Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skulle gjerne hatt inn et kjølerom i denne planløsningen.

Noen som har tips?

Tar også i mot andre tips til endring av planløsning.

Skal uansett ta vekk soverom og ta med til stue!

Endret av *MissS*
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ingen umiddelbar lur plassering av et kjølerom. Så vidt jeg vet bør de ikke plasseres inntil en yttervegg.

Men du kan ikke velge et kjølehjørne da? Det vil jo passe perfekt inn i innredningen og det er plass til gansek mye i et slikt.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Som jeg ser det, er ikke lett å plassere kjølerom her, jeg synes det er et poeng at dert er direkte inngang fra kjøkken. Men en annen ting du bør tenke over, er om dere trenger et helt kjøleROM... Mine foredre har det, men det er utrolig sjelden man trenger så stor plass... noen venner har bygget et litt større "skap" i kjøkkenet, som er stort ok til å gå inn i, men det er ikke et eget rom, liksom. Mer på størrelse med disse kjølehjørnene. (Men ikke i hjørne). Selv har jeg et ekstra kjøleskap i en bod i tillegg til et i kjkkenet, og synes det holder lenge.

Lykke til med planlegging!

Gjest gjest1
Skrevet

Må du ha fullstendig kjølerom til å gå inn i?

Med et såpass stort kjøkken bør du i alle fall kunne få plass til et stort kjølehjørne uten å flytte vegger.

Alternativt (hvis veggene kan flyttes) kan du ta litt av kjøkkenet, litt av garderoben og litt av stua og bygge kjølerommet i forlengelsen av kjøkkenbenken. Ulempen er da at du må gå gjennom hallen og vaskerommet for gå gå på toa.

Et tredje alternativ kan være å bytte om på vaskerom og teknisk rom/toalett (Hvis teknisk rom er OK kan det brukes som "mellomgang") og bruke hele garderoben som kjølerom.

Av egen erfaring ville jeg gått for den mest kompakte løsningen med kjølehjørne. Der har du utrolig god plass pr kvadratmeter, og mindre volum å kjøle ned. Du får sjelden eller aldri fylt opp et helt kjølerom.

Skrevet

Trenger ikke et diiigert kjølerom nei, men litt større enn kjølehjørne, et du får gått inn!

Gjest Gjest
Skrevet

Hall/trapp og garderobe tar jo veldig stor plass, nesten 20m2. Kan det være en løsning å droppe garderoben, legge vaskerom og wc i samme rom (evt endre løsning på dør) og dermed frigjøre garderobe som kjølerom?

Gjest gjest1
Skrevet

-Eller slå sammen vaskerom og WC og bruke WC-rommet som kjølerom?

Skrevet

Flytt vegg mellom kjøkken og stue nærmere pipe, da kan døra fra garderoben til kjøkkenet flyttes litt også. Flytt wc til hallen "mellom" vaskerom og hovedinngang. Da kan dere ha kjølerom der wc opprinnelig skulle være (men litt større enn wc). Hallen blir litt mindre, men dere har jo en garderobe til å henge fra dere klær. Dessuten kan det bli noe trangt mellom wc og garderobe.

Skrevet

WC plasseres der garderoben er og dagens WC gjøres om til kjølerom. Den benkeplassen du mister pga. døren til kjølerommet kan erstattes av høyskap på veggen mot stuen. Men denne løsningen gjør at du må gå gjennom stua for å komme til kjøkkenet.

Hilsen Lille meg

Gjest Gjest
Skrevet

Dropp for all del ikke garderobe for å få kjølerom.

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet

Du skrev at dere skal ta vekk soverommet å forlenge stuen,

kan dere ikke da ha wc der litt av soverommet er? Å ha kjølerommet der wc er?da beholder du garderoben...

Kan også legge til bittelitt av garderoben til kjølerommet...

Gjest Gjest
Skrevet

Teknisk rom på 2,8 m2 er vel ikke nødvendig?

Dette er bare en hype.

Kan du omdisponere noe av den plassen?

