Gå til innhold

Bunad ikke tillatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om slikt som dette?

https://www.minmote.no/mote/brud/a/KMdj07/droemmebryllupet-i-skjaak

"De hadde også et ønske om å gjøre Skjåk og Gudbrandsdalen litt mer glamorøst.

– Derfor skrev vi rett ut at bunad ikke var lov på bryllupsdagen"

Jeg har selv ingen bunad og er ikke begeistret for plagget, men for mange andre er det jo det fineste de eier. Og noe som normalt kan brukes til alle anledninger, inkludert middag på slottet. 

Hva hadde dere tenkt om brudeparet forlangte at dere gikk til innkjøp av noe mer glamorøst? Hatt måtte dere også kjøpt om dere ikke har det. Tror helt ærlig jeg hadde kommet i caps til det bryllupet der. 😅🤠 Snakker om å gjøre gjestene til dekorasjon i sitt eget bryllup.

Anonymkode: 75701...886

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aksepterer selvfølgelig det brudeparet ønsker for dagen. Verre om de hadde krevd bunad av alle gjester, for det er ikke alltid like lett å få til. Men å ønske seg at gjestene kler seg enkelt og elegant er jo helt innenfor. 

Anonymkode: d8d75...821

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Noe så pinlig. Nyrike fakter 

Anonymkode: c2b2e...e32

• Liker 21
  • Nyttig 8
Skrevet

(jeg har forresten tre bunader. men aldri om jeg hadde gått med det på slottet 😅)

Anonymkode: d8d75...821

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg leste det og synes det var utrolig sært å diktere antrekk på den måten. Bunadsforbudet krasjet på en måte med menyen, som var veldig tradisjonell for stedet med rømmegrøt, ørret, hjort og rabarbrasuppe m/ is og krumkake.

Endret av Ullvott
  • Liker 20
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg hadde nok humret litt, men føyd meg etter brudeparets ønsker. Jeg velger mine kamper ;)

Anonymkode: fd9a4...78e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ser ikke problemet.

• Liker 2
Skrevet
Ullvott skrev (2 minutter siden):

Jeg leste det og synes det var utrolig sært å diktere antrekk på den måten. Bunadsforbudet krasjet på en måte med menyen, som var veldig tradisjonell for stedet med rømmegrøt, ørret, hjort og rabarbrasuppe m/ is og krumkake.

Hehe, hadde det vært innafor å svare "så klabbert skal jeg skaffe meg en hatt, den kan jo gjenbrukes på Ascot. Men hadde det vært mulig å få en mindre bondsk meny?"

• Liker 19
Skrevet

Pinlig.

Dette kvalme, selvsentrerte, bryllupshysteriet mange driver med nå er jeg så MOT! Skikkelig dårlig smak.

Anonymkode: 54ef9...e37

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Krampaktig snobberi. Lukter wannabees lang vei. 

🤮

Anonymkode: c7fa9...34e

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

:knegg:

Herlighet. Forbudt med bunad og påbudt med hatt.  :knegg:

Jeg antar det er for at bildene fra bryllupet skal bli slik bruden som er litt selverklært "pirkete på det estetiske" vil ha bryllupsalbumet. 

Bildene fra lokalet med tømmervegger og brudebildene fra den flotte naturen tilsier at bunad absolutt hadde passet både for brudepar og gjester. 

Men jeg tenker at folk får bruke alle de hundretusenvis av kronene de vil på sitt eget bryllup. Jeg er alltid litt skeptisk til  brudepar som pålegger gjestene ekstra utgifter, men jeg er uansett for gammel og sur til å skjønne hypen. 

Anonymkode: f01c5...f1e

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

"De hadde også et ønske om å gjøre Skjåk og Gudbrandsdalen litt mer glamorøst.

– Derfor skrev vi rett ut at bunad ikke var lov på bryllupsdagen"

Her lukter det IQ under 80.  

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg syns det er så kleint med brudepar som skal diktere hva gjestene kler seg i.. 

For brudeparet er selvfølgelig bryllupsdagen en stor dag, men for gjestene er det bare et bryllup, ganske likt som alle andre bryllup man må i i løpet av et langt liv. 

I tillegg er det rimelig spesielt å hevde at man vil gjøre et sted mer 'glamorøst' samtidig som man velger en urtradisjonell meny. Og i tillegg har en brudekjole som ikke akkurat kan stilles i det glamorøse hjørnet, samt en brudgom i en standard dress med standard hvit skjorte. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er I utgangspunktet for kleskode i formelle selskap, det kan være til hjelp for gjestene. Men når man konstruerer sine egne, svært spesifikke krav og snakker om forbud og påbud, har man misforstått det meste og forsvunnet langt inn i sin egen virkelighetsfjerne ego-boble.

Man inviterer sine (forhåpentligvis) nære og kjære til selskap og feiring av en begivenhet, det er ikke en scriptet iscenesettelse av sin egen fantasi hvor gjestene er lydige statister.

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet

Kjolen var fin den, og passer til brulyp, men at hun videre tenker at den passer til andre anledninger som dåp etc. synes jeg er helt feil - da må de i allefall sy den om noe.

Anonymkode: 805b1...fc4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Ullvott skrev (52 minutter siden):

Enig i dette - framstår som veldig kunnskapsløst.

Jeg synes det er fint med kleskode som veiledning for gjester, men sånne spesifikke krav med forbud eller påbud er respektløst overfor gjestene. Virker som om man bare ser på gjestene som statister.

Endret av Uanonym bruker
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun er lærer og han spesialpedagog - de må ha spart lenge for å få råd til å ha det som jeg oppfatter som et litt «rikt» bryllup. 

Anonymkode: 88c1e...235

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tenker det er helt ok🤷🏻‍♀️ de fleste jeg kjenner som har gått i bunad i bryllup skifter uansett til festen, så folk har jo flere kjoler å gå med.

De som ønsker å lage et problem ut av alt, gjør vel det her og 🙈

Endret av Anim92
  • Liker 1
Skrevet

Da jeg leste det tenkte jeg: så utrolig kleint. Å diktere sine gjester på den måten er utrolig spesielt. Det vil jo si at de som vanligvis bruker bunad kanskje blir nødt til å kjøpe et plagg for bryllupet. Synes ikke det er helt greit. 

Uansett, fikk litt sånn prinsessenykker, divafakter og "jeg-tror-jeg-er-noe". 

Jeg helt uenig med bruden/brudeparet: det stedet der passer jo perfekt til bunad. 

• Liker 12
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...