Cerx Skrevet 4. november #81 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (8 timer siden): Eller kjærligheten til Jesus❣️ Anonymkode: b024b...116 Respekterer det. Men for meg er det å tro på gud/Jesus det samme som å tro på spaghettimonsteret eller Hufsa. Jeg har vokst opp i et vanlig kristent hjem og har fått mye kristendom inn gjennom morsmelken. Var kanskje 6-7 år da jeg skjønte at her var det ugler i mosen/at jeg var så langt unna å være kristen/religiøs som overhodet mulig. Men som sagt, respekterer religiøse, kan bare ikke skjønne hvordan man kan tro på det i dagens opplyste samfunn.
AnonymBruker Skrevet 5. november #82 Skrevet 5. november Cerx skrev (13 timer siden): Respekterer det. Men for meg er det å tro på gud/Jesus det samme som å tro på spaghettimonsteret eller Hufsa. Jeg har vokst opp i et vanlig kristent hjem og har fått mye kristendom inn gjennom morsmelken. Var kanskje 6-7 år da jeg skjønte at her var det ugler i mosen/at jeg var så langt unna å være kristen/religiøs som overhodet mulig. Men som sagt, respekterer religiøse, kan bare ikke skjønne hvordan man kan tro på det i dagens opplyste samfunn. 1. Bibelen er etter all sannsynlighet ekte, i og med at det er mange ulike forfattere/øyevitner som har skrevet om det samme. Hva er sjangsen for det? GT peker mot Jesus - og Jesus oppfylte profetiene om han i NT. Sjangsen for at det kunne skjedd tilfeldig er vel lik 0, om ikke langt på minussiden. Det er også andre profetier som er oppfylt, og mange av profetiene er veldig spesifikke. 2. Jesus lever og hører bønner den dag i dag. Det er mange som har møtt Jesus også i våre dager. 3. Jorden og universet - og at det er liv på jorden - peker mot en skaper. Det kan ikke ha oppstått tilfeldig. Anonymkode: b024b...116
DesmondMiles Skrevet 5. november #83 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 14.13): De som kaller seg personlig kristne er med i en menighet og går på møter flere ganger i uken, og legger livet sitt i hendene til Jesus, har jeg fått vite. Hvis man ikke gjør det så er man ikke personlig Kristen, sier min religiøse veninne. Det at jeg har min barnetro og ber til Gud når ting blir vanskelig, er liksom ikke bra nok. Jeg må gå på møte/ kirken i Ts Anonymkode: 9d5e8...087 Hva er forskjellen på en kristen og en personlig kristen?
AnonymBruker Skrevet 5. november #84 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 14.13): De som kaller seg personlig kristne er med i en menighet og går på møter flere ganger i uken, og legger livet sitt i hendene til Jesus, har jeg fått vite. Hvis man ikke gjør det så er man ikke personlig Kristen, sier min religiøse veninne. Det at jeg har min barnetro og ber til Gud når ting blir vanskelig, er liksom ikke bra nok. Jeg må gå på møte/ kirken i Ts Anonymkode: 9d5e8...087 Jeg har faktisk meldt meg ut av en menighet, men er fortsatt personlig kristen. Det handlet mye om at jeg ikke har helse til alt det som foregår i en menighet, og man faller fort utenfor og føler seg ensom. Men dette gjaldt for meg, det trenger ikke være slik for andre. Har man helse til det er ofte godt å gå i en menighet. Man får mye sosialt, mange venner med felles tro og man kommer sammen til guds ord, lovsang osv. Anonymkode: b024b...116 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #85 Skrevet 5. november DesmondMiles skrev (1 time siden): Hva er forskjellen på en kristen og en personlig kristen? Mange har nok en barnetro og kaller seg kristen, men de lever ikke som en kristen. En personlige kristen leser bibelen og følger de bud Jesus har for oss, og har en personlig relasjon til Jesus via bønn og at man tar valg utfra slik bibelen sier, og ikke etter sin egen natur (f,eks man tilgir, siden Bibelen sier man skal). Anonymkode: b024b...116
DesmondMiles Skrevet 5. november #86 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange har nok en barnetro og kaller seg kristen, men de lever ikke som en kristen. En personlige kristen leser bibelen og følger de bud Jesus har for oss, og har en personlig relasjon til Jesus via bønn og at man tar valg utfra slik bibelen sier, og ikke etter sin egen natur (f,eks man tilgir, siden Bibelen sier man skal). Anonymkode: b024b...116 Åja, du mener en konservativ kristen?
