Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så hvis mannen sitter på puben med kompiser og driver relasjonsbygging så er det det tredje skiftet?

Fint, da har jeg endelig forstått!

Anonymkode: 79ee5...b51

Ja, faktisk. Det å holde relasjonen til venner ved like er noe svært mange menn dessverre slutter med når de kommer i forhold, men det er jo noe man absolutt burde gjøre for mental helse og for å ha andre relasjoner i livet enn kona. Mange menn havner jo helt på bar bakke den dagen det blir skilsmisse, fordi de ikke har tatt noe som helst ansvar for det sosiale. 

Når det er sagt så er det å vedlikeholde relasjon til venner bare 1 av alle oppgavene som hører til det tredje skiftet, så om det er den eneste mannen gjør blir det fortsatt veldig skjevdelt. 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 8.25):

Vi har ikke noe tredje skift.

Vi lever slik regjeringen ser ut til å ville at folk flest skal leve, nemlig som barnløse med to fulltidsjobber.

Anonymkode: 9760e...3bf

Dere har like fullt et tredje skift. Alle har det, uavhengig av om man har barn eller ikke og uavhengig av hvor mye man jobber.

Anonymkode: 0d245...9e7

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dere har like fullt et tredje skift. Alle har det, uavhengig av om man har barn eller ikke og uavhengig av hvor mye man jobber.

Anonymkode: 0d245...9e7

Nei, jeg har det ikke. Din påstand blir da feil.

Anonymkode: 048c8...8e5

AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (19 minutter siden):

Ja, faktisk. Det å holde relasjonen til venner ved like er noe svært mange menn dessverre slutter med når de kommer i forhold, men det er jo noe man absolutt burde gjøre for mental helse og for å ha andre relasjoner i livet enn kona. Mange menn havner jo helt på bar bakke den dagen det blir skilsmisse, fordi de ikke har tatt noe som helst ansvar for det sosiale. 

Når det er sagt så er det å vedlikeholde relasjon til venner bare 1 av alle oppgavene som hører til det tredje skiftet, så om det er den eneste mannen gjør blir det fortsatt veldig skjevdelt. 

Det er ingen måte på hvor elendige menn er. Ikke deltar de i dette berømte skiftet og de faller ut av sine sosiale relasjoner i tillegg.

Siden alt dette funket veldig fint før det kom en kvinne inn i livet deres, må man stille spørsmålstegn om hva det er som skjer her...

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hvis mannen sitter på puben med kompiser og driver relasjonsbygging så er det det tredje skiftet?

Fint, da har jeg endelig forstått!

Anonymkode: 79ee5...b51

Familiens felles relasjoner og familiens interne relasjoner, så nei, beklager…

Eksempler:

- fange opp at tenåringen sliter med noe og tenke ut hvordan hjelpe

- huske på de eldre i familien, passe på at ingen er ensom, invitere, dra innom, tilby hjelp

- passe på at han i barnehagen får anledning til å bygge gode vennskap, ha åpne dører for venner

- bli kjent med barnas venners foreldre på et sånt nivå at man hilser, har kontaktinfo, kan snakkes om det er noe

- holde kontakt med foreldre, søsken, nieser og nevøer, vise omsorg og være en god person å ha i flokken

osv osv

Anonymkode: b8dac...640

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er ingen måte på hvor elendige menn er. Ikke deltar de i dette berømte skiftet og de faller ut av sine sosiale relasjoner i tillegg.

Siden alt dette funket veldig fint før det kom en kvinne inn i livet deres, må man stille spørsmålstegn om hva det er som skjer her...

Det fungerer jo ikke fint. Menn har det dårligere som single enn det kvnner har. De blir ensomme, er selvmordskandidater, sliter. Vi vil ikke at det skal være sånn! 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du planlegger ingenting og tenker aldri på andre enn deg selv? 

Du forstår at dette ikke er et tidsmessig skift, men noe du gjør samtidig med annet?

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det fungerer jo ikke fint. Menn har det dårligere som single enn det kvnner har. De blir ensomme, er selvmordskandidater, sliter. Vi vil ikke at det skal være sånn! 

Det må ha fungert før kvinnen kom inn i bildet. Om ikke, ville jo kvinnen dratt på sekundet. Da hadde jo mannen vært en med dårlig boevne, venneløs, mammagutt, osv.

Ingen kvinne ville tatt i dette i dagens sanfunn og med dagens astronomiske krav til en mann.

Nei, menn faller sammen og blir tafatte og venneløse etter at kvinnen er kommet i hjemmet. Det er ekstremt sjelden en hører om det motsatte, at mannen sprudler og utvikler seg positivt.

Så, ja.....

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men ofte er det ikke kvinner som bør stille spørsmålstegn ved dette, eller spørres om dette, eller som kan gjøre noe med dette. 

Menn er dårligere på å ivareta sine sosiale relasjoner, og sliter ofte mer med brudd på grunn av dette. Det er ikke ofte det er kvinner som nekter dem å ivareta sine sosiale bånd. 

