Gå til innhold

Opplever du øresmerte i fly og hva gjør du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart ut og fly og gruer meg litt, siden jeg ofte får vondt i ene øret. Får du det og hva gjør du?

Anonymkode: 52980...e61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg utligner. Det kan du enten gjøre ved å knipe rundt nesa, holde igjen munnen og blåse forsiktig, eller å svelge. Da blir det likt trykk på begge sider av trommehinnen og smerten forsvinner. Er du forkjølet, så kan det være vanskelig åfå til. Da bør du bruke nesespray først.

• Liker 2
Skrevet
Hulderen skrev (1 minutt siden):

Jeg utligner. Det kan du enten gjøre ved å knipe rundt nesa, holde igjen munnen og blåse forsiktig, eller å svelge. Da blir det likt trykk på begge sider av trommehinnen og smerten forsvinner. Er du forkjølet, så kan det være vanskelig åfå til. Da bør du bruke nesespray først.

Hvilken nesespray?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken nesespray?

F.eks. Otrivin. Spør på apoteket.

Skrevet

Holder for nesa og blåser, og da kommer det en ulende lyd. Lenge trodde jeg den lyden bare var i mitt hode, helt til jeg hørte andre kommenteree den 😅

Anonymkode: 34e04...1e6

Skrevet

Ørepropper mot dette fra apoteket! 

https://www.apotek1.no/produkter/metode-orepropper-fly-l-991731p?gad_source=1&gad_campaignid=17339303707&gclid=EAIaIQobChMI8-TA4fP4jwMVOFORBR1_WBSIEAQYASABEgJgQfD_BwE

Feks de. Skru de forsiktig inn, ikke stapp, skru, før flyet tar av og la sitte i hele turen. 

Tar mine smerter fra 10 til 2-3 kanskje. Gamechanger. 

Anonymkode: d3a4a...a36

• Nyttig 1
Skrevet

Nesespray og tyggis. Jeg tygger tyggis under hele flyvningen og særlig under take off/landing. Hvis trykket allikevel  ikke gir seg etter flygingen pleier jeg å bruke neseskyllehorn. Kjøpes på apotek. 

Anonymkode: cc941...337

Skrevet

Jeg prøvde utligne under vann en gang... det smalt til i øret mitt, og jeg ble skikkelig kvalm. Etter det har jeg aldri klart utligne igjen.

Anonymkode: 4c441...f55

Skrevet
Hulderen skrev (4 timer siden):

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Holder for nesa og blåser, og da kommer det en ulende lyd. Lenge trodde jeg den lyden bare var i mitt hode, helt til jeg hørte andre kommenteree den 😅

Anonymkode: 34e04...1e6

Om jeg gjør det disse to gjør sprenger jeg trommehinnen, blir kvalmen og det hele blir verre: sånn typ strikkepinner inn i hjernen vondt..

Ortrivin, øreplugger, rinexin og paracet på forhånd om jeg skal langt, seabands på... Men altså alfa og omega er ørepluggene og ortrivin.

Anonymkode: 2ae8b...3ad

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan få vondt om jeg er forkjølet, og merker det spesielt på vei ned. Da går det enten ut over ørene, eller jeg får et ubehagelig trykk rett over nesen. Hos meg hjelper nesespray og tyggegummi. Om jeg er frisk merker jeg ingenting. 

Skrevet

Ja, opplever dette. Grusomt vondt. Kan absolutt ikke fly om jeg er forkjølet. Bruker Earplanes ørepropper, Rinexin tabletter, nesespray og tygger tyggis. Har funnet en god teknikk for å utligne ved å bevege kjeveleddet på en eller annen måte. Tar også litt Paracet/Ibux, just in case. Alt dette hjelper litt, så til sammen blir det tolererbart.

Anonymkode: c43fc...ea8

• Nyttig 1
Skrevet

Ja! "Tygger" og gjesper. Prøvd tyggis, men funker ikke så bra. Beveger kjeven uten selv om det ser koko ut.

Anonymkode: aee68...76b

Skrevet

Jeg gjesper og tygger tyggegummi når vi starter nedstigning.

Anonymkode: aca8a...718

Skrevet

Tygge, gjespe og svelge hjelper meg.

Anonymkode: 15e0a...91a

Skrevet

Pleier å ha tyggis, som jeg tygger ved take off og landing. Et par uker før avreise tar jeg øreskyll hos legen for å få ut ørevoks 

AnonymBruker
Skrevet

gjespe og svelge. får ikke alltid vondt. noen ganger "plopper" det av seg selv så jeg ikke må utligne. har reist tett i nesen et par ganger, er et helvete. 

Anonymkode: e8961...9d4

AnonymBruker
Skrevet

Ørepropper fra apoteket, som foreslått over, fungerer svært godt! Har flydd med bihulebetennelse både med og uten, og det er himmel og helvete! Anbefales hvis du har problemer med å utligne trykket.

Anonymkode: 7e571...d9c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en overraskende positiv bivirkning etter å ha fjernet mandlene. Var veldig plaget med smerter og skikkelig bomullshode i nesten et døgn etter hver flytur. Dette ble borte da mandlene ble fjernet.

Anonymkode: 67061...ead

Skrevet

Jeg sliter ved lange flyreiser, med ekstremt tørre slimhinner. Når air condition har tørket flyet sykt for fuktighet. Olje nesespray hjelper kun litt. Sliter andre med det?

Jeg har heldigvis ikke vært så plaget med propper. Men gjør som andre her med tygges og gjesping 

AnonymBruker
Skrevet
Skogkatten skrev (På 27.9.2025 den 15.34):

Jeg kan få vondt om jeg er forkjølet, og merker det spesielt på vei ned. Da går det enten ut over ørene, eller jeg får et ubehagelig trykk rett over nesen. Hos meg hjelper nesespray og tyggegummi. Om jeg er frisk merker jeg ingenting. 

Det er en grunn for at de som jobber i luften ikke skal på jobb ved forkjølelse. Ei jeg kjenner måtte slutte som flyvertinne fordi hun neste  aldri kunne være på jobb pga ofte bihulebetennelser. 
Ved forkjølelse så tettes luftveiene og du får ikke utlignet godt nok og det kan bli svært smertefullt.

Jeg kan få skikkelig vondt i ene øret ved rask landing. Har operert i det øret og utligne er så vondt at det gjør jeg ikke. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre med nesedråper og tyggis.

Anonymkode: e4494...3b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...