Gå til innhold

Er det trygt å la barna vokse opp i Oslo ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bor i et villastrøk i typisk vestkant-område med barn på 11 og 13 år. De er født og oppvokst her, og har alltid stortrivdes (sier til og med ting som «jeg skjønner ikke hvorfor ikke bare ALLE vil bo her??» - men det skyldes jo at de ikke forstår at boligprisene gjør det umulig for de fleste å bo her 😅).

Det er et veldig trygt og godt oppvekstmiljø, vi bor 5 min unna både  barneskolen og ungdomsskolen, de kan gå eller sykle til alle fritidsaktiviteter (og det finnes et enormt tilbud av ulike aktiviteter her, virkelig noe for enhver smak!) og de vokser opp i et miljø med veldig mange ressurssterke og engasjerte foreldre som alle ønsker å bidra til et godt oppvekstmiljø for barna. Stort fokus på inkludering og fellesskap - i enormt mye større grad enn hva jeg opplevde der jeg vokste opp som barn, litt utenfor Oslo, på 90-tallet. 

Vi har også gangavstand til både marka og fjorden/stranda, noe som også er en stor bonus for oss som er veldig glade i å tilbringe tid ute. 

Anonymkode: e39b1...879

Gled deg til barna dine begynner å ta kokain om 3 år 😂

Anonymkode: 0a380...0ec

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er ikke kjent med miljøet på Oslo Vest uannsett hvordan du vrir og vender på det. Fire stk i et dårlig miljø forteller ingenting om miljøet i sin helhet. Jeg kjenner mange som bor på det beryktede stedet Smestad og selv de har hatt en fin skolegang uten problemer. Klart det finnes dårlige epler, men det gjør det overalt! Marius er heller ikke oppvokst i Oslo? At du blindt kjøper og sprer rykter angående Ingrid sier SÅ utrolig mye om deg. Men for å generalisere like mye som deg så kan jeg si at det er typisk folk fra bygda!

Anonymkode: 695fd...d10

Er ikke meg du siterer men ryktene om snøjenta er jo godt kjent blant de som i Osloområdet, til og med de som ikke frekventerer disse miljøene har fått med seg dette.

Anonymkode: 5198e...865

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sannsynligvis vil barna ikke utsettes for kriminalitet, men å vokse opp i Oslo øst kan være problematisk. Det er dårlige skoleprestasjoner, mye søppel og støy, gjenger som plager barn, rasisme mot hvite og fryktkultur. 

Anonymkode: 3ad60...1c1

Brødhuer som sitter på bygda og tror og synser. Orker ikke engang svare på våset ditt.

Anonymkode: cea9f...59f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stabekk er ikke Oslo! «Er det trygt i Oslo for barn? -Nei, i Asker er de rike, på Lørenskog rånete og i Fetsund er de fattige, så jeg ville ALDRI bodd i Oslo». Bare slutt å svare, dere som ikke har peil! 
Mine barn vokser opp i Oslo (sentrum). Jeg anser det, og har erfart, at ikke bare er det trygt, de har også en meget god barndom med hjemmet sitt der.  

Anonymkode: f4f25...682

Du skjønner hva jeg mener. Høye boligpriser . Oslo - Vest:)

Anonymkode: 43ed0...3ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er ikke meg du siterer men ryktene om snøjenta er jo godt kjent blant de som i Osloområdet, til og med de som ikke frekventerer disse miljøene har fått med seg dette.

Det finnes ingen bevis annet enn at det går rykter. Da er det latterlig å late som at det er fakta og bekreftet. Folk elsker å snakke om mennesker man ikke kjenner. Jeg synes det er patetisk. 

Anonymkode: 695fd...d10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan være lurt å ta med barna dine for å hjelpe folk. At de tror at alle er godt stilt, viser bare at de ikke har noe som helst innput utenifra som kan være motvekt til all luksusen og velstanden. 

Anonymkode: a4a47...26a

De vet utmerket godt at det er forskjell på hvor god råd folk har, og at det er folk som har det både bedre og dårligere enn oss. Vi har blant annet familie som bor i enorme blokker i Groruddalen og vi har venner som bor trangt med barn i indre Oslo Øst. Vi har også vært med og arrangere middager på Fattighuset flere ganger og vi kjøper hvert år julegaver til barn som deles ut av Frelsesarmeen til barn som ellers ikke hadde fått noen.

