymkode: b8dac...640

Skrevet

Øh, dette er ikke det vanlige man hører om. Du vet like godt som meg at her er mennene i ekstremt disfavør. Om du bare ser på trådene her inne, hvor mange ganger kritiserer kvinnene en manns hus og interiør kontra omvendt?

Innlegg 223 er det seneste eksemplet bare i denne tråden.

Poenget mitt derimot, er at det går også an å ta dette innover seg, hvilket du langt fra gjør i ditt innlegg her. Som vanlig er det rimelig perfekt i din leir.

Ingenting perfekt i min leir, men jeg forventer aldri perfekt av livet heller. Livet er for mye, for komplisert og for lite mulig å planlegge for at det kan være perfekt. Dessuten er vi mennesker, og ingen mennesker er perfekte. Uperfekte mennesker kan ikke leve perfekte liv. 

De aller fleste jeg kjenner møttes, leide sammen og kjøpte bolig sammen. I de tilfellene der ene flyttet inn til andre før de kjøpte felles er det faktisk overvekt av at mannen flyttet inn til kvinnen i min omgangskrets. Til og med de som nå har nyetablert seg. Kvinner er kanskje mer redebyggere, jeg vet ikke, men de har hatt mest egnet bolig til å flytte sammen i, og/eller mannen har ikke hatt noe valg om han ønsket å bo med kvinnen, der kvinnen har barn fra før. Der har det vel vært litt vil du være med, så henger på, men kvinnene har ikke vært villige til å flytte sine barn. Hensyn til barna over hensyn til mannen, og det har mennene akseptert. Forstått. 

Jeg er mer enn villig til å ta innover meg at folk et ulike, og at man i et forhold må gi rom for begge, men jeg går ikke med på at absolutt alt menn velger selv er kvinners skyld. Jeg tenker faktisk bedre om menn enn at menn er stakkarslige dotter som ikke kan tenke selv, velge selv, eller ta ansvar i sitt eget liv. 

Mannen flyttet til meg av egen vilje. Flyttet til og med til annen by for det, og brente mange broer for det. Så var han jo heldig i at det ikke var lengre enn at hans venner der var villige til å komme på besøk, og han også hadde bodd o denne byen tidligere og derfor hadde venner her også, men han har valgt dem bort over tid, og valgt alt dette. Jeg tvang ham ikke, og slikt er oftest ingen tvang. Jeg ga ham derimot plass i mitt hjem og mitt liv. Skulle bare mangle! 

Jeg har heldigvis mann som er bevisst at han er kaptein i eget liv. Han skylder ikke på meg for alt som ikke er perfekt. Han forventer faktisk ikke perfekt han heller. Han forventet imidlertid plass i mitt hjem og mitt liv, og at vi gjorde det til vårt. Det synes jeg ikke var verken rart eller vanskelig, men naturlig. Det første han gjorde da han flyttet inn var å kaste ut sofaen min. Jeg vedkjenner at den var stor klumpete, myk og veldig feminin. En sofa en mann aldri i livet hadde valgt. Jeg hadde imidlertid ikke tenkt over at han kunne hate den inderlig og så innbitt at første gjerning som min samboer var å kvitte seg med den med en slik iver og triumf, som om den representerte en rival. 

Hva gjorde jeg? Jeg lo. Jeg hadde jo ingen ide om hvor mye han hadde hatet den, og hvor viktig det var at dersom han skulle inn skulle den ut. 

Det var greit. Jeg ble ikke engang furt eller fornærmet. VI kunne jo ikke ha en sofa han hatet, og mine singeldager var over. 

Helt ærlig skjønner jeg ikke hvordan man kan flytte sammen med noen og kreve at ingenting skal endres. Da vil jo den som flytter inn bare være permanent på besøk. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 14.34):

Aller først, jeg er en av de som ikke tror på det tredje skiftet. Men jeg anerkjenner at det finnes menn som oppfører seg som babyer. Og jeg ser, når jeg leser trådene om det tredje skiftet, at det i stor grad er én ting som går igjen.

Den tingen som går igjen, er at kvinnene iler til i starten av et forhold, for å bevise at de kan, at de er kule, tøffe, sterke og sexy. Hadde de ikke gjort dette, da hadde de heller ikke endt opp med en babymann.

