Gå til innhold

Ditt beste tips til valping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal om ca 14 dager ta i mot mitt første valpekull. Gleder meg, men også gruer meg, for jeg vet godt hvor galt det kan gå. 
Tispa venter nok et større kull og er frisk og rask. 

Har valpekasse og en del utstyr klart, samt folk rundt meg som har god erfaring på området. 

Det jeg lurer på hva er ditt beste tips til valpingen? Hva har du oppdaget er kjempelurt, som du ikke hadde tenkt på først? 

Anonymkode: 3e62a...529

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe jeg oppdaget, men:

Tispa trenger ro og fred de 2-3 første ukene etter fødselen.

Trenger ikke ha masse folk på besøk for å se på valpene den første tiden, da blir tispa stressa, og det smitter over på valpene.

Anonymkode: bfa79...106

• Hjerte 1
Skrevet

Kjøp inn morsmelkerstatning allerede nå for å ha i bakhånd. Mine likte provit geitemelk (og var fin i magen). Jeg masserte for å hjelpe til med avføring flere ganger per dag. Kjøpte bamse med hjertelyd som valpene lå inntil når mor var på do. Kokte en høne til mor så hun drakk kraften og fikk spise kjøttet i barsel. Kjøp storfelever, finnes i frysedisken, som du kan lage kraftvann av for svake valper. Les om puppy fading syndrome. NKK selger fine bøker (oppdretterskolen) og du kan også leie bøker på biblioteket, søk opp via bibsok.no så kan du få alle tilsendt til ditt bibliotek. Bli med i grupper på Facebook, spesielt de engelsktalende, søk på whelping. Kunnskap er makt. Forbered deg mest mulig. 

Lykke til. 

Anonymkode: bafa1...73b

• Liker 2
Skrevet

Jeg glemte å nevne druesukker. Tine selger geitemelk som mor kan få. Pass på det er varmt nok og rent nok, jeg unngikk at min fikk hilse på andre hunder i tilfelle de var syke. Unngikk også å ta med valpene til veterinær om tispen måtte inn for sprøyte for å øke melkeproduksjonen.

Mer informasjon om liver water: https://www.cardicommentary.de/PDF-filer/Beefliver_remedy.pdf

Anonymkode: bafa1...73b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...