AnonymBruker Skrevet 6. november #87 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 9.22): 1. Bibelen er etter all sannsynlighet ekte, i og med at det er mange ulike forfattere/øyevitner som har skrevet om det samme. Hva er sjangsen for det? At en bok inneholder faktiske historiske hendelser betyr IKKE på noen som helst måte at de overnaturlige og "fantastiske" elementene er sanne. Fiksjon inneholder ofte også faktiske steder og faktiske hendelser. Det er helt vanlig. Så sjansen er ca 100% faktisk Anonymkode: ed19a...c6a
AnonymBruker Skrevet 6. november #88 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 14.02): Virker nesten sånn for meg at alle personlig kristne har det så bra; livet er forutsigbart, økonomien er grei og de har ikke noe stress i livet. Jeg har min barnetro og vil gjerne bli personlig kristen, men har mistet piffen etter alvorlige helseproblemer, klarer ikke jobbe og min mann døde. Jeg stresser med økonomien og finner ikke et sted å bo. Min venninne er veldig religiøs og drar meg med på møter som gir meg nada, og jeg blir sittende å tenke på middag og se på bilder på veggene i bedehuset. Har bedt mye om at ting må snu, slik at livet mitt blir bedre, men ingenting skjer, og det blir bare mer stress. Akkurat nå har jeg lyst å drite en lang en i Gud, Jesus og hele gjengen der oppe. En prest fortalte meg en gang at han mistet troen på Gud da konen døde, og det ene barnet holdt på å stryke med i en ulykke. Han forstod ikke hvorfor han og hans familie skulle bli rammet så hardt, så han kuttet sin tro ut for en periode. Anonymkode: 9d5e8...087 Jeg mener at det å være kristen betyr at du tror inni deg. Hvilket betyr at du trenger ikke delta på kirkelige møter og samlinger for å være kristen. Det å være kristen er noe personlig mellom deg og Gud. Så lenge du tror så er du kristen i mitt syn. Nå er det flere syn på dette, men jeg vil råde deg til å gjøre det som føles riktig ut og gøy ut for deg. Ville du vært skuffet over deg selv dersom du ikke ble med venninnen din? Kanskje trossamfunnet har andre kjekkere ting du kan bli med på som strikkekvelder, middager, baking. Slik kan du bidra på andre måter enn å sitte å høre på noen som taler. Anonymkode: 6f8d3...7fb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:45 #89 Skrevet onsdag kl. 08:45 DesmondMiles skrev (På 5.11.2025 den 13.08): Åja, du mener en konservativ kristen? De fleste kristne er nok relativt konservative, men igjen er vi tilbake til det å ha et personlig forhold til Jesus. En muslim jeg snakket med hang seg veldig opp i at kristne ikke var konservative nok, at kristne kvinner ikke dekket til hodet eller at kvinner ikke tiet i kirken, feks. Så alt er relativt. Anonymkode: b024b...116
DesmondMiles Skrevet onsdag kl. 09:25 #90 Skrevet onsdag kl. 09:25 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): De fleste kristne er nok relativt konservative, men igjen er vi tilbake til det å ha et personlig forhold til Jesus. En muslim jeg snakket med hang seg veldig opp i at kristne ikke var konservative nok, at kristne kvinner ikke dekket til hodet eller at kvinner ikke tiet i kirken, feks. Så alt er relativt. Anonymkode: b024b...116 Man kan ikke ta utgangspunkt i en annen religion, når man vurderer om noen innad i en religion er å anse som konservativt eller progressiv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå