AnonymBruker Skrevet 27. september #1 Skrevet 27. september Har du en gammel oppskrift fra foreldre eller besteforeldre du vil dele? Om det er noe lokalt hadde det vært fint, eller noe som holder på å gå i glemmeboken. Kake eller middagsrett, lefser eller pudding.😃 Anonymkode: f6bb2...3ec
AnonymBruker Skrevet 27. september #2 Skrevet 27. september Det å bruke hele dyret. Jeg lager oksehalesuppe hver høst. Og koker også kraft på det. Bruker kun lokale og sesongbaserte råvarer. Hos mannen sitter tradisjonene rundt smalahove dypt, det lager han hver førjulstid, med tradisjonelt tilbehør. Kålruletter er også fast høstmat her i huset. Men her har jeg endret og oppgradert - estragon er nydelig til. Anonymkode: 348c0...2e7 1
Daisy-love Skrevet 27. september #3 Skrevet 27. september Sagopudding/Marte Knipe, og Semulepudding/Prinsessepudding er gjerne ikke utdødd, men spiser betraktelig mindre av idag. Russedessert like så. Sagopudding lager jeg som kald grøt og har mandelessens og hakkede nøtter, samt rosiner om en liker det. Har rød saus på når det er kaldt. Semulepudding er for meg kald grøt i pen form som veltes på et pent fat og serveres med rød saus. Her brukes ikke egg i, som det ofte er en tradisjon på. 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:47 #4 Skrevet fredag kl. 08:47 AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 14.37): Det å bruke hele dyret. Jeg lager oksehalesuppe hver høst. Og koker også kraft på det. Bruker kun lokale og sesongbaserte råvarer. Hos mannen sitter tradisjonene rundt smalahove dypt, det lager han hver førjulstid, med tradisjonelt tilbehør. Kålruletter er også fast høstmat her i huset. Men her har jeg endret og oppgradert - estragon er nydelig til. Anonymkode: 348c0...2e7 Kålruletter er det noen år siden jeg laget. Smalahove har jeg aldri smakt, da det ikke er en del av mattradisjonen her jeg bor. Heller ikke oksehale er vanlig å bruke, men jeg liker tanken på å bruke mest mulig av dyret. Anonymkode: f6bb2...3ec
Stormur Skrevet fredag kl. 08:53 #5 Skrevet fredag kl. 08:53 Vi lagar eige pinnekjøt og fenalår. Kjøper slakt, saltar, røyker og tørker. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:08 #6 Skrevet i går, 19:08 Ertesuppe med knoke Oksehale suppe Anonymkode: ec6e7...9c9 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Skrevet 15 timer siden Ferskfiskball og saltfiskball. Lokale retter. Ellers julekaker og bakverk; krumkaker, pleskener, sjakkruter, delfiakake, Mor Monsen-kake, fattigmann, syltetøykaker og kvikk lunsj-kake. Regner med mange av oppskriftene er hentet fra Hjemmet for mange mange år siden, men de er veldig gode. Anonymkode: c08d9...f56
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Skrevet 11 timer siden Kanskje litt på siden - men jeg vil si at tradisjonelt syltetøy med mye sukker er i ferd med å bli tradisjonsmat. Modnerne oppskrifter har, etter min mening, altfor lite sukker i seg. Barndommens syltetøy har alltid vært solbærsyltetøy, med bær fra egen hage. Dette var syltetøy til hverdag og til helg. Men altså. Her skal det være mye sukker. Forholdet er 3 deler sukker, 2 deler bær og 1 del vann. Dette kokes så til syltetøy. Det blilr søtt og godt, og solbærens flotte aroma kommer frem når man bruker så mye sukker. Bruker man mindre sukker er det ikke slik at det smaker "mer bær", det smaker bare bittert og surt, og aromaen kommer ikke frem. Anonymkode: 7fcd0...3c2 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden Blodmat er ting som bør brukes mer. Blodklubb,blodpudding,blodpannekaker. Anonymkode: d36dd...7e9 1
Perine Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden (endret) Sørlandskomper med sukker, tyttebærsyltetøy og en klatt med smør som smelter på kompebitene 😋 det er tradisjonsmat, som jeg har laget mye av, helt fra barndommen. Nå lager jeg det bare hvis jeg får hint om at noen gjerne vil ha det. Det er litt for mektig/mettende for meg nå, men jeg tar litt hvis vi har det. Her jeg kommer fra, så bruker vi ikke annet tilbehør som f.eks. bacon eller kålrotstappe til komper, men et glass melk hører også til, gjerne kulturmelk. Denne retten har veldig forskjellige tradisjoner i hele landet, og også forskjellige navn. Mange steder har de veldig gode potetballer. Her er det noen som skriver om sørlandskomper, og tar også med oppskrift Ekte sørlandskomper — Skardal Ernæring Endret 52 minutter siden av Perine
Honey Dew Skrevet 54 minutter siden #11 Skrevet 54 minutter siden AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 14.37): Det å bruke hele dyret. Jeg lager oksehalesuppe hver høst. Og koker også kraft på det. Bruker kun lokale og sesongbaserte råvarer. Hos mannen sitter tradisjonene rundt smalahove dypt, det lager han hver førjulstid, med tradisjonelt tilbehør. Kålruletter er også fast høstmat her i huset. Men her har jeg endret og oppgradert - estragon er nydelig til. Anonymkode: 348c0...2e7 Vi skal ha smalahove på julaften, men selv om vi bor i et sauefylke, klarer ikke butikkene å få det inn, så vi venter i spenning.
visp Skrevet 48 minutter siden #12 Skrevet 48 minutter siden Honey Dew skrev (4 minutter siden): Vi skal ha smalahove på julaften, men selv om vi bor i et sauefylke, klarer ikke butikkene å få det inn, så vi venter i spenning. Hm... interessant Pleier dere alltid å spise det på julaften, eller er det kun i år dere skal? Med tanke på at butikkene ikke får det inn (pleier de å få det inn til jul?). Pleier de å få det inn i det hele tatt? Hva med en sauebonde?
Perine Skrevet 46 minutter siden #13 Skrevet 46 minutter siden Honey Dew skrev (2 minutter siden): Vi skal ha smalahove på julaften, men selv om vi bor i et sauefylke, klarer ikke butikkene å få det inn, så vi venter i spenning. Kanskje best å bestille på nett? https://www.smalahovetunet.no/produkt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå