Gå til innhold

Er folk flest lite opptatt av å ha det rent?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har overtatt en leilighet og den var ubeskrivelig møkkete. Den er overflate vasket, så den så tilsynelatende ren ut når jeg flyttet inn. Som eksempel når jeg skulle pakke ut ting på kjøkkenet så oppdager jeg at det ikke er rengjort på åresvis, det er inngrodd fett- og skittlag på ALLE overflater. Innredning, ovn, vegger, inni skap, osv. Jeg må vaske ned absolutt alt, men fordi mye er gammelt og ikke vedlikeholdt rent jevnlig, så blir det ikke optimalt. Jeg lurer derfor på sånn rent gjennomsnittlig, hvor ofte vasker dere ned kjøkkenet grundig? Eller er det ikke normalt hos folk flest? Er det innafor at det bare ser noenlunde rent ut? 

Anonymkode: dea62...c39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sist vi kjøpte hadde selger sendt de som vasket ned tilbake to ganger. Det var plettfritt. Så det er ikke mitt inntrykk, nei. 

Anonymkode: c3bc9...c1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har overtatt en leilighet og den var ubeskrivelig møkkete. Den er overflate vasket, så den så tilsynelatende ren ut når jeg flyttet inn. Som eksempel når jeg skulle pakke ut ting på kjøkkenet så oppdager jeg at det ikke er rengjort på åresvis, det er inngrodd fett- og skittlag på ALLE overflater. Innredning, ovn, vegger, inni skap, osv. Jeg må vaske ned absolutt alt, men fordi mye er gammelt og ikke vedlikeholdt rent jevnlig, så blir det ikke optimalt. Jeg lurer derfor på sånn rent gjennomsnittlig, hvor ofte vasker dere ned kjøkkenet grundig? Eller er det ikke normalt hos folk flest? Er det innafor at det bare ser noenlunde rent ut? 

Jeg er et rotehue og ikke veldig huslig av meg, men vasket leiligheten min nøye den dagen jeg skulle flytte. Hadde ei venninne med samme opplevelse som deg, hu måtte skrubbe etter hu flyttet inn siden gamle leietager hadde bare latt det være møkkete. 

Anonymkode: b0961...ab7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er et rotehue og ikke veldig huslig av meg, men vasket leiligheten min nøye den dagen jeg skulle flytte. Hadde ei venninne med samme opplevelse som deg, hu måtte skrubbe etter hu flyttet inn siden gamle leietager hadde bare latt det være møkkete. 

Anonymkode: b0961...ab7

Man merker om det er vasket for utflytting. Eller er holdt rent over tid. Det synes på kanter, skjøter, fuger, med mer. 

Anonymkode: c3bc9...c1d

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok veldig!

Mange sliter nok med å ha nok energi, andre har nok med en utfordrende psyke.

Noen ser det bare ikke.

Selv går jeg ikke en dag uten å stelle huset på en eller annen måte. Jeg tørker støv, mopper, vasker og vedlikeholder noe hver dag.

Anonymkode: 76415...5d1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som ikke kan å bo.

De vasker, men kun det de ser. Når ovnen er gjengrodd sier de at de fikk det ikke bort, men det er da fordi den aldri er vasket før, og de legger ingen innsats i å prøve med sterkere skyts. 

Av den grunn så snur jeg ofte i døra på visning hvis det er småting som burde vært tatt, men ikke er gjort. Ikke fordi det i seg selv er så ille, men det sier noe om de som bor der. Dro fra visning en gang fordi klistremerket på vinduet halvveis var igjen etter å ha blitt forsøkt dratt av. Vinduet var nytt, ingenting galt med det. Når du ikke orker å dra av klistremerket og fjerne det helt før visning, så forteller det meg at dette er noen som ikke har lagt energi i sluket, ovnen, vedlikehold av ting man ikke ser med en gang. 

Anonymkode: 89105...728

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg opplever at de fleste er opptatt av noe midt i mellom? Og hva legger du i jevnlig? Det som er jevnlig for deg, er det ikke for meg. Min mor ville sagt at man bør vaske inni skapene omtrent ukentlig. Hun opplevde jeg som sykelig opptatt av renslighet, og hadde støv på hjernen. Hun fikk motsatt effekt på meg, og er mye mer "midt på treet". 

