AnonymBruker Skrevet 15. oktober #61 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (På 11.10.2025 den 13.30): Nei. Det er kristendom. Anonymkode: 259b6...dce Kristendom er naturligvis en form for overtro. Hva trodde du religion var? Anonymkode: ed19a...c6a 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #62 Skrevet 15. oktober Nope. Mange av de er skinnhellige. Veit om en som har svindelt sin syke mor for mange millioner og kona som beskytter han. En hel familie splittet etter det her. Anonymkode: 857e9...bed
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #63 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 14.02): Virker nesten sånn for meg at alle personlig kristne har det så bra; livet er forutsigbart, økonomien er grei og de har ikke noe stress i livet. Jeg har min barnetro og vil gjerne bli personlig kristen, men har mistet piffen etter alvorlige helseproblemer, klarer ikke jobbe og min mann døde. Jeg stresser med økonomien og finner ikke et sted å bo. Min venninne er veldig religiøs og drar meg med på møter som gir meg nada, og jeg blir sittende å tenke på middag og se på bilder på veggene i bedehuset. Har bedt mye om at ting må snu, slik at livet mitt blir bedre, men ingenting skjer, og det blir bare mer stress. Akkurat nå har jeg lyst å drite en lang en i Gud, Jesus og hele gjengen der oppe. En prest fortalte meg en gang at han mistet troen på Gud da konen døde, og det ene barnet holdt på å stryke med i en ulykke. Han forstod ikke hvorfor han og hans familie skulle bli rammet så hardt, så han kuttet sin tro ut for en periode. Anonymkode: 9d5e8...087 Så dersom denne guden finnes, så har han laget deg på en måte som gjør at du ikke blir overbevist av argumentene for hans eksistens som du ser/hører/blir presentert for. Og tro er ikke et valg, det handler ikke om "fri vilje", det er et resultat av overbevisning. Du kan ikke velge å tro (men du kan påstå at du tror, selv om du ikke gjør det, men da er det ikke tro). Denne guden skal så sende deg til evig pine (evig!!) fordi du fungerer på den måten han har laget deg, i stedet for å velge å overbevise deg. Han kunne også valgt å sende alle snille mennesker til himmelen, uavhengig av tro, men har laget seg irrasjonelle men ufravikelige regler som gjør at hvis du ikke følger disse pluss tilber ham så skal du dø. Og likevel tenker du at dette er en gud som du ønsker å ikke bare tro på men også tilbe. 😐 Anonymkode: 40a7e...e0d
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #64 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kristendom er naturligvis en form for overtro. Hva trodde du religion var? Anonymkode: ed19a...c6a Overtro er det ikke. Det er noe annet. Nøkken er overtro. Jeg tror Gud er ekte. Det handler om tro. Anonymkode: 259b6...dce
Motstrømmen Skrevet 15. oktober #65 Skrevet 15. oktober Hva med å lese andre troer, som bahaisme, Koranen, budisme... alt jeg har funnet ut er at religion i dag blir mer brukt til våpen av kontroll istedet for det det en gang var. En opposisjon mot tyranni. Og ingen tro gir deg et rosenrødt liv...dine valg utgjør ditt liv. Lyst på endringer...gjør endringer.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #66 Skrevet 15. oktober Min oppfatning er helt motsatt. De kristne jeg har møtt har blitt kristne fordi livet har gått helt til helvete, og religion var den eneste grenen de klarte å gripe på vei ned i avgrunnen. Anonymkode: e2cf1...dff 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober #67 Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Overtro er det ikke. Det er noe annet. Nøkken er overtro. Jeg tror Gud er ekte. Det handler om tro. Anonymkode: 259b6...dce Det finnes de som trur nøkken er ektem så hva er forskjellen? Tro og overtro er det samme. Man trur på noe som ikke kan bevises. Anonymkode: e2cf1...dff
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #68 Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 15.19): Overtro er det ikke. Det er noe annet. Nøkken er overtro. Jeg tror Gud er ekte. Det handler om tro. Anonymkode: 259b6...dce Hvordan begrunner du at det skulle være forskjellen på å tro på denne "gud" og nøkken? Begge deler er overtro, siden det ikke finnes noe som tilsier at det skulle være sant. Vi tror alle på noen ting som vi ikke kan være 100% sikre på, men siden vi har noe grunnlag er de ikke overtro. Jeg tror f.eks at mannen min elsker meg. Jeg kan naturligvis ikke være 100% sikker, derfor er det noe jeg tror (ikke vet). Men det er basert på hva han sier og hva han gjør, derfor er det ikke blind tro slik religioner. Religion er naturligvis overtro. Anonymkode: ed19a...c6a 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #69 Skrevet 17. oktober Ikke tro på alt du hører og ser. Jeg har vært temmelig involvert i kristne miljøer da jeg var yngre. Fra metodistkirken til frikirken og andre karismatiske, og det er akkurat like mye sex og samboerskap, røyking og drikking som blant andre. Men de må skjule det MYE bedre. De snakker ikke om at de egentlig har flyttet inn hos kjæresten, at de har hatt one night stands, at de drikker i helgene etc... Det er ganske merkelig å se når menighetens ledere ikke tillater menn og kvinner å sitte på samme benk og at det er strengt separat for de er redd for at de unge skal bli fristet til umoralsk tankegods. Og så sitter du ser vet at temmelig mange av de unge lovende ikke er jomfru fordi de har betrodd deg det. Ikke så rent få aksepterer homofile og kan ikke forstå hvorfor det skal være galt å ha kjæreste av samme kjønn. Noen i menigheten er til og med i forhold med samme kjønn og synes det er greit. Men på møtene der lederene er, er de helt enig i at det er både synd og skam og at Gud er skuffet over de som lever i synden. Jeg klarte ikke mer av dobbeltmoralen. Anonymkode: eea69...9b6 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #70 Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 9.26): Hvordan begrunner du at det skulle være forskjellen på å tro på denne "gud" og nøkken? Begge deler er overtro, siden det ikke finnes noe som tilsier at det skulle være sant. Vi tror alle på noen ting som vi ikke kan være 100% sikre på, men siden vi har noe grunnlag er de ikke overtro. Jeg tror f.eks at mannen min elsker meg. Jeg kan naturligvis ikke være 100% sikker, derfor er det noe jeg tror (ikke vet). Men det er basert på hva han sier og hva han gjør, derfor er det ikke blind tro slik religioner. Religion er naturligvis overtro. Anonymkode: ed19a...c6a Det finnes jo mye som tilsier at Bibelen er sann. For det første er den skrevet av mange ulike personer - som alle møtte den samme Gud og skrev om de samme ting, det ville jo ikke skjedd om det ikke var den Levende Gud de møtte! Feks er det helt ulike forfattere som levde mange år fra hverandre som profeterte Jesu fødsel, liv og død - og alt dette ble oppfylt. Det finnes ikkereligiøse historiske kilder på at det fantes en Jesus fra Nasaret som ble korsfestet. Bibelen har mange profetier som har gått i oppfyllelse, helt oppi vår tid. Jesus lever og hører bønner den dag i dag, det merker vi som følger Ham. Men det hender vi må være utholdende i bønn før vi får svar. Anonymkode: b024b...116
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #71 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (På 21.10.2025 den 19.44): Det finnes jo mye som tilsier at Bibelen er sann. For det første er den skrevet av mange ulike personer - som alle møtte den samme Gud og skrev om de samme ting, det ville jo ikke skjedd om det ikke var den Levende Gud de møtte! Feks er det helt ulike forfattere som levde mange år fra hverandre som profeterte Jesu fødsel, liv og død - og alt dette ble oppfylt. Det finnes ikkereligiøse historiske kilder på at det fantes en Jesus fra Nasaret som ble korsfestet. Bibelen har mange profetier som har gått i oppfyllelse, helt oppi vår tid. Jesus lever og hører bønner den dag i dag, det merker vi som følger Ham. Men det hender vi må være utholdende i bønn før vi får svar. Anonymkode: b024b...116 Nei, det er ikke noe som tilsier at de overnaturlige tingene fra bibelen er sanne. At flere mennesker skriver om noe gjør det ikke til fakta. At flere har skrevet eventyr om troll, tilsier ikke at troll er ekte. Jeg har aldri bestridd at mennesker ble korsfestet. Det er det overnaturlige påstandene som er essensen. Og dem er det ingen grunn til å tro det finnes noen "sannhet"i Nei, det er ikke mange sanne profetier