Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat flyttet sammen og har ikke helt kommet igang med felles økonomi. Da vi må sette oss ned å snakke om dette. 
han tjener mye mer enn meg, men vi deler alt likt, noe jeg syns er greit. Skulle bare ønske jeg av omsorg og føle oss som et «vi» ikke satt å regnet på krona hver gang. Det må sies at han bruker mye penger på seg selv, dyre klær osv. 

Vi har bil- som han bruker til jobb og såklart i felles skap. Vi har blitt enig i at jeg betaler bensin da han står for de andre utgiftene med bilen. 

i går skulle vi fylle bensin og jeg hadde glemt kortet mitt, så han måtte bruke sitt kort, dvs 200 kr. Senere den kvelden fikk jeg Vipps krav på 200 kr og ble helt sjokkert. 

Anonymkode: c9415...04a

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor? Dette var jo avtalen. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er helt for delt økonomi, eller andre løsninger, tidlig i et forhold. 

Men smålighet har jeg aldri orket. Selv da jeg og mannen traff hverandre som studenter telte vi ikke på krona, men dro kortet litt om hverandre... Husker selv første helgeturen. han tok hotell, jeg tok fly, fly var en del dyrere - han trakk stort sett kortet på mat. 

Nå har vi vært sammen i en årrekke, og har ikke hatt en eneste krangel om økonomi. 

Jeg tror faktisk et vippskrav på 200 hadde vært en dealbreaker for meg. 

Anonymkode: d7b5f...622

• Liker 29
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det må sies at han bruker mye penger på seg selv

Omg, psykisk vold. Dette er penger du skal ha

Anonymkode: ec2cd...3b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Omg, psykisk vold. Dette er penger du skal ha

Anonymkode: ec2cd...3b2

Hvorfor det?

Skrevet

Fordi det er 200 kroner og de er i et forhold. Skal de aldri kunne betale noe for hverandre? 

Dette hadde ikke vært et alternativ for meg ts, hvis ikke partneren bryr seg nok om meg til å tenke at han ikke vil jeg skal snu på krona så ønsker jeg ikke å være med ham. Det handler om omsorg

For meg betyr andre ting i livet mer. 

Anonymkode: d2dbc...832

• Liker 8
Skrevet
Traktor skrev (Akkurat nå):

Hvorfor det?

Det var nok ironi. 

Mulig du opplever det som smålig, TS, men det er i tråd med det dere har avtalt. Er du en som «alltid» glemmer kortet? Og kan du ikke betale med mobilen - den har du sikkert alltid med deg

Anonymkode: 5fdb4...b9a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har akkurat flyttet sammen og har ikke helt kommet igang med felles økonomi. Da vi må sette oss ned å snakke om dette. 
han tjener mye mer enn meg, men vi deler alt likt, noe jeg syns er greit. Skulle bare ønske jeg av omsorg og føle oss som et «vi» ikke satt å regnet på krona hver gang. Det må sies at han bruker mye penger på seg selv, dyre klær osv. 

Vi har bil- som han bruker til jobb og såklart i felles skap. Vi har blitt enig i at jeg betaler bensin da han står for de andre utgiftene med bilen. 

i går skulle vi fylle bensin og jeg hadde glemt kortet mitt, så han måtte bruke sitt kort, dvs 200 kr. Senere den kvelden fikk jeg Vipps krav på 200 kr og ble helt sjokkert. 

Hvem eier bilen?

Anonymkode: 3c23d...098

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Forøvrig er der mer rederlig med en prosentvis fordeling ift regninger etter lønn for at alle skal ha det fint i forholdet. Så 50/50 hadde ikke vært et alternativ for meg heller, uansett hvem som tjener mest.

Anonymkode: d2dbc...832

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva slags fordeling er dette?
Han bruker bilen til jobb HVER DAG, men du må betale bensinen?