Derned er saken enkel; Vær mer opptatt av hva mannen kan gjøre for deg, enn hva du kan gjøre for mannen. Da vil du aldri ende opp med en babymann eller med det så kalt tredje skiftet.

Lykke til! :) 

Joda, du kan ha rett i at vi alle vil vise våre mest fantastiske sider i starten av forholdet. Både kvinner og menn. Men vet du hva det tredje skiftet egentlig innebærer? Det er IKKE snakk om husarbeid feks. Det er nemlig det andre skiftet. Det tredje skiftet kommer ofte en god stund senere inn i forholdet. Når barna blir født. Da starter det ofte med at dama VIL ha kontroll over det tredje skiftet. Som feks innkjøp og oversikt over klær og utstyr barna trenger, bursdagsgaver og planlegging rundt det, oversikt over hva de skal ha med på skolen, turer de skal på og hva de skal ha med der osv osv. Så blir hun sakte men utslitt av all denne kontrollen alene. Særlig når barna blir to og tre stk. Og da er det kanskje for sent fordi far ‘ikke har peiling’. Og mange mødre sliter også med å gi fra seg ansvaret til denne faren uten peiling. 

Eg god start dersom dama ønsker hjelp er å ihvertfall gjøre arbeidet i det tredje skiftet synlig. Vær sikker på at mannen vet hva det går ut på. At det IKKE er å hente/lever barna i bhg eller på fritidsaktiviteter. Eller lage middag, ta oppvasken, rydde i gangen og ta klær opp fra gulvet inn i klesskapet. Dette går alt under det andre skiftet.

Vi løste det hos oss med å først skrive ned ALLE oppgavene våre (mine) i det tredje skiftet. Så fikk han plukke ut halvparten av oppgavene han mente han kunne fikse. Og siden det ikke var så mange av disse oppgavene han fikset😅 Så fikk han ta noen flere av oppgavene fra det andre skiftet heller. Feks tok han levering og henting i bhg hver dag, samt oppvasken hver dag og vask av badene hver uke. Dette pleide vi vanligvis gjøre annenhver gang hver.

Dette var den gamle måten å løse arbeidsfordelingen av det tredje skiftet på. I dag finnes det flere gode apper man kan laste ned for bedre oversikt over oppgavene og gjøre fordelingen enklere.

Nå har jeg nok vært langt over snittet heldig med mannen min når det kommer til godt samarbeid om oppgavene rundt barn og hjem. Vet denne tråden handler om menn som ikke samarbeider godt. Dette er likevel ment som gode tips og råd som er verdt å forsøke. Og alle bør uansett orientere mannen om det tredje skiftet og hva det går ut på. At nei, vask av bilen to ganger i mnd er ikke det tredje skiftet😅

Anonymkode: 50428...bdf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du fortsatt at det er snakk om tidspunktet man gjør det på? 

Har aldri trodd det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Familiens felles relasjoner og familiens interne relasjoner, så nei, beklager…

Eksempler:

- fange opp at tenåringen sliter med noe og tenke ut hvordan hjelpe

- huske på de eldre i familien, passe på at ingen er ensom, invitere, dra innom, tilby hjelp

- passe på at han i barnehagen får anledning til å bygge gode vennskap, ha åpne dører for venner

- bli kjent med barnas venners foreldre på et sånt nivå at man hilser, har kontaktinfo, kan snakkes om det er noe

- holde kontakt med foreldre, søsken, nieser og nevøer, vise omsorg og være en god person å ha i flokken

osv osv

Nå har jeg fått to svar, både klart ja og klart nei. Så velger å tolke at det igjen er helt opp til en selv om en tror på, eller innretter livet sitt, etter "det tredje skiftet". Noen har sterkt behov for det tredje skiftet, andre ser overhode ikke behov for noe sånt og klarer utmerket å holde familien og relasjonene i gang uten dette. 

Anonymkode: 79ee5...b51

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (11 timer siden):

Er det mannens skyld at sofa og seng måtte bli større når man blir flere? Det ville man sikkert måttet gjort uansett hvem som flytter inn til hvem.

Vil ikke si det er å "snu huset på hodet". 

Skrevet

Jeg tenker at hvis begge kan ha fleksitid bør man bytte på å slutte tidlig for å rydde i hjemmet. Man kan også finne seg en mann som vil jobbe deltid. Det viktigste er i hvertfall at man ikke kritiserer samboer for ryddingen hans når han faktisk rydder. Eksen min kritiserte ofte det jeg gjorde og da ble det til at jeg sluttet å rydde så jeg slapp kritikk

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 14.34):

Aller først, jeg er en av de som ikke tror på det tredje skiftet. Men jeg anerkjenner at det finnes menn som oppfører seg som babyer. Og jeg ser, når jeg leser trådene om det tredje skiftet, at det i stor grad er én ting som går igjen.

Den tingen som går igjen, er at kvinnene iler til i starten av et forhold, for å bevise at de kan, at de er kule, tøffe, sterke og sexy. Hadde de ikke gjort dette, da hadde de heller ikke endt opp med en babymann.

Derned er saken enkel; Vær mer opptatt av hva mannen kan gjøre for deg, enn hva du kan gjøre for mannen. Da vil du aldri ende opp med en babymann eller med det så kalt tredje skiftet.

Lykke til! :) 

Så du mener da at kvinnen skal glemme seg selv, for å tenke på hva hun kan gjør for mannen? Men skal ikke få det samme tilbake?

Begger parter i et forhold burde tenke slik om den andre. Hva kan en gjøre for hverandre? For å løfte hverandre opp osv?

• Nyttig 1
Skrevet
Bestebesta skrev (Akkurat nå):

Så du mener da at kvinnen skal glemme seg selv, for å tenke på hva hun kan gjør for mannen? Men skal ikke få det samme tilbake?

Begger parter i et forhold burde tenke slik om den andre. Hva kan en gjøre for hverandre? For å løfte hverandre opp osv?

Btw. Hadde menn vært seg selv fra start, hadde ikke det vært flere mennesker i verden. For alle hadde vært single🤣 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er det mannens skyld at sofa og seng måtte bli større når man blir flere? Det ville man sikkert måttet gjort uansett hvem som flytter inn til hvem.

Vil ikke si det er å "snu huset på hodet". 

Både sofa, seng og tv var mer enn store nok, så ja dette var (for) hans skyld. For at han skulle føle seg hjemme der, og etter hans preferanser. Det meste ble ominnredet, og jeg skjønner ikke engang problemet. Når man flytter sammen med noen går det fra ditt hjem til felles hjem, og det er ikke en men to som må føle seg hjemme der. Altså påvirke med sin stil og sine ønsker også. 

Da sofa var endret ble det også nytt spisebord og tv- benk, fordi å få en helhetlig stil. Med mer, så ja boligen var ikke til å kjenne igjen etter få måneder, etter at det gikk fra min leilighet til vår bolig. Det var en veldig feminin stil, og ble en veldig moderne stil. Jeg var selvfølgelig med på å velge ut møbler, men å bytte var ikke for min skyld. Jeg likte det som det var, men han måtte jo også trives. 

Nekter man å gjøre egen bolig om til felles bolig synes jeg ikke man burde flytte sammen med noen. 

Uansett voldte dette meg ingen problemer. Jeg anså det som naturlig at han skulle sette preg på det som ble vårt hjem. At han ikke skulle være permanent på besøk, uten å få endre noe, fordi det fremdeles var min bolig først og fremst. Jeg synes DET er ganske så urimelig innstilling når man blir samboer. 

Endret av Trolltunge
AnonymBruker
Skrevet

Eller bare velge bedre menn :) 

Anonymkode: 0e395...fd6

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her…

Ahahahaha :laugh:

Jeg har nå vært inne på Facebook og lest hva de skriver der. Tydelig at dette med det tredje skiftet er noe man enten er smart nok til å skjønne at er en bløff, eller i det minste smart nok til å ikke innrømme at man tror på. Ser at en av de har forklart noen andre hva det tredje skiftet er, og de sier; offerrollen.

Ho ho ho, nå lo jeg godt.

Jeg er ikke på Facebook, trodde ikke jeg kunne lese der inne, men ser at jeg kan det. Kanskje jeg bør få meg konto og diskutere med de oppegående menneskene i kommentarfeltet der inne, fremfor dere her inne, som for det meste befinner dere i…offerrollen :hoho:

Hilsen trådstarter, nå også på Facebook!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...