Gå til innhold

Alle må jobbe lenger, men hvor skal alle jobbe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser en tendens til at mange arbeidssteder- både offentlige og private- foretrekker å ansette unge mennesker, helst  under 40. Selv drar jeg meg mot 50 og sliter med å få meg jobb. Jeg mistenker at dette skyldes digitaliseringen og at mange arbeidsgivere antar at folk over 40 ikke evner å lære seg det som de yngre har "fått inn med morsmelka". Sies at vi alle må regne med å jobbe lenger-gjerne til rundt 70 år. Men hvor i all verden skal man jobbe når "ingen" vil ansette noen godt voksne? 

Anonymkode: 255a4...e6a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du jobbet med før da? Jeg tenker at det er naturlig at man opparbeider seg en kompetanse, erfaring og kontaktnett oppigjennom et langt arbeidsliv som arbeidsgivere setter pris på, og at man dermed blir mer attraktiv som 50-åring enn som 30 åring. Ihvertfall er det sånn i vår bransje.

Men ja, jeg har også jobbet på steder der folk over 30 var uønskede. Det var fordi jobben krevde effektivitet og rask reaksjonsevne.

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt uhørt å ekskludere folk som 20-22 år igjen av arbeidslivet.  

Anonymkode: c458e...9a5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke jobbe lenger. Resultatet av denne politikken vil bli flere sykemeldinger og folk blir ufør. Det blir dyrt for samfunnet i stedet for at man kan gå av på 65-67 år og la de unge overta. Det vil ikke fungere at folk skal jobbe 100 prosent til de er 70 år. Noen kanskje men flertallet ikke. 

Anonymkode: 3ee94...909

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skal ikke jobbe lenger. Resultatet av denne politikken vil bli flere sykemeldinger og folk blir ufør. Det blir dyrt for samfunnet i stedet for at man kan gå av på 65-67 år og la de unge overta. Det vil ikke fungere at folk skal jobbe 100 prosent til de er 70 år. Noen kanskje men flertallet ikke. 

Anonymkode: 3ee94...909

Det kommer omlegging av både ufør og pensjonsordninger, det er jeg helt sikker på. En av de tingene som må reforhandles er afp, der man potensielt straffes for å bytte jobb i 55-års alder. Det kommer til å være stor økonomisk forskjell for hvert år etter 66 man står i jobb, så om man ser for seg å ha en ok romslig økonomi og slutte å jobbe før 70 vil man være avhengig av å ha planlagt og spart opp selv fra ganske tidlig, så man kan utsette pensjonsuttaket (eller ta det ut og reinvestere selv). 

Skrevet

Jeg kjenner mange på 50+ som har fått ny jobb - noen av dem er blitt headhuntet. 

Jeg tror mange arbeidsgiverere foretrekker folk som er ferdig med småbarnsfasen med mye sykt barn-fravær. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner mange i både 50- og 60-åra som har fått ny jobb :) Jeg fikk ny jobb da jeg var 49 år. Men så har jeg sørget for å holde meg relevant, oppdatert, tatt videreutdanninger mm. 

Anonymkode: 84cf0...e21

AnonymBruker
Skrevet

Skal jobbe der jeg jobber nå. Har ikke tenkt å bytte jobb når jeg er 60

Anonymkode: aafbd...204

AnonymBruker
Skrevet

Skal hjemmetjenesten jobbe til de er over 70 år så må rengjøring av bolig vekk fra listene. Å vaske 2-3 boliger pr dagvakt er belastning i seg selv. Pluss vi har dusj, stell, varme mat, levere medisiner utenom. Har over 20 år igjen i arbeidslivet og utdannet meg ikke til rengjøringsoperatør, likevel vasker vi. Sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeider. 

Anonymkode: de3d3...375

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (6 timer siden):

Hva har du jobbet med før da? Jeg tenker at det er naturlig at man opparbeider seg en kompetanse, erfaring og kontaktnett oppigjennom et langt arbeidsliv som arbeidsgivere setter pris på, og at man dermed blir mer attraktiv som 50-åring enn som 30 åring. Ihvertfall er det sånn i vår bransje.

Men ja, jeg har også jobbet på steder der folk over 30 var uønskede. Det var fordi jobben krevde effektivitet og rask reaksjonsevne.

Jeg har jobbet innen helsevesenet. Det er for tungt. Ønsker en administrativ jobb. Jeg har masse kompetanse, 4 års høyere utdanning, men sammenlignet med en 30-åring med master som er god på å selge seg selv, kommer jeg alltid til kort. 

Anonymkode: 255a4...e6a

AnonymBruker
Skrevet

Folk over 40 som sliter med digitalisering 🤣🤣

dude, det som er i førtiårene i dag har også vokst opp i digitaliseringens tid😂

Anonymkode: 059b3...c0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke flere jobber av at flere jobber lengre, så det er en taktikk som er dømt til å mislykkes. Det er heller ingen incentiver for å stå lengre i jobb, når mye av lønna ryker i skatt. Mange kommer til å gå av uansett for egen regning. 

Anonymkode: 575b3...dfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen kan jobbe til de er 70. Det kommer til å bli mange flere sykemeldinger pga reelle fysiske og psykiske helseutfordringer, og det vil føre til at de fleste unge kommer til å gå inn i deltidsvikariater fremfor 100% fast stilling i starten av arbeidslivet. Sånn er det jo også nå, hvor de fleste lærere begynner som vikarer, for eksempel. 

Anonymkode: 30bdc...2d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...