Skrevet

Bruk wc til kjølerom. Flytt wc til yttervegg ved siden av vaskerom. Ta vekk døren til soverommet/nye delen av stuen og ha garderobeskap på den veggen. :kgblunk:

Ser forresten veldig stilig ut. Går det an å få se resten av planløsningen??? :kys_2:

Gurken

Skrevet

Slå sammen toalett og vaskerom så får du et lite kjølerom der toalettet er i dag. Bruk skyvedør til å skille mellom toalett og vaskerom. Du trenger ikke så stort vaskerom, men det vil gjøre utrolig mye for toalettet å få litt større plass. Vi fikk inn et helt bad ekstra ved å skille på den måten, og unngikk det trange toalettet.

Ellers synes jeg stua di er stor nok. Ville definitivt ikke tatt bort hele soverommet. Ta heller litt og bruk resten som bod. Bodplass kan du IKKE få nok av!

Teknisk rom bør nok minst være såpass som det dere har der, hvis dere skal ha varmtvannsbereder og alt slikt noe der.

Fru Nitha

Gjest Gjest
Skrevet
Teknisk rom bør nok minst være såpass som det dere har der, hvis dere skal ha varmtvannsbereder og alt slikt noe der.

Fru Nitha

Varmtvannsbereder bygges helt fint inn i et hjørneskap i vaskerom e.l. Sikringsskap bygges helt fint inn i et skal i et eller annet rom. Eventuelle rør til vannbåren varme bygges helt fint inn i et skap i ett eller annet rom. Et eget teknisk rom har for mye dødplass i form av plass på gulvet til at det har noe for seg.

Men som jeg skrev lenger opp - det er det som en in nå for tiden og da har jo alle plutselig behov for det. :ler:

Skrevet

Ja, teknisk rom er sikkert ei motegreie du :ler2:

Vi har dobbeltmantlet bereder og vannbåren varme fra to etasjer. Det blir et pent møbel i et rom med lavt tak...

Dertil kommer stort sikringsskap, sentralstøvsuger og dessuten masse bodplass til for eksempel klesvask og hyllereoler.

Tro meg, det er kjekt å ha eget teknisk rom.

Fru Nitha

Skrevet

Teknisk rom blir nok værende ja!

Skal ha vannbåren varme sånn som Nitha + sentralstøvsuger.

Fryseren skulle jeg hatt inn et sted også, så det tekniske rommet blir!

Men fikk ei ny tegning der alt er snudd om, alt ble bedre så går for den.

Har desverre ikke bilde tilgjenglig.

Takk for tips alle sammen! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, teknisk rom er sikkert ei motegreie du :ler2:

Vi har dobbeltmantlet bereder og vannbåren varme fra to etasjer. Det blir et pent møbel i et rom med lavt tak...

Dertil kommer stort sikringsskap, sentralstøvsuger og dessuten masse bodplass til for eksempel klesvask og hyllereoler.

Tro meg, det er kjekt å ha eget teknisk rom. 

Fru Nitha

Da er det teknisk rom OG bod - det er noe helt annet, eller rett og slett det som før kaltes bod, men fint skal det være. :ler:

Når det gjelder hva som er pene møbler eller ikke, så synes jeg ikke det spiller noen rolle så lenge de er inne i skap. ;)

Når det gjelder rom med lav takhøyde, så synes jeg det er en uting - derfor modererer jeg meg til å si at alle rom med lav takhøyde bør være boder, eller teknisk rom for de som liker å sjonglere med ord.

Gjest Binna
Skrevet
Da er det teknisk rom OG bod - det er noe helt annet, eller rett og slett det som før kaltes bod, men fint skal det være. :ler:

Når det gjelder hva som er pene møbler eller ikke, så synes jeg ikke det spiller noen rolle så lenge de er inne i skap.  ;)

Når det gjelder rom med lav takhøyde, så synes jeg det er en uting - derfor modererer jeg meg til å si at alle rom med lav takhøyde bør være boder, eller teknisk rom for de som liker å sjonglere med ord.

Hmm, ja det høres jo veeeldig plassbesparende ut :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet
Hmm, ja det høres jo veeeldig plassbesparende ut :forvirret:

Det var en input i forhold til det Nitha skrev. ;)

Jeg synes lav takhøyde er en uting, og ikke brukbart til annet enn boder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...