AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:08 #1 Skrevet fredag kl. 21:08 Etter hvert har små hunderaser blitt veldig populære, og jeg ser dem overalt. Og nå lurer jeg på om sånn generelt er disse små-rasene vanskeligere å oppdra enn andre større hunderaser? Og nå snakker jeg om normal hverdagslydighet, som f.eks god innkalling. At hunden kan gå normalt pent i bånd, og ikke bare virre hit og dit. At de de har kontakt med eieren sin, og ikke bare drar i båndet for bare å snuse på absolutt enhver tisseflekk m.m. og totalt overhører eieren sin. At de hopper opp på alle de skal hilse på osv. Ikke greier å vente på et et «vær-så-god» før de kaster seg over maten, eller hopper ut av bilen. Impuls-kontroll er totalt fraværende. Joda, jeg ser mange lydige små hunder også. Men jeg syns det er veldig mange små-hunder som har en oppdragelse som man aldri kunne latt en stor hund kunne hatt. Er småraser vanskeligere å oppdra? Eller er det bare eierne sin skyld? Anonymkode: 5b17a...0b8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:21 #2 Skrevet fredag kl. 21:21 Vi har en stor og en liten, bare 3 kilo. Den lille er 1 år og en liten umulig sak. Storehunden lærte raskt og er lydig, den lille hører ikke etter i det hele tatt. Vi prøver så godt vi kan, men må kanskje ha hjelp merker vi. De små er ofte mer bestemte og egne, ut fra vår erfaring. Anonymkode: 71ba0...45b
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 05:03 #3 Skrevet lørdag kl. 05:03 Det kommer nok mye an på både rase og individ, men mange småhunder "slipper unna" med ting man aldri ville tillatt med en større hund. Anonymkode: bd890...3f6 2
Morpheus Skrevet lørdag kl. 05:16 #4 Skrevet lørdag kl. 05:16 Hjernen følger størrelsen med resten av hunden. De største bikkjene er 20 ganger større, og har 20 ganger større hjerne.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 05:32 #5 Skrevet lørdag kl. 05:32 Jeg har hatt hunder på 92 kg og på 4 kg og har ingen problemer med å oppdra noen av dem. Det har ikke vært noe forskjell på de når det gjelder å lære og å oppføre seg. Man må være bestemt og aldri vike fra det Jeg tenker det har noe med at de små er hunder og ikke veske innhold. Anonymkode: a3017...f3c 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:38 #6 Skrevet lørdag kl. 08:38 Jeg har min minste hund noensinne nå, på ti kilo. Han slipper jo unna med mer enn mine større hunder tidligere, rett og slett fordi det ikke er noe problem. Nå har min blitt flink, men det gjør jo ikke noe om han drar i båndet. Jeg blir ikke dratt overende eller dratt av gårde uten kontroll. Og det bryr ikke meg noe om han vil virre de fleste steder og snuse på ting, tvert imot opplever jo jeg at jeg får en rolig og fornøyd hund av det. Samtidig slippes han ikke bort til andre hunder, jeg har kort bånd i passeringer med både folk og mennesker, jeg kan enkelt løfte ham ut av alle mulige problemer om jeg trenger det, så jeg trenger i mindre grad en hund som følger med på meg. Og så bruker jeg treningstiden min til konkurransesport i stedet for hverdagslydighet, noe som er et konkret valg, og er fullstendig klar over konsekvensene av mitt valg Men det gjelder jo ikke de fleste småhunder, og jeg irriterer meg også over en del av dem. Ikke minst fordi de stadig blir satt i situasjoner de tydeligvis ikke takler, og angrep blir det beste forsvar. Det er slitsomt for alle. Anonymkode: d44d8...d45 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:20 #7 Skrevet lørdag kl. 17:20 Eierne som har skylda rett og slett. Det finnes mange "dumme" store hunderaser, eller som er sta og vanskelige å trene, men som fortsatt er veloppdragne, fordi de MÅ være det for å passe inn i samfunnet vårt. Vi kan liksom ikke tillate store hunder å hoppe på folk, fordi noen kan bli skadet. Vi kan ikke tillate store hunder å dra i båndet, for da er det lett å miste kontroll. Det er skumlere å få en ukjent leonberger løpende mot seg enn en chihuahua. Så ja, noen hunderaser er generelt vanskeligere å trene, men det har ingenting med størrelse å gjøre. Forskjellen er at de mindre kan slippe unna med mye mer, men de er like kapable til å bli veloppdragne. Anonymkode: 7dfd5...6fe
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:23 #8 Skrevet lørdag kl. 17:23 Chihuahuaen min er mer lydig enn Border Collien. De har fått samme oppdragelse. Er garantert mye individforskjeller ute og går Anonymkode: 9c456...aff
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:42 #9 Skrevet lørdag kl. 17:42 Mange hunder har hjerner som er «avlet i hjel». Angstsenteret i hjernen er i full alarmberedskap, så de bjeffer på løv, blafrende gardiner, joggere, skygger, osv. Mange småhund-eiere tar hunden opp i møte med andre hunder, ol. Jeg opplever mange småhunder som mer klengete på eierne sine, holder seg mye tettere på, og mindre kontaktsøkende mot andre hunder og andre hundeeiere, enn f.eks større brukshunder. Har man en jakthund med jakthundinnstinkter så må man trene på en annen måte enn en chihuahua som går tur i byen Anonymkode: 0de02...4b6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:00 #10 Skrevet lørdag kl. 18:00 Min lille bichon frise er i alle fall veldig vimsete, han løper litt hit og litt dit. Det er nok en stor del av personligheten hans. Jeg ser andre av samme rase er helt like. Anonymkode: 11ca9...d30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå