Gå til innhold

Er det trygt å la barna vokse opp i Oslo ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bor i et villastrøk i typisk vestkant-område med barn på 11 og 13 år. De er født og oppvokst her, og har alltid stortrivdes (sier til og med ting som «jeg skjønner ikke hvorfor ikke bare ALLE vil bo her??» - men det skyldes jo at de ikke forstår at boligprisene gjør det umulig for de fleste å bo her 😅).

Det er et veldig trygt og godt oppvekstmiljø, vi bor 5 min unna både  barneskolen og ungdomsskolen, de kan gå eller sykle til alle fritidsaktiviteter (og det finnes et enormt tilbud av ulike aktiviteter her, virkelig noe for enhver smak!) og de vokser opp i et miljø med veldig mange ressurssterke og engasjerte foreldre som alle ønsker å bidra til et godt oppvekstmiljø for barna. Stort fokus på inkludering og fellesskap - i enormt mye større grad enn hva jeg opplevde der jeg vokste opp som barn, litt utenfor Oslo, på 90-tallet. 

Vi har også gangavstand til både marka og fjorden/stranda, noe som også er en stor bonus for oss som er veldig glade i å tilbringe tid ute. 

Anonymkode: e39b1...879

Jaja, vent og se til de når videregående. Da har de nok glemt hva inkludering er når de sitter der og sorterer sine klassekamerater etter vekt, pappas inntekt, hvor stort hus og hvor mange hytter de har. For vi kan jo ikke menge oss med undermenneskene som har jakke til bare 1000 kr og veske som ikke er ekte LV - de får ikke bli med på bussen eller sitte med oss i kantina. 

Anonymkode: ce6dc...d3f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Anbefaler deg å se serien skolebytte.

Vestkantungdom fester mer, drikker mer, tar masse kokain, har hjemmefester når mamma og pappa er på hytta. 

Husk også at folk sjeldent bæsjer i eget reir.

Heller det enn at barna mine skal bli kriminelle. HIlsen som er født og vokst opp på østkanten i Oslo.

Anonymkode: 9c0a0...c04

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bor du i Oslo? 

Anonymkode: f4f25...682

Ja. og Jeg opplever oslo som trygt. 

Anonymkode: 71489...b74

Skrevet

Jeg har jobbet i diverse akuttmottak rundt om i landet inkl i Oslo (Ahus og Ullevål). Min opplevelse er at forekomsten av rus- og voldsproblematikk hos unge (intoxer, traumer knyttet til rus) er problemer som eksisterer i absolutt alle byer, og relativt til befolkningsstørrelsen opplever jeg at det er større pågang i mindre byer (feks i Grenland). Dette er mitt inntrykk hvertfall.

Har forøvrig vokst opp og bodd sentralt på  Oslo vest mesteparten av livet. Som ung kvinne har jeg aldri opplevd ubehagelige situasjoner i byen min, eller ruspress i oppveksten. Kunne ikke tenkt meg et bedre sted å bo☺️

Anonymkode: aa6a3...452

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Heller det enn at barna mine skal bli kriminelle. HIlsen som er født og vokst opp på østkanten i Oslo.

Anonymkode: 9c0a0...c04

Det er områder med dårlig miljø overalt. Om det så er fotballbanen på Mortensrud med sitt narkotikasalg eller Nordseter skole der 30 % blir mobbet. Særlig sistnevnte vil jeg anta stemmer ganske godt med opplegget på Oslo vest, gjør det ikke det? Tenk at din verdi ligger i hvor mye penger du (pappaen din) har, hvor du har været på ferie, hvilken bil du har, hvor stort huset ditt er, hvordan du ser ut og hvor gode karakterer du får. Om noe er det vel ødeleggende for selvtilliten og den psykiske helsa å alltid sammenligne og bli sammenlignet med andre? Her har vi familie på vestkanten der barna i klassen ble mobbet for å ha med matpakke og fordi de bare hadde én hytte liksom - for det er jo undermennesker må vite.

Men klart, Oslo vest er jo mye bedre enn øst siden alle blir kriminelle på feil side av Akerselva. 

Jeg tror en nål egentlig er et av de viktigste verktøyer for folk på beste vestkant. Da kan de prikke hull på bobla si. De mener veldig mye om alle andre men har jo aldri kjørt med t-banen forbi Majorstua selv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ville aldri flyttet til øst i Oslo med barn. Lærerne sliter i alle klassene sier de fordi de blir slått ned av flere elever og at flesteparten av elevene kan heller ikke norsk og det går veldig ut over de få normale elevene. Bare å google. . Flytt til Oslo vest eller litt ut av byen …

Anonymkode: ca724...38c

Hehehehehehehehehehehehehehehehe.

