Gå til innhold

Hvordan lære seg å like og være ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har, siden jeg var barn, mislikt å være ute. Om sommeren er det for varmt, om vinteren er det for kaldt. Høsten er egentlig the sweet spot for min del, ingen insekter, ikke for kaldt og ikke for varmt. Men høsten varer bare en kort stund. Jeg vil gjerne lære meg å like naturen, for jeg ser jo hvilken glede andre har av den. Er det noen som har lært seg å like friluftsliv? Jeg har prøvd, i mange år. Er sammen med en mann hvis familie elsker fjellet og elsker å gå tur i marka. Har blitt med, men jeg kjeder meg ihjel. Vil ikke ha det sånn, og jeg har prøvd hardt å snu den tankegangen. Uten hell. Er det bare sånn at dette ligger utenfor mitt interesseområde, eller går det an å faktisk lære seg å like det? Noen råd?

K37

Anonymkode: 0d190...cf5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være at du liker det bedre hvis du har et mål? F.eks Pokemon Go, stolpejakt, geocaching, orientering... 

Anonymkode: 80cc2...28e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Finn aktiviteter du liker å gjøre, som også kan gjøres utendørs, og legg lista lavt. Jeg har akkurat vært ute et par timer - gått tur hjemmefra, i mitt tempo og langt nok ut fra mine forutsetninger, og med to lange pauser hvor jeg satt på en benk i sola med bok og tekopp. Finn ut av det på egne premisser, ikke mannens og svigers, i starten. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har, siden jeg var barn, mislikt å være ute. Om sommeren er det for varmt, om vinteren er det for kaldt. Høsten er egentlig the sweet spot for min del, ingen insekter, ikke for kaldt og ikke for varmt. Men høsten varer bare en kort stund. Jeg vil gjerne lære meg å like naturen, for jeg ser jo hvilken glede andre har av den. Er det noen som har lært seg å like friluftsliv? Jeg har prøvd, i mange år. Er sammen med en mann hvis familie elsker fjellet og elsker å gå tur i marka. Har blitt med, men jeg kjeder meg ihjel. Vil ikke ha det sånn, og jeg har prøvd hardt å snu den tankegangen. Uten hell. Er det bare sånn at dette ligger utenfor mitt interesseområde, eller går det an å faktisk lære seg å like det? Noen råd?

K37

Har du ikke hatt sans for uteliv hittil i en alder av 37, så tror jeg ikke det er noe håp desverre…

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan det være at du liker det bedre hvis du har et mål? F.eks Pokemon Go, stolpejakt, geocaching, orientering... 

Anonymkode: 80cc2...28e

Daria skrev (11 minutter siden):

Finn aktiviteter du liker å gjøre, som også kan gjøres utendørs, og legg lista lavt. Jeg har akkurat vært ute et par timer - gått tur hjemmefra, i mitt tempo og langt nok ut fra mine forutsetninger, og med to lange pauser hvor jeg satt på en benk i sola med bok og tekopp. Finn ut av det på egne premisser, ikke mannens og svigers, i starten. 

Ikke så dumt, dere to. Kanskje jeg skulle prøve det. Og enig, jeg kjenner det blir sånn "påtvunget" når jeg skal være ute på andres premisser, og da hater jeg det enda mer😅

Skrevet
Rødstrupa skrev (3 minutter siden):

Har du ikke hatt sans for uteliv hittil i en alder av 37, så tror jeg ikke det er noe håp desverre…

Æsj, er du sikker? 😅 Vil jo så gjerne😬

Skrevet

Jeg har innsett at jeg ikke liker det, og det er greit.

Finnes mange ting du kan gjøre for å komme gjennom, men hvorfor? 

Av og til gjør vi ting vi ikke liker, men størsteparten av livet bør leves etter hva vi liker, ikke etter hva vi må.

Anonymkode: 75ae1...61b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Æsj, er du sikker? 😅 Vil jo så gjerne😬

Men vil du egentlig det? 

En positiv innstilling er fint, å være til stede i øyeblikket er fint. Se på ting rundt deg i naturen. 

Gode klær og utstyr er fint. Du må ikke gå ut klokka 12 midt på sommeren hvis sola steker. Det går stort sett fint å kle seg nok til å holde seg varm om vinteren. 

Anonymkode: e5337...e4f

Skrevet

Lydbok eller musikk på ørene mens du går? Ikke så sosialt, men 

Anonymkode: bbc02...b50

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

K37

Kjenn på fred,brenn bål og ha med kaffe. Ha god tid og lytt etter fugler,se etter dyr og planter, bruk alle sansene og ta det inn. 🍂🌳🌲

Anonymkode: 7f9fc...b60

Skrevet
Rødstrupa skrev (25 minutter siden):

Tøys! Jeg lærte meg å like det da jeg traff han som er mannen min nå. Og da var jeg over 40. Nå er jeg frelst og tar andre med meg for at de skal kjenne på det og bli glad i det 😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tøys! Jeg lærte meg å like det da jeg traff han som er mannen min nå. Og da var jeg over 40. Nå er jeg frelst og tar andre med meg for at de skal kjenne på det og bli glad i det 😀

Så bra, da er det håp🤗

Skrevet
Rødstrupa skrev (36 minutter siden):

Jeg er 50 år og har nettopp lært meg å like jogging/løping, og trening generelt, noe jeg alltid har hatet, så…

Anonymkode: 6069a...b98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare si jeg kjenner meg så igjen.

Jeg liker følelsen etterpå når jeg kommer hjem og syntes noen ganger at lufta er så frisk og deilig , men skjeldent.

Jeg misunner de som elsker å være ute og alltid syntes det er så herlig.

Blir så mye mer å finne på. 

Jeg er hun der som bare gleder seg til å spise eller drikke noe på turen 😂 

Men mitt største problem er at jeg fryser!!! Misunner virkelig de som ikke fryser og som alltid finner klær som holder dem varme. Jeg fryser uansett hva jeg har på meg og det ødelegger alltid hele opplevelsen. 

Anonymkode: ac210...c48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 12.33):

K37

Man kan vel lære å godta noe fordi det er hyggelig og det gleder andre, og gjøre det i begrenset tid hver gang.

Jeg overlever å se en fotballkamp og klarer å være engasjert så lenge det er lenge mellom hver gang, men hadde aldri i verden gjort  det en hel helg. 
Jeg er mye ute, men har ingen interesse av å dra på måfå rundt for å se på natur eller utsikt. jeg foretrekker å ha et mål med turen;  trene hundene,  tilsyn eller sanking av sau, plukke sopp eller at jeg har bestemt meg for å gå A til B (og da gjør jeg det fortest mulig)   Å sitte på en elvekant å fiske eller gå en kort tur for brenne bål gjør jeg skjeldnest mulig.

Jeg går heller ikke på fjellet for å spise god mat, det gjør jeg hjemme i sofaen foran TV'en. På fjelle spiser jeg mens jeg går,  om jeg må spise.

Prøv å finne din motivasjon :)

Anonymkode: 91ce8...0ed

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...