Ser i min egen omgangskrets at omgangskretsen til menn fort blir kvinnens omgangskrets, og ved brudd beholder kvinnen denne, og mannen står igjen uten, fordi egen omgangskrets ikke er ivaretatt. Min egen mann hadde havnet i samme situasjon dersom vi gikk fra hverandre, og det er absolutt ikke fordi jeg har forhindret ham i å pleie egne vennskap. 

De fleste menn klarer seg utmerket som single når de må, så egenskapene er der. Det blir litt for smalsynt å gi kvinner all skylden for det som glir ut for menn i forhold. Voksne mennesker er faktisk ansvarlig for eget liv, egne prioriteringer og egen oppførsel. Om man har en kvinne som låser, knebler og holder deg fanget innenfor svært smale rammer hun bestemmer har man også et eget ansvar for å stå opp mot slikt og bryte ut. Ikke liksom leve et liv under noens kontroll, og ikke ta ansvar for at det er slik, men skylde på. 

Finner det rart hvor omfattende ansvar vi kvinner liksom skal ha/tillegges for hvordan voksne menn lever livet sitt. Det er ikke akkurat slik at vi kvinner har elektrisk halsbånd på våre menn. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For noe tull, er du så uintelligent? Det tredje skiftet er altså oppgavene som innebærer planlegging. De foregår inne i hodet ditt. Du planlegger også livet ditt, f.eks. åpne kjøleskapdøra, se hva du har av mat, og tenke på hva du skal lage til middag. Hvis du ikke gjør slike ting, så er det noen andre som gjør det for deg. 

Noen kan bruke kanskje 30 sekunder på å planlegge dagen, har man tre barn derimot vil det ofte summe i ting man skal huske på oppi hodet jevnt gjennom dagen. Men du kan ikke påstå at det ikke finnes behov for planlegging 😅😅😅😅

Anonymkode: 71222...16c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes debatten ofte slår feil. For det første blir menn omtalt generelt som udugelige på dette området. Det skaper en forventning om at menn er sånn, og forventninger har en tendens til å bli selvoppfyllende.

På den andre siden har jeg også opplevd kvinner som ikke slipper menn til i dette rommet. Ansvar for følelser og relasjoner blir automatisk overtatt, mens mannen settes i den mer praktiske rollen. Da blir det vanskelig å utvikle en reell balanse.

Hvis vi vil ha endring, må vi starte med holdningene. Menn må få rom til å bruke den emosjonelle siden sin, og kvinner må våge å slippe dem til. Først da kan vi dele dette «tredje skiftet» på en måte som er rettferdig og bærekraftig.

Og helt til slutt: En familie er i mine øyne noen som skal leve sammen i samarbeid. Utfylle hverandre så godt som mulig uten å måtte se på det som en arbeidsplass med skiftarbeid. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (2 timer siden):

Ja, men ofte er det ikke kvinner som bør stille spørsmålstegn ved dette, eller spørres om dette, eller som kan gjøre noe med dette. 

Menn er dårligere på å ivareta sine sosiale relasjoner, og sliter ofte mer med brudd på grunn av dette. Det er ikke ofte det er kvinner som nekter dem å ivareta sine sosiale bånd. 

Ser i min egen omgangskrets at omgangskretsen til menn fort blir kvinnens omgangskrets, og ved brudd beholder kvinnen denne, og mannen står igjen uten, fordi egen omgangskrets ikke er ivaretatt. Min egen mann hadde havnet i samme situasjon dersom vi gikk fra hverandre, og det er absolutt ikke fordi jeg har forhindret ham i å pleie egne vennskap. 

De fleste menn klarer seg utmerket som single når de må, så egenskapene er der. Det blir litt for smalsynt å gi kvinner all skylden for det som glir ut for menn i forhold. Voksne mennesker er faktisk ansvarlig for eget liv, egne prioriteringer og egen oppførsel. Om man har en kvinne som låser, knebler og holder deg fanget innenfor svært smale rammer hun bestemmer har man også et eget ansvar for å stå opp mot slikt og bryte ut. Ikke liksom leve et liv under noens kontroll, og ikke ta ansvar for at det er slik, men skylde på. 

Finner det rart hvor omfattende ansvar vi kvinner liksom skal ha/tillegges for hvordan voksne menn lever livet sitt. Det er ikke akkurat slik at vi kvinner har elektrisk halsbånd på våre menn. 

Jeg finner det rart at såpass mange menn fullstendig mister det når en kvinne kommer inn i livet deres. De går fra å fungere bra som enslige (ellers ville aldri kvinnen blitt sammen med dem) til å bli heltafatte etter kvinnens ankomst.

De greier ikke det tredje skiftet, de er daukjøtt på sofaen og de mister vennene sine, osv. I tillegg blir det enda verre om kvinnen trekker seg ut av forholdet.

Veldig rart at dette gjelder så mange og at det er et gjentakende mønster.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For noe tull, er du så uintelligent? Det tredje skiftet er altså oppgavene som innebærer planlegging. De foregår inne i hodet ditt. Du planlegger også livet ditt, f.eks. åpne kjøleskapdøra, se hva du har av mat, og tenke på hva du skal lage til middag. Hvis du ikke gjør slike ting, så er det noen andre som gjør det for deg. 