Og ikke glem at Oslo skolen bare scorer høyest fordi alle dummingene på Oslo øst ikke får være med når det er nasjonale prøver. 

Nei huff for et høl aka Oslo øst - 400000 mennesker (eller aper?) som er kriminelle alle som en, som ikke snakker norsk, der alle barna har adhd, ikke eier folkeskikk og sparker og slår og skriker på skolen og der man bare overlever om man har med kniver, pistoler og knokejern når man skal bevege seg ut hjemmefra. For et fælt sted, kanskje vi skulle gjerdet inn hele greia?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja .. så lenge du på vestkanten så er det helt safe.

Anonymkode: dc49a...9e6

Nice try. På vestkanten bader de i kokain og gutta koser seg med sovevoldtekter fra de er 14-15 år. 

Anonymkode: 54d20...1ac

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nice try. På vestkanten bader de i kokain og gutta koser seg med sovevoldtekter fra de er 14-15 år. 

Alvorlig talt 🙄 Tror du virkelig på dette selv? At dette er en standard oppvekst for en 14-15-åring på vestkanten?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bor i et villastrøk i typisk vestkant-område med barn på 11 og 13 år. De er født og oppvokst her, og har alltid stortrivdes (sier til og med ting som «jeg skjønner ikke hvorfor ikke bare ALLE vil bo her??» - men det skyldes jo at de ikke forstår at boligprisene gjør det umulig for de fleste å bo her 😅).

Det er et veldig trygt og godt oppvekstmiljø, vi bor 5 min unna både  barneskolen og ungdomsskolen, de kan gå eller sykle til alle fritidsaktiviteter (og det finnes et enormt tilbud av ulike aktiviteter her, virkelig noe for enhver smak!) og de vokser opp i et miljø med veldig mange ressurssterke og engasjerte foreldre som alle ønsker å bidra til et godt oppvekstmiljø for barna. Stort fokus på inkludering og fellesskap - i enormt mye større grad enn hva jeg opplevde der jeg vokste opp som barn, litt utenfor Oslo, på 90-tallet. 

Vi har også gangavstand til både marka og fjorden/stranda, noe som også er en stor bonus for oss som er veldig glade i å tilbringe tid ute. 

Det kan være lurt å ta med barna dine for å hjelpe folk. At de tror at alle er godt stilt, viser bare at de ikke har noe som helst innput utenifra som kan være motvekt til all luksusen og velstanden. 

Anonymkode: a4a47...26a

• Liker 2
Skrevet

De fleste Oslo-folk kommer seg trygt gjennom oppveksten.

Anonymkode: dbbc1...b11

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er områder med dårlig miljø overalt. Om det så er fotballbanen på Mortensrud med sitt narkotikasalg eller Nordseter skole der 30 % blir mobbet. Særlig sistnevnte vil jeg anta stemmer ganske godt med opplegget på Oslo vest, gjør det ikke det? Tenk at din verdi ligger i hvor mye penger du (pappaen din) har, hvor du har været på ferie, hvilken bil du har, hvor stort huset ditt er, hvordan du ser ut og hvor gode karakterer du får. Om noe er det vel ødeleggende for selvtilliten og den psykiske helsa å alltid sammenligne og bli sammenlignet med andre? Her har vi familie på vestkanten der barna i klassen ble mobbet for å ha med matpakke og fordi de bare hadde én hytte liksom - for det er jo undermennesker må vite.

Men klart, Oslo vest er jo mye bedre enn øst siden alle blir kriminelle på feil side av Akerselva. 

Jeg tror en nål egentlig er et av de viktigste verktøyer for folk på beste vestkant. Da kan de prikke hull på bobla si. De mener veldig mye om alle andre men har jo aldri kjørt med t-banen forbi Majorstua selv.

Jeg har mye familie på Vestkanten og det har ikke vært slik du beskriver i det hele tatt. Merkeklær har vært ut og vintage/bruktbutikker inn de siste årene. Det blir veldig generaliserende på samme måte som Oslo Øst beskrives. Stor forskjell på områdene i Øst og ikke alle områdene i Vest er i nærheten av slik du beskriver. Men mobbing skjer overalt. Ble selv ertet for hvilken skolesekk jeg hadde på Romerike for 20 år siden. Det har ikke noe med å være snobbete å gjøre. 

Anonymkode: 695fd...d10

Skrevet

Ser ut som de fleste som svarer i denne tråden hverken har bodd eller er oppvokst i Oslo. Enkelte har vel knapt vært i byen, og tror at Oslo er Karl Johan og Aker brygge….

Anonymkode: 68773...c60

• Liker 6
Skrevet

Spørs jo hva du sammenligner med, ethvert sted i Norge er da tryggere enn Oslo. Oslo er tryggere enn andre steder i verden,

Å velge å flytte ut på grunn av trygghet, da er du virkelighetsfjern.