Selv om man ikke vasker inni skapene hver uke, eller hver måned for den saks skyld, betyr jo ikke at det er møkkete, nødvendigvis.

Overflater tar jeg gjerne ved behov, det kan være flere ganger i uka til en gang i måneden, ting og tang som må fikses tar vi stort sett så raskt vi får tid (det være seg en lyspære som har gått, eller nye batterier til x ting), gjerne samme uke eller uken etter hvis vi ikke har barnefri uke, kjøkkenvifta tas relativt ofte for å unngå brann osv. Men, jeg vasker ikke så veldig ofte inni skap, men jeg tar f.eks vask inni kjøleskapet ganske ofte. 

Støvsuging og vask av gulv tas ukentlig, men jeg skal innrømme at vinduene tas vel kanskje en gang i året. Man tar det man orker. 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. 
Takk til alle som har svart!

Enig i at hva som er jevnlig er relativt, men rent er ikke relativt. Hva som er rent er ikke en følelse, det er en målbart resultat. Så om man subjektivt ikke bryr seg om rot eller renhet, så er dette et personlig valg, men jeg må innrømme at jeg ble sjokkert over at tidligere leier OG utleier tenkte at dette var greit. Inngrodd dritt er ikke noe man kan synse om på andres vegne. 

Hvordan man ønsker å ha det rundt seg er opp til hver enkelt, men min hypotese er at det er ganske symptomatisk for hvordan du håndterer det du har (eier) og hva du gjør i livet generelt. 
Det sagt, ting du har for deg selv. Jeg kjenner folk som er supernøye på jobb, men det er som oftest de som identifiserer seg med jobben sin og er opptatt av at andre skal verdsette seg. Det er ikke for sin egen skyld. 

Kunne ønske jeg hadde snakket med deg som skrev:

"Av den grunn så snur jeg ofte i døra på visning hvis det er småting som burde vært tatt, men ikke er gjort. Ikke fordi det i seg selv er så ille, men det sier noe om de som bor der. Dro fra visning en gang fordi klistremerket på vinduet halvveis var igjen etter å ha blitt forsøkt dratt av." 

Den kjøreregelen skal jeg definitivt følge fra og med nå! Skal huskes når jeg kjøper ny leilighet i nærmeste fremtid og forhåpentlig i en ny, og ren (!) leilighet neste gang. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

TS her. 
Takk til alle som har svart!

Enig i at hva som er jevnlig er relativt, men rent er ikke relativt. Hva som er rent er ikke en følelse, det er en målbart resultat. Så om man subjektivt ikke bryr seg om rot eller renhet, så er dette et personlig valg, men jeg må innrømme at jeg ble sjokkert over at tidligere leier OG utleier tenkte at dette var greit. Inngrodd dritt er ikke noe man kan synse om på andres vegne. 

Hvordan man ønsker å ha det rundt seg er opp til hver enkelt, men min hypotese er at det er ganske symptomatisk for hvordan du håndterer det du har (eier) og hva du gjør i livet generelt. 
Det sagt, ting du har for deg selv. Jeg kjenner folk som er supernøye på jobb, men det er som oftest de som identifiserer seg med jobben sin og er opptatt av at andre skal verdsette seg. Det er ikke for sin egen skyld. 

Kunne ønske jeg hadde snakket med deg som skrev:

"Av den grunn så snur jeg ofte i døra på visning hvis det er småting som burde vært tatt, men ikke er gjort. Ikke fordi det i seg selv er så ille, men det sier noe om de som bor der. Dro fra visning en gang fordi klistremerket på vinduet halvveis var igjen etter å ha blitt forsøkt dratt av." 

Den kjøreregelen skal jeg definitivt følge fra og med nå! Skal huskes når jeg kjøper ny leilighet i nærmeste fremtid og forhåpentlig i en ny, og ren (!) leilighet neste gang. 

Enig med deg TS.

Det var meg som skrev det.

Det betyr ikke at jeg tenker over det om jeg er på besøk hos noen og de har en klistrelapp på vinduet, eller at jeg selv ikke har det rotete her og der, av og til skittent et sted også. Hverdagen skjer, og av og til er to do lista for lang. Men en del ting sier noe om et tankesett, som eksempelet mitt. Jeg hadde ikke reagert på fingermerker på ei dør, eller en støvete karm. Var også på ei visning hvor dørhåndtaket tydelig var montert opp ned, og det var ikke rettet opp. Det sier meg alt jeg trenger å vite, så der snudde jeg også..  Hvis man ikke orker å rette opp det før visning, da er det mye annet som ikke er gjort, 100% sikkert. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg TS.