Det at de vet at mange folk i Norge har dårlig råd, betyr likevel ikke at de vet eller forstår at vi bor i et veldig dyrt område - det ønsker jeg ikke å fortelle dem før de etter hvert blir oppmerksomme på det selv. Jeg tenker foreldre (og kanskje spesielt vi som har litt mer penger enn mange) bør unngå å fortelle barna våre at vi er rike, vi har god råd etc. Jeg ønsker ikke at de skal vokse opp og tenke at vi er «bedre enn andre» på noen som helst måte.

Skrevet

Jeg har 4 tantebarn på Oslo vest så ja, jeg er godt kjent med miljøet. Tror du det er tilfeldig at snøprinsessa ble sendt helt til Australia, eller at halvbroren hennes nå står ovenfor 32 tiltalepunkter i retten? Det er MYE råttent på Oslo vest, og kokain er like vanlig som alkohol.

Anonymkode: 54d20...1ac

Hvorfor spekulerer du i noe om mennesker du ikke kjenner? Ikke er de fra Oslo heller.

Anonymkode: 68773...c60

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke etnisk norsk selv men er født og oppvokst på østkanten i Oslo. At du tolket det som rasistisk er ikke mitt problem. Slutt og dra frem rasist kortet hver gang! 

Anonymkode: 9c0a0...c04

Du kan jo ha rasistiske holdninger selv om du ikke er etnisk norsk. 

Å si at man bør holde seg til lyse folk og holde seg unna folk fra Afrika og Midtøsten er dønn rasistisk.

Det er ikke et rasisme-kort, det er rasisme. 

Anonymkode: 36176...99e

• Nyttig 2
Skrevet

Nei! 

Anonymkode: b4186...c9a

Skrevet
SPOCA skrev (16 timer siden):

Her peker du på viktig statistikk. Organiserte kriminelle benytter seg av ungdom til å begå ran og vinningskriminalitet, og da for det meste i sentrum.  Dette fordi ungdommene ikke straffes på samme måte. senker vi kriminell lavalder, vil de rekruttere stadig yngre. Dette er et forholdsvis nytt fenomen i Norge. 
Som du skriver, så er det trygt å vokse opp i Oslo.  Men det er ikke som det var, og vi må alle være litt mindre naive og mer forsiktige når vi ferdes i sentrum. Og kanskje også være litt mer forsiktige med hva som legges ut på sosiale medier, av eiendeler og informasjon,  spesielt hvis du har barn, og dette å flashe rikdom hvis du ferdes i sentrum. Vi må bli mer bevisste på at organiserte kriminelle følger med. De jobber hele tiden med å få inn penger ved å skade andre. Og sosiale medier er viktig verktøy for dem.

Anonymkode: 9cba6...fae

Skrevet

Født og oppvokst i Oslo sentrum og hadde en flott og trygg barndom. Flyttet til groruddalen etter at jeg fikk barn og trives veldig godt. Bor riktignok i et hus/rekkehusområde på Grorud/Ammerud, men har også bodd i blokk på groruddalen tidligere. Det var trygt og uproblematisk. De som sier at det er utrygt i Oslo snakker ikke av erfaring. 

Anonymkode: 285e4...78d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så lenge du holder deg unna Holmlia, Romsås, Stovner, Vestli, Tveita, Furuset og Tøyen er du nok ganske trygg. 

Anonymkode: 0b8b7...445

Du er ganske trygg på alle de stedene du nevner og, om du ikke vanker i en kriminellgjeng eller har narkogjeld. 

Anonymkode: e4d9c...404

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Født og oppvokst i Oslo sentrum og hadde en flott og trygg barndom. Flyttet til groruddalen etter at jeg fikk barn og trives veldig godt. Bor riktignok i et hus/rekkehusområde på Grorud/Ammerud, men har også bodd i blokk på groruddalen tidligere. Det var trygt og uproblematisk. De som sier at det er utrygt i Oslo snakker ikke av erfaring. 

Anonymkode: 285e4...78d

Har bodd både i øst og i vest. Trygt og fint begge steder. Det er sosiale medier og nettet som er skremmende. Og det blør ut i virkeligheten, uansett hvor man bor. Det er der de unge er mest utrygge nå.

Anonymkode: 813f8...16b

• Liker 1
Skrevet
Mardina skrev (8 timer siden):

Vel, da får du sjekke opp i fakta-kildene dine 😊 For det du skriver er bare svada. Eller så har du aldri vært i Bergen. Jeg har vokst opp i byen og kjenner den ut og inn. 

Folk opplever ting ulikt. Jeg tror heller ikke folk fra Bergen legger merke til at alle rundt seg har utestemme , fordi de har de selv. Synes Knutsen og Ludvigsen sin « e ve te Bergen « er veldig morsom, men det er vel bare bergensere med selvironi som er enige.  
til temaet , jeg har aldri opplevd noe skummelt i Oslo i alle år jeg har bodd her. Jeg kjenner byen ut og inn. Jeg har desverre vært i Bergen, både med jobb og for og besøke venner, og der blir man jo slått ned på gaten fordi en snakker østlandsk . Det er Bergen for meg. Tipper ikke bergensere slår ned hverandre for dialekta, så det er sikkert annerledes for deg. 

Anonymkode: e4d9c...404

Skrevet

Når jeg startet på vgs så fikk jeg en jente fra Jevnaker i klassen min, og hun fortalte at mange av hennes venner derfra mente det var så utrolig skummelt på Hønefoss. Der måtte du virkelig passe deg for der var det noen som holdt på med stoff. Vi gikk ikke på skole på Hønefoss, så det er sagt men vi flira jo av dette og av de provinsielle folkene på Jevnaker som syntes en liten filleby i Norge var så skummel. 

Det er vel det samme med de som mener at alt er så utrolig skummelt i Oslo, i forhold til hva? Det er klart at der det er mange mennesker samlet vil det skje mer kriminalitet og det du hører om på nyhetene er jo kun det negative.

Anonymkode: ca101...1a5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sannsynligvis vil barna ikke utsettes for kriminalitet, men å vokse opp i Oslo øst kan være problematisk. Det er dårlige skoleprestasjoner, mye søppel og støy, gjenger som plager barn, rasisme mot hvite og fryktkultur. 

Anonymkode: 3ad60...1c1

Hvor i øst er du nå? Jeg og mine barn bor i Groruddalen, og du er mer velinformert enn meg..... Vi opplever ingen problematikk og elevene scorer jevnt over bra på nasjonale prøver f.eks. Her bør du heller rette bekymringen din mot Finmark og Østfold- om barns skoleprestasjoner er noe som opptar deg veldig. 

Anonymkode: ab4c5...5bf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du skjønner hva jeg mener. Høye boligpriser . Oslo - Vest:)

Anonymkode: 43ed0...3ab

Nei, hva mener du? At Stabekk har dyre boliger, derfor er det relevant i en tråd som handler om å vokse opp trygt i Oslo? 

Anonymkode: f4f25...682

• Liker 1
Skrevet

Oslo og byer har sine utrygge sider, men jeg vet ikke om råkjøring og hjemmebrent er spesielt tryggere på landsbygd/mindre tettsteder heller.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det vises i prøvene fra kloakken ja 😅

Ytre østkantsungdommen selger, vestkanten kjøper og bruker.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bor i et villastrøk i typisk vestkant-område med barn på 11 og 13 år. De er født og oppvokst her, og har alltid stortrivdes (sier til og med ting som «jeg skjønner ikke hvorfor ikke bare ALLE vil bo her??» - men det skyldes jo at de ikke forstår at boligprisene gjør det umulig for de fleste å bo her 😅).

Det er et veldig trygt og godt oppvekstmiljø, vi bor 5 min unna både  barneskolen og ungdomsskolen, de kan gå eller sykle til alle fritidsaktiviteter (og det finnes et enormt tilbud av ulike aktiviteter her, virkelig noe for enhver smak!) og de vokser opp i et miljø med veldig mange ressurssterke og engasjerte foreldre som alle ønsker å bidra til et godt oppvekstmiljø for barna. Stort fokus på inkludering og fellesskap - i enormt mye større grad enn hva jeg opplevde der jeg vokste opp som barn, litt utenfor Oslo, på 90-tallet. 

Vi har også gangavstand til både marka og fjorden/stranda, noe som også er en stor bonus for oss som er veldig glade i å tilbringe tid ute. 

Hvor på Oslo vest har man gangavstand til både  marka og fjorden/stranda? Spør fordi jeg er genuint nysjerrig.

Anonymkode: 39584...3e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...