Noen kan bruke kanskje 30 sekunder på å planlegge dagen, har man tre barn derimot vil det ofte summe i ting man skal huske på oppi hodet jevnt gjennom dagen. Men du kan ikke påstå at det ikke finnes behov for planlegging 😅😅😅😅

Anonymkode: 71222...16c

Jeg har aldri påstått det ikke er behov for planlegging. Du har misforstått fullstendig.

Jeg klarer bare dette helt fint uten noe tredje skift.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg finner det rart at såpass mange menn fullstendig mister det når en kvinne kommer inn i livet deres. De går fra å fungere bra som enslige (ellers ville aldri kvinnen blitt sammen med dem) til å bli heltafatte etter kvinnens ankomst.

De greier ikke det tredje skiftet, de er daukjøtt på sofaen og de mister vennene sine, osv. I tillegg blir det enda verre om kvinnen trekker seg ut av forholdet.

Veldig rart at dette gjelder så mange og at det er et gjentakende mønster.

Ja det er rart, og noe menn bør tenke over og reflektere rundt, tenker jeg. De står ansvarlig for sitt liv. Kan ikke skylde alt på kvinner. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har aldri påstått det ikke er behov for planlegging. Du har misforstått fullstendig.

Jeg klarer bare dette helt fint uten noe tredje skift.

Du og jeg klarer det helt fint uten å omtale det som et tredje skifte. Men det betyr ikke at vi ikke må gjøre en del av det som er inkludert i det trade skiftet, da det er nødvendige aktiviteter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (21 minutter siden):

Ja det er rart, og noe menn bør tenke over og reflektere rundt, tenker jeg. De står ansvarlig for sitt liv. Kan ikke skylde alt på kvinner. 

Vil si det er rimelig snevert å be kun menn reflektere rundt dette. Her kan det være mye dypere mekanismer som slår inn.

Vi må heller ikke glemme hvordan mange kvinner oppfører seg når de f.eks flytter inn hos en mann. Da snus de etablerte tingene og rutinene til mannen på hodet rimelig raskt. Huset blir endevendt og kvinnen tar uhyggelig mye plass med alt sitt. Og dette er et veletablert faktum.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (24 minutter siden):

Du og jeg klarer det helt fint uten å omtale det som et tredje skifte. Men det betyr ikke at vi ikke må gjøre en del av det som er inkludert i det trade skiftet, da det er nødvendige aktiviteter. 

Jeg har forstått din hang til å ville kjempe for eksistensen til dette unødvendige skiftet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det kan man jo lure på. Det kan selvsagt være enkelte kvinner som er noen skikkelige troll som ekter gubben sin å treffe kompiser, men det er nok i beste fall bare en del av forklaringen. I dette intervjuet forklarer en mann som dette har skjedd med at han "prøvde ikke å holde kontakten en gang" , og at han overlot alt det sosiale til samboeren sin. Men hvorfor han ikke prioriterte å holde kontakten med vennene sine står det ikke noe om. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vil si det er rimelig snevert å be kun menn reflektere rundt dette. Her kan det være mye dypere mekanismer som slår inn.

Vi må heller ikke glemme hvordan mange kvinner oppfører seg når de f.eks flytter inn hos en mann. Da snus de etablerte tingene og rutinene til mannen på hodet rimelig raskt. Huset blir endevendt og kvinnen tar uhyggelig mye plass med alt sitt. Og dette er et veletablert faktum.

Altså vi kvinner får jo skylden for dette, og det er hva diskusjoner rundt dette pleier å handle om. At menn må ta ansvar for sitt liv er derimot det som er fraværende i slike diskusjoner, og dette er trossalt snakk om voksne menn. 

Har man en drittkjerring bør man selvsagt gå fra henne, men er ikke kjerringa en drittkjerring kan man ikke skylde dette på kvinnen. 

Min mann synes jeg er en super kone. Hans enormt store omgangskrets har han likevel bare gradvis kuttet ut, til den ikke lenger eksisterer. Han er jo fornøyd med vårt sosiale liv med mine venner. Jeg har opp gjennom årene sagt til ham faren ved slikt syn, og har oppmuntret ham til å bevare vennskap, istedenfor det motsatte, men han har likevel valgt dette. Han! I likhet med de fleste menn jeg kjenner. Det står ikke på oss kvinner at menn velger å forsømme og kutte ut egne venner. For meg som kvinne er det bare rart, selv om min mann påpeker at menn ikke har like nære vennskap som vi kvinner, så mindre å beholde. Da kommer de jo i dårlig situasjon dersom forholdet ryker. Må starte på 0. Mister mer enn kone og familie ved brudd, men også sitt sosiale nettverk, som var gjennom henne. Valgt! 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har forstått din hang til å ville kjempe for eksistensen til dette unødvendige skiftet.

Nei, har ikke noe hang

Det som er inkludert i begrepet er faktisk ting som vi må gjøre. Du også. 

Sosiologer har valgt å lage begrepet for å kunne jobbe med det faglig. 

Er merkelig at dette skal være så vanskelig 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...