Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er delvis sykemeldt 50 %

sjef vil gjøre ting vanskelig for meg fordi at hun vil kvitte seg med meg, hun vil at jeg skal komme å jobbe halv dag hver dag.. jeg har ikke kapasitet til dette

Jeg vil helst ikke sykemelde meg i større prosent.

hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 93df3...a58

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du av helsemessige årsaker ikke kan jobbe litt hver dag kan du få legen til å spesifisere dette på sykemeldingen. Det er et felt der som legen skal svare på om det er spesielle hensyn som kan/må tas på arbeidsplassen. Hvis ikke har du faktisk ikke mulighet til å nekte, tilretteleggingsplikten er ikke uendelig, og den skal ikke medføre særlig merbelastning/ulempe for kollegene dine. Du har medvirkningsplikt. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Medvirkningsplikten er heller ikke uendelig - man er jo sykemeldt av en grunn. Jeg fikk høyere sykemeldingsgrad fordi jobben ikke ville gi den nødvendige tilretteleggingen som flere leger anbefalte, og både fastlege og nav var på min side i den diskusjonen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Men er det slik at arbeidsplassen og arbeidet ditt er avhengig av at du kommer på jobb hver dag? Det er jo det som betyr noe, ikke hva sjefen foretrekker at du gjør. Sjefen vil jo selvfølgelig ha deg i 100% jobb, men når det ikke er mulig av helsemessige årsaker, så må man tilrettelegge i den grad det er mulig. Ha en god dialog med fastlegen din, og få det spesifisert hva du har helsemessig behov for og hva slags tilrettelegging du trenger. 

Jeg har en kronisk sykdom og er for tiden i 100% jobb. Men tidligere da jeg var ganske preget av sykdommen, hadde det vært lite konstruktivt for helsetilstanden å jobbe halve dager 5 dager i uka, fremfor fulle arbeidsdager og fulle dager med hvile. Det hadde ikke gått og jeg hadde blitt sterkere preget av symptomtrykket. 

Anonymkode: a6174...ac3

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er delvis sykemeldt 50 %

sjef vil gjøre ting vanskelig for meg fordi at hun vil kvitte seg med meg, hun vil at jeg skal komme å jobbe halv dag hver dag.. jeg har ikke kapasitet til dette

hva skal jeg gjøre?

Du er sykmeldt 50% og gidder ikke jobbe de 50% du ikke er sykmeldt? Dette er jo helt klart sjefens skyld....

Eller du kan gjøre som en ordentlig person i ekte jobb. Ta kontakt med fastlege og få lkt sykmeldingsprosenten og/eller spesifisert på sykmld at du trenger få det og det tilrettelagt... makan.... 

Anonymkode: 88ea6...f38

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er sykmeldt 50% og gidder ikke jobbe de 50% du ikke er sykmeldt? Dette er jo helt klart sjefens skyld....

Eller du kan gjøre som en ordentlig person i ekte jobb. Ta kontakt med fastlege og få lkt sykmeldingsprosenten og/eller spesifisert på sykmld at du trenger få det og det tilrettelagt... makan.... 

Du trenger ikke lese med vrangbrillene på. 

Hun sier ikke at hun ikke vil jobbe 50%, men at hun ikke har kapasitet til å jobbe halv dag hver dag. Kanskje to hele dager og en halv dag er bedre for hennes helse. 

Anonymkode: 85afa...497

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nå er du vrang, og sjefen er vrang. Å ikke spille på lag med sykemeldte ansatte ved å tilrettelegge arbeidstiden i den graderte sykemelding iht. hva den ansatte har kapasitet til å jobbe, gagner ingen. For noen funker det kanskje å komme på jobb hver dag for å jobbe halv dag, mens andre har bedre av å jobbe hele dager og ha fri hele dager. For mange innebærer også å jobbe hver dag, mer reisevei som også er noe å tenke på. Stritter leder imot å tilrettelegge etter den ansatte sine behov, så er det større sannsynlighet for økt og lenger sykemelding.

Jeg kan forstå at man fra arbeidsgivers perspektiv kan ønske løsningen ts sin leder ber om, og har man kapasitet til det, bør man imøtekomme leders ønsker også. Men når ts er tydelig på at det har hun ikke kapasitet til, så lytter en god leder til det.  

Skrevet
Nymphadora skrev (12 timer siden):

Nå er du vrang, og sjefen er vrang. Å ikke spille på lag med sykemeldte ansatte ved å tilrettelegge arbeidstiden i den graderte sykemelding iht. hva den ansatte har kapasitet til å jobbe, gagner ingen. For noen funker det kanskje å komme på jobb hver dag for å jobbe halv dag, mens andre har bedre av å jobbe hele dager og ha fri hele dager. For mange innebærer også å jobbe hver dag, mer reisevei som også er noe å tenke på. Stritter leder imot å tilrettelegge etter den ansatte sine behov, så er det større sannsynlighet for økt og lenger sykemelding.

Jeg kan forstå at man fra arbeidsgivers perspektiv kan ønske løsningen ts sin leder ber om, og har man kapasitet til det, bør man imøtekomme leders ønsker også. Men når ts er tydelig på at det har hun ikke kapasitet til, så lytter en god leder til det.  

Vrang? Dere tillegger folk så utrolig mye bare for å være "white knight" om en trådstarter ikke klarer komme med fullstendig og korrekt informasjon, så baserer man seg fortsatt på den som er der og man legger hvertfall ikke til noe slikt man tror. Så basert på innlegget til ts så er hen lat og uvitende om hvordan arbeidslivet fungerer. 

Skremmende at folk trekker konklusjoner basert på informasjon de ilegger et innlegg selv. Ikke rart at kg har tapt seg så utrolig. 

Skrevet

Hva er grunnen til at sjefen ønsker du skal jobbe alle dager? Arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt, men kun så lenge det ikke er vesentlig ulempe for bedriften.

Når det er sagt bør du vurdere å søke ny jobb (når du blir bedre). Det er bare ulemper ved å bli hos en arbeidsgiver som ikke behandler sine ansatte skikkelig.

Anonymkode: c6d02...311

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vrang? Dere tillegger folk så utrolig mye bare for å være "white knight" om en trådstarter ikke klarer komme med fullstendig og korrekt informasjon, så baserer man seg fortsatt på den som er der og man legger hvertfall ikke til noe slikt man tror. Så basert på innlegget til ts så er hen lat og uvitende om hvordan arbeidslivet fungerer. 

Skremmende at folk trekker konklusjoner basert på informasjon de ilegger et innlegg selv. Ikke rart at kg har tapt seg så utrolig. 

Det er vel du som trekker mest konklusjoner ut fra informasjon du ilegger innlegget, som at ts er lat. Ts er syk og har derfor fått sykemelding. Og du er tvilsomt mer vitende om hvordan arbeidslivet funker enn andre, om du ikke forstår at det er gunstig for arbeidsgiver å spille på lag med sine medarbeidere om de vil redusere sykefravær. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Noen får mer utbytte av sykemeldingen om man har fullstendig fri x dager enn å ta det arbeidet med å komme i gang hver eneste dag. 

Anonymkode: 0c50e...2a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

så baserer man seg fortsatt på den som er der og man legger hvertfall ikke til noe slikt man tror. Så basert på innlegget til ts så er hen lat og uvitende om hvordan arbeidslivet fungerer. 

Her skriver du hva man ikke skal gjøre i første setning, også gjør du nettopp det man ikke skal gjøre i neste.

Anonymkode: 83cc4...8ed

Skrevet

Delvis sykemelding betyr ikke automatisk 50% av tiden. Det kan bety hele dager, men 50% av arbeidsoppgavene. Dette kommer jo an på jobben din, tilretteleggingsmulighetene og grunnen til sykemeldingen.

Dette må du snakke med legen din om! Spesielt om ikke du får til å snakke med arbeidsgiver. 

Og så må sykemeldingen speile behovet ditt. Eventuelt må du ta med legen og Nav(?) og arbeidsgiver på et dialogmøte for å finne tilrettelegginsmulighetene.

Anonymkode: 09749...dd2

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 22.00):

Er delvis sykemeldt 50 %

hva skal jeg gjøre?

Be NAV om et dialogmøte. Da må du, din leder, fastlegen din og NAV møtes på ditt NAV-kontor og snakke om tilrettelegging. Vær ekstremt tydelig på at du ønsker å medvirke, og at din restarbeidsevne er x og y. Så ser dere om dere finner en løsning.

Anonymkode: a0488...c25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...