Gå til innhold

Bunad ikke tillatt

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Man blir ikke diktator for en dag selv om man gifter seg...

Hæh?? Har jeg skrevet noe om det? Forstår ikke helt hvor du ville hen med dette svaret?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for et særnorsk problem.. 🤪 

Anonymkode: ec685...ae5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Og ikke minst med trekkspillmusikken som brudgommens familie sørget for..

Anonymkode: 3a20a...874

Man blir vel ikke styrtrik av å vedde på at det først og fremst er bruden som vil ha glamour 😅

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men jeg må si at jeg blir betenkt på at slikt overfladisk fokus som disse to gir inntrykk av å ha er det som møter barn i skolen.

Anonymkode: 74ab6...874

Vi må håpe den artikkelen ikke blir pensum i skolen.

Anonymkode: 75701...886

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Herregud for et særnorsk problem.. 🤪 

Anonymkode: ec685...ae5

Jeg ville vel tvert imot sagt at dette er utslag av bridezillamentalitet importert fra USA.

Anonymkode: 39590...c1d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Ser ikke problemet egentlig.

Joda, litt uvanlig fra brudeparet er jo dette ønsket men hvis de har et ønske om en viss utseendemessig vibe på sin dag så hvorfor ikke. En invitasjon til bryllup er ingen ordre om å dukke opp og hvis man føler at man "må" bruke bunad for å møte opp i et bryllup så er det sikkert helt greit å la være å møte opp og vil jeg tro.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
minienthe skrev (4 minutter siden):

Ser ikke problemet egentlig.

Joda, litt uvanlig fra brudeparet er jo dette ønsket men hvis de har et ønske om en viss utseendemessig vibe på sin dag så hvorfor ikke. En invitasjon til bryllup er ingen ordre om å dukke opp og hvis man føler at man "må" bruke bunad for å møte opp i et bryllup så er det sikkert helt greit å la være å møte opp og vil jeg tro.

Dette handler om skikk og bruk. En fest er noe man arrangerer for gjestene, en vennlighet. Gjestene skal trives og ha det bra, de skal ikke møtes med urimelige krav. Gjestene er ikke rekvisitter for bruden. De er ikke der for å gjøre seg på Instagram.

Anonymkode: 39fd0...8ec

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette handler om skikk og bruk. En fest er noe man arrangerer for gjestene, en vennlighet. Gjestene skal trives og ha det bra, de skal ikke møtes med urimelige krav. Gjestene er ikke rekvisitter for bruden. De er ikke der for å gjøre seg på Instagram.

Og da er det som jeg sier helt frivillig å møte opp eller ikke hvis man føler konseptet som tilbys ikke passer ?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 10.44):

Hva tenker dere om slikt som dette?

https://www.minmote.no/mote/brud/a/KMdj07/droemmebryllupet-i-skjaak

"De hadde også et ønske om å gjøre Skjåk og Gudbrandsdalen litt mer glamorøst.

– Derfor skrev vi rett ut at bunad ikke var lov på bryllupsdagen"

Jeg har selv ingen bunad og er ikke begeistret for plagget, men for mange andre er det jo det fineste de eier. Og noe som normalt kan brukes til alle anledninger, inkludert middag på slottet. 

Hva hadde dere tenkt om brudeparet forlangte at dere gikk til innkjøp av noe mer glamorøst? Hatt måtte dere også kjøpt om dere ikke har det. Tror helt ærlig jeg hadde kommet i caps til det bryllupet der. 😅🤠 Snakker om å gjøre gjestene til dekorasjon i sitt eget bryllup.

Ser ikke problemet. Man respekterer da brudeparets ønsker om dresskode ellers, så hvorfor skulle dette være noe annerledes?

Det står heller ikke at man skal bruke en formue på ny bekledning. De fleste av oss har kjoler eller et antrekk som kunne brukes allerede. Mulig man måtte kjøpt eller leid et hodeplagg siden det var et spesifikt ønske fra brudeparet, men det står vel også de fleste i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 20.48):

Det er helt vanlig at bryllup har en dresskode. Være seg det er sommerlig, mørk dress, galla eller cowboyfest. Hvis brudeparet ikke ønsker bunad på sin store festdag du ikke kan trives på fest uten bunad, så er det ærlig talt du som er problemet, og ikke dem. Passer ikke festen din smak, så er du i din fulle rett til å bli hjemme. Det er kanskje det beste, så slipper du å bli brukt som «rekvisitt for bruden» eller gud forby å bli tilfeldig avbildet på Instagram, noe jeg antar at de fleste vet at kan skje når de deltar på sosiale arrangementer hvor det er vanlig å ta bilder. 

Anonymkode: 4d9f6...178

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 10.44):

Hva tenker dere om slikt som dette?

https://www.minmote.no/mote/brud/a/KMdj07/droemmebryllupet-i-skjaak

"De hadde også et ønske om å gjøre Skjåk og Gudbrandsdalen litt mer glamorøst.

– Derfor skrev vi rett ut at bunad ikke var lov på bryllupsdagen"

Jeg har selv ingen bunad og er ikke begeistret for plagget, men for mange andre er det jo det fineste de eier. Og noe som normalt kan brukes til alle anledninger, inkludert middag på slottet. 

Hva hadde dere tenkt om brudeparet forlangte at dere gikk til innkjøp av noe mer glamorøst? Hatt måtte dere også kjøpt om dere ikke har det. Tror helt ærlig jeg hadde kommet i caps til det bryllupet der. 😅🤠 Snakker om å gjøre gjestene til dekorasjon i sitt eget bryllup.

Ja tenker det er spesielt, syns generelt ikke noe særlig om kleskoder å skulle velge hva andre skal kunne kle seg i. Men spesielt sært er det å skulle nekte bunad på en plass som det der, er det noe som hadde passa perfekt inn i det lokalet om område såner det vell bunad?😅 jeg bruker også heller andre ting enn bunad, men syns bunad er fint da. Men ja, jeg syns restriksjoner på andres klær er en uting. Jeg kan heller ikke forstå regler som at ingen andre enn bruden kan bruke hvitt. Og at om noen andre ser skikkelig bra ut så går det utover bruden. Jeg tenker uansett hva andre kommer i så kan det ikke minimere brudens viktighet😅 er ikke slik at det blir noen annens bryllupsdag bare fordi de også går i hvitt🤷‍♀️ Nei folk bør få gå med det de vil og er komfortabel med. Kunne ikke brydd meg mindre om en dukka opp i tskjorte og shorts, og en anna i halla antrekk, og en tredje bunad, og en fjerde i pysj og en femte i viking kostyme😅

Anonymkode: ce583...d2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men dersom du skal fremstå som glamorøs og opptatt av estetikk, så får du diske opp med noe lekrere enn det her. Det ser ut som et helt gjennomsnittlig norsk bryllup på bildene...

Anonymkode: 02286...652

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Den bryllupsfesten ser ikke det minste glamorøs ut.

De som spiller opp til brylupsvalsen har ikke pyntet seg i det hele tatt. De har på joggesko, har hvite sokker i sandaler og gjestene har kastet dressjakkene og sitter med ølboksen i hånda. Det ser ut som en helt ordinær bygdefest.

Anonymkode: 04ac4...a1d

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ikke bunad og har ingen planer om å skaffe meg det heller, men i Norge så er kam man bruke det som gallantrekk, så jeg synes det er tullete.

hva er viktigst? At du har folk i bryllupet ditt eller hva gjesten har på seg. 

Men hver sin lyst. 

• Liker 6
Skrevet

Tenker at her har redaktørene tenkt at de sitter på gull. 

Her kan man både rage baite bunadspolitiet, alle-som-hater-influencere,  motepolitiet, skikk-og-bruk-politiet, og what-not-av-nettroll.

Hadde vært interessant å vite hvor mye de har tjent på den saken alene 💰💰💰

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (39 minutter siden):

Tenker at her har redaktørene tenkt at de sitter på gull. 

Her kan man både rage baite bunadspolitiet, alle-som-hater-influencere,  motepolitiet, skikk-og-bruk-politiet, og what-not-av-nettroll.

Hadde vært interessant å vite hvor mye de har tjent på den saken alene 💰💰💰

Tviler på det. Selv om dette blir diskutert på KG, så tror jeg du overdriver hvor mye folk egentlig bryr seg. 

Anonymkode: ec9ec...495

• Liker 2
Skrevet

Personlig ser jeg ikke noe problem med å ha en kleskode i bryllupet og ser heller ikke noe problem med å gi retningslinjer hva det innebærer og ikke.

Tenker at brudeparet kjenner gjestene sine best og at hvis det er et så stort problem for enkelte gjester at man heller vil gjøre noe demonstrativt for å påpeke hvor teit man syns det er så kan man like så godt bli hjemme. 

Kan det være mye å forlange at folk skal kjøpe nytt antrekk for å dra i bryllupet ditt? Ja, muligens. Men veldig mange av oss ville gjort det samme og det finnes mange billige alternativer som gjør jobben. 

Personlig elsker jeg bunader og er en ekte bunadsnerd, men jeg håper egentlig at ingen dukker opp i bunad i mitt bryllup. Det er et såpass vakkert plagg at hvis du kun har en eller to som dukker opp i det så skiller man seg sånn ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kledd meg i noe annet, men gitt brudeparet bøker om festplagget bunad og vedlagt prisliste på alt, inkl sølvet.

Synes det var respektløst rett og slett 

Anonymkode: 41ff5...d22

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den bryllupsfesten ser ikke det minste glamorøs ut.

De som spiller opp til brylupsvalsen har ikke pyntet seg i det hele tatt. De har på joggesko, har hvite sokker i sandaler og gjestene har kastet dressjakkene og sitter med ølboksen i hånda. Det ser ut som en helt ordinær bygdefest.

Anonymkode: 04ac4...a1d

Du fikk meg til å gå tilbake til artikkelen og studere bildene! 🤣😂🤣 

Det ser virkelig ikke bra ut. Legg merke til overskriften «Gjennomtenkte detaljer» et stykke ned. Jeg tror at den som la inn tekst og bilde må ha hatt det veldig moro. For hvilket bilde er rett over den overskriften? Jo, et bilde av brudepar i bryllupsbilen med elektrisitetslinjer rett over! Selv amatørfotografer fjerner sånt.

Som du sier: utrolig lite glamorøst å servere gjesten øl i boks. Hadde de ikke glass? Og de klærne til trekkspillerne, tenk så mye bedre om de hadde vært kledd i bunad! Er bildet så mørkt for å skjule gjestene?

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Hardt forsøk på glamour som egentlig ikke funka, når man server husmannskost til trekkspillmusikk.

Hver sin lyst!

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tydelig at mange her inne ikke aner hva en kleskode er. En kleskode er et etablert og velkjent sett med anvisninger om NIVÅET gjestene kan kle seg på. Det er en hjelp for gjestene, ikke en tvang. Det er ikke til for brudens skyld, men for gjestenes. Kleskode angis med graden av formalitet på mannens antrekk: Dress, mørk dress, smoking, kjole og hvitt (galla). 
(Noe helt annet er temafester slik som cowboy, toga, helhvitt osv). 

Men det er IKKE god stil å detaljstyre hva gjestene kan og ikke kan ha på seg. Det er selvopptatt og frekt.

• Liker 6
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...