Det var meg som skrev det.

Det betyr ikke at jeg tenker over det om jeg er på besøk hos noen og de har en klistrelapp på vinduet, eller at jeg selv ikke har det rotete her og der, av og til skittent et sted også. Hverdagen skjer, og av og til er to do lista for lang. Men en del ting sier noe om et tankesett, som eksempelet mitt. Jeg hadde ikke reagert på fingermerker på ei dør, eller en støvete karm. Var også på ei visning hvor dørhåndtaket tydelig var montert opp ned, og det var ikke rettet opp. Det sier meg alt jeg trenger å vite, så der snudde jeg også..  Hvis man ikke orker å rette opp det før visning, da er det mye annet som ikke er gjort, 100% sikkert. 

Enig!! Det betyr ofte at øvrig vedlikehold er neglisjert. Jeg har latt være å by på hus pga sånne ting. 😂 det er småting, egentlig. Lett å fikse, men det er ofte representativt for andre mye større mangler!

Anonymkode: a4fb3...106

AnonymBruker
Skrevet

Enig!! Det betyr ofte at øvrig vedlikehold er neglisjert. Jeg har latt være å by på hus pga sånne ting. 😂 det er småting, egentlig. Lett å fikse, men det er ofte representativt for andre mye større mangler!

Akkurat! Mange tror man er så vanskelig på grunn av "småting", det er jo bare å endre på det dørhåndtaket, men det handler ikke om det. 

Jeg blir også skeptisk om jeg er på visning og det er tent duftlys etc. Hvilken lukt vil de skjule?

Har vært på ganske mange visninger, da jeg har en jobb som innebærer en del rundt dette, og er sikkert litt preget av å ha gått på noen smeller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vasker aldri kjøkkenet grundig ned

Anonymkode: 21f8b...3f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vasker aldri kjøkkenet grundig ned

Anonymkode: 21f8b...3f8

Hvorfor ikke? Det er jo faktisk det stedet som bør være renest i hele huset :sjokkert: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Akkurat! Mange tror man er så vanskelig på grunn av "småting", det er jo bare å endre på det dørhåndtaket, men det handler ikke om det. 

Jeg blir også skeptisk om jeg er på visning og det er tent duftlys etc. Hvilken lukt vil de skjule?

Har vært på ganske mange visninger, da jeg har en jobb som innebærer en del rundt dette, og er sikkert litt preget av å ha gått på noen smeller. 

Ja!! Jeg kjenner igjen lusa på gangen jeg og. Blir naturlig skeptisk 😂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som heter " rent nok" og noe som heter " sterilt rent" . Og masse midt i mellom. Så jo det er subjektivt og relativt  hva som er " rent" 

Anonymkode: aac69...139

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er noe som heter " rent nok" og noe som heter " sterilt rent" . Og masse midt i mellom. Så jo det er subjektivt og relativt  hva som er " rent" 

Anonymkode: aac69...139

Det er subjektivt hvor rent du liker å ha det i hverdagen.

Det er ikke subjektivt hva som er rent når du skal overlate en bolig. 

Enten er ovnen ren, eller ikke. Enten er sluket rent, eller ikke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vasker kun ned kjøkken grundig når vi skal flytte fra et sted. Tar under ovnen og inne i ovnen et par ganger i året, vasker skaper på utsiden når det er flekker, og vasker bestikk skuff når det trengs.  Inne i skap bryr jeg meg ikke om å vaske. Det gjøres kun hvis jeg rydder opp i i skapet samtidig av en grunn.

Vi har to barn, og det er begrenset på hvor mye energi eller tid vi har til mer enn det mest grunnleggende husarbeidet i en hektisk hverdag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant til at kjøkkenet ble vasket grundig til jul. Da var det vask av tak og vegger + inni alle skap. 

Jeg vasker ved behov. Utenpå komfyr og på benker vaskes daglig, og gulv ukentlig. Inni skap blir det sjeldnere, men tar det innimellom og får ryddet der samtidig.

Anonymkode: 306bb...d10

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...