Gå til innhold

Tradisjonsmat - har du en gammel oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi har bestilt derfra mange ganger. Det er både trygt, og veldig godt. Smalahvoe er rimelig mat, og dette er en topp produsent også av andre produkter. Ofte bestiller vi pinnekjøttet derfra også. 

Anonymkode: 348c0...2e7

Hvordan kjøler de hodene under transporten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blodpannekaker

Saltkjøtt og erter, har da å i gulrot, kålrot, løk.

Lever

Elg i kål

Fårikål

Grønsaker suppe

Lapskaus med vilt

Kokt tunge

Hvalbiff i gryte

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kanskje litt på siden - men jeg vil si at tradisjonelt syltetøy med mye sukker er i ferd med å bli tradisjonsmat. Modnerne oppskrifter har, etter min mening, altfor lite sukker i seg. 

Barndommens syltetøy har alltid vært solbærsyltetøy, med bær fra egen hage. Dette var syltetøy til hverdag og til helg. 

Men altså. Her skal det være mye sukker. Forholdet er 3 deler sukker, 2 deler bær og 1 del vann. Dette kokes så til syltetøy. Det blilr søtt og godt, og solbærens flotte aroma kommer frem når man bruker så mye sukker. Bruker man mindre sukker er det ikke slik at det smaker "mer bær", det smaker bare bittert og surt, og aromaen kommer ikke frem. 

Anonymkode: 7fcd0...3c2

Helt enig. "moderne" syltetøy med lite sukker, eller enda verre, sukkererstatning (stevia o.l.), smakker grusomt. Vil heller spise mindre, men godt syltetøy, enn masse sure, kjipe greier.

• Liker 1
Skrevet

En av mine favoritter er bankekjøtt (mange kaller det "kjøtt i mørke") - brunet løk og bankekjøtt eller annet seigt kjøtt som kokes i minst 2-3 timer, jevnes med mel så det blir en slags brun saus med kjøtt og løk, serveres med poteter.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Honey Dew skrev (2 timer siden):

Akkurat det tar jeg ikke sjansen på. Hvis de ikke har kjøling under transporten, vil jo kjøttet bli dårlig og en vet ikke hvor mange dager frakten tar.

Smalahovene var også ekstremt billig, så jeg regner med at det ikke er noe som stemmer her. 

Vil heller betale en høyere pris og få god kvalitet.

Kommer til å kjøpe fra Solheim kjøtt når de får det inn.

Det står om det på sidene deres.  De ønsker bestillinger innen torsdag uka før du vil ha varer, og så sender de med Postnord førstkommende mandag og tirsdag.  Jeg vet bare at dette er et stort firma, og at de er kjent for å ha kvalitetsprodukter.  De er også på facebook https://www.facebook.com/SmalahovetunetVoss Man kan også skrive eller ringe og spørre.

Lykke til med innkjøp av julematen :)  (jeg ønsker meg lutenakker)

Endret av Perine
Skrevet
Honey Dew skrev (2 timer siden):

Hvordan kjøler de hodene under transporten?

Det har jeg ikke satt meg inn i. Like lite som jeg inspiserer leveranser fra andre produsenter med godt rykte og renomé, gode anmeldelser på nett, og som jeg ikke minst har utmerket erfaring med.

Eller står og sjekker bilene som leverer varer til min lokale slakter, for den sags skyld. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke meg du spør men: Tradisjonelt pleier det å være saueskaller å få tak i til jul, fordi tradisjonen på vestlandet var å spare de siste hodene til siste søndag før jul, som ble kalt "skoltesundag". Da skulle alt være klart til julefeiringen, ølet brygget osv, og man spiste smalahove.

https://www.fjon.no/haustslakting-og-smalahovud/

https://www.facebook.com/sjhskule/posts/det-er-straks-skoltesundag-ein-dag-ein-tradisjonelt-har-spist-det-siste-smalahov/1136169276401171/?locale=nb_NO

I min REKO-ring i Bergen tilbys smalahove fra Voss hele høst, når sesongen for ferskt lam starter.

Anonymkode: 0b28b...cba

Takk for morsom info :) 

Hadde jo vært litt ok å servere noe annet enn ribba.

Skrevet

Morrpølse, smakte det første gang av mormor til mannen. Det var sånn kose/ lørdagsmiddag for hun. 

Anonymkode: c09e5...457

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Morrpølse, smakte det første gang av mormor til mannen. Det var sånn kose/ lørdagsmiddag for hun. 

Med poteter til?

Anonymkode: f6bb2...3ec

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (16 timer siden):

Prøvd å bruke stevia istedenfor sukker?

Sunnere og smaker like godt

Nei, men spiser lite sukker ellers og det er snakk om bare 1-2 tskjer på en brødskive for de fleste - og for min del bare i helgene. Men takk for tips! 

Anonymkode: 7fcd0...3c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med poteter til?

Anonymkode: f6bb2...3ec

Ja 😊 skikkelig salt og godt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har bestilt derfra mange ganger. Det er både trygt, og veldig godt. Smalahvoe er rimelig mat, og dette er en topp produsent også av andre produkter. Ofte bestiller vi pinnekjøttet derfra også. 

Da har jeg bestilt. Det er så billig at det skader ikke å prøve.

Skrevet

Raspeballer. 

Anonymkode: 9e42c...41a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...