Anonymkode: 6f354...46f

• Liker 25
  • Nyttig 12
Skrevet

De 200 kronene er så utrolig mye mer enn penger. 
Det er et tegn på fellesskap, omsorg, støtte og et «vi». 
At man unner hverandre små ting i hverdagen. 
At man stiller opp for hverandre, er rause og på giversiden. 

Tenker dette er noe dere må ta en prat om med en gang så det ikke får lov til å ødelegge mer. Nå har det allerede skapt vonde følelser.  
Ta det mens det er ferskt. 

Det snakkes mye om at noen damer er «gold diggers». Jeg tror dette i stor grad handler om at kvinner i langt større grad enn menn har behov for trygghet. Og i dagens samfunn er penger trygghet. 
Kanskje disse 200 kr faktisk ubevisst gir deg en følelse av utrygghet? 
En følelse av at «Han har ikke ryggen min når det trengs»

Gå dypere inn i hva dette med økonomi faktisk symboliserer for deg, og ta snakker ut fra det. 

Anonymkode: bd700...766

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var nok ironi. 

Mulig du opplever det som smålig, TS, men det er i tråd med det dere har avtalt. Er du en som «alltid» glemmer kortet? Og kan du ikke betale med mobilen - den har du sikkert alltid med deg

Anonymkode: 5fdb4...b9a

Jeg hadde såklart betalt om jeg hadde mulighet den ene gangen jeg glemte kortet- poenget er følelsen av «vi» og at den ene gangen går det vel greit fra hans side. 

Skrevet

Dette er ikke ett forhold, det en transaksjon. Han betaler deler av utgifter i bytte mot sex.

Anonymkode: 9badc...4a4

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg kjøpte bil til ekskona (dvs vi hadde to biler hvor vi brukte én hver - tilsammen 750.000). Likevel tikket det støtt og stadig inn vippskrav på småting til ungene, både klær til 3-400 kr men også paracet og  sårsalve til 30-40kr.

Noen har bare null økonomisk forståelse, og ikke minst respekt for partneren.

Anonymkode: d099a...983

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er smålig.  Han tjener mye mer enn deg, så han kunne spandert de to hundre kronene på deg.

Det er ikke så veldig hyggelig når en i forholdet tjener mer, og ikke vil bruke noe på partneren sin. Hvis man er samboer og glad i hverandre, unner man hverandre ting og spanderer innimellom fordi man bryr seg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor det? Du er jo den som skal betale bensinen, mens han betaler resten av bilkostnadene. Det er en ganske grei deal det, spørs selvsagt på hvor mye som kjøres.

Ved å henge deg opp i dette er det jo DU som lager styr ut av det og teller kroner.

Anonymkode: cc903...1d8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
FrkSolsikke skrev (Akkurat nå):

Ja, det er smålig.  Han tjener mye mer enn deg, så han kunne spandert de to hundre kronene på deg.

Det er ikke så veldig hyggelig når en i forholdet tjener mer, og ikke vil bruke noe på partneren sin. Hvis man er samboer og glad i hverandre, unner man hverandre ting og spanderer innimellom fordi man bryr seg. 

Men når man er samboer og glad i hverandre, så respekterer man selvsagt avtaler man har inngått i fellesskap.

Anonymkode: cc903...1d8

• Nyttig 1
Skrevet
Traktor skrev (27 minutter siden):

Hvorfor? Dette var jo avtalen. 

Er du så rigid men ikke ser grånyanser i en avtale? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Du klager over at han forholder seg til inngått avtale og du finner det nødvendig og relevant å trekke fram at han bruker mye penger (sine egne, etter å ha betalt sin del av felles utgifter etter avtalen) på seg selv - det tyder jo på at du heller ikke har et raust og uanstrengt forhold til penger... Hvordan er han med andre utlegg som ikke er avtalefestet - middager ute, spontane innfall, uplanlagt ting?

Anonymkode: 85d6e...996

• Nyttig 2
Skrevet

Er dette aller første gangen du "glemmer" kortet ?

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...