i bibelen, tvert i mot. Og de som har "gått i oppfyllelse" handler mye om at mennesker forsøker å få dem til å skje. Ja, det lever mange mennesker med navet jesus i dag. Ingen av dem er noen "gud". Anonymkode: ed19a...c6a 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #72 Skrevet 25. oktober Nei, absolutt ikke! Og ingen kristne er perfekte og har alt på stell.Alle har noe de dealer med. Jeg har litt forskjellig jeg har lagt på Jesus.Når jeg holder blikket mitt festet på han og ikke omstendighetene mine har jeg mer fred og glede. Anonymkode: b7aee...ec3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #73 Skrevet 25. oktober Vi er ikke lovet å ikke gå igjennom trengsel og vanskelige ting.Men vi er lovet at Jesus er der med oss gjennom det!❤️ Anonymkode: b7aee...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #74 Skrevet 25. oktober Har vokst opp veldig strengt kristent. Gikk mest ut på at vi skulle se perfekt ut. Er jo bare oppspinn alt sammen. Anonymkode: 4fbac...2e5 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #75 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi er ikke lovet å ikke gå igjennom trengsel og vanskelige ting.Men vi er lovet at Jesus er der med oss gjennom det!❤️ Anonymkode: b7aee...ec3 🙄 Anonymkode: 4fbac...2e5 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #76 Skrevet 26. oktober Livet går opp og ned for oss kristne og Anonymkode: be3d3...45f
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #77 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 14.15): Det er det inntrykket jeg har av folkene i denne menigheten som jeg har blitt dratt med på møte hos. De er i full jobb alle sammen, de er friske, de har en økonomi på stell og de har stort nettverk Ts Anonymkode: 9d5e8...087 De har en FASADE. Og kanskje det er enda viktigere for dem og holde fasaden enn for oss andre. Personlig kristne er ikke omsorgsfulle, empatiske, flotte mennesker som man kanskje tror. Anonymkode: 2aa8f...a03 1
Cerx Skrevet 26. oktober #78 Skrevet 26. oktober Jeg fatter og forstår ikke hvordan mennesker kan være religiøse i dagens opplyste samfunn. Behovet/redselen for at døden ikke skal vere en endelig slutt må vere veldig sterkt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #79 Skrevet 4. november Cerx skrev (På 26.10.2025 den 2.19): Jeg fatter og forstår ikke hvordan mennesker kan være religiøse i dagens opplyste samfunn. Behovet/redselen for at døden ikke skal vere en endelig slutt må vere veldig sterkt. Eller kjærligheten til Jesus❣️ Anonymkode: b024b...116
AnonymBruker Skrevet 4. november #80 Skrevet 4. november Vokst opp i pinsemenighet hvor vi alle var "personlig kristne" og hadde "alt på stell". Mye flott fasade, det skal sies. Utad så familiene og miljøet fint og flott ut, men innad var det mye greier. Pastoren vår havnet på psykiatrisk pga utbrenthet, så da snudde hele menigheten ham ryggen. En i lederteamet ble skilt fordi kona var utro, så da ble han kastet ut av lederteamet. Ei annen leder hadde en datter som løp rundt med øks i byen og skadet folk. Mye baksnakking, utfrysning, splittelse innad i menigheten. Alltid spisse albuer for å kjempe seg oppover i hierakiet. De med sterkest økonomi smisket seg til toppen, mens de med svakest økonomi ble shamet fordi de ikke ga nok til Guds rike. Likevel ble lang utdannelse og karriere sett ned på, for da var man grisk. Vonde følelser var fra djevelen, så det måtte man ikke kjenne på eller snakke høyt om, for da tillot man djevelen å ta over sitt indre, og der var det jo bare rom for Den Hellige Ånd. Veldig høy sosial kontroll som gjorde det vanskelig å være et selvstendig individ. Som voksen har jeg gått i gruppeterapi hos DPS, og jeg var ikke eneste i gruppa med liknende historie (bor på Sørlandet, så ingen overraskelse, det). Er vondt å bære på selv, men enda vondere å se når andre sliter pga det samme, og til og med er uføre pga det. Disse "perfekte kristne miljøene" som har prøvd å trekke inn barna mine til søndagsskoler og konfirmasjonssamlinger har jeg holdt barna langt unna. Så lenge jeg lever skal jeg kjempe for at mitt kjøtt og blod ikke skal inn i noe slikt. Anonymkode: ec51c...456 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå