Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (7 minutter siden):

Jeg synes dette er interessante synspunkter. Hvorfor mener dere det er så selvsagt at de som tar til orde for en svært liberal innvandringspolitikk ikke har et moralsk ansvar for å selv ta del i ‘mangfoldet’ de ivrer for? 

Ser dere noen motsetning mellom å være for en svært høy innvandring fra ikkevestlige land men samtidig bare ‘trives’ blant etnisk norske? 

Fordi det kan være mange andre grunner til at de velger å bosette seg der enn innvandring. De liker huset, liker beliggenheten, kjenner folk der, kort vei til jobb osv. Kan være mange grunner som ikke har noe med politikk å gjøre.

Man er heller ikke pliktig til å følge andres meninger om hva man "bør" gjøre i sitt liv. Ditt liv, ditt valg. Mitt liv, mitt valg. Du bestemmer ikke hva slags valg jeg skal ta i livet, uavhengig av mine politiske meninger. Samme så bestemmer jeg heller ikke over ditt liv og dine valg uavhengig av dine politiske meninger.

Anonymkode: af14d...0de

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og latterliggjøring.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Moralsk ansvar for å integrere innvandrere?? Innvandrere har ansvar for seg selv som alke andre mennesker. 

Anonymkode: 94433...fa0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du mener de skal bosette seg i en slik bydel fordi at de er positive til innvandring?   Tenker det at folk som er på den mer positive siden til innvandring har lite erfaring og heller ikke interessert i høre om praktiske utfordringer de liker mer den teoretiske tanken om å redde medmennesker og alt det der. Jeg har et par slike i bekjentskaper og de er noen merkverdige skapninger for de bor i den rikeste bydelene med den hviteste og rikeste befolkningen mens de er så interessert i å redde verden og plassere de alle andre steder enn sitt eget nabolag. 

Vel jeg er ganske så nøytral kanskje mer på den negative siden om jeg må velge men altså selv hadde jeg aldri bosatt meg et sted der man har flere barn med annet morsmål enn norsk for det blir så mye tull i skolen og de norske må stå for opplæringen og det gidder jeg ikke. Når det er sagt så bor vi i en bydel der vi har rik og fattig side ved side, samme med etnisiteter og det funker greit inntil barna når en viss alder. Jo eldre de blir jo større blir motsetningene, spesielt blant de som er fattige uskolert og av annen etnisitet, det blir et kinderegg som ofte bærer med seg trøbbel. Forskjellene på etnisk norska fattig og rik blir ikke like store for vi får som oftest den samme utdanningen.

Kjenner noen som har bodd i samme nabolag i 15 år men som nå flytter på seg fordi kommunen har valgt å lage slike brakkehus for ukrainske flyktninger og det er blitt så mye bråk og tull i nabolaget. Det vil alltid bli noe uavhengig av religion og farge når kulturforskjellene blir store. 

Husker for flere år siden så pleide vi alltid å gå på et spisested på søndagen. Plutselig begynte flere amrikanere å komme på samme sted etter de hadde vært i en kirke, det ble jo klin umulig å sitte å spise der for de tok over hele stedet og alle vi som var der var av all verdens etnisiteter men når de kom så overdøvde de oss alle.

Jepp, masse digresjoner og lite fornuft som det pleier å blir men tenkte det var passende i denne tråden, hvis ikke så beklager jeg. :D 

Anonymkode: 68294...a2f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi det kan være mange andre grunner til at de velger å bosette seg der enn innvandring. De liker huset, liker beliggenheten, kjenner folk der, kort vei til jobb osv. Kan være mange grunner som ikke har noe med politikk å gjøre.

Man er heller ikke pliktig til å følge andres meninger om hva man "bør" gjøre i sitt liv. Ditt liv, ditt valg. Mitt liv, mitt valg. Du bestemmer ikke hva slags valg jeg skal ta i livet, uavhengig av mine politiske meninger. Samme så bestemmer jeg heller ikke over ditt liv og dine valg uavhengig av dine politiske meninger.

Man må selvfølgelig ikke leve i henhold til det en forfekter eller leve i tråd med egne idealer, men om en ivrer etter høy innvandring og multikultur men konsekvent ‘tilfeldigvis’ velger dette vekk i eget liv må en tåle at inkonsistensen påpekes. At vi ikke bestemmer over hverandre fremstår som en irrelevant selvfølgelighet. 

Som du sier, ditt liv ditt valg, og om avviket mellom liv og lære blir for stort stiller en seg selv i et temmelig dårlig lys. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Disse områdene med "mye mangfold" som jeg har bodd i Oslo har i realiteten like mye mangfold som en gjennomsnittlig bydel i Islamabad.

Anonymkode: 0999c...560

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å selge og komme seg bort fort som fy når MENA-folket kommer til nabolaget. Helst før markedsprisen i nabolaget går ned i verdi. 

Anonymkode: 1d0d5...2d8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (1 time siden):

Man må selvfølgelig ikke leve i henhold til det en forfekter eller leve i tråd med egne idealer, men om en ivrer etter høy innvandring og multikultur men konsekvent ‘tilfeldigvis’ velger dette vekk i eget liv må en tåle at inkonsistensen påpekes. At vi ikke bestemmer over hverandre fremstår som en irrelevant selvfølgelighet. 

Som du sier, ditt liv ditt valg, og om avviket mellom liv og lære blir for stort stiller en seg selv i et temmelig dårlig lys. 

Det er jo bare masse stråmenn og tro at dette paret TS snakker om "konsekvent tilfeldigvis velger dette vekk i eget liv". Vi vet ingenting om hvorfor de valgte å bosette seg der, så vi kan ikke uttale oss noe som helst om dem og deres moral.

Skrevet

Nei. Verre i den amerikanske byen hvor demokratene lot muslimske demokrater få flertall. Resultatet var at de sluttet med Pride-flagging osv. Den var litt ironisk...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 7.47):

Jeg er veldig positiv til innvandring. Bosatte meg for 10 år tilbake en plass med svært lite mangfold og sett gradvis mer de siste årene som jeg er veldig glad for. 
Det er hundre prioriteringer man velger etter når man ser etter et nytt sted å bo, et punkt som dette havner vel sjelden som de første selv om man synes det er en stor fordel. 

Anonymkode: 506e3...031

Jeg var positiv/ nøytral. Bodde mange år i bydeler med svært stor andel innvandrere, etterhvert spesielt mange muslimer, mangfoldet sank.

Etter disse årene jeg mere negativ, og jeg kan love deg at min høyeste prioritet nå er å bosette meg et sted som føles trygt. Dermed utgår alle mine tidligere boområder. "Hundre" andre prioriteringer får vente. 

Anonymkode: 7c72f...2f8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan bo hvor man vil, uansett hva man mener om innvandring. Jeg synes du har et veldig rart syn på dette, TS.

Anonymkode: 17756...6eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg er enig. da kan man i det minste la være å si slike ting.. det blir litt som å si at man liker fargen rødt veldig godt, men så kjøper man bare ting i blått... 

Anonymkode: d2f0e...ebd

AnonymBruker
Skrevet

hva flytter de fra? Har de bodd i et "mangfold" til nå, eller har de alltid bodd i hvite nabolag? 

Anonymkode: 618f7...ace

Skrevet

Det blir vel litt som å ha MDG klistremerker på den store amerikanske SUVen man kjører til jobb med hver dag, når det går buss... Og reiser til Asia på ferietur flere ganger i året. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal noen bestemme hvem som skal flytte hvor? Vi flyttet ut fra der vi bodde og til enebolig. Vi orket ikke "mangfoldet" lengre. Barna ble plassert på kristen privatskole.

Anonymkode: 3d7d9...72f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De har vel ikke noe mer moralsk ansvar for det enn innvandrere har for å spre seg litt mer rundt

Anonymkode: 7969f...d48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 14.12):

Jeg var positiv/ nøytral. Bodde mange år i bydeler med svært stor andel innvandrere, etterhvert spesielt mange muslimer, mangfoldet sank.

Etter disse årene jeg mere negativ, og jeg kan love deg at min høyeste prioritet nå er å bosette meg et sted som føles trygt. Dermed utgår alle mine tidligere boområder. "Hundre" andre prioriteringer får vente. 

Anonymkode: 7c72f...2f8

Nå snakket jeg om de som var positiv til innvandring som tråden handler om. Jeg trives personlig enda bedre her jeg bor nå med mer mangfold, betyr ikke at det er topp 5 prioriteringer når jeg leter etter en ny plass å bo. 

Anonymkode: 506e3...031

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 23.22):

Vi bor et sted med stor innvandring. Det går kjempebra. 

Anonymkode: 1979d...527

MashAllah! 

Anonymkode: 879db...681

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...