Anonymkode: 5198e...865

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser ut som de fleste som svarer i denne tråden hverken har bodd eller er oppvokst i Oslo. Enkelte har vel knapt vært i byen, og tror at Oslo er Karl Johan og Aker brygge….

Jepp. Det er fascinerende, egentlig. Jeg som bor i Oslo er knapt på Karl Johan eller Aker Brygge. Det finnes så utrolig mange andre steder i byen jeg heller drar til. ;) 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Og ikke glem at Oslo skolen bare scorer høyest fordi alle dummingene på Oslo øst ikke får være med når det er nasjonale prøver. 

Nei huff for et høl aka Oslo øst - 400000 mennesker (eller aper?) som er kriminelle alle som en, som ikke snakker norsk, der alle barna har adhd, ikke eier folkeskikk og sparker og slår og skriker på skolen og der man bare overlever om man har med kniver, pistoler og knokejern når man skal bevege seg ut hjemmefra. For et fælt sted, kanskje vi skulle gjerdet inn hele greia?

For noe tull. De gjennomfører oslo prøver på skoler på østkanten. De blir ikke holdt utenfor oslo prøver. 

Det var flere ungdomsskoler på østkanten med 100% oppmøte til eksamen enn det var på vestkanten hvor elever spekulerte i karaktersnittet sitt. 

Du har tydeligvis null kunnskap om hvordan det er å bo på østkanten i Oslo. 

Anonymkode: 7b7f4...67a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dette er tull. Å få fritak fra prøver gjelder kun elever med vedtak. Du får ikke fritak fra prøvene bare fordi elevene skulle ha minoritetsspråklig bakgrunn. Elever med f.eks ITO kan få fritak, men det skal litt til.

Jeg skal snart ha kartleggingsprøver med mine tredjeklassinger, og selv elever som er nyinnflyttet som flyktninger må ta kartlegging i matematikk. De får fritak i norsk, siden de ikke kan språket overhodet, men de tar altså f.eks prøven i matte. Man får ikke fritak bare fordi du tror det er slik.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Alvorlig talt 🙄 Tror du virkelig på dette selv? At dette er en standard oppvekst for en 14-15-åring på vestkanten?

Jeg har 4 tantebarn på Oslo vest så ja, jeg er godt kjent med miljøet. Tror du det er tilfeldig at snøprinsessa ble sendt helt til Australia, eller at halvbroren hennes nå står ovenfor 32 tiltalepunkter i retten? Det er MYE råttent på Oslo vest, og kokain er like vanlig som alkohol.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det gjelder alle sånne tråder, det er folk fra utenfor Oslo som har så sterke negative tanker om Oslo. Enten de som knapt har vært der, eller de som har flyttet dit og angrer (men samtidig vil ha godene byen gir). 

Anonymkode: dbbc1...b11

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette er så ekstremt fordomsfullt! Hvem er det som sier at de «med bare én hytte er undermennesker», skjønner du ikke selv hvor stygt du snakker om oss og barna våre, vi vanlige folk som bor på Oslo vest? Du har familie der, og derfor vet du at VI mener så mye om andre men ikke tar t-banen? Det er ikke sant! 
Jeg opplever nabolaget som veldig tolerant og variert og inkluderende. Ingen kaller andre for undermennesker! Slutt å spre slik løgn! Verken vi eller ungdommene våre har noen gang sett snurten av kokain. Når vi er på forskjellige kamper rundt om i byen, er det våre barn, og kun dem, som blir ropt stygge ting etter fra motstanderlag. Aldri omvendt. 
Det er helt vanlig med venner fra andre bydeler. 
Og det er trygt.

Anonymkode: f4f25...682

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har 4 tantebarn på Oslo vest så ja, jeg er godt kjent med miljøet. Tror du det er tilfeldig at snøprinsessa ble sendt helt til Australia, eller at halvbroren hennes nå står ovenfor 32 tiltalepunkter i retten? Det er MYE råttent på Oslo vest, og kokain er like vanlig som alkohol.

Du er ikke kjent med miljøet på Oslo Vest uannsett hvordan du vrir og vender på det. Fire stk i et dårlig miljø forteller ingenting om miljøet i sin helhet. Jeg kjenner mange som bor på det beryktede stedet Smestad og selv de har hatt en fin skolegang uten problemer. Klart det finnes dårlige epler, men det gjør det overalt! Marius er heller ikke oppvokst i Oslo? At du blindt kjøper og sprer rykter angående Ingrid sier SÅ utrolig mye om deg. Men for å generalisere like mye som deg så kan jeg si at det er typisk folk fra bygda!

Anonymkode: 695fd...d10

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...