Gå til innhold

Å gi bort katten for å få bolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har katt og er på leiemarkedet. 99% av alle utleiere ønsker ikke husdyr, og iallfall ikke katt, hverken inne eller utekatt.

Er desperat og begynner å tenke på å gi bort katten for å få bolig, men det blir grusomt for meg.

Har dere gjort det?

Anonymkode: ee8f8...7b2

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nope…

Anonymkode: 91a86...5d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har katt og hadde aldri gitt hun fra meg. Hun er min familie og hadde heller funnet et sted der det er tillatt. 

Anonymkode: b1068...ba8

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

nei

Anonymkode: ba742...033

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen bekjente den kan flytte til? 

Det er helt grusomt, men det er lettere om man kan omplassere de til noen man kjenner, det man vet de får det bra og man kan besøke de. 

En slektning overtok de to kattene jeg hadde for 20 år siden. Det var vondt, men jeg fikk ofte oppdateringer, spesielt i starten. 

Anonymkode: 87266...242

• Nyttig 1
Skrevet

Ja da må du nok det! Ska du bo et sted eller skal både du og katta være hjemløse?? Dårlig ide å ha dyr når man leier..

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en vurdering jeg har i hodet ja. Skal flytte neste år. Da står jeg mellom å leie eller å kjøpe da det er usikkert hvor lenge vi skal bli boende. Tre til fire år er planen (pga utdannelse), men man vet jo aldri. Vi har en katt. Ser jo at de fleste sier ingen dyr tillatt. Det kan være vi ender opp med å kjøpe nettopp pga så mange ikke tillater dyr... 

Anonymkode: fdf1e...a79

Skrevet

nei men jeg ville heller alderi i livet vært på leiemarked 

AnonymBruker
Skrevet
bryllup 2025 skrev (2 minutter siden):

nei men jeg ville heller alderi i livet vært på leiemarked 

Man har ikke alltid et valg

Ts

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg nok gjort alt jeg kunne for at katten skulle få bo hos noen jeg kjenner fra før og kunne besøke katten av og til.

Anonymkode: 43176...e2b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du skal bli boende i 3-4 år så hadde jeg glatt valgt å kjøpe en bolig som tillater kjæledyr. Du selger da boligen med avkastning såfremt du ikke byr langt over takst enn å kaste penger ut av vinduet på å betale leie. Bare i år har boligprisene steget med 7,4%. 

Anonymkode: 03b9e...ed5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har jo ikke så mye annet valg da. Med mindre du tenker at både du og katten skal være hjemløse 🤷‍♀️

Anonymkode: 197be...e16

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med å finne leilighet da jeg var alene med hund, hadde heldigvis en slektning jeg kunne bo hos til en leilighet dukket opp. Tanken om å omplassere hunden slo meg aldri, kunne aldri vært han foruten. Hadde i nøden lagt ut en annonse på finn, forklart situasjonen og spurt om noen hadde mulighet til å passe den i noen måneder/på ubestemt tid.

Anonymkode: 2442d...47b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har katt og er på leiemarkedet. 99% av alle utleiere ønsker ikke husdyr, og iallfall ikke katt, hverken inne eller utekatt.

Er desperat og begynner å tenke på å gi bort katten for å få bolig, men det blir grusomt for meg.

Har dere gjort det?

Aldri i livet!

Anonymkode: 509ca...b6b

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg hadde katt da jeg leide. Fant leilighet 2 ganger mens jeg hadde han. La ut annonse på Finn der jeg skrev litt om oss, tok kontakt med utleiere osv og ganske mange var faktisk åpne for at en kunne ha katt. Han var en litt eldre katt da jeg måtte leie i en periode og han var veldig rolig av seg. 

Det er et ganske presset leienarked her jeg bor, men fant helt ok leiligheter allikevel. 

Anonymkode: c3d64...f0c

AnonymBruker
Skrevet

Utleiere kan ikke nekte deg katt om du har en god grunn til og ha den. Det står helt sikkert i leiekontrakten din. Har du en god grunn ? Bor du alene feks? 
ikke oppgi det når du er på visning, bare skriv under kontrakten om at det ikke er lov med husdyr med unntak om leietaker har en god grunn, og blir det spørsmål i etterkant ha en god grunn klar. 

Anonymkode: 3f87e...b9e

AnonymBruker
Skrevet

Har dere gjort det?

Det en i familien gjorde var å lage en Finn-annonse selv, der han skrev at han hadde katt. Da ble han kontaktet av to tre, og fant en leilighet der han kunne ha katten. Så det anbefales, selv om det nok koster 2-300. 

Anonymkode: fea25...e37

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere gjort det?

Kjenner meg igjen vi sleit også men du kan legge ut en annonse selv på finn hvor du beskriver katten og eventuelt at den er husren og ikke klorer på ting, rett og slett fremsnakk pus i annonsen.

Du kan jo vurdere alternative leiemuligheter som å leie en hytte eller båt i en periode...ikke for alle men verdt det for å beholde katten.

Anonymkode: 77923...35b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner meg igjen vi sleit også men du kan legge ut en annonse selv på finn hvor du beskriver katten og eventuelt at den er husren og ikke klorer på ting, rett og slett fremsnakk pus i annonsen.

Du kan jo vurdere alternative leiemuligheter som å leie en hytte eller båt i en periode...ikke for alle men verdt det for å beholde katten.

Meg over her,altså at du lager en annonse hvor du ønsker leie og skriver positivt om katten. Ta gjerne bilde av dere sammen også😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om du skal bli boende i 3-4 år så hadde jeg glatt valgt å kjøpe en bolig som tillater kjæledyr. Du selger da boligen med avkastning såfremt du ikke byr langt over takst enn å kaste penger ut av vinduet på å betale leie. Bare i år har boligprisene steget med 7,4%. 

Anonymkode: 03b9e...ed5

Det er veldig lett for noen å bare "glatt kjøpe en leilighet".... Da går jeg ut i fra at du har noe egenkapital fra før? Du har kanskje god nok økonomi til å få lån også? og null forståelse for at mange er på leiemarkedet nettopp fordi de ikke er like heldige som deg som bare kan kjøpe leilighet når de ønsker? 

Tror du virkelig at mange er frivillig på leiemarkedet, og heller vurdere omplassere dyret sitt fordi de ikke ønsker kjøpe bolig?? Det har aldri slått deg at det å vurdere omplassering er en desperat handling fordi man ikke kan kjøpe?

Anonymkode: 87266...242

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...