Gå til innhold

Beste garn som ikke nupper og loer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Irriterer meg helt vanvittig over nupping og loing på plaggene jeg strikker.. sist en nydelig genser i Sandnes Double Sunday - etter to dagers bruk, full av nupper og fluff og ser ikke ut! Det hjelper ikke om garnet er dyrt, om det er et sånt eller slikt merke..  Så jeg må ta grep og velge riktig garn på forhånd!

Hva er dine favorittgarn som overhodet ikke nupper og loer? Er ute etter garn som er 100% ull (eller evt blandet med andre animalske fiber), helst ikke superwash (men er det det som må til?), mykt og godt, lett og luftig, og til tykkere pinner (4-5).

Er det mulig? Eller finnes dette garnet kun i min fantasi? 😄

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har veldig godt erfaring med Merino fra Knitting for olive. Strikker med dobbel tråd for å få tykkelsen til Double Sunday. Det er ikke superwash, og deilig og mykt. 

Det er skummelt å skulle love at det ikke nupper, men jeg har strikket gensere til barna som brukes masse både i og utenfor barnehagen, og de nupper ikke. Den neste genseren jeg skal strikke til meg selv, blir i nettopp dette garnet fordi jeg har så god erfaring med at det er mykt og ikke nupper.

Anonymkode: 53831...dc6

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har forstått det sånn at noen personer er mye mer utsatt for napping enn andre. Jeg er ikke plaget av det så kan ikke anbefale et garn. Jeg kjøper alltid kvalitetsgarn av kjente produsenter. Skjønner at det ikke hjelper deg. 

Anonymkode: a03d8...479

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har forstått det sånn at noen personer er mye mer utsatt for napping enn andre. Jeg er ikke plaget av det så kan ikke anbefale et garn. Jeg kjøper alltid kvalitetsgarn av kjente produsenter. Skjønner at det ikke hjelper deg. 

*nupper* og ikke napping!

AnonymBruker
Skrevet

Generelt er det sånn at mykere garn loer mer, fordi fibrene er kortere. Jo lengre fibre, jo mindre loing. Tradisjonsgarn som finull loer derfor lite i forhold til merino eller blandingsgarn.

Man kan finne et bra balansepunkt mellom fibre, loing og ruhet. Jeg bruker selv nesten bare finull, eller shetlandsull, da disse blir myke i bruk, holder formen, og samtidig så og si ikke loer. Jeg får alltid til å tilpasse det jeg vil strikke til garn jeg liker, bare prøv deg frem. Det verste jeg vet er myke garn som ofte både loer og ikke holder formen, føler meg aldri fin i slike plagg. Og mohair er selve døden for min del, det blir for varmt og klør voldsomt.

Anonymkode: 8734c...76b

• Liker 1
Skrevet

Garn fra Rauma og Hillesvåg synes jeg blir myke, formstabile og veldig holdbare. Bruker mye Finull, Ask og sokkegarnet fra Hillesvåg er det beste sokkegarnet. Er også blitt glad i Holst supersoft, tynt ullgarn som blir mykt i vask.  Garn laget av lange ullfibre, som noen nevnte over, er de som holder best. Spesielt garn av lang pelsull er både mykt og ofte litt fussy (men ikke som mohair) om man vil ha litt fluff. 

Har mer eller mindre sluttet helt å bruke mye garntyper som alpakka og merino. Er heller ikke glad i fluffy garntyper, 

AnonymBruker
Skrevet

Double Sunday nupper ekstremt mye. 

Aldri opplevd det med Finull, Alafosslopi, Vams, Troll, Blåne etc.

Har kjøpt litt Klompelompe merinoull nå som skal bli en cardigan, jeg er meget spent… 

Anonymkode: 430d9...e36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...