Gå til innhold

Utleie og kort frist for overtakelse.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på utleieboliger, og ser at mange har visning uken før man kan flytte inn.

Feks: På én leilighet er det visning 7 oktober, med innflytting uken etter, altså den 15.

Folk har jo vanligvis oppsigelse på 3 mnd og det blir dyrt med doble husleier.

Er dette vanlig?

Anonymkode: 730f2...3e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at det i mange tilfeller betyr at leiligheten er tilgjengelig fra den datoen, ikke at det er forventet og tvungen overtakelse da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (16 minutter siden):

Jeg vil tro at det i mange tilfeller betyr at leiligheten er tilgjengelig fra den datoen, ikke at det er forventet og tvungen overtakelse da. 

Men man må betale leie fra den datoen, hvis man ønsker å leie den regner jeg med?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

De to siste gangene jeg flyttet var det en nervepirrende periode fra oppsigelsen var gitt til jeg hadde ny bolig å flytte inn i, nettopp fordi leiligheter var lagt ut med kort overtagelsesfrist. Ikke så kort som en eller to uker, da. De fleste lå på en mnd. 

Anonymkode: aa1b6...e3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men man må betale leie fra den datoen, hvis man ønsker å leie den regner jeg med?

Ts

Det kan du jo forhandle med utleier om. Hvis det er andre aktuelle leietakere som vil overta fra den datoen vil du jo sannsynligvis miste den, men det er uansett lov å forhøre seg. Litt overlapp må man nok uansett regne med når man bytter bolig, det gjelder jo ofte ved salg/kjøp også.

Anonymkode: 0da57...b9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som leier, har hatt omvendt inntrykk; at overtakelsestiden er for lang. De har hatt akutt behov for å leie «akkurat nå» av ulike grunner, f.eks samlivsbrudd. 

jeg har selv ingen erfaring med leiemarkedet, men jeg kan tenke meg at mange som leier er de som skal flytte hjemmefra for første gang, som skal flytte ut av kollektiv, står i samlivsbrudd osv., og at det derfor er attraktivt med korte frister. 
et annet poeng er at oppsigelsen ofte er tre måneder, og når huseier har sagt opp leieavtalen kan det ta tid å finne ny leiebolig, og korte frister er derfor ettertraktet. Det er i allefall det jeg har observert rundt meg av de som leier

Anonymkode: 8